Vasemman leukanivelen proteesi

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Vasemman leukanivelen proteesi

ViestiKirjoittaja Titaania » 09 Maalis 2018 18:24

Olen 37vuotias nainen ja kärsinyt leukavaivoista kohta parikymmentä vuotta.

Kaikki alkoi opiskeluaikana syödystä kovasta sämpylästä; sitä puraistessa leuka rusahti ja sen jälkeen nivel on alkanut vaivata. Vuosien varrella niveliä on huuhdeltu 3 kertaa (2 kertaa vasenta, kerran oikeeta), vasemmalle on laitettu kortisonia, botoxia ja hyaluronihappoa, kun kivut on alkanu hallita elämää. Hyaluronihappo lopulta katkaisi kipukiereteen ja pari vuotta olen nyt ollut kivuton. Kuitenkin noin vuosi sitten leuka alkoi jumitella aamuisin ja kun sitä kuvattiin, niin lääkäri totesi, että nivelpää on kulunut pahasti ja nivelkuoppa on intoutunut kasvattamaan ylimääristä luuta ihan riesaksi asti. Lopulta todettiin, että nivelen vaihto järeämpään (=titaaniseen) on ainoa vaihtoehto, muuten nivel luutuu umpeen.

Viikon päästä on leikkaus ja ihan kamalasti hirvittää. Leuka on lukittumista ja rahinaa lukuunottamatta oireeton tällä hetkellä, joten ihan kamalasti pelottaa ne kivut, joita leikkaus tuo ja voi tuoda tullessaan. Ja kaikki komplikaatiot ja muut... :cry:

Ei mulla muuta, halusin vaan jakaa tätä tuskaa muiden kanssaeläjien kanssa.
Titaania

Re: Vasemman leukanivelen proteesi

ViestiKirjoittaja noppa » 10 Maalis 2018 17:10

Tsemppiä tulevaan leikkaukseen! Jännittäminen kuuluu asiaan. Suomi on korkealla tasolla lääketieteessä. Tsemppiä vielä kerran! :D
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja Titaania » 11 Maalis 2018 10:58

Kiitos vaan tsempeistä :)

Eiköhän tää tästä. Tää odottaminen vaan on niin kaksijakoista; toisaalta en nuku enää kunnolla, vatsa on kokoajan kipeänä (jännitän aina vatsallani), joten sen puolesta toivoisin, että se olis jo ohi. Toisaalta taas nyt on vielä elämä "normaalia" ja siitä leikkauksen jälkeisestä elämästä ei voi tietää mitään, ni sen puolesta aika sais madella.
Titaania

ViestiKirjoittaja Titaania » 14 Maalis 2018 20:50

Lapsi tuli viime yönä kipeeks; kauhee yskä, kuume ja nuha.
Ihan kamalaa, jos tuun itekin kipeeks ja leikkaus siirtyy :(
Titaania

ViestiKirjoittaja Titaania » 24 Maalis 2018 19:48

Leikkaus on ohi ja meni kuulemma suunnitelmien mukaan. Tiistaina aamulla olin TAYSilla 7:30 aamulla ja noin klo 8 pääsin saliin. Muistan leikkauspöydällä mielessäni olleen vain yhden ajatuksen, kun seuraavan kerran tajuan mistään mitään, kaikki on toisin. Ja niinhän siinä kävi että nukkumatti tuli ja seuraavan kerran heräsin heräämöstä. Siellä vähän aikaa torkahtelin ja heräilin ja jossain vaiheessa olin päätynyt osastolle. Ilman kipuja, ilman muistikuvia. Osastolla nukuin paljon ja yritin syödä vähän. Ruoka ei kuitenkaan pysynyt sisällä mutta onneksi ravintoliuosta meni suoraan suoneen. Toisena päivänä kivut alkoivat voimistua ja edelleen nukuin lähes koko ajan. Söin monenlaisia kipulääkkeitä ja silti tuntui, että koko ajan sattuu. Samalla kaavalla vietin osastolla yhteensä 4 päivää. Perjantaina osasto meni kiinni ja minut kotiutettiin. Ilta meni kohtuullisilla kivuilla mutta nukkumaanmenoaikaan kivut yltyivät niin, että minua vai itketti eikä mikään auttanut. Pari tuntia kärvisteltyäni kipulääkkeiden vaikutus alkoi ja yön sain lopulta nukuttua parin tunnin pätkissä vain vähillä kivuilla. Tänään on sitten ollut ihan ok päivä. Kipuja on edelleen mutta ei ainakaan vielä sitä hysteerisen kamalaa kipua kuten eilen illalla.
Naama on iso ja kulmikas eikä vasen puoli toimi kunnolla. Silmäluomi ei mene kunnolla kiinni räpsytellessä joten silmä väsyy tosi paljon. Kuulemma palautuu viikkojen/kuukausien kuluessa normaaliksi.
Titaania

ViestiKirjoittaja Titaania » 26 Maalis 2018 14:32

Nyt alkaa kipulääkkeet riittää, kunhan vaan muistaa ottaa säännöllisesti. Parin tunnin myöhästyminen palautti pistävän kivun korvan viereen.
Silmäluomi edelleen laiska, joten hain silmätippoja apteekista. Kosteus tulee tarpeeseen ja helpottaa silmän kuivuudentunnetta.
Poskea kiristelee edelleen tosi paljon leukajumpan aikana. Lihakset on varmaan ihan jumissa, samoin posken iho tuntuu olevan tiukoilla turvotuksen takia. Yritän jumppailla rauhassa 2-3 kertaa päivässä jumpparutiinin ja ainakin maksimiavaus tuntuu parantuneen jo näinkin lyhyessä ajassa.
Vatsakin on palautunut viikon kurimuksestaan. Vähän vielä kosketusarka on navan alunen, josta suojarasva uudelle nivelelle nipistettiin.
Onneks aurinko paistaa ni elämäkin tuntuu hymyilevän.
Titaania

ViestiKirjoittaja noonaa » 27 Maalis 2018 07:41

Moi! Toivottavasti kipusi helpottaa pian.
Tiedätkö kauan leikkaus kesti? Minulla sama edessä noin 4 viikon päästä, mutta proteesit tulee molemmille puolille. Olen itse Husissa hoidossa.
Oletko saanu pureskeltua mitään pehmeää, vai oletko ihan soseilla mennyt?

-Noora
noonaa

ViestiKirjoittaja Titaania » 27 Maalis 2018 15:08

noonaa kirjoitti:Moi! Toivottavasti kipusi helpottaa pian.
Tiedätkö kauan leikkaus kesti? Minulla sama edessä noin 4 viikon päästä, mutta proteesit tulee molemmille puolille. Olen itse Husissa hoidossa.
Oletko saanu pureskeltua mitään pehmeää, vai oletko ihan soseilla mennyt?

-Noora

Mulle sanottiin, että leikkaus kestää 3h mutta todellista kestoo en tiedä. Kai se sen suunnilleen kesti, kun lääkäri sanoi, että suunnitelmien mukaan meni. Mullahan oli hirveesti kasvanu ylimääräistä luuta nivelen ympärille, joten se poistamiseen meni aikaa.
Ekan viikon menin oikeestaan soseruualla. Pari kertaa yritin jotain pehmeetä paahtoleipää syödä mutta kivun takia jätin kuitenkin syömättä. Tänään (viikko leikkauksesta) oon syöny jo näkkileipää. Menee jo ihan mukavasti (ei satu), kun rauhallisesti syö, mut jos vasemmalle huulen ja ikenen väliin joutuu ruokaa ni sitä en saa pois muuta ku sormella.

Leukajumppaan menee 45min kerrallaan mutta spontaani avaus jumpan jälkeen on jo 32mm (osastolla lähtöpäivänä 23mm). Tänään vähän lämmittelin poskea ja hieroin että toi pyöreys lähtis. Lääkäri sanoi, että se johtuu osin siitä rasvasta (0,5dl) joka sinne laitettiin. Se pitää saada sieltä tasoittuun ja tiivistyyn.

Tsemppiä sulle leikkaukseen kaima. Toivottavasti leikkaus menee hyvin!
Titaania

ViestiKirjoittaja Titaania » 29 Maalis 2018 15:20

Tänään jumpan jälkeen avaus jo 37mm :)
Titaania

ViestiKirjoittaja Titaania » 03 Huhti 2018 12:09

Lopetin muutama päivä sitten Panacodin syömisen. Enää on lääkelistalla Lyrica, Panadol ja Burana. Kipuja ilmaantui vähän sen jälkeen kun lopetin Panacodin, mutta ei paljon.

Lyrica loppuu perjantaina aamulla. Vähän jännittää, miten kivuille käy sen jälkeen ja toisaalta, millaiset vieroitusoireet tuosta lopettamisesta tulee. Olen sortunut lukemaan kauhutarinoita Lyrican lopettamisen vaikeudesta.
Onko muilla kokemuksia Lyricasta ja sen käytön lopettamisesta?

Posken iho tuntuu olevan ihan vereslihalla (vaikkei siis ole) ja siihen koskeminen ei huvita yhtään. Kättä voi pitää poskella, mutta liikuttelu tuntuu siltä, kuin hiekkapaperilla hiertäisi vereslihaista ihoa. Onkohan tää jotain hermovauriohommaa?
Naaman lihakset on myös ihan jumissa/kipeet. Oon miettiny, että uskaltaisko johonkin fyssarille lähtee, mutta toisaalta posken aluetta en kyllä antais hieroo. Onko muut käyny leikkauksen jälkeen jossain fysioterapiassa? Itse kävin ennen leikkausta ja se auttoi tosi paljon kireisiin purentalihaksiin.
Titaania

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot