Leikkaus ohi, raudat pois tuota pikaa, löpsähtääkö naama?

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Leikkaus ohi, raudat pois tuota pikaa, löpsähtääkö naama?

ViestiKirjoittaja ossikka » 17 Elo 2012 22:30

Ihanaa lukea kuinka tyytyväisiä ihmiset ovat, kun oikomishoidot on edenneet ja lopulta raudat saadaan pois. Saa viimeinkin nauttia suorista hampaista ja jopa "ehostaa" niitä. Minullakin on ollut koko hammasoperaation ajan mielessä, että kun saan raudat pois, ja hampaat ovat nätisti rivissä otan valkaisun. Saapa nähdä onko sille tarvetta.

Minun syväpurennan hoito on edennyt seuraavasti:
- 14.6. 2011 kojeistettu yläleuka
- 28.9.2011 kojeistettu alaleuka
- 15.5.2012 alaleuan siirto eteepäin
- ketut takahampaissa vetämässä leukoja kohti toisiaan.
Hoitoon päädyttiin koska alahampaat koskivat etuhampaiden taakse ärsyttäen suulakea ja sairastan niskamigreeniä. Kysyin neljän hammaslääkärin arviota leikkauksen tarpeellisuudesta/riskeistä verrattuna pelkkään oikomishoitoon. 3/4 oli sitä mieltä, että paras hoitotulos saavutetaan oikomishoidolla + leikkauksella. Ikää minulla oli hoidon alkaessa 46 v.

Homma on edennyt vauhdikkaasti ja nyt odottelen jo rautojen poistoa! Mahdollisesti jo syyskuun aikana. Leukaleikkausta odottaville haluan sanoa, että ei kannata hirviästi hermoilla. Toki se jännittää, mutta ainakin omalta kohdaltani kaikki meni oikein hyvin. Särkyjä oli leikkauksen jälkeen noin 2-3 vkon ajan, ei mitään mahdottomia, kyllä niiden kanssa pärjäsi. Yhden yön olin sairaalassa leikkauksen jälkeen ja se oli liskojen yö. Pari huonompaa yötä oli myös kotosalla, mutta sitten rupesi sujumaan.Leuka ei oikein tuntunut aluksi sjoittuvan mihinkään, vaan tuntui ikään kuin irralliselta (vähän vaikia selittää). Ulkonäkö ei leuan siirron myötä ( n. 8 mm eteenpäin) muuttunut ainakaan huonompaan, päin vastoin. Sain jopa kehoja, että olen käynyt kauneusleikkauksessa. Alahuulen tuntohermo otti vähän itseensä, ja leuka oli oikelata puolen pikkusen yliherkkä, palautunut nyt normaaliksi. Itse olen ollut kaikkeen saamaani hoitoon oikein tyytyväinen. Toki hermoja tämä vaatii, eivätkä hammasraudat mikään kaunistus ole. Mutta olen ajatellut koko ajan lopputulosta.
Haluaisinkin tietää, onko kasvonne/huulenne "löpsähtäneet", kun hammasraudat on poistettu? Nyt rautojen kanssa huulet ovat vähän törröllään koko ajan. Olettko jumpanneet kasvoja valmistautuen rautojen poistoon?
Tsemppia kaikille raudoitetuille j aonnea, onnea raudoista jo päässeille!!
ossikka

Paluu Käyttäjien operaatiot