Leikkaus 1.2.2012

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Leikkaus 1.2.2012

ViestiKirjoittaja Smile? » 29 Tammi 2012 18:47

Ei leukoja sidota kiinni. Splintti kiinnitetään hampaiden väliin, mutta vain yläleukaan. Ne tapit on splinttiä varten ja myös kuminauhoja, jotka ohjaa purentaa.

Ja kuvia tulee leikkauksen jälkeen vielä. Mullakin otettiin vielä pari viikkoa sitten, vaikka leikkaus oli toukokuussa.
Smile?

ViestiKirjoittaja susanna » 30 Tammi 2012 15:48

Mulla siis huomenna yläleuanleikkaus Taysissa, kirurgina Antti-Veikko Koivumäki, onko sulla Boomerang sama kirurgi? Viikko sitten sain oikojalta kuulla että yläleukaa tuodaan eteenpäin 2,5 mm, siis VAIN 2,5 mm!! Se tuntuu kamalan pieneltä siirrolta, kun ajattelee miten iso ruljanssi tää on ollut! Mullahan ei alahampaat ole ylähampaiden etupuolella, vaan ylä- ja alaetuhampaat osuu yhteen, ja sen takia ei enempää siirretä. Onko kellään muulla siirretty leukaa noin olematonta ripausta?
susanna

ViestiKirjoittaja boomerang » 30 Tammi 2012 19:51

Ah okei Smile, ihmettelinkin vähän, että kuulinko ihan oikein silloin oikojalla, mutta nyt on asia selvä :)

Susanna, ensinäkin hurjasti tsemppiä sulle leikkaukseen, mä tuun sinne sitten ylihuomenna! :)
Ja ei oo sama kirurgi, mut leikkaa Mikko Pyysalo :) Huh, hurjan pieneltä määrältä kuulostaa toi 2,5mm, mulla siirretään alaleukaa 4-5mm :O
boomerang

ViestiKirjoittaja Pamely » 31 Tammi 2012 01:26

Mulla oli alkuperäinen suunnitelma siirtää 5-6mm, mutta papereista luin myöhemmin, että oltiinkin siirretty vain 4mm. Noi millit on purennassa kuitenkin tosi isoja, mulla oli alahampaat etuhampaiden edessä niin paljon, että kieli tuli välistä, ja jos esim söin leipää, niin täytteet tuli hampaiden välistä. Rako oli siis aika iso. Nyt on hampaat juuri niinkun pitääkin, eli ylähampaat alahampaiden edessä, ja vain 4 mm tosiaan siirrettiin.

Splittiäkään ei laiteta kaikille, mullekaan ei ollu leikkauksen jälkeen ollenkaan. Jotkut taas joutuvat elämään sen kanssa pitkään leikkauksen jälkeenkin. Ne koukut laitetaan rautoihin tosiaan sen takia, että niihin viritellään kuminauhoja, jotka ohjaa purentaa. Tavallaan siis leuat "sidotaan" kuminauhoilla, mutta kuminauhat saa siis pois ja niitä pitää joka päivä itsekin vaihtaa. Voi olla että on vain yks kuminauha/puoli, tai voi olla että on koko hammasrivistö kuminauhaa täys. Kuminauhojen paikkojakin yleensä vähän muutellaan, ja niitä ei tartte kauheen kauaa pitää. Ylimääräisiä koukkujakin poistellaan jossain vaiheessa, kun huomataan, mitä koukuista oikeasti tarvitaan ja mitä ei.
Pamely

ViestiKirjoittaja boomerang » 01 Helmi 2012 09:30

Kiitos Pamelyn vastauksesta, onhan ne millit varmasti purennassa isompia juttuja kuin mitä luulis.
Mulla tosiian tilanne se, että makoilen sairaalavaatteet päällä täällä TAYSsissa ja odottelen omaa vuoroani. Vähän jännittää kyllä jo!
boomerang

ViestiKirjoittaja boomerang » 15 Maalis 2012 16:39

Jepajee, nyt on kuuden viikon sairasloma ohi ja ajattelin tulla vielä tännekin päivittämään kuulumisiani :)
Leikattiin tosiaan sillon 1.2 aamuisella ja jännitys oli sellasta käsien tärinää kun makoilin leikkauspöydällä kunnes nukutusaine veti tajun kankaalle.
Herätessä oli toki vähän tokkurainen olo ja suussa maistui tosi pahalta + turvotusta oli ja tunto oli poissa alahuulen ja alaleuan vasemmalta puolelta.
Kirurgin mukaan kaikki meni tosi hyvin lukuunottamatta toisen viisurin poistossa olleita pieniä hankaluuksia, mutta muuten siis ei mitään ongelmia ja tulos ihan mahtava.
Kolme päivää olin sairaalassa ja voi että, hoitajat ja kaikki oli ihan huippuja! Osastolta ja leikkaussalista pelkkää hyvää sanottavaa, sain parempaa kohtelua kuin mitä osasin odottaa.
Splinttiä ei laitettu ollenkaan, kuminauhavedot on. Aluksi oli isompia kuminauhoja, mutta nyt on pienempiä ja nää katkeilee kokoajan, varsinkin jos sattuu vahingossa aukomaan suuta liian isoksi.
Ensimmäisen viikon oli kivut kovat, muttasen jälkeen alkoi helpottaa. Turvonnutta naamaa säikähdin aluksi ihan hirveesti, mutta parin viikon päästä sekin alkoi palautua normaaliksi ja nyt on turvotukset lähteneet. Mustelmia mulle ei tullut ollenkaan.

Nyt tosiaan kuusi viikkoa leikkauksesta, huomenna oikojakäynti niin katsoo mitä siellä sanotaan. Viimeksi vähän lupailivat, että ennen kesää olis raudat pois (mikä olis ihan huippujuttu näin kuuden vuoden jälkeen..), mutta en liian suurilla odotuksilla ole, ettei sitten tulisi pettymystä jos venyykin oikominen.
Tunto on lähes palautunut, tosiaan alahuulen vasen puoli tuntuu jo, mutta ei täysin normaalisti. Leuassa on yhä tunnotonta aluetta, mutta eipä se siinä juuri häiritse.

Kaikenkaikkiaan siis tiivistettynä voin sanoa, että mun leikkauskokemus oli tosi hyvä, ei mitään valittamista tai pahaa sanottavaa. Paitsi ruokaa oli vaikea keksiä koko kuudeksi viikoksi, alkoi tympiä samat soseet ja vellit pikkuhiljaa parin viikon kohdalla :D
boomerang

ViestiKirjoittaja nannu89 » 09 Huhti 2012 14:02

Mulla tän isoimman leikkauksen teki Aimo Miettinen. Mulla ainakin oli leikkauksen jälkeen muutaman viikon ajan viikottain aika kirurgille vielä, sit nyt maaliskuussa oli vielä viimenen tarkistuskäynti sillä. Oikomishoito jatkuu tietysti edelleen varmaan kahden vuoden ajan ainakin..mulla ei oo otettu röntgenkuvia leikkauksen jälkeen mutta toukokuussa otetaan ainakin vielä kun leikkauksesta alkaa sillon oleen noin vuosi. Kerran vielä pitää sanoa että olen kyllä älyttömän tyytyväinen tän projektin lopputulokseen vaikka tässä jo nelisen vuotta on vierähtäny mutta melkei maalissa jo kuitenkin nyt ü
nannu89

ViestiKirjoittaja noppa » 01 Loka 2012 19:33

Voisiko lääkärin nimi olla Kurimo? Olen itse menossa 10.10.2012 ensimmäiselle käynnille polille. Ilmeisesti laitetaan hoidot alkuun Taysissa.
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

Edellinen

Paluu Käyttäjien operaatiot