Tiina

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 04 Helmi 2009 09:46

Tunnette minut MSN-ryhmästä nimellä TKongas ja olen tämän foorumin perustaja.

Alustava diagnoosini on K07.23 Syväpurenta ja K07.13 Retrognathia mandibulae (taakse vetäytynyt alaleuka).

Yläasteiässä minulla oli vuoden-parin ajan niskaveto, mutta kun se ei tuottanut mitään tulosta, niin se lopetettiin. Muistona siitä projektista minulle jäi naksuvat leuat (En muista että ennen oikomisyritystä leukani olisivat naksuneet) ja ainakin kerran jumiin jäänyt leuka. Jossain vaiheessa sain yöksi laitettavat kiskot, mutta nekin hylkäsin muutaman vuoden kuluttua hampaiden asennon muuttumisen myötä.

Minulle sanottiin jo parikymmentä vuotta sitten että edessä on vähintäänkin alaleuan pidennysleikkaus, ehkä jopa nivelillekin joudutaan tekemään jokin leikkaus.
Tosin sen jälkeen ei enää kukaan hammaslääkäri ole aiheesta puhunut ennen kuin itse viime kesänä päätin selvittää tilannettani.

Alustavissa tutkimuksissa minulla todettiin traumaattinen syväpurenta ja taakse vetäytynyt alaleuka.

Kipuja ei lyhykäinen leukani ja kuluneet leukaniveleni pahemmin tuota, ellen olen todella kovan stressin alla. Mutta kuten moni muukin täällä oleva, olen joutunut luopumaan joistain ruoista. Olisi niin ihanaa syödä pitkästä aikaa esimerkiksi merkkareita tai jälkiuunileipää...

Viimeiset parikymmentä vuotta leukani ovat naksuneet/rutisseet/rahisseet aina kun avaan/suljen suuni, mutta se ääni on viime aikoina koventunut sen verran että vieressä oleva toinenkin ihminen kuulee sen.
LIsäksi näinä vuosina olen huomannut että alahampaani alkavat olla jo todella kuluneet ja ne koskettavat kitalakeani aina kun laitan hampaat kiinni toisiinsa. Jos joskus olen polttanut kitalakeni tai tullut jokin allergian kaltainen reaktio kitalakeen, on se tarkoittanut sitä ettei tämä tyttö ole syönyt yhtään mitään ruokaa ennen kuin turvotus on kadonnut, sillä purupinnat eivät ole tuossa tilanteessa enää koskettaneet toisiinsa tippaakaan.

Viime kesänä opettelin laitesukeltamaan. Viikon kestävän kurssin lopussa jouduin täysin kieltäytymään sukeltamisesta, sillä regulaattorin pito rasitti leukaniveleitäni sen verran paljon että ne ylirasittuivat ja turposivat valtavasti ja estivät korvien ilmaamisen täysin. Turvonnut tila kesti yli kuukauden ja suun aukaiseminen tuntui todella vaivalloiselta tuona aikana. Lisäksi lentokoneessa oli todella ilkeää olla noiden paineen vaihto-ongelmien vuoksi.

Viimeisen vuoden aikana itselläni ollut vielä silloin tällöin ruokailun yhteydessä ongelmana ajoittainen leukanivelen rusahdus, ilmeisesti nivel on meinannut luiskahtaa pois paikoiltaan kesken syömisen. Tuo rusahdus ei tunnu mitenkään mukavalta, sillä sen yhteydessä tulee vielä valtava kipuaalto joka leviää läpi pään. Muut syöjät sitten ihmettelevät että purasinko jotain luupalasta tai rustoa, kun niin kova ääni kuului.

Viime torstaina 29.1.2009 otettiin hampaistani muotit, valokuvattiin kasvot ja leuoista sekä leukanivelistä röntgen-kuvat. Leukanivelet olivat sen vääntelyn jälkeen pari päivää hellänä. Minulle kävi kuulemma sen verran hyvää tuuria että tällä viikolla sattuu olemaan foorumi, missä suunnitellaan potilaiden operaatiot. Eli kohta puoliin minun pitäisi saada tietää mitä aivan oikeasti tehdään leualleni.

Tämän viikon vietän tavallisen hammaslääkärin käsittelyssä ja paikkautan kaikki mahdolliset alkavat reiät. ;)
Tiina

Re: Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 20 Helmi 2009 23:09

Tänään tuli postissa suunnitelma leukani menoksi.

Suunnitelmasta ymmärsin että minulta poistetaan toinen alaetuhampaista ja suoritetaan sitten oikomista niin ylä- kuin alahampaisiinkin.
Leukkauksessa siirrettäisiin sitten alaleukaa näillä näkymin 11 millimetriä eteenpäin.

Nyt vain sitten odotellaan aikaa hammaslääkärille, joka sitten selittää tarkemmin mitä kummaa on tarkoitus tehdä.

Ensi viikolla pitäisi olla kaikki alkavat reiätkin paikattuna (Siis ne joihin normaalilla hammaslääkärikäynnillä ei edes koskettaisi). :shock:
Tiina

ViestiKirjoittaja mankki » 21 Helmi 2009 00:21

Onpa mielenkiintoista, että lähettivät hoitosuunnitelman ennen kuin olivat selittäneet sitä kasvotusten. Minä sain omani vasta henkilökohtaisen käynnin jälkeen ja melkoista hepreaa se on silti osittain :D Tosi monet tuntuu tietävän jo alustavia mittoja ja suuntia, minne leukoja siirrellään. Minulle on vain sanottu, että molempia joudutaan leikkaamaan ja that's it for now. No onhan tässä vielä hampaat ihan vinksallaan ja leikkaus kaukana tulevaisuudessa... vaikkakin alakaari ois jo leikkauskunnossa, että ei kai se niin kaukana sit ookkaa enää se mun elämäni jännittävin päivä :roll:
mankki

ViestiKirjoittaja ewlin » 22 Helmi 2009 01:19

Tervehdys.
Tarinasi sekä diagnosi kuulostavat hyvinkin tutuilta. ;) Itselläni traumaattinen syväpurenta joka myöskin korjataan oikomisella sekä alaleukaa siirtämällä 7mm eteenpäin. Kouluhammaslääkäri aikoinaan 80-luvun alussa lähetti oikojalle joka silloin oli sanonut että ainut korjauskeino olisi oikominen sekä leikkaus, mutta ettei niitä kannata tehdä koska purentavika ei kuulemma haitannut ulkonäköä eikä puhetta. :roll: (Joten nyt reilu 3-kymppisenä oli pakko aloittaa, muuten olisin menettänyt kuulemma yläetuhampaani 10 vuoden sisällä.) Mulle laitettu raudat ylähampaisiin elo -08 ja alahampaisiin loka -08. Touko -09 uusi käynti leukakirurgilla, ja siellä päätetään kuulemma leikkauspäivä (tulee olemaan syksyllä -09). Vähän kyllä jo jänskättää se leikkaus mutta eiköhän siitä selvitä...
Tsemppiä sullekin... :)
ewlin

ViestiKirjoittaja Tiina » 03 Huhti 2009 21:02

Voi että kun tämä alkuun pääsy on niin aikaa vievää puuhaa.

Kävin tänään juttelemassa kasvotusten hoitosuunnitelmasta ja nyt sitten odottelen että pääsen juttelemaan kirurgin kanssa, jonka jälkeen prosessi lähtee ihan oikeasti liikkeelle.

Yksi alahammas tosiaan poistetaan ja laitetaan kiinteät raudat sekä ylös että alas.

Kirurgille sain ajan vasta elokuulle, mutta onneksi odotusaikaa lyhentää näennäisesti hammashygienistin luona käynti. Eli ensin odotan hammashygienistiä ja sen jälkeen vasta alan odottelemaan kirurgin haastattelua. :lol:
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 22 Syys 2009 14:54

Tänään homma lähti etenemään vauhdilla.
Alhaalta edestä poistettiin hammas tänään, huomenna olisi aika hygienistille ja ensi viikolla oikojalle. :D
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Syys 2009 22:17

Eilen sain kuminauhat toiseksi viimeisten takahampaiden molemmin puolin. Onhan minulla teininäkin noita käytetty, mutta en muistanut ollenkaan kuinka ärsyttäviä ne ovat. Pientä jomotusta aivan koko kalustossa. Edes yöunista ei meinaa tulla yhtään mitään kun hampaat ovat kosketushellät.
Hieman pelottaa miten sitten raudat sattuvat suussa.

P.S. Lespaus on muuten ärsyttävän kuuloista... ainakin omasta suusta tuleva suhina.
Tiina

ViestiKirjoittaja Niini » 27 Syys 2009 23:12

Mulla on nyt ollu raudat 1,5 viikkoa ja kipuja ei enää edes huomaa, ellei yritä jotain kovaa kuten omenaa haukata. Eli mulla ehdottomasti se yks viikko kumpparit hammasväleissä oli paljon ikävämpi kun sitten raudat. Rautojen laiton jälkeen se häiritsevä kipu hellitti muutamassa päivässä. Hammaslääkärikin sanoi että niin se yleensä menee. Eli tsemppiä ja myötätuntoa, ei se todellakaan oo noin kipeetä koko ajan. Ja syö nyt alussa tarpeeks kipulääkkeitä että saat nukuttua.
Niini

ViestiKirjoittaja limppu » 28 Syys 2009 18:22

voi itku muistan kans noi separointikumpparit hammasväleissä.. oli kyllä niin uskomattoman hellänä hampaat että ajattelin että en kestä jos koko ajan olis sellasta.. mä vielä öisin narskuttelen hampaita ja kyllä monta kertaa heräsin itkien kun olin unissani oikein jysäyttäny hampaat yhteen.. :/ mutta se onneks loppui ja rautojen kanssa jokainen kiristyskerta oli edellistä helpompi ja aina vaan nopeemmin hellitti kivut. Toivottavasti tämä tieto lohduttaa ja tosi paljon tsemppiä!
limppu

ViestiKirjoittaja Tiina » 28 Syys 2009 23:21

Kiitos Niini ja Limppu. Huomenna saankin nämä kuminauhat pois ja tulee kunnon raudat.

Nuo kuminauhat ovat rasittaneet leukaniveliäkin jo melkoisesti. Ikävää muljahtelua on ilmennyt melkein joka päivä. :(
Saa nähdä joudutaanko laajentamaan leikkaus sitten joskus koskemaan myös leukanivelien proteeseja. :|
Tiina

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot