viun purennankorjausprojekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

viun purennankorjausprojekti

ViestiKirjoittaja viu » 27 Tammi 2011 16:02

Hei!

Olen 32-vuotias nainen jolla kakarana oli jos jonkinlaista oikomishoitoa, teini-iän myllerryksissä sitten typeryyksissäni pistin hommalle stopin ja kieltäydyin raudoista (tosin hampilääkärin mukaan kukaan ei voi sanoa oliko sillä jatkoon mitään vaikutusta). Hassustihan siinä sitten kävi ja hampaat päätyivät vähän sikin sokin suuhun. Lukioiässä sitten kävin yksityisellä hoidattamassa hampaat nättiin riviin, oikomiskojeet sain pois suusta yliopiston fuksivuonna kymmenisen vuotta sitten. Hampaat eivät kuitenkaan ole suostuneet pysymään ihan paikoillaan vaan ovat tästä palautuneet jonkin verran. Eivät siis ole ihan viivasuorassa rivissä enää, jos nyt eivät vinksin vonksinkaan. Hymyilen ihan estoitta :D . Avopurenta on kuitenkin selvä enkä ole vuosikausiin mm. saanut etuhampaitani yhteen. Purentakisko minulla on ollut viitisen vuotta, alunperin juuri hampaiden liikkumisen estämiseksi. Joku nakse toisesta leukanivelestä tosin kuului jo silloin kun sen sain.

Kuluneen vuoden aikana purentani on alkanut aiheuttaa ongelmia, lähinnä kipuiluna ja naksumisena leukanivelissä. Pahimmillaan syöminen esim. on todella kivuliasta. Yksi pahemmansorttinen jumitus sai hakeutumaan purentalääkärin vastaanotolle jolta sitten sain lähetteen keskussairaalan hammas- , suu- ja leukakirurgian poliklinikalle. Siellä sitten todettiin pieni yläleuka suhteessa alaleukaan ja ehdotettiin yläleuan leikkausta purennan korjaamiseksi. Tähän lisäksi tietty oikomiset ja kaiken lisäksi kaikkien vielä puhkeamattomien viisurien poisto :shock: .

Mietin asiaa parin kuukauden verran, kävin jopa kirurgin juttusilla keskustelemassa asiasta. Lisäksi googlettelin minkä kerkesin ja löysin tämänkin keskustelupalstan. Jotkut kertomukset kuulostavat kieltämättä hurjilta, itse lohduttaudun sillä että oma tilanteeni lienee siitä lievemmästä päästä kuitenkin. Eihän kukaan hammaslääkäri koskaan ole edes tuonut asiaa esille aikaisemmin että minulla jotain rakenteellista, leikkaushoitoa vaativaa vikaa olisi. Jotain tälle purennalle kuitenkin pitänee tehdä, eihän näiden leukanivelkipujen kanssa jaksa. Tosin eihän sitä pysty kukaan lupaamaan että ne välttämättä tällä leikkauksella poistuisivat mutta ei viallinen purenta asiaa kai ainakaan auta. Ulkonäköön leikkauksen ei pitäisi kuulemma kovin hirveästi vaikuttaa, ulospäin kasvoni eivät ole nytkään mitenkään epäsuhtaiset. Hieman ehkä painuksissa nenän seuduilta, kuulemma.

Tänään otettiin röntgen- ja valokuvia (muotit oli tehty jo aikaisemmin) ja ensi viikolla olisi sitten viisurien poisto toiselta puolen ja 3vk päästä siitä sitten toiselta. Raudat sitten kai joskus maalis-huhtikuussa suuhun. Kai se on menoa nyt... eihän se vuoden-parin elo taas metallikojeet suussa juuri naurata mutta ehkä sitä tässä iässä alkaa olla itsensä kanssa jo sen verran sinut että sen kestää. Aika lyhyt aika elämästä kuitenkin. Leikkaus pelottaa, toki, mutta eiköhän tästä selvitä jos kerran niin moni muukin. Yläleuan leikkauksessa hermovaurion riski on kai aika paljonkin pienempi kuin alaleuan, samoin tunnon pitäisi kai palautua nopeammin ja todennäköisemmin kokonaan. Äkkiseltään ajateltunahan yläleuan operoiminen tuntuu paljon isommalta jutulta...

Eli tämmöinen tapaus täällä. Koetan kirjoitella kun jotain mainitsemisen arvoista on, niin vertailukohdaksi muille kuin myös muistiinpanoiksi itselle.
viu

Re: viun purennankorjausprojekti

ViestiKirjoittaja minema » 27 Tammi 2011 19:02

Heippa ja tervetuloa joukkoomme!! :)

Tsemppiä tälle taipaleelle, joka on nopeasti ohi, usko pois! 8-) itseltäni on operoitu joulukuun alussa myös yläleuka.
minema

ViestiKirjoittaja viu » 27 Tammi 2011 19:49

Kiitokset! Olenkin mielenkiinnolla seuraillut miten sinulla toipuminen etenee, aika vähän täällä on näitä pelkkään yläleukaoperaatioon joutuneita. Tosin eihän minullakaan nyt vielä tässä vaiheessa leikkaussuunnitelma ole sataprosenttisen varma mutta ainakin tähän asti on ollut puhetta vain siitä yläleuan korjaamisesta. Erikseen vielä kirurgilta kysyin ja hänen mukaansa alas ei ole tarpeen kajota. Paitsi oikomiskojein tietty...

Aika jees fiilikset nyt itse asiassa. Asia kerrallaan ja onhan tämä omalla tavallaan ihan mielenkiintoistakin.
viu

ViestiKirjoittaja viu » 05 Helmi 2011 19:28

Ekat kaksi viisaudenhammasta leikattiin kolme päivää sitten ja muuten kaikki meni hyvin mutta tuntopuutosta on. Sen puolen alahuuli ja leuankärki ovat siis melkolailla tunnottomat, samoin poskihampaat. Jotain hassuja kutittavia ja kihelmöiviä tuntemuksia on kyllä ollut pari päivää ja viime yönä ne häiritsivätkin kovasti nukkumista. Kovasti tässä nyt sitten jännitetään palaako tunto ja jos, niin koska... vielä olisi kaksi viisuria jäljellä ja aikakin sovittuna kolmen viikon päähän. Hieman kyllä tuntuu nyt siltä että tahtoisin ensin odotella josko tämä nykyinenkin tilanne tästä vielä kohenisi ennen kuin menen uudelleen samaan ruljanssiin. Ihan en tätä odottanut...
viu

ViestiKirjoittaja tink@ » 09 Helmi 2011 15:50

Heippa,
munhan ei tarvitse omaa aloitusta tänne tehdäkkään kun meillä on niin sama tilanne, ihan ikää myöten :D Mulla myös viimeinen pisara oli leukojen lukkiutuminen. Viisaudenhampaat multa on jo poistettu, niin sen verran olen tällä hetkellä sua edellä että 22.pv saan raudat ylähampaisiin. Kovasti kovasti muakin on tämä toimepide mietityttänyt, mutta tähän olen nyt päätynyt ja se on jo menoa :D
Tätä sun projektiasi meinaan seurata tiiviisti!!
tink@

ViestiKirjoittaja viu » 19 Helmi 2011 13:18

^Kas, kohtalotoveri :) . Kirjoita ihmeessä omiakin kuulumisia, joko omaan topikkiin tai muualle! Vertaistuki kelpaa kyllä.

Oma tilanne on tällä hetkellä se, että viisurileikkauksesta on kaksi viikkoa ja tunto poissa edelleen. Tai no, on tilanne elänyt tässä parin viikon aikana sen verran että ihan täysin tunnoton leuka ei taida mistään kohtaa enää olla. Mutta ei kyllä normaalikaan. Kosketusarka ja kivulias ja samalla kuitenkin tunto on selvästi alentunut, esim. sivelyä en kunnolla tunne kuin huulen alueella ja siinäkin lähinnä kirvelynä. Paine tuntuu parhaiten, tosin kivun kautta sekin - kuin koko leuka olisi yhtä suurta mustelmaa. Ja kylmä tuntuu ilkeästi. Ja kylmäähän tuolla ulkona nyt on... mutta toiveissa eletään että tämä tästä vielä normalisoituisi. Ei tämä oikein miltään hermosäryltäkään tunnu. Hankala selittää. Loppujen viisurien poisto nyt kuitenkin lykkääntyy. Ensi viikolla on post-op-tarkistus ja poistetaan tikit (3 viikkoa on tosi pitkä aika, olisin jo valmis pääsemään mokomista eroon..). Samalla voinen kysellä hammaslääkäriltä hieman miltä tämä toipuminen hänestä nyt kuulostaa.
viu

ViestiKirjoittaja viu » 25 Helmi 2011 13:58

Ei poistettu loppuja viisureita tänään, tikit vain. Tunto on kyllä jo parempi mutta haluan että se palaa mieluiten kokonaan ennen kuin otan sen riskin että toiselle puolen leukaa käy samalla tavoin. Uusi yritys reilun kk:n päästä siis. Sitä en tiedä voinko saada kojeet suuhun ennen kuin kaikki viisurit on poistettu, ehkä en. Mutta kuukausi, pari sinne tänne... mihinkäpä tässä kiire. Toisaalta sitä toivoisi että saisi koko homman hoidettua mahdollisimman nopeasti alta pois mutta aina eivät asiat mene niin kuin tahtoisi. Kärsivällisyyttä kysyttäneen tulevissakin vaiheissa, sama kai siis omaksua zeniläisen tyyni asenne jo nyt :mrgreen: .
viu

ViestiKirjoittaja viu » 14 Huhti 2011 19:02

Nonni, täällä ollaan siinä vaiheessa sitten että tänään lähti loputkin viisurit, tällä kertaa siis vasen ylhäältä ja alhaalta. Ylhäällä oli ihan poikittain ja sitä sai vääntää irti tovin, alhaalta pilkottiin tällä kertaa vielä edelliskertaakin huolellisemmin (miulla siis kaikki neljä alunperin puhkeamatta joten jokaikinen lähti leikkaamalla). Ja tällä kertaa tuntokin palasi puudutuksen jälkeen ihan normaalisti :D ! Mikä siis on valtava helpotus. Tuolta toiselta puolen kun alaleuka on edelleenkin vielä hieman omituinen. Pääosin kuitenkin jo toipunut ennalleen. Pelko oli, että tämän toisen puolen kanssa edessä olisi ollut samanlainen hermonparanteluruljanssi edessä...

Tämä oma projekti on junnannut paikoillaan muistakin syistä kuin vain siksi, että ekassa viisurinpoistossa tuli hermovaurio jota halusin parannella ennen lähtöä seuraavaan. Tapaustani ei näet vieläkään ole käsitelty hoitopalaverissa (vaimikäsenyton). On lykkääntynyt kahdesti, milloin mistäkin syystä. Seuraava yritys toukokuun alussa, jospa sitä nyt viimein kuulisi mitä meinaavat leuoilleni tehdä. Siihen asti parannellaan nyt näitä viisureita. Enempi jomottaa tällä kertaa kuin viimeksi, tosin eipä tuo mikään ihme liene kun viimeksi lähti tunto :lol: . Mutta hyvää treeniähän tämä kaikki on itse suureen H-hetkeen. Jos positiivisesti ajattelee.
viu

ViestiKirjoittaja viu » 13 Touko 2011 09:19

Asia etenee eikä kuitenkaan etene.

Tänään sain vihdoin kuulla hoitopalaverin tuloksen jossa ei ollut mitään ihmeempiä. Avopurennan korjaamiseksi ensin ylä- ja sitten alaleuankin kojeistus, leikkaus avopurennan sulkemiseksi (vielä ei osata satavarmaksi sanoa kumman leuan, yläleuka on kuitenkin todennäköisempi) ja vielä vähän oikomista päälle. Oikomista ei päästä aloittamaan ennen elokuuta kesälomien sun muiden vuoksi...
Lisäksi sanottakoon nyt täälläkin, että olen mm. masennuksen vuoksi käynyt terapiassa ja hammaslääkäri kyseli olisiko minulla mitään sitä vastaan että he pyytäisivät terapeutiltani lausunnon. Olen itse tullut maininneeksi että nimenomaan henkinen jaksaminen tässä mietityttää ja haluavat ymmärrettävästi varmistua siitä, että hoidan homman kunnialla loppuun saakka kun kerran aloitan. Että riittävätkö voimavarat. Toisaalta tuo terapiassa käyminen nimenomaan antaa sitä henkistä tukea raskaaseen prosessiin, luulen.

Että hieman tässä vielä haetaan sitä lopullista pistettä päätökselle lähteä tähän ruljanssiin.. luulin jo päätöksen tehneeni mutta kummasti sitä taas alkaa pohtia kun toistuvasti kysellään että oletko nyt IHAN varma. :|
viu

ViestiKirjoittaja viu » 31 Touko 2011 15:52

No, nyt niitä aikoja alkoi sataa vallan ropisemalla... päivän posti toi kirjeen jossa oli jopa 3 aikaa viikon sisään elokuun alussa :shock: . Eiköhän tuo paikalle menemällä selviä mitä kunakin kertana miulle meinataan tehdä mutta kiva olisi tietää vähän jo etukäteen. Ne kojeet nyt kaikitenkin suuhun laitetaan. Tai ylös nyt tällä erää, alas sitten joskus myöhemmin.

Mites, moni täällä kertoo että tuonne hampaiden väliin laitetaan jotkut separointikumit ja suu on sitten turkasen kipeä sen jälkeen. Itselläni on ollut raudat penskana ja aikuisempanakin mutten mokomaa muista kokeneeni - ne peruskivut vaan aina säätöjen jälkeen jotka eivät mielestäni pahoja edes olleet. Vähän vain oli purukalusto hellänä. Tuossa minulle varatun parin eka ajan välissä olisi viikonloppu ja tärkeää menoa, miten kipeä sitä oikeasti sitten on... (jos on)?
viu

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot