Leuan tekonivelleikkaus

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Leuan tekonivelleikkaus

ViestiKirjoittaja jowe13 » 26 Elo 2017 09:00

Moi,

Tällä viikolla tuli kirje HUSista ja leikkaus olisi 25.9. Noponen soitteli minulle pari viikkoa sitten ja kertoi, että korjatut proteesit tulevat elokuun lopulla. Hän sanoi myös että ei varaa minulle vielä leikkausaikaa ennen kuin nuo uudet proteesit ovat hänellä ja on ne tarkistanut, joten siksi olinkin yllättynyt että aika tulikin jo tällä viikolla. Toivottavasti ei taas tule mitään mutkia matkaan :D .
jowe13

ViestiKirjoittaja noonaa » 29 Elo 2017 14:40

Mahtavaa! Aika nopeasti tuli leikkausaika loppujen lopuksi.
Hassua miten kahdelta kirurgilta sanoo niin eriäviä aikatauluja. Törnwall sanoi että jonot on todella pitkät ni leikkauksesta ilmoitetaan monta kuukautta etukäteen. Noponen taas pistää tohinaksi :D
Äsken juuri kattelin kannasta tietoja, siellä on viime viikolla 15 käyntiä minun tiedoissa HUS suu ja leukakirurgialla. Kyllä siellä jotain tapahtuu!
Nyt myös huomasin että viime tekstiin oli kirjattukkin että splintin sovitus on huomisella käynnillä :)
noonaa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 02 Loka 2017 09:45

Minulla oli leikkausaika 25.9, mutta leikkaus jouduttiin keskeyttämään, koska tuli komplikaatioita nenäintubaatiossa. Pääsin sitten samana päivänä takaisin kotiin ja nyt odotellaan uutta aikaa. Seuraavalla kerralla tehdään intubaatio nenän kautta ja HEREILLÄ :o . Saattaa olla, että intubointi ei onnistunut, koska sain ilmeisesti allergisen reaktion jostain lääkkeestä tai sitten minulla on vain niin ahtaat hengitystiet. Kyllä voi olla ihmisellä huonoa tuuria, mutta ehkä kolmas kerta sitten sanoo toden :D
jowe13

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 02 Loka 2017 14:06

No oho, onpa taas tuuria. Minulla oli myös ollut vaikeuksia intubaatiossa, mutta onneksi se oli lopulta onnistunut. Siksi leikkausaikakin venähti hieman pitkäksi. Ei kyllä kuullosta kovinkaan mukavalta operaatiolta hereillä ollessa. Tsemppiä taas!
Mymmeli

ViestiKirjoittaja noonaa » 02 Loka 2017 15:46

No ompas kurjaa tuuria! Mulle tosiaan tilattiin ne koko totaaniset myös, odotellaan nyt vaan niitä saapuvaksi. Kun en on tullut ni laitetaan leikkaustapit kiinni ja tehdään uusi splintti.
Vuoden vaihteessa (jälleen kerran) pitäisi olla leikkaus, kolmas kerta toden sanoo :D
Toivottavasti pian leikkaukseen, niin saa tämän alta pois!
noonaa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 01 Marras 2017 18:54

No niin, nyt päästiin vihdoinkin tositoimiin. Leikkaus oli maanantaina, kesti kaikkiaan viisi tuntia, noin seitsemän tuntia olin leikkaussalissa. Illalla seitsemän aikaan pääsin osastolle. Intubaatio nenän kautta onnistui hyvin eikä ollut hereillä laitettaessa lainkaan kamala kokemus. Tosi ihana ja sympaattinen nukutuslääkäri, siksi ei pelottanut putken laitto hereillä. Ainoa epämukavuus tuli, kun putki saatiin henkitorveen niin siinä ei pystynyt hengittämään, mutta sitten laitettiinkin jo nukutusainetta niin simahdin nopeasti. Eilen pääsin jo kotiin, kipuja ei juurikaan ole. Eilen otin yöksi särkylääkettä, mutta nukuin muuten tosi huonosti. Ei oikein saanut kunnon asentoa, kun selällään pitää nukkua tyynykasan keskellä. Syödä saa ihan normaalisti, ei tietenkään mitään toffeeta yms. Nestepaastolla ei tarvitse olla. Vähän on vaan vielä vaikeaa, kun ei purenta oikein natsaa ja tuntuu vielä omituiselta eikä suukaan aukea kovin hyvin.Sekin on aivan outoa, että pystyy puremaan etuhampailla ja saa jopa palan irti, Ei onnistunut ennen. Turvotusta on kyllä ja tunnottommia kohtia korvien edessä ja poskissa ja toinen korva on omituisesti lukossa. Vointi on suhteellisen hyvä, olen jopa itse yllättynyt siitä kuinka hyvä se onkaan. Toivottavasti paranee vielä tästä. Viime yönä heräilin omituisiin tuntemuksiin, kun alkoi vissiin turvotus laskea. Tuntui ihme nytkähtelyjä päälaelta leukaan. Jumppalaitteen sain kotiin jolla voi alkaa sitten harjoitella tuota suunavausta. Veli kävi moikkaamassa ja sanoi etten näytä niin kauhealta kuin kuvitteli :D . Muisteli sitä mun edellistä leikkausta kun pää oli kuin pallo ja olin pitkään todella kipeä.
jowe13

ViestiKirjoittaja noonaa » 02 Marras 2017 14:07

Ihana kuulla että kaikki meni hyvin! Oon joka päivä käyny kattomassa et joko on tullut sulta jotain tietoa :)
Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin, eikä tule mitään ikäviä yllätyksiä.
Olikos leikkaus nyt Meikussa silmä/korva sairaalassa? Hyvä kun ees ite tiiä missä sairaalassa mut leikataan :D
Mä odottelen kirjettä saapuvaksi kotiin. Leikkaus joulu tai tammikuussa. Yhestä hampaasta piti paikata alkava reikä, ni slipntti tehää vielä uusiks sen takia ku ei sopinu enää täydellisesti. Muuten kaikki on valmista! Noposellekin sanoin että en tartte enää käyntiä hänen luona, ollut joka kerta paikalla kun oon käynyt oikojalla.
noonaa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 03 Marras 2017 10:28

Toistaiseksi kaikki mennyt ok. Turvotusta vaan on paljon. Pvällä ei niin kauheasti,kun otan kortisonitabletin aamulla ja sit tulee oltua pystyssä, mutta illalla oikein tunnen kun pää ja naama alkavat turvota. Tulipa yksi yö nukuttua nojatuolissakin. Mutta eiköhän se tästä helpotu.
Noonaa: Leikkaus on siellä Meilahden tornisairaalassa. Vievät sinut sinne ja hakevat osastolle, että älä murehdi. Tsemppiä leikkaukseen sinulle ja kirjoittele kuulumisia.
jowe13

ViestiKirjoittaja noonaa » 03 Marras 2017 12:24

Mukavaa että on edes vähän viilemmät kelit, kesällä voisi olla aika tukalat oltavat tälläisen operaation jälkeen! Toivootavasti turvotus alkaa laskemaan niin tulisi edes vähän parempi olo sinulle.
Mukavaa viikonloppua :)
noonaa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 30 Marras 2017 14:19

Tikit poistettiin 9.11, turvotus on laskenut hyvin ja tuntokin palautunut melkein kokonaan. Suun avaus tällä hetkellä 2,5 cm. Therabitella olen jumpannut joka päivä ja tuohon 3,5 cm pitäisi pyrkiä. Eilen oli kontrolli Helsingissä ja kaikki vaikutti olevan ihan ok. Sivualueelle on jäänyt avopurentaa, joka pitäisi oikomisella saada pois.
Ilma kulkee hyvin ja on tosi hienoa, kun voi purra esim. leipää ja saa sen jopa purtua :D . Tyytyväinen olen, vaikka leikkauksen jälkeen olikin tukala olo tuon kauhean turvotuksen vuoksi. Maanantaina jouduin käymään Terveystalon päivystyksessä, kun huomasin että haavasta puskee läpi tikkejä. Terveystalolla eivät uskaltaneet tehdä mitään, mutta onneksi eilen oli kontrolli niin napsivat ne sitten siitä poikki. Olivat ilmeisesti niitä sulavia tikkejä, jotka jostain syystä nousivat pintaan :shock: Seuraava kontrolli Helsingissä puolen vuoden päästä, jos ei mitään ihmeellistä sitä ennen ilmaannu. (toivottavasti ei).
Hyvin olen tottunut tähän leuan asentoon ja pureskelu onnistuu hyvin. Ulkonäkö on kyllä muuttunut jonkin verran ja pelkästään positiiviseen suuntaan. Kunhan vielä loputkin turvotukset häviää, niin sitten osaa paremmin arvioida tätä naamaa. Eli tyytyväinen olen kaikin puolin.
jowe13

Edellinen

Paluu Käyttäjien operaatiot