Alaleuan siirto 22.06.10 TAYS. Krooninen migreeni parani.

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Alaleuan siirto 22.06.10 TAYS. Krooninen migreeni parani.

ViestiKirjoittaja leealiina » 01 Syys 2010 12:26

.
Olen 40 v nainen Tampereelta ja minulle tehtiin alaleuan siirtoleikkaus TAYSissa 22.6.2010.

Tarinani lyhyesti:

2.5 v oikomishoitoa ennen leikkausta.
Leikkaus 22.6.2010
Sairaslomaa 6 viikkoa + 4 viikkoa kesälomaa perään. Erinomainen aika minulle, puhe ei vieläkään ole aivan kuin ennen. Ei olisi tuntunut hyvältä palata töihin aiemmin.
Kuminauhavedot suuhun 2 viikkoa leikkauksen jälkeen.
Turvotus oli kaikenkaikkiaan aika lievää, ei lainkaan mustelmia. Leuka ja alahuuli tunnottomia.
Tramalia käytin (= oli melko kovaa särkyä) 5 viikkoa.
Ulkonäkö parani, olen tyytyväinen. Näyttää luontevalta.
Oikomislääkärini on ollut erittäin tyytyväinen leikkaustulokseen ja kehuu leikannutta kirurgia helläkätiseksi ja taitavaksi.
6 viikkoa leikkauksen jälkeen leuka ja alahuuli edelleen melko tunnottomia, tosin sively ja kosketus tuntuu hyvin. Toiveita, että tunto palautuu kokonaan.
9 viikkoa leikkauksesta leikkauskohdat infektoituivat - turposivat ja kipeytyivät. Antibioottikuuri parhaillaan menossa, samaa antibioottia kuin leikkauksen jälkeenkin.
Raudat ja kuminauhavedot yhä suussa, elättelen toivetta että saisi vuoden loppuun mennessä ne pois. Yleensä kuulemma tätä jälkisäätövaihetta kestää 2kk - 6kk.
Kun raudat on poistettu, on sairaalassa vielä jälkitarkastus. Siellä päätetään poistetaanko titaanilevyt vai jätetäänkö ne leukaan.

Tarinani pitkästi:

Sairastin monta vuotta vaikeahoitoista kroonista migreeniä kokeillen kaikkia mahdollisia hoitoja ja lääkkeitä tuloksetta. Kukaan ei epäillyt purennassani ongelmaa, en edes minä itse, koska siitä ei oltu minulle koskaan hammaslääkärissä mainittu - kehuttu vain reiättömiä hampaitani :-)

Kankaanpään kuntoutuskeskuksen viisas fysiatri kuitenkin näki, että purentani ei ole ok ja pyysi neurologiani kirjoittamaan lähetteen Taysin suu- ja hammassairauksien poliklinikalle. Syksyllä 2007 purentani todettiin huonoksi ja alaleukani liian takanaolevaksi.

Oikomishoidot alkoivat yksityisellä oikojalla poliklinikkamaksujen hinnalla. Sain ensimmäiset oikomiskojeet suuhuni tammikuussa 2008.

4,5 vuoden jokapäiväisen migreenihelvetin jälkeen tapahtui ihme ja melkein välittömästi oikomishoidon alettua migreenit lakkasivat. Kolmen kuukauden migreenittömän jakson jälkeen migreenejä esiintyi muutaman kerran kuukaudessa eli ihan luksusta päivittäisiin migreeneihin verrattuna.

Alaleuasta poistettiin kaksi hammasta ja alkuvaiheiden jälkeen minulla oli lopulta telaketjuraudat sekä ala- että ylähampaissa. 2.5 vuoden oikomishoidon jälkeen hampaani alkoi olla valmiina leikkaukseen.

Minut leikattiin 22.6. ja kirurgina oli Aimo Miettinen. Hän teki todella hyvää ja siistiä jälkeä. Leikkaus onnistui suunnitellusti ja alaleukaani siirrettiin eteenpäin 10 mm, joka kuulemma on aikalailla maksimi, mitä ylipäätään pystytään siirtämään.

Olin sairaalassa yhden yön. Turvotus ja kivut olivat vielä siinä vaiheessa vielä yllättävän lieviä -- noin viikon kuluttua turvotus oli huipussaan, mustelmia ei tullut lainkaan.Minulla oli oikojan mukaan turvotusta niin vähän, kuin vaan on mahdollista.

Kuva

Olipa todella hankalaa juoda ja syödä alussa. Muutenkin oli kurja olo aika pitkään leikkausen jälkeen, leuka ja alahuuli tuntui puupökkelöltä. Leukaa särki kovasti ja jouduin syömään Tramalia 5 viikkoa leikkauksen jälkeen.Sen jälkeen pärjäsin kokonaan ilman särkylääkettä. En osannut etukäteen kuvitella, kuinka ikävä olo leikkauksen jälkeen onkaan. Reissasin kesän aikana normaalisti, ajattelin että särky on sama, olin sitten kotona tai matkalla. Meni pitkään, ennen kuin opin laittamaan kuminauhavedot, meinasi tosiaan mennä hermo niiden kanssa. Ensin minulla oli strutsit, sitten pupuja ja kettuja ja tällä hetkellä kummallakin puolella laamat siksakkina ala- ja ylähampaissa. Eläimet ovat siis eripituisia kuminauhoja, ovat nimenneet ne noin kuvaavasti. Ravintoloissa oli hankalaa temppuilla kuminauhojen kanssa ja löytää sopivaa syötävää. Ainoastaan pehmeän syöminen alkoi pidemmänpäälle rasittaa ja tuntui hienolta, kun 6 viikon kuluttua sai luvan syödä normaalisti. Leuka ei edelleenkään aukea niin paljon kuin ennen, leukajumppaa pitäisi tehdä kahdesti päivässä.

Viime viikolla yllättäen ensin oikea leikkauskohta turposi ja tuli kipeäksi. Ihan kuin olisi ollut luumu poskessa. Kävin näyttämässä sitä Taysissa ja leuka röngtenkuvattiin. Siellä näkyi irronnut ruuvi ja infektio. Antibioottikuuri ja kontrolli kolmen viikon kuluttua. Parin päivän kuluttua turposi vasenkin puoli. Nyt on kaksi viikkoa vielä tuohon kotrolliin, katsotaan miten käy! Toivottavasti paranee pian. Vasen korva ja leukanivel ovat myös kipeytyneet, sellaista ei ole ollut aiemmin.

Edellinen migreenikohtaus minulla oli tammikuussa. Olen ihan hirveän onnellinen, että sain elämäni takaisin. Oikomisesta ja leikkauksesta aiheutuneet kivut ja hankaluudet on kestänyt hyvin, kun on saanut vastalahjaksi säryttömän pään.
leealiina

Re: Alaleuan siirto 22.06.10 TAYS. Krooninen migreeni parani.

ViestiKirjoittaja mankki » 01 Syys 2010 13:13

Hienoa, että olet päässyt migreeneistäsi eroon! Ajatella, mitä kaikkea huono purenta voikaan aiheuttaa. Tsemppiä vielä loppurutistukseen :)

Sinullahan on ollut kokonainen eläintarha :D Minä tutustuin vain kettuihin. Itselläkin oli hermot mennä monta kertaa, kun niitä koetin laittaa takimmaisiin kiinnikkeisiin, mutta vaiva on palkittu. Leukajumppa kannattaa myös, itselläni oli palkintona sentin enempi aukeava suu verrattuna tilanteeseen ennen leikkausta.
mankki

ViestiKirjoittaja Maggy » 11 Loka 2010 15:10

Kuva tarinassa vastasi kivasti kysymykseeni, joka on on ollut tässä mielessä. Mietin, että tuleeko nuo dreenit suun sisältä ulos vai tekevätkö pienet ulostulos leuan alle. :) Keskiviikkona 13.10. olis leikkausaika TAYSiin. Vähän jänskättää, mutta toisaalta ei meinaa pysyä housuissa, kun vihdoin leikkaus koittaa.
Maggy

ViestiKirjoittaja laku » 12 Loka 2010 14:42

Ihan mielenkiinnosta kysyn noista suuhun menevistä dreeneistä. Oliko ne vaan suussa vai meni sitten nielusta alaspäin? Jotenkin jännä kattoo kun itellä ei sillon suuhun menny mitään "putkia" hereillä ollessa.
laku

ViestiKirjoittaja Maggy » 01 Marras 2010 14:36

Ne menee sinne leikkaushaavan sisälle ja imevät kudosnesteitä ja verta leikkausalueelta. Vähentää mukavasti turvotusta.
Maggy

Paluu Käyttäjien operaatiot