Myy & avopurennan korjaus

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Myy & avopurennan korjaus

ViestiKirjoittaja myy » 04 Helmi 2018 20:13

Heippa.

Olen jo usean vuoden seuraillut keskusteluja taustalla - kummasti oman leikkauksen lähestyessä tuli itsellekin tarve esittäytyä. :)

Olen siis 27 v. nainen, koko nuoruuden kärsinyt hammas-, leuka-, ja pääkivuista jotka ovat elämänlaatua kovastikin laskeneet. Avopurenta minulla on ollut aina, mutta en ole itse ymmärtänyt sen aiheuttaneen ongelmat - kukaan hammaslääkärikään ei ole aiemmin aiheeseen tarttunut. Vasta reilu vuotta sitten (2015) kun tilanne oli jo henkisestikin aika kehno kun syitä kivuille ei tuntunut löytyvän, yksityinen hml määräsi minut oikojalle. Sain lähetteen Keski-Suomen keskussairaalan suu- ja leukapolille ja diagnoosiksi avopurennan. Diagnoosin saaminen oli siinä kohtaa valtava helpotus henkisesti kun aiemmin kipujani ei ollut kukaan ottanut vakavasti.

Sairastamani masennuksen vuoksi jouduin ensin psykiatrin konsultaatioon. Tämä oli minusta huvittavaa, koska masennus johtui juurikin kivuista joihin nyt vuosien jälkeen olisin saamassa apua jos minut todettaisiin motivoituneeksi ja tarpeeksi kestäväksi (oikomis)hoitoon :D psykiatria huvitti sama asia ja saatuani motivoituneen ja tarpeeksi tasapainoisen potilaan paperit, oikomishoito alkoi. Tarkoitus oli pari vuotta oikoa ja sen jälkeen "Bimaksillaarisella leukaleikkauksella korjataan purenta, alaleukaa pidennettävä ja yläleukaa tuotava todennäköisesti hieman eteen ja nostettava takaa."

Hoidon aluksi minulta poistettiin pari välihammasta sekä ylhäältä että alhaalta jotta saadaan suuhun enemmän tilaa kielelle, ja olen nyt ollut raudoitettuna pari vuotta. Avopurenta on korjaantunut odotettua paremmin pelkillä raudoilla ja kaikki on mennyt kokonaisuudessaan tähän mennessä hyvin. Olen ollut tosi tyytyväinen KSSHP:lla saamaani hoitoon.

Syksyllä 2017 sain kuulla suunnittellun leikkauspäivän, 7.2.2018, ja että yläleukaa ei tarvitse operoida, alaleuan siirron pitäisi riittää. Minulle tehdään siis BSSO-leikkaus.

Leikkaus on jo ihan muutaman päivän päästä ja tarkoitus on tehdä seuraavaa (kopioin suoraan omakannasta):
Tehty kipsikirurgia. Pidennetty alaleukaa oikealta 4 mm ja vasemmalta 5 mm hampaiden kohdalta mitattuna, siirto leukaluussa oikealla noin 8 mm ja vasemmalla 10 mm. Samalla alakeskiviiva siirtyi 0,5 mm vasemmalta keskelle ja alaleukaan tuli anteriorista rotaatiota 2,5 mm.

Fiilikset on tällä hetkellä aika ristiriitaiset - toisaalta odotan innoissani hoidon menemistä eteenpäin, toisaalta ahdistaa mahdolliset hermokivut ja kivut muutenkin, sekä mahdollisesti palaava masentuneisuus (ei liene yllätys että oikomishoidon ajan olen voinut henkisesti paljon paremmin kuin ennen sitä). En ole koskaan ollut nukutuksessa joten sekin on ajatuksena aika ahdistava. Sairastan myös 1. tyypin diabetesta ja tupakoin, joten en ole potilaana se kaikkein riskittömin. En ole onnistunut kokonaan lopettamaan tupakointia ennen leikkausta ja siitä koen kovasti huonoa omaatuntoa.

Toivon kuitenkin että kaikki menee hyvin kuten tähänkin asti. Keittoja ja soseita olen varannut paljon odottamaan - olen onneksi puurojen ja soppien ystävä muutenkin joten niiden syöminen ei tunnu epämukavalta ajatukselta.
myy

Re: Myy & avopurennan korjaus

ViestiKirjoittaja myy » 09 Helmi 2018 17:34

no niin, leikkaus on ohi ja kotiuduin tänään sairaalasta.
kasvot näyttävät lähinnä hamsterilta, mutta olo on yllättävän hyvä siihen nähden että leikkauksesta on vasta kaksi päivää. en olisi osannut kuvitella olevani näin virkeässä kunnossa näin pian.

olin sairaalassa yhteensä 3 yötä, koska menin jo leikkausta edeltävänä päivänä tarkkailuun mahdollisten yöllisten matalien verensokerien takia.
6.2. kirjauduin siis sisään osastolle, mutta en saanut nukuttua juurikaan leikkausta edeltävänä yönä, jännitti kovasti.
leikkausaamunakin 7.2. jännitti, tuntui ettei esilääkitys hirveästi vaikuttanut. leikkauspöydälle noustessani mietin lähinnä että anestesialääkäri vaikutti vähän tylyltä ja jännitin nukutusta. sitten alkoikin tuntua olo aika painavalta ja simahdin.

heräämössä ensimmäinen ajatus oli että ärsyttää ympäröivä häly, mitähän kello on, jalkoja palelee, kurkku on kipeä ja yskittää. muistan että joku heräämössä kommentoi villasukkiani että olenko kutonut ne itse. :D sain lämpöpeiton joka tuntui tosi mukavalta. kasvoissa jomotti, pyysin kipulääkettä jota myös sain. osastolle siirryttyäni voin vähän pahoin ja sain pahoinvointiin lääkettä, ja muistaakseni myös lisää kipulääkettä. viestittelin muutamille läheisille leikkauksen olevan ohi ja torkahtelin loppupäivän iltaan saakka. päivä tuntui raskaalta ja kivuliaalta mutta hoitajat olivat tosi mukavia, oli todella turvallinen olo koko ajan.

jo leikkauspäivän iltana olin aika pirteä, taisin juoda mehua ja jonkun lisäravinnejuoman ja kävelinkin osastolla. sain muistaakseni ainakin kahta antibioottia suoneen useita kertoja päivässä. säikähdin vähän kun hoitaja mainitsi että minulla on tosi vahvat antibiootit, että johtuisikohan siitä että leikkaus olisi ollut ongelmallinen. ilmeisesti tujut antibiootit annettiin kuitenkin vaan varulta diabeteksen takia mutta en tiennyt sitä vielä tuossa vaiheessa.

leikkauksen jälkeisenä yönäkään en nukkunut erityisen paljon, mutta yö oli melko miellyttävä koska kipuja ei tuntunut juuri ollenkaan. olin tyytyväinen että olin ottanut mukaan korvatulpat ja peilin: vieruskaverilla oli joku äänekäs keuhkokone jonka äänet sai blokattua hyvin tulpilla pois, ja syöminen helpottui huomattavasti peilin avulla. aamulla 8.2. sain kahvia ja puuroa, jotka maistuivat ihan taivaalliselta siinä kohtaa, vaikka syöminen olikin aika vaivalloista. tapasin eilen eli 8.2. leukakirurgin joka sanoi että minulla oli todella kovat luut ja siksi toista puolta leuasta oli jouduttu operoimaan enemmän ja hermo on siellä huonommassa kunnossa. toivon että tämä ei enteile hermovauriota, mutta en kuitenkaan tajunnut kysyä kirurgilta asiasta sen tarkemmin. oletan että tuo enemmän operoitu puoli on se joka on tällä hetkellä tunnottomampi. kutina ja pistely kuulemma enteilee hyvää ja niitä tuntemuksia onkin tänään ollut. pyysin päästä suihkuun leikkauksen jälkeisenä päivänä ja se kyllä virkisti oloa.

minut haluttiin pitää osastolla tähän päivään eli 9.2. saakka noiden iv-antibioottien takia. eilen illalla alkoi jo tylsistyttää, kävelin ympäri osastoa, olin tosi virkeä ja turvotus naamassa nousi vaan :D puoliso kävi onneksi piristämässä iltaa. moni hoitaja ja potilaskin ihmetteli miten olin niin virkeässä ja hyvässä kuosissa ja ihmettelin sitä itsekin. viime yönä tunsin välillä jotenkin purevani hampaita yhteen kovaa ja se vähän kipeytti leukaa, mutta muuten olen saanut olla tähän mennessä suht kivuton. tänään tapasin vielä aamulla leukakirurgin joka antoi kotihoito-ohjeet, ja pääsin puoliltapäivin pois osastolta.

mehujen ja soppien hörppiminen onnistuu nokkamukin avulla tällä hetkellä hyvin, ruokailu on vaan niin tuskastuttavan hidasta että se tekee välillä mieli jättää kesken. vähän ahdistaa komplikaatiot ja mahdolliset kivut, mutta itse leikkauskokemus oli tosiaan paljon luultua helpompi ja kivuttomampi (vielä tähän saakka). kiinnostaa tietää miltä kasvot alkavat näyttää kun turvotus laskee.
myy

ViestiKirjoittaja myy » 15 Helmi 2018 16:41

viikko leikkauksesta, tänään oli käynti suupolilla. luulin pidemmäksikin kontrollikäynniksi mutta käynti kesti vain 5 minuuttia. ulkoiset tikit leuasta poistettiin, suuta huudeltiin (tuntuikin mukavan puhdistavalta, koska hampaita ei saa pestä vieläkään), kuminauhat vaihdettiin suuhun (ketut), ja sain niitä mukaan kotiinkin itse vaihdettaviksi. seuraava käynti on reilun viikon päästä.

kaikki on mennyt hyvin tähän saakka, olen ollut edelleen hyvissä voimissa ja turvotus kasvoissa on laskenut pikkuhiljaa. huulista näkee että alaleuan asento on jotenkin vähän muuttunut, mutta ei kovin näkyvästi. kipuja on vähän, nukkumisen jälkeen usein leukaperiä vähän särkee tai tuntuu painetta, mutta se helpottaa herätessä ja hampaat tuntuvat vähän aroilta. kivut ovat olleet sen verran lieviä etten ole pariin päivään tarvinnut särkylääkkeitäkään. toinen, tunnottomampi puoli leuasta kihelmöi ja kutiaa välillä kovasti mikä on varmaan ihan hyvä.

olen myös ollut leikkauksesta saakka onnistuneesti tupakoimatta, yllättävän helppoa tähän mennessä on ollut sekin.
myy

ViestiKirjoittaja ihanuus » 17 Helmi 2018 02:12

Wow. Tosi kivaa lukea sun kertomusta tästä vähän isommasta operaatiosta ylä- ja alaleuan leikkauksesta. Itsellä operoidaan myöskin ylä- ja alaleuka Taysissa 14.3. Jännittää ihan kauheasti, mutta sun kertomus on tosi rohkaiseva kun kaikki on sujunut niin hyvin :) Tsemppiä toipumiseen.
ihanuus

ViestiKirjoittaja myy » 21 Helmi 2018 02:06

ihanuus kirjoitti:Wow. Tosi kivaa lukea sun kertomusta tästä vähän isommasta operaatiosta ylä- ja alaleuan leikkauksesta. Itsellä operoidaan myöskin ylä- ja alaleuka Taysissa 14.3. Jännittää ihan kauheasti, mutta sun kertomus on tosi rohkaiseva kun kaikki on sujunut niin hyvin :) Tsemppiä toipumiseen.

kiitos ja tsemppiä itsellesikin operaatioon! multa tosiaan siis leikattiin vain alaleuka, yläleukaa ei tarvinnutkaan operoida toisin kuin aluksi luultiin.

leikkauksesta on nyt pari viikkoa, ja tuntemuksia leuassa on ollut jonkun verran. kipuja ei häiritsevästi, mutta leuka esim. naksuu nielaistessa välillä, se on vähän häiritsevää joskaan ei kivuliasta. öisin välillä huomaan bruksaavani ja tuntuu että leuka lonksuu miten sattuu.

huomasin tänään harmikseni että yksi etuhampaista on muuttunut tosi araksi, ja hampaan pinta näyttää siltä kuin siinä olisi halkeama. :? tuossa hampaassa on myös kuminauhaveto kiinni, joten taidan soitella huomenna varmuuden vuoksi suupolille että uskallanko pitää kuminauhavetoa edelleen. mulla olisi siis kontrollikin tämän viikon perjantaina mutta en uskalla odotella tuon kipeän hampaan kanssa sinne saakka.
myy

ViestiKirjoittaja myy » 23 Helmi 2018 13:42

en sitten soitellutkaan polille ennen tätä päivää koska tajusin että hampaassa oleva "halkeama" on varmaankin vain liimaa braketista niinkuin olikin.

tänään oli siis ensimmäinen käynti oikojalla leikkauksen jälkeen. vähän hermostutti, että miltä suussa näyttää. :roll: varsinkin kun viime aikoina särkyjä ja tuntemuksia on ollut vähän enemmän.

tikit poistettiin suusta. oikea puoli on parantunut hyvin, vasemmalla (jota enemmän operoitu) oli haavassa jotain josta oikoja halusi konsultoida suukirurgia. :? kirurgin mukaan se jokin on kuitenkin normaalia (ilmeisesti jokin peite tai vastaava haavassa), eikä haava näyttänyt tulehtuneelta. sain kehotuksen huuhdella kunnolla suuvedellä. lähtiessään kirurgi huikkasi purennan näyttävän erittäin hyvältä, mikä oli huojentavaa kuulla. en tiedä näkyikö hermostumiseni ulospäinkin, kun hoitaja taputteli kirurgin lähdettyä rauhoittavasti olkapäälle ja sanoi että kaikki on hyvin. ;)

sain lisää kuminauhavetoja, leukajumppaohjeita ja pienen hammasharjan (ihanaa päästä viimein pesemään hampaat!). suun maksimaalinen avaus oli muistaakseni 12 milliä, mikä ei vissiin ole kovin paljon... näin myös ekaa kertaa röntgenkuvat, ja aika hurjalta näytti tuo enemmän operoitu vasen puoli. siellä näkyi tosiaan paljon enemmän metallia ja levyjä kuin oikealla. en vieläkään oikein tarkkaan saanut selville miksi vasenta puolta jouduttiin operoimaan enemmän, syyksi sanottiin vaan että luu oli niin kovaa, ja oikoja mainitsi jotain luun "epätoivotusta halkeamisesta"... en muistanut kysyä hermon kunnosta mitään vaikka tarkoitus oli. leikkauksen jälkeen mulle siis sanotiin vain että vasemman puolen hermo on huonommassa kunnossa. tällä hetkellä vasemmalla puolella on enemmän tunnottomuutta ja samaan aikaan lähes jatkuvia tuntemuksia, en sitä oikein kivuksikaan miellä vaan enemmän kutituksen ja kihelmöinnin välimuodoksi.
myy

ViestiKirjoittaja myy » 27 Maalis 2018 23:16

toipuminen on edennyt ihan hyvin, leukajumppaa päivittäin ja kuminauhavetoja suussa. pureskelen edelleen aika pehmeää ruokaa.
vasen puoli on edelleen tunnottomampi mutta tunto on alkanut palautua. kipuja vähän mutta ei erityisen häiritsevästi, vihlomista varsinkin kylmällä säällä onvasemmalla puolella, ja jos enemmän puhuu niin leuka kipeytyy. oikea puoli on lähes kivuton ollut koko ajan. turvotus on hyvin hävinnyt ja kasvojen ilme ehkä vähän muuttunut, mutta ei kovin näkyvästi. olen tyytyväinen kasvoihin tällä hetkellä enkä edes tiedä näkeekö eroa entiseen kovin paljoa muut kuin minä itse... ;)

tilasin myös leikkauskertomuksen itselleni ja sieltä selviää, että leukaluu on ollut vasemmalla puolella "erittäin kovaa ja marmorimaista" ja kuten ounastelinkin, haljennut jollakin tavalla väärin leikkauksessa. "bad split" oli termi. leuka on kyllä saatu oikein suunniteltuun asentoon, mutta vasemmalla puolella on kaksi synteesilevyä ja ruuveja, kun oikealla ainoastaan yksi minilevy + ruuvit. olisin toivonut että tämä olisi kerrottu minulle heti suoraan ja selkeämmin eikä selitetty epäselviä mainintoja jostain kovasta luusta. vaan enpä osannut siinä leikkauksen enkä edes kontrollikäyntien jälkeen itsekään enempää kysellä.
myy

Paluu Käyttäjien operaatiot