viun purennankorjausprojekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: viun purennankorjausprojekti

ViestiKirjoittaja Smile? » 31 Touko 2011 16:31

Olihan hampaat vähän kipeenä niiden separointikumien laiton jälkeen. Mut ei mitenkään sietämättömästi. Mun mielestä missään vaiheessa projektia ei ole ollut sanottavasti kipuja. Pikemminkin semmosta epämukavuutta. Kun raudat hankaa limakalvoja jne..

Ja muottien ottaminen on mulla aina ollu tosi vaikeeta. Oksu meinaa tulla ihan väkisin
Smile?

ViestiKirjoittaja tink@ » 21 Kesä 2011 12:47

Niin se sullakin nyt homma pyörähti tosissaan käyntiin! Miekin kävin kirjoittelemassa omia kuulumisia; tärkeimpänän se että leikkauspäivä alustavasti sovittuna!
Silloin kun raudat ylös laitettiin niiin oli varman viikon verran hampaat niin hellinä että en kunnolla voinu purra edes särkylääkkeen avulla. Ehkä aika kultaa muistot, mutta en muista että lapsena ois nuin hellinä hampaat ollu. Nyt sitten kun rautalankaa vaihdettu paksumpaan on suu pari päivää ollu vähän arempana, mutta ei mitään verrattuna siihen kun alkuun ylös kiskot sain. Mutta siedettävissä kipu on! Pahinta oli se kun näytti ihan 12v kun kiskot suussa, mulla vielä kaikki ihan näitä vanhanaikaisia metallijuttuja. Mutta äkkiä sitä näihin tottuu!! Sitä vahaa kannattaa olla joka repussa ja takintaskussa, mulla ainakin sitä yllättävän paljon kulunut!
Kirjoittelehan taas kuulumisia!!!
tink@

ViestiKirjoittaja viu » 21 Kesä 2011 16:10

Kiitokset Smile? ja tink@ kokemuksista!

Onhan tässä ollut viivytystä jos jonkinlaista, muistan miten ensimmäinen arvio suun raudoituksesta oli tammikuulle 2011 ja elokuulle se sitten venyi kaikennäköisten äksidenttien seurauksena... noh, vielä reilun kuukauden saa tuijotella peilistä raudattomia hampaita (huomaan ihailevani niitä varastoon vähän väliä vaikkeivät täydelliset olekaan). Minullekin tulee ihan kokonaan metallinväriset kojeistukset, muita ei tuolla kuulemma saa vaikka itse maksaisi erotuksen. Tarvitsevat kuitenkin vaihtokappaleita yms.

Viisurinpoistosta lähtien tuntovammainen leuka on ollut nyt aika hyvä, hieman yliherkkyyttä edelleen muttei häiritsevästi. Pikkuhiljaa koko ajan normaalimpi. Kutinoita ja pistelyitäkin on aika harvakseen. Auringossa oleilu esim. tuntuu saavan jotain äksöniä leuan alueella aikaan. Yleensä nuo pikku kutinat sun muut ovat merkki siitä, että jotain muutosta parempaan päin on lähiaikoina tulossa. Mutta kuten sanottua, aika lähellä normaalia olotilaa tässä ollaan tuon kanssa eikä se arkipäivän menossa tunnu oikeastaan mitenkään erikoiselta tai sitä tule juurikaan huomattua. Ja koko ajan paranee. Hyvä niin.
viu

ViestiKirjoittaja viu » 04 Elo 2011 09:04

Nyt päästiin sitten vihdoin vauhtiin eli separointi aluillaan, ensi viikon alussa sovitetaan palatinaalikaari. Semmoinen, tosin googletuksen perusteella erimallinen, minulla on joskus kakarana näemmä ollutkin. Tästä se lähtee...
viu

ViestiKirjoittaja viu » 16 Elo 2011 09:25

Turisenpa taas kun tässä alkuvaiheessa näitä uusia juttuja on höpistäväksi. Nyt on laitettu TP-kaari (transpalatal arch). Ensireaktiot ovat että kieleen sattuu, jotkin äänteet vähän puuroutuvat ja ruuan nieleminen on haastavaa. Mutta eiköhän tähän totu, niinkuin kaikkeen... kuukauden päästä sitten saan braketit hampaisiin ja siitä kuukauden päästä on kai sitten eka kunnon aika oikojalle. Kyllä tässä pikkuhiljaa on alkanut valjeta miksi kaikki toitottavat että tämä projekti vaatii ennen kaikkea kärsivällisyyttä... :D

Mutta nyt siis tämän tuoreimman haasteen kimppuun. Vielä minä tämän kaaren kesytän.
viu

ViestiKirjoittaja Smile? » 16 Elo 2011 21:44

Mullekin laitettiin alussa tuo palatinaalikaari. Ja se saikin sitten olla suussa melkein leikkaukseen asti. Mulla siitä ei sanottavaa haittaa ollut, ei haitannu puhetta, ei hangannut kieltä. Yksilöllistä tuokin siis. Ainoa haitta siinä oli se, että sinne väliin jäi joskus jotain salaatinrippeitä, mitä ei meinannu saada pois. Rucola oli ainaki sellanen, mikä helposti jäi kiinni.

Tuo masennus muuten, josta puhuit aiemmin.. Vaikka mulla ei ole masennusta diagnosoitu koskaan (kaikilla kai nyt jotain lievää masennusta joskus on), niin se kuukausi leikkauksen jälkeen otti tosi koville. Mä jouduin pitämään splinttiä suussa melkein 6 viikkoa ja sen kanssa sössöttäminen kävi ihan oikeesti hermoille. Ensimmäisen viikon jälkeen lähdin kyllä jo liikkeelle kävelemään ja pyöräilemään, koska tuntui että seinät kaatuu päälle kotona nyhjätessä.

Kannattaa vaan päättää olla välittämättä siitä, että näyttää aika rujolta mustelmineen ja turvotuksineen ja lähtee vaan ihmisten ilmoille. Kotona peilin tuijottelu ei ainakaan ole hyväksi.
Hyvät ystävät on kullan arvoisia, kun jaksavat viihdyttää ja pitää seuraa ja kohottaa mielialaa.

Ja kannattaa aina muistaa se, että tää on kaikki väliaikaista. Paskat fiilikset ei ikuisesti kestä. Huominen, ensi viikko, seuraava kuukausi on parempi. Ja sitä paitsi aika menee loppujen lopuksi uskomattoman nopeesti. Munkin on tosi vaikeeta tajuta, että tässähän on siis menny kohta kaks vuotta projektin alusta (alkoi viisaudenhampaiden poistosta). Ja nyt on leikkaus ohi, pelkkää hienosäätöä enää ja odottelen tässä, että milloin saan telaketjut pois :)
Smile?

ViestiKirjoittaja viu » 17 Elo 2011 09:33

Itse olen ajatellut asian niin, että minulla on ehkä taipumus masennukseen ja erinäiset elämän vastoinkäymiset saattavat helpostikin heilauttaa vaakaa siihen suuntaan - toisaalta taas koen että kyseessä on myös vahvuus. Ikävät olotkaan eivät tule yllätyksenä ja tiedän, miten pääni niissä toimii ja miten päästään taas ylöspäin. Kokemusta kun on. Tämmöiset isot jutut kuten leukaleikkaukseen ryhtyminen ovat kuitenkin semmoisia, että jokaista ne jollain tapaa heilauttavat. Kummallinen olisi se ihminen, jolla ei tuntuisi missään. Ja niistä ikävistäkin tuntemuksista pitää saada puhua eikä vain teeskennellä, että kaikki on hienoa ja upeaa ja fiilis on koko ajan vain että jes! Ja vaikka välillä on ikävää, kaikesta kuitenkin selvitään.

Mitä tähän kaareen tulee niin eiköhän tässä totu tämän kanssa puhumaan ja syömäänkin jahka kieli ensin toipuu. Olo on lähinnä kuin olisi juustohöylä suussa... nuo kitalaen puolella olevat, renkaissa kiinni olevat kaaren mutkat ottavat näet aika ikävästi kielen sivuihin. Kunhan kieli tästä parkkiintuu niin eiköhän tämän kanssa pärjätä. Lapsena minulla on ollut yhdessä vaiheessa quad helix-kaari kitalaessa ja muistan senkin olleen erittäin ärsyttävä kapistus. Siihen tarttui vielä ruokakin paljon pahemmin.

Mutta vielä koittaa päivä kun tästä pääsee eroonkin :) . Ennen sitä on vielä paljon tulossa mutta asia kerrallaan...
viu

ViestiKirjoittaja leukalissu » 17 Elo 2011 18:36

Kannattaa laittaa vahaa niihin renkaissa oleviin "tötteröihin", mulla itsellä riitti pari-kolme päivää, ja sen jälkeen oon pärjännyt ilman vahaa. Tosin on mulla edelleen käsilaukussa sellainen pieni vahaliuskaboxi, mutta en oo sitä aikoihin tarvinnut. Mulle tyrkytettiiin silloin aikoinaan heti Kirralla sitä vahaa mukaan, ja apteekeista saa myös.
leukalissu

ViestiKirjoittaja viu » 17 Elo 2011 19:55

Juu, sain vahaa mukaan ihan rutkasti hammaslääkäriltä, lähinnä juuri noihin renkaiden poskipuolella oleviin jutskiin. Niihin en ole sitä kuitenkaan tarvinnut lainkaan, kielen puolelle kaaren kiinnityskohtiin kyllä olen laittanut aina kun tuntuu että kielen pitää saada levätä. Mutta viimeistään syödessä sitten tulee osumaa...
viu

ViestiKirjoittaja tink@ » 18 Elo 2011 14:32

Mie sain eilen kuminauhat suuhun ja ylähampaiden tapit laitetts sisäpuolelle ja ne niin makeasti hankaa kieltä :( Tuntuu että vahankaan ei niissä kunnolla pysy. Ja ruokailessa raapii ihan tosissaan... Mutta eiköhän se kieli kohta tuohon totu!
Hyvinhän se sullakin on nyt hommat alkanu edetä!!!
tink@

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot