viun purennankorjausprojekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: viun purennankorjausprojekti

ViestiKirjoittaja viu » 20 Syys 2012 11:03

Tilannepäivitystä. Viime käynnillä elokuussa otettiin välimuotit ja -röntgenit ja tänään kävin taas oikojalla. Enää ei ole kuulemma paljon tehtävää! Kysyi, mitä tuumaisin, jos joulukuussa olisi leikkaus... seuraavalla käynnillä kuukauden päästä palaveerataan asiaa kirurgin kanssa. Osasin kyllä jo odottaakin, että asia tulisi tänään puheeksi. Lisäksi työkuvioiden suhteen tuo joulukuu olisi oikeastaan mitä parhain ajankohta pitää vähän pakkosaikkua. Hieman järjestelemistä vaatii kyllä siltikin kun tietyt hommat nyt vaan on tehtävä eikä niitä kukaan muukaan tee. Mutta jos paiskin hommia ennen leikkausta ihan urakalla ja sitten saikullakin vähän teen kirjoitushommia niin eiköhän sekin siitä lutviudu.

Jännää! Luulin, että leikkausajankohdan edes tämänasteinen konkretisoituminen ahdistaisi enemmän. Mutta ei ainakaan nyt. Kaipa tässä ehtii mieli ailahdella vielä aika tavalla seuraavina kuukausina :mrgreen: . Nyt näkyy vain valoa tunnelin päässä.
viu

ViestiKirjoittaja viu » 22 Loka 2012 09:52

Aamulla oli oikojakäynti ja paikalla piipahti myös kirurgi. Eipä tulekaan leikkausta, ainakaan joulukuussa... :( On se jännä, miten tällaisesta asiasta voi olla pettynyt mutta niinpä vain olen. Kaiken lisäksi taisin tulla aiheuttaneeksi aikataulun muutoksen ihan itse. Kirurgi näet alkoi puhua alaleuan leikkaamisesta johon minä sitten että toivoin kyllä vähän muuta... sitten alkoikin tulla kaikennäköistä kaavailua purennan viilaamisesta oikomisella ja hiomisella ja leikkauksen välttämistä näin jopa kokonaan. Joka ei kuulosta hyvältä kyllä sekään, onhan näitä oiottu jo useita kertoja eikä lopputulos koskaan ole ollut pysyvä.

Noh, kyselemällä selvisi sen verran, että kaikki vaihtoehdot ovat vielä auki. Nyt oiotaan vielä lisää ja koetetaan josko alahampaat saataisiin edestä samaan tasoon (alaleukani olisi kuulemma pienen kiertämisen tarpeessa). Sitten ehkä yläleuan leikkaus tai sitten hampaita vaan kallistetaan oikomalla + hiotaan purenta kuntoon. Itse toivon näistä vaihtoehdoista keskimmäistä. Sanoin tosin vielä loppuun, että en sano ehdotonta eitä sille alaleuankin leikkaamiselle mutta toivoisin kuitenkin, että siltä vältyttäisiin. Ja että pelkkä oionta + hionta olisi ehkä yhdeltä katsantokannalta helpotus mutta toiselta kannalta ei korjaa lainkaan sitä perusongelmaa eli leukojen rakennevikaa. Olen kuitenkin asennoitunut siihen, että leikkaus tulee, se ei ole nyt se ongelman ydin...

Nyt olo on tosiaan lähinnä pettynyt - olin varautunut joulukuuhun ja paiskinut töitäkin kuin pieni eläin jotta voisin siihen saumaan pitää rauhassa sairauslomaa. Lisäksi mietityttää, olisiko vain pitänyt kerralla suostua molempien leukojen operointiin - homma olisi mennyt todennäköisesti suunnitellussa aikataulussa ja lopputulos olla paras tarjolla olevista. Toisaalta sitä taas tahtoo katsoa vielä tämänkin kortin eli suojella alaleukahermoaan mikäli vain mahdollista. Aika lailla päätäntävaltaa tässä kyllä annetaan potilaalle :shock: .

Tällainen tunteenpurkaus tällä kertaa. Hämmentää ja huolettaa, tuleeko tässä tehtyä oikeita päätöksiä asioiden suhteen :| . Noh, kaikki on vielä mahdollista. Nyt vain harkitaan vielä tovi. Ja oiotaan...
viu

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Loka 2012 23:26

Onneksi leikkauksen lykkääminen hieman myöhemmäksi on se pienempi paha kuin liian aikaisin tehdyn leikkauksen katuminen. Kokeillaan ja tutkitaan ensin kaikki ne "helpommat" vaihtoehdot ennen kuin mennään tekemään suurta operaatiota. Silloin ainakin tuntee että kaikki vaihtoehdot on käyty läpi ja sitten kun leikkaus on edessä tietää tehneensä kaikkensa ja on helpompi hyväksyä kaikki riskitkin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 25 Loka 2012 20:11

Ymmärrän kyllä hyvin harmisi, ettei leikkaus joululomalla toteutunutkaan, mutta olen Tiinan kanssa samoilla linjoilla sen suhteen, ettei harkintatauosta voi olla ainakaan haittaa. Olisihan paras vaihtoehto ilman muuta se, että purentasi saataisiin korjattua mahdollisimman pienin toimenpitein tai jopa ilman leikkausta, jos se vain olisi mahdollista. Leikkaus on kuitenkin aina se äärimmäisin hoitovaihtoehto silloin, kun mistään muusta hoidosta ei voida katsoa olevan apua, eikä sen lopputulos missään nimessä välttämättä ole sen pysyvämpi kuin aiempien oikomishoitojesi. Varsinkin avopurenta on valitettavasti leikkauksestakin huolimatta hanakka uusiutumaan. Itsekin olisin äärimmäisen tyytyväinen, jos purentani olisi mitenkään mahdollista korjata ilman leikkausta, mutta valitettavasti avopurentani johtuu luustollisesta epäsuhdasta ja on niin laaja, että leikkaus on kerta kaikkiaan ainoa oljenkorteni. Ei tämä lähestyvän leikkauksen odottelukaan mitään herkkua ole, sillä ainakin minulla on leikkaus alkanut pyöriä päässä siinä määrin, että edes keskustelun aikaansaaminen mistään muusta alkaa olla suhteellisen vaikeaa. Tiedekunnan kirjastosta lainaamani Complications of Oral and Maxillofacial Surgery -opuskaan ei mitenkään auttanut asiaa. Jostain syystä tämä pakkomielteinen tiedon hankkiminen leikkauksesta tuntuu nyt vain olevan minulle ainoa luonteva tapa selviytyä tilanteesta.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja Minzu83 » 26 Loka 2012 10:01

Yhdyn edelliseen. Itse tosiaan yritin välttää tulevaa leikkausta kaikin mahdollisin keinoin, mutta sitten kävi kuitenkin niin että se on pakko tehdä kun mikään muu ei auta ja tilanne on pahentunut vuosien saatossa todella paljon. Näin perheellisenä odotan tulevaa suorastaan kauhulla ja valitettavasti käyn läpi päässäni myös ajatuksia "jos kaikki ei menekään hyvin"....
Olisin itse suunnattoman onnellinen jos minullekin sanottaisiin ettei leikkausta tarvitse tehdä, vaikka tietysti ymmärrän hämmennyksesi ja kun ihminen valmistutuu isoon juttuun ja sitten sitä ei tulekaan niin onhan se varmaan outoa, mutta silti parempi vaihtoehto jos lääkärit ovat niin todenneet. Se, että leikkausta "venytetään" jonkun ihme syyn takia, sitä en ymmärrä, koska jos se on väistämättä tulossa niin miksei sitä tehdä silloin kun on sen aika..Hmm, no kaikelle on varmasti syynsä.
Minzu83

ViestiKirjoittaja viu » 26 Loka 2012 11:45

Kiitokset ymmärtäväisistä kommenteista teille! Ne lohduttavat ihmeen paljon. Nyt ensihämmennyksen mentyä ohi sitä jo tajuaa muutenkin selvemmin, että hyvä ratkaisuhan tämä on katsoa vielä vähän erilaisia vaihtoehtoja eikä suin päin sännätä kohti sitä riskialtteinta. Kai sitä vain on tolkuttanut kalloonsa sen, mitä tähän ruljanssiin lähtiessä painokkaasti sanottiin: että kun hoito aloitetaan, se myös tehdään loppuun saakka eikä jänistetä kesken kaiken. Tässä on vähän saanut mietiskellä mistä oikein on kyse - siitä jänistämisestä vaiko vain järkevästä varovaisuudesta. Tokihan kirurgi lähestyy asiaa omasta näkövinkkelistään ja pyrkii omalta osaltaan parhaasen lopputulokseen - minulla potilaana on muitakin intressejä kuten tunto alaleuassa myös loppuelämäni ajan. Tässä kuitenkin on kyseessä kerran jo vaurioitunut ja edelleen paranemisprosessissa oleva hermo. Sen riski vaurioitua pysyvästi on suurempi kuin silloin, jos mitään aikaisempaa osumaa ei olisi tullut. Jospa tässä löytyisi joku järkevä kompromissi, joka ottaa huomioon kaikki tarpeelliset asianhaarat. Toivon niin!

Viime käynnillä oikojalääkäri pisti hampaisiin päälle semmoiset vedot että. Kipeytyminen oli hyvässä vauhdissa jo kun ajelin käynnin jälkeen keskussairaalalta töihin... ja 24h kuluessa hampaat olivat siirtyneet jo silmin nähden. Jospa tämä tietäisi hyvää? :D

Lyrinna: Kuulostaa kyllä erittäin "suositeltavalta" iltalukemiselta kun on itse menossa leikkaukseen... tieto on kaksihaarainen miekka - toisaalta helpottaa, toisaalta lisää tuskaa. On tässä monta kertaa käynyt mielessä, että olisi kyllä helpompaa jos olisi varustettu vähän toisenlaisella mielenlaadulla. Ottaisi vain vastaan, mitä ylemmältä taholta annetaan, eikä koko ajan kyseenalaistaisi ja pähkäilisi ja yrittäisi ymmärtää asioita joka kantilta! Luotan kyllä siihen, että parasta lopputulosta tässä hakee jokainen hoitoon osallistuva taho - samalla tiedän, että parhaasta tahdosta huolimatta kaikenlaista aina sattuu jo ihan todennäköisyyksienkin valossa. Ja aina kun leikataan, rikotaan.

Nämä minun pähkäilyni eivät kyllä taida ainakaan auttaa ketään, joka on pian leikkaukseen menossa! Pahoittelen kovasti. Ja tsempitän hurjasti.
viu

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 31 Loka 2012 11:06

Olet oikeassa, joka ikiseen leikkaukseen liittyy komplikaatiomahdollisuus. Terveen kudoksen leikkaaminen skalpellilla aiheuttaa aina kudosvaurion, joka saa elimistössä aikaan yleistyneen reaktion ja häiritsee elimistön säätelyjärjestelmiä. Sen takia kovasti ihmettelenkin joidenkin ihmisten hinkua teettää itsellään puhtaasti esteettisiä operaatioita. Ovathan vakavat leikkaus- ja anestesiakomplikaatiot harvinaisia, mutta niiden mahdollisuus on aina otettava huomioon ja suhteutettava leikkauksesta saataviin hyötyihin.

Tavallaan tieto lisää tuskaa, ja etenkin tieto siitä, että kaikenlaista voi sattua, vaikka kaikki maailman tieto olisikin käytettävissä. Etevimmätkään kirurgit eivät voi kontrolloida kaikkea. Itseäni ahdistaa toisaalta myös se, etten mielestäni vieläkään tiedä itselleni tehtävästä operaatiosta tarpeeksi ja että leikkauksen ajaksi minun täytyy luovuttaa kontrolli kirjaimellisesti jonkun toisen käsiin. Oma mielenlaatuni on jossain määrin ahdistukseen taipuvainen, ja sen mukaisesti mielentilani vaihteleekin päivästä toiseen leikkausta odotellessa. Välillä olen jopa saavuttanut sellaisen seesteisen rauhan tunteen, että kaikki tapahtuu omalla painollaan ja otan kaiken vastaan sellaisena kuin se on tullakseen, välillä taas herään aamuyöstä tuskailemaan, mikä kaikki voikaan mennä pieleen. Välillä itsekin toivoisin pystyväni autuaasti luottamaan itseäni paremmin tietäviin, mutta tällä mielenlaadulla se tuskin on mahdollista.

Ehkä jotain omasta mielenlaadustani kertoo se, että ennen ensimmäistä yläleuan leikkaustani tutkitutin omat hyytymistekijäni perinnöllisten hyytymistekijämutaatioiden varalta. Todennäköisesti en olisi uskaltanut mennä koko leikkaukseen, jos minulla olisi jokin hyytymishäiriö todettu, sillä leikkauksen aiheuttama kudostrauma lisää veren hyytymistä. Leikkauspäivän iltana kiersin sitten ympäri sairaalaa tippapussin kera, jotta en saisi syvää laskimotukosta vuodelevon ja liikkumattomuuden seurauksena. Sanonta, että lääkärit ovat potilaista pahimpia, taitaa päteä ainakin minuun. Tämäkin viesti olisi todennäköisesti kannattanut laittaa yksityisviestien puolelle, sillä ei näiden meidän viestiemme jälkeen enää kukaan uskalla mennä leikkaukseen :)
Lyrinna

ViestiKirjoittaja Minzu83 » 31 Loka 2012 14:48

Lyrinna,on tosi hienoa että täällä on ihminen joka oikeesti tietää asioista :) ! Mua pelottaa just nimenomaan noi anestesiaan liittyvät komplikaatiot, kun mulle on kerran sellanen tullut.. Itse työstän myös asiaa lukemalla aiheesta paljon ja olen kokenut että se on auttanut tietynlaiseen ahdistukseen, vaikka juuri usein sanotaan että tieto lisää tuskaa. Ilman lukemista olisin sitten kuitenkin pähkäillyt asioita päässäni ja se nyt ei ainakaan olisi johtanut mihinkään.
Minzu83

ViestiKirjoittaja Tiina » 02 Marras 2012 00:02

Lyrinna kirjoitti:Sanonta, että lääkärit ovat potilaista pahimpia, taitaa päteä ainakin minuun. Tämäkin viesti olisi todennäköisesti kannattanut laittaa yksityisviestien puolelle, sillä ei näiden meidän viestiemme jälkeen enää kukaan uskalla mennä leikkaukseen :)

:lol:
Tiina

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 02 Marras 2012 21:53

Minzu83 kirjoitti:Lyrinna,on tosi hienoa että täällä on ihminen joka oikeesti tietää asioista :) ! Mua pelottaa just nimenomaan noi anestesiaan liittyvät komplikaatiot, kun mulle on kerran sellanen tullut.. Itse työstän myös asiaa lukemalla aiheesta paljon ja olen kokenut että se on auttanut tietynlaiseen ahdistukseen, vaikka juuri usein sanotaan että tieto lisää tuskaa. Ilman lukemista olisin sitten kuitenkin pähkäillyt asioita päässäni ja se nyt ei ainakaan olisi johtanut mihinkään.

Kiitos Minzu, vaikka en oikeasti paljon mitään tiedäkään. :) Ainakaan leikkauksista, koska kirurgia on mielestäni lääketieteen erikoisaloista ehkä niitä vähiten mielenkiintoisia. :D Anestesiaan liittyvät komplikaatiot lienevät tosiaan leikkauskomplikaatioista kaikkein ikävimpiä, koska joitakin niistä on täysin mahdoton millään tavoin ennakoida aiemmin nukuttamattomalla potilaalla. Itseänikin jännitti ensimmäinen leikkaus eniten, koska minua ei ollut koskaan ennen nukutettu. Onneksi kuitenkin yliherkkyys anestesia-aineille on äärimmäisen harvinaista. Anestesialääkärit ovat lisäksi hyvin tietoisia tästä (vaikkakin hyvin pienestä) mahdollisuudesta ja osaavat tarvittaessa toimia nopeasti, onhan potilaan elintoimintojen tarkkailu leikkauksen aikana heidän työtään. Ja jos on aikaisemmin anestesia-aineista epäsuotuisan reaktion saanut, niin kannattaa kyllä mahdollisimman monessa kohtaa avata suunsa asiasta, jotta se varmasti on nukuttavan anestesialääkärin tiedossa.
Lyrinna

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot