Noppa. Ylä - ja alaleuan korjaus.

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Noppa. Ylä - ja alaleuan korjaus.

ViestiKirjoittaja noppa » 09 Joulu 2012 11:13

Kohta se minullakin ehkä alkaa hoito. Tarkoitus olisi lähteä hoitoon mukaan. Sitoutumista tarvitaan paljon, että hoito onnistuu suunnitellusti. Seuraava aika on ilmeisesti oikomislääkärille kuulemaan hoitosuunnitelmasta tai mikä onkaan. Alkaako hoidot yleensä heti vai onko se seuraava aika sitten? Hammasrivit on hyvässä asennossa. Hoidon kestoksi on arvioitu 2-vuotta. Leikkauksena tulee olemaan "perinteinen uniapnea" leikkaus. Molempia leukoja siirretään eteenpäin ja muistaakseni yläleukaa myös nostetaan jotenkin. Alaleuka aiheuttaa hieman ongelmia, koska ei ole normaalin mallinen. Sinne laitetaan jotain luusiirrettä leikkauksen onnistumiseksi. Uniapnea oireet voivat palata, jos paino alkaa nousemaan.
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

Re: Noppa. Ylä - ja alaleuan korjaus.

ViestiKirjoittaja Tiina » 09 Joulu 2012 12:04

HIenoa! Kyllä se kummasti lyhentää operaation kestoa, jos hampaat ovat jo valmiiksi enempi vähempi kohdillaan.
Minulla alkoi oikomishoito heti hammashygienistillä käynnin jälkeen. Hän poisti hammaskivet ja laittoi kuminauhat levittämään poskihampaiden väliä.
Tiina

ViestiKirjoittaja noppa » 18 Joulu 2012 22:00

Huomenna kuulemaan hoitosuunnitelmaa... Se on varmaan normaalia, että tulee ajatus kannattaako lähteä hoitoon mukaan... Haluaisin kokeilla ensin purentakiskon tehoa ennen hoitojen aloittamista.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja viu » 19 Joulu 2012 00:05

Mitään ei tehdä ilman sinun lupaasi. Jos tarvitset aikaa jonkin päätöksen tekoon tai haluat jonkin aikaa katsella, tehoaako purentakiskohoito ilman leikkausta ja siihen tähtäävää oikomista, se on täysin luvallista ja sinä määräät, kuinka edetä. Lääkärit antavat informaatiota, sinun asiasi on joko luottaa heihin 100% tai sitten arvioida omalta osaltasi asioita juuri sen verran, kun haluat ja kykenet. Kaikki on ihan yhtä ok.

Itse lähdin mukaan oikomiseen, jonka tähtäimenä on lopulta leikkaus. Sitä kohti mennään edelleen, mutta pariin otteeseen olen ottanut ns. "aikalisän" kyetäkseni henkisesti asennoitumaan eteen tuleviin asioihin. Osaltaan kyse on siitä, että haluan TIETÄÄ asioiden menevän kaikilta mahdollisilta kannoilta katsoen optimaaliseen suuntaan - osaltaan siitä, että oma psyyke menee omaa tahtiaan ja jotenkin konkreettiset ja psyykkiset asiat on saatava kohtaamaan jotta lopputulos olisi paras mahdollinen tai edes kestettävä. Jos tiedät yhtään, mitä tarkoitan :mrgreen: . Tieto ja tunne asioista on saatava kohtaamaan. Ja loppuviimeksi, kun on tehty päätös antaa mennä, myös annettava kehonsa lääkärien käsiin ja luotettava siihen, että he tekevät parhaansa paitsi oman osaamisalansa, myös juuri sinun suhteesi. Jos sinusta tuntuu, että tämä ei käy, ainakaan juuri nyt, se on ihan ok.

Aikaa näiden asioiden hoitoon on vaikka koko elämä. Vaikka et lähtisi ruljanssiin nyt, voit lähteä myöhemmin. Pääasia, että sitten kun lähdet, lähdet täysillä etkä iske jarruja pohjaan kesken kaiken. Ja jos sittenkin haluat kyseenalaistaa ja ottaa aikalisiä, sinua kyllä kuunnellaan kunhan avaat suusi oikeilla hetkillä.

Tällä palstalla kirjoittelevat ovat pääosin niitä, jotka ovat prosessiin lähteneet. Näkökulma on sen mukainen. Myös muunlaisia näkökulmia on ja päätös on sinun ja vain yksin sinun. Tsemppiä!
viu

ViestiKirjoittaja noppa » 19 Joulu 2012 17:46

Kiitos vastauksista! Tänään selvisi suupolilla, niin kuin kerroit. Hoito ei lopu, vaikka heti en lähtisikään siihen mukaan. Sitä voidaan siirtää ja saan itse päättää siitä lopullisesti. Tammikuussa menen hakemaan uniapnea kiskon ja näkee onko niistä minulle niin paljon apua, että leikkaukseen ei tarvitsisi lähteä. Minulla Cpap-hoito toimii hyvin ja keskiarvo lukematkin oli parantunut. Täytyy myöntää, että pelottaahan tuollainen leukaleikkaus jonkun verran. Noin vuosi sitten leikattiin nilkka ja siihen on jäänyt edelleen kipua. Ortopedit eivät tiedä, mistä kipu johtuu. Leikkaus onnistui hienosti ja luutuminen on mennyt myös kunnolla. 2-kuukautta saan nyt miettiä ja testata kiskon toimivuutta. Oma ehdotukseni hyväksyttiin heti. Lopuksi toivotettiin hyvää ja rentouttavaa joulua ja sanottiin, ettei tarvitse mietiä leikkausta. Olen kuitenkin olen tehnyt jo päätöksen hoitoon lähdöstä. Tavoitteena on päästä cpap-laitteesta eroon.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja noppa » 09 Tammi 2013 20:14

Sain uniapneakiskon tiistaina suupolilta. Ahi lukemat laski 4.0 - n. 2.0 lukemiin. Käytössä on Cpap-laite uniapneakiskon kanssa. Helmikuussa seuraava aika suupolille. Tuli muita ongelmia terveyteen ja varmaan ensin selvitän muut ongelmat. Toinen nilkka alkanut myös oireilemaan ja seuraava kontrolli on ortopedille myös helmikuussa. Ranteissa myös jotain häikkää... Olen tyytyväinen silti uniapneakiskon toimivuuteen ja tulokset vakuuttavat vain enemmän minua ja olen lähdössä hoitoon mukaan. Kaikki riippuu muista oireista saadaanko ne hoidettua. Liikaa ei viitsi laittaa samalla kertaa.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja noppa » 18 Tammi 2013 15:51

Ahi lukemat palannu samalle tasolle. Olen päättänyt kertoa suupolilla että haluan aloittaa oikomishoidon heti.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja noppa » 21 Helmi 2013 20:31

Huomenna suupolille aika. Haluan aloittaa oikomishoidon jotta päästään eteenpäin. :-)
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja noppa » 22 Helmi 2013 14:28

Tuli sanottua oma toive oikomishoidon aloittamisesta. Oikomishoito aloitetaan vasta syksyllä ja erikoistumisvaiheessa olevat lääkärit harjoittelee minun hampailla. Aloitetaan ehkäpä ylähampailla. Kuulin myös, että suupolilla on useampi uniapneaa sairastava oikomishoidossa ja uniapneakiskosta ei tarvitse luopua oikomisen aikana mikä on varmaan ihan hyvä juttu. Olisin voinut kyllä heti aloittaa oikomisen, mutta oikomisjonoissa on tällä hetkellä max määrä eikä lisää voi varmaan ottaa. Kai ne lääkärit pilaa mun hampaani lopullisesti.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja noppa » 18 Kesä 2013 18:05

Elokuussa ehkä alkaa sitten oikomishoidot. Ylhäältä muistaakseni aloitetaan.
Mitään tarkempaa tietoa minulla ei ole oikomishoidosta. :roll:
Lievä uniapnea (2017)
noppa

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot