Alaleuan leikkaus alkaa häämöttämään

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Alaleuan leikkaus alkaa häämöttämään

ViestiKirjoittaja Maggy » 16 Maalis 2010 17:39

Hei vaan kaikille

Etsiskelin tietoa ja kokemuksia leukaleikkauksista ja löysin tämän foorumin.

Oma tarinani alkoi keväällä 2008, kun hammaslääkärini totesi, että olen "syönyt" etuhampaani ja niiden korjaamista ei voi ajatella ellei purentaa korjata ensin. No mikäpäs siinä. Hampaat on tärkeä juttu ja saatava kuntoon, joten menin oikomishammaslääkärin vastaanotolle kuulemaan mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Diagnoosi oli: alaleuan retrognatia ja syväpurenta. Käytännössä pieneksi jääneen alaleuan vuoksi yläetuhampaat olivat jääneet tuetta ja kallistuneet sisäänpäin. Näin sitten olen kalunnut alaetuhampailla yläetuhampaitten taakse melkoisen kolon ja alahampaat ovat samalla lyhentyneet pari milliä. Niin ja pureskelen kuulemman hampaita yöllä. Oikomiselle on siis todellinen tarve, eikä pelkkä oikominen riitä vaan alaleukaa pitää siirtää eteenpäin. Muistan kun lapsena hampaita katsottiin kouluhammashuollossa ja todettiin, että ei ole tarvetta oikomiselle. Jos tuolloin olisi ryhdytty venytys/kiskonta hoitoihin niin ehkä ei olisi nyt tarvinnut investoida oikomishoitoon. Kiitos kouluhammashuollolle siis. Toinen ihmetyksen aiheeni oli kyllä, että vasta nyt hammaslääkäri kiinnitti huomiota ongelmaan ja kehoitti harkitsemaan oikomishoitoa. No matkaan siis. Laitoin myös Kelaan loton vetämään ja olin onnekas, hoidoista korvataan Kelan ruhtinaallisten korvauksin mukaan. :D

Nyt alkaa hammaskaaret olevan siinä mallissa, että leikkaus alkaa häämöttämään. Kuumeisesti odottelen, että hammaslääkärini tekee lähetteen ja pääsen odottelemaan kutsua leikkaukseen. Tämän vuoksi aloinkin etsiskelemään hieman tietoa ja kokemuksia. Lähinnä juuri mietityttää, että miten toipuminen on muilla sujunut? Koska pystyy syömään jotain kiinteää? Onko kuminauhat kamalan hankalat?
Maggy

Re: Alaleuan leikkaus alkaa häämöttämään

ViestiKirjoittaja mankki » 16 Maalis 2010 23:08

Tuntuu olevan harmittavan yleistä, että moni meistä on saanut aikoinaan kuulla, ettei oikomisen tarvetta ole. Pienemmissä kunnissa resurssit ovat varmasti usein niin pienet, että siinäkin on syynsä. Itselle puhuttiin vielä ala-asteiässä leikkauksesta, mutta 17-vuotiaana silloinen hammaslääkäri tuumi, ettei ole minkään sortin tarvetta tehdä muuta kuin paikata reiät. Näkisinpä hänet nyt... Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Minä toivuin yllättävän nopeasti (toki äidin hoivasta ekan viikon aikana oli valtava apu). Lääkkeet toimivat ja ruokahalua (sekä kärsivällisyyttä ja asennetta löytyi). Otin vaan rennosti :) Kuminauhat sain vasta 6 viikkoa leikkauksen jälkeen, mikä toki helpotti syömistä kummasti (ei tarvinnu vetää mitään ihan soseeksi, pienin vain veitsellä ja haarukalla ja nielaisin purematta). Sitten kun sain kuminauhat, ne olivat niin löysät, että kykenin pitämään niitä töissäkin. Tämä on toki hyvin potilaskohtaista, miten lihakset vetävät leukoja takaisin entiseen asentoon ja miten nopeasti hampaat asettuvat uuteen asentoonsa. Toisilla kuuluu olleen tosi tiukkojaki kuminauhoja.

Sain luvan purra makaroonia kolme viikkoa leikkauksen jälkeen. Muuten puremisluvan sain kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen. Tosin enpä heti osannut :D Ruisleipää söin muistaakseni jotain 2kk leikkauksen jälkeen, kun olin oppinut jauhamaan uudelleen.
mankki

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 17 Maalis 2010 00:46

Hei minulla vasta kuukausi leikkauksesta. Tällä viikolla voisin alkaa puremaan leipää, mutta ei oikein huvita kun hampaat ovat nyt kipeät. Kävin eilen oikojalla ja "hampaita kiristettiin"... Mutta eiköhän kipu jo helpota loppuviikosta ja pääsee kokeilemaan kunnolla pureskelua. Kuminauhat sain kymmenen päivää leikkauksen jälkeen, mutta nekin olivat löysät kuten mankilla. Hyvin pystyi aukasemaan suuta ja isokin ruokalusikka mahtui suuhun. Kuminauhat oli kulmahampaiden kohalla. Eilen kuminauhojen paikkaa vaihdettiin viimeisiin hampaisiin ja ovat tiukemmat kuin "ketut", silti hyvin pystyn aukaisemaan suuta, puhumaan ja syömään isollakin lusikalla. Joten kuminauhoista ei ole ollut suurta haittaa. Nestemäistä/sosemaista ruokaa söin reilu kolme viikkoa ja edelleen :) Viime viikolla kyllä hieman purin pehmeää, seuraavana päivänä vain hampaat kipeämmät, ei oo tottuneet puremiseen (kai?!?). Pihviä vois syyä sit kuuden viikon päästä leikkauksesta, katotaan kykeneekö :)
Hymy2010

ViestiKirjoittaja Maggy » 11 Loka 2010 15:25

No onpas tässä vierähtänyt aikaa kun tuon ensimmäisen postasin. Kiitos vastauksista. Nyt on sitten keskiviikkona leikkaus edessä ja tulin vähän lueskelemaan juttuja, jotta tiedän mitä on edessä. Tänään viriteltiin nuo koukut kaariin, joten kumppareita odotelessa... Splinttikin sovitettiin eli ihan valmiina leikkaukseen. Pitäs vielä keitellä parit sosekeitot pakkaseen odotteleen. Olen iteroinut turvotusta suhteessa viisaudenhammasleikkaukseen ja odotettavissa on, että suu ei juuri aukea, joten ainoa keino on varmasti pilli ja ohuetsosekeitot ekana viikkona.
Maggy

ViestiKirjoittaja Nim » 12 Loka 2010 14:31

Mulla on leikkaus marraskuun alussa, ja oonkin nyt keränny "vähän" vararavintoa, eli syöny mitä on tehny mieli. Mulla toiveissa, että jouluna pystyis syömään jo kinkkua :)
Nim

ViestiKirjoittaja mankki » 12 Loka 2010 18:49

Maggy kirjoitti:Olen iteroinut turvotusta suhteessa viisaudenhammasleikkaukseen ja odotettavissa on, että suu ei juuri aukea, joten ainoa keino on varmasti pilli ja ohuetsosekeitot ekana viikkona.

En halua millään lailla pelotella, mutta minen osannut leikkauksen jälkeen pillillä imeä moneen viikkoon. Ostin niitä jopa etukäteen ison pussillisen :D Enkä tosin käyttää monien suosimaan lasten nokkamukiakaan. Perusmuki oli paras ja siitä sitten koetin suuhun kaadella nestettä ja teelusikalla lukikoida soppaa. Men lycka till operationen! :)
mankki

ViestiKirjoittaja Maggy » 15 Loka 2010 18:23

No nyt on sitten leikkauksesta 2 päivää. Lusikalla ja lasista juomalla tässä on jo pärjännyt. Itse asiassa olen ihan yllättynyt, että pystyy jo niinkin hyvin syömään.
Maggy

ViestiKirjoittaja Maggy » 01 Marras 2010 14:34

Melkein kolme viikkoa leikkauksesta. Kyllästyin lusikoimaan pelkkiä sosekeittoja melkein alkuunsa. Edelleen olen syönyt sosekeittoja, mutta aika hyvin pystyy myös syömään pehmeitä ja muhjaantuvia asioita. Tai no oikeastaan pystyy syömään kaikkea minkä pystyy pilkkomaan sellaisiksi paloiksi että voi niellä kokonaisena. Tietysti kun itselläni on leikattu vain alaleuka niin pystyn käyttämään kieltä ja kitalakea muussaamiseen. En tiedä kuinka toimisi, jos olisi yläleuka operoitu tai jopa molemmat. :shock:
Lohi on muuten erityisen helppo syödä, koska se on niin pehmeää. Söin jo ekalla viikolla leikkauksen jälkeen pari lohi nigiriä. Palastelin lohen todella pieniksi ja sitten riisiä nökö mukaan. Sai siinä puikot heilua aika monesti, että sain kokonaiset 2 syötyä, mutta oli se sen arvoista. Jauhelihasta valmistetut ruuat menee myös helposti alas purematta.

Varsinaista kipua en ole kokenut, mutta nyt viikon verran on hermo kiukutellut. Oikeaa puolta kun siirrettiin kymmenisen milliä niin sillä puolella on aika iso tunnoton alue. Nyt siinä on kaikenlaista jomotusta ja juilimista tuntunut. Kipulääkkeitä ei muuten tarvitsisi mutta nuo hermo tuntemukset äityvät välillä aavistuksen häiritseviksi. Ja vaikuttaa siltä, että Burana ei juurikaan vaikuta noihin tuntemuksiin. Pitää kysyä hammaslääkäriltä keskiviikkona, että olisko jotain muuta mitä voisi ottaa noihin hermotuntemuksiin. Toisaalta olen myös huomannut, että jos on kovin aktiivinen, erityisesti jos puhuu enemmän niin leikkaushaavojen alueet tuppaavat turpoamaan iltaa kohden. Tähän kyllä Burana auttaa. Ei turpoa niin paljon. Tekis jo niin mieli lopettaa Buranoitten napsiminen.

Tikeistä tuli mieleen, että oli villiä havaita tikkien kadonneen. Mulla oli aika pitkä langan pätkä vasemmalla puolella, joka näkyi helposti ja sitten oikealla puolella poskihampaitten takana tuntui tikki. yhtenä iltana tässä sitten ajattelin vilkaista, että vieläkö se langan pätkä siellä on. Missään ei ollut mitään. Niin ne vaan sulaa.

Pikku liikuntaakin olen yrittänyt harrastaa. Lähinnä siis kävelyä sauvoilla ja ilman. Ei mitään isoa lenkkiä vielä. Huomaa, jos on enemmän aktiivinen niin illasta on ihan naatti. Lauantaina tuli käytyä pelaamassa biljardia, syömässä ja pelaamassa wiitä kaupungilla. Oltiin liikkeellä 5 tuntia ja kun kotiin pääsin niin uni maittoi kyllä. Tuollasista huomaa, että miks sitä sairaslomaa on myönnetty. :D
Maggy

ViestiKirjoittaja Maggy » 30 Marras 2010 15:02

Aika menee nopeasti. Nyt on melkein 7 viikkoa leikkauksesta ja 4. työpäivä sairasloman jälkeen. Sain aloittaa työt kevyesti 2-päivän viikolla (to-pe), mutta veronsa sekin vaati. perjantaina uni tuli jo puoli kymmenen. Kyllä tämä tästä taitaa kuitenkin luonnistua vaikka vielä väsyttää.

Lääkitys on tosiaan nyt Triptyl, jonka annosta nostettiin viikko sitten 20 mg. Tuo näytti jonkin verran vaikuttavan, mutta nyt on vasta tuntunut kipuja muutaman päivän. Yleisesti sitä kai kuvataan salaman iskuksi, näin lääkärikin kysyi, mutta en nyt ihan ehkä noin kuvaisi. Ennemminkin tuntuu siltä kuin joku tökkisi välillä piikillä leukaluuhun. Tulee sellaisia äkillisiä kipupistoksia. Mutta suunnitellusti nyt nostetaan lääkitystä 25 mg ja tarvittaessa aina 50 mg saakka. Tunto on kuulemman palautunut ihan hyvin. Lääkäri tökki sellaisella hammaslääkärin piikkillä huuleen ja leukaan. No tuntuhan se, mutta kyllä tuo toinen puolisko vielä melko jähmeltä ja tunnottomalta tuntuu. Kai se siitä ajan kanssa.

Viikon verran ole pureskelemistakin treenannut. Sattuu vielä oikealle puolelle mutta kipu on toveri ja pureskelu jatkuu. Niin ja kumilenkeistä. Laatikkovedot joita pidin pari viikkoa toikin leuan hieman liian eteen. Nyt on sitten pari viikkoa vedetty takaisin päin. Kai se kohta on kohdillaan...
Maggy

ViestiKirjoittaja Suvi_82 » 24 Tammi 2011 13:30

Kirjottelin sinulle jo tuonne kuvapalstallekin, mutta laitanpa kommentin tännekin. Minulla ollut aika samanlaiset kokemukset kuin sulla, että ihmeen hyvin sitä saakin syötyä vaikka kuvittelin että liemillä joutuisi elämään. Esim. Lohikeitto maistu tosi herkulliselta, kun vaan muussasi sen sauvasekottimella tai haarukalla. Ainut ongelma tuntuu olevan mulla ainakin se, että vain pikkulusikka mahtuu suuhun (lääkäri kehotti olemaan avaamatta suuta senttiä enempää) ja minulla on myös se splintti suussa joten se vaikeuttaa lusikan saamista kielen päälle. mutta, kääntämällä lusikka kielen päällä annos uppoaa mukavasti suuhun ja sitten vaaan nielemään. Saarioisten pehmeän karjalanpiirakan lämmitin maitoliemessä mikrossa ja muussasin haarukalla, senkin sai syötyä hyvin pikkulusikalla :) Lisähaaste on vaan että paperi saa olla koko ajan käsillä kun alahuuli on sen verran tunnoton että ei tiedä jos siitä valuu jotain alas. Paperilla kun pyyhkii koko ajan syömisen lomassa niin tuntee itsensä vähän puhtaammaksi ja voi olla varma ettei ole koko ruokalista paidalla ;) Ja puurot on maistuneet hyvältä kun en niitä muuten kauheasti ole syönyt, samoin kaikki keitot - hyviä ne on kun vaihtelee!

Tuo hermojen pistely on mullakin sellanen tunne,että toisaalta se ei ole särkyä, mutta sellaista "siinä rajoilla" että onko jomotusta vai sellasta normaalia pistelyä joka vaan täytyy kestää. Buranaa (600) olen ottanut, ja Panacodia söin myös muutaman päivän aika säännöllisesti mutta se tahtoi laittaa mahan umpeen eikä suoli toiminut. Kurisi vain. Nyt helpotti kun jätin panacodit ottamatta.

Mielenkiinnolla odottelen keskiviikon kontrollikäyntiä mitä sanovat. Olen pitänyt 20h päivässä niitä kumivetoja jotka on mulla kyllä todella tiukat, lisäksi se splintti on suussa kiinni. Ei saa suuta paljoakaan auki edes puhuakseen. Ja ilmeisesti ei saisi edes avata! Mutta, toiveikkaana tässä mennään hetki kerrallaan eteenpäin. se 4h "vapaa" kuluu aika helposti syömisten aikoihin, kun ruokailu ei ole mikään nopea juttu.
Suvi_82

Paluu Käyttäjien operaatiot