Tiina

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 29 Tammi 2013 21:03

Viimeisimmällä oikojakerralla otettiin muotti alahampaista retentiolankaa varten ja poistettiin hammaskivet. Muutoin ainoastaan uusittiin ylähampaiden kuminauhat ja alahampaisiinkaan ei sen enempää koskettu.

Nyt vaihtuu sitten taas oikoja kun edellinen sai erikoistumisensa valmiiksi. Ja ensi kerralla pääsen eroon raudoista. Siihen onkin aikaa vain 3 viikkoa. 8-)
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 18 Helmi 2013 14:15

Ensimmäinen vaihe rautojen poistosta suoritettu. 8-)
Alas liimattiin etuhampaiden taakse retentiolanka, mutta raudat jätettiin vielä huomiseksi. Ylhäältä taas poistettiin raudat, jotta eivät haittaisi muotinottoa.
Huomenna sitten poistetaan alahampaiden raudat ja saan ylös uutta tavaraa pidettäväksi.

Ylähampaat tuntuvat jotenkin hassun isoilta huulia vasten. Mikä sinällään on hämmentävää kun nythän ei ole enää braketteja isontamassa hampaita.

Oli aika ikävän tuntoista hommaa tuo rautojen poistaminen. Ensin "hohtimilla" revitään ja napsitaan renkaita ja braketteja irti ja sen jälkeen ultraäänellä ja hiontaterillä poistetaan kiinnikkeiden jämät hampaista. Äänimaailma herätti kummasti lapsuuden hampaidenpaikkauskäynnit hammaslääkärillä.
Tiina

ViestiKirjoittaja raila » 18 Helmi 2013 15:30

Tiina kirjoitti:Äänimaailma herätti kummasti lapsuuden hampaidenpaikkauskäynnit hammaslääkärillä.

Tuttu tunne mulla kans tänään.. En tiedä kumpi oli epämiellyttävämpää: vesiporan vinkuna vai se pora joka tärisyttää aivotki sekaisin :lol: Mut kuitenki, ohi on, tosin sulla jäi toinen leuka huomiseen :(
raila

ViestiKirjoittaja Tiina » 21 Helmi 2013 10:02

Olisin tullut varmaan hulluksi jos raudat olisi poistettu molemmista leuoista samana päivänä. Nyt on niin sileän niljakkaan tuntoiset hampaat että... :lol:
Hassusti olen ollut iloinen siitä että sain tuon retentiolevyn tuonne ylös. Hampaat eivät tunnu enää niin oudoilta kun huuli koskettaa etuylähampaiden edestä menevää rautalankaa.
Vaikka tuo levy peittää kitalaesta ainoastaan hampaiden lähialueen, niin kuitenkin saan aina silloin tällöin kevyen yökkäysreaktion. Ilmeisesti kieli menee hieman liian taakse ajoittain, mutta enköhän minä tuohon totu vähitellen.

Puhuminen kuulostaa siltä kuin suussani olisi muutama karkki haittaamassa puhetta. Ja asiaa ei helpota se että olen ollut tässä pari viikkoa sitten kilpirauhasleikkauksessa, jonka jälkeen ääni ei ole ollut oikein entinen. Äänihuulet väsyvät puheeseen hyvin nopeasti eivätkä jaksa tuottaa tarpeeksi selkeää puhetta nämän rentetiolevyn yli. Yritän kuitenkin puhua mahdollisimman paljon vahvistaakseni äänihuulia.

Nyt pitäisi vain saada aikaiseksi käydä kaupassa ostamassa normaali hammasharja.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Maalis 2013 11:00

<3 Merkkarit <3

Olen huomannut että kun stressaan todella paljon tai keskityn esimerkiksi salilla tekemään jotain raskasta, niin alaleuka lähtee vetäytymään hyvin vahvasti taaksepäin. Tästä seuraa se että oikea nivel liikahtaa väärään asentoon ja jumiutuu kunnes saan rentoutettua lihakset ja tuotua leuan hitaasti takaisin eteenpäin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 07 Heinä 2013 09:58

Minä osaan taas viheltää. Tosin ei se ole ihan niin samantasoista kuin ennen oikomishoitoja oli.

Kävin tarkistuttamassa hampaat hammaslääkärillä. Se kehui kuinka hyvin oikomishoito oli onnistunut. Yhtään reikää ei ollut tullut koko oikomisprosessin aikana. Ainoastaan noissa hampaissa, joissa on ollut renkaat, on ilmestynyt rinkulainen alkavien reikien ketju. Mutta tuskin nekään siitä rei'äksi asti etenevät. Minulla on muutamia alkavia reikiä ollut aina ja ne ovat vuositolkulla pysyneetkin samassa tilassa.
Tiina

ViestiKirjoittaja rumankka » 07 Heinä 2013 16:17

täällä mennäää tiina kummilenkki vedoila jotka saa vaan ottaaa ruokaluksi ja hammas pesun ajaksi . ja mä en osaa enää haukotella ja viisi viikko maantaina tulee leikausesta käytii
rumankka

ViestiKirjoittaja Tiina » 06 Syys 2013 06:45

Oikea leukanivel on alkanut taas temppuilemaan. Pari viikkoa on jo kevyttä vähitellen voimistuvaa jomotusta ollut ja nyt tilanne alkaa olla sellainen että syöminenkin sattuu ajoittain. Särky heijastuu korvaan ja tuntuu melko ilkeältä. :(
Pitäisi varmaan alkaa napsimaan tulehduskipulääkkeitä ja toivoa että toisi helpotuksen tuohon.
Tuo leukanivel ärtyy aina niin herkästi jos stressaan jostakin enkä saa nukuttua kunnolla.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 10 Joulu 2013 00:04

On se luksusta kun ei tarvitse enää joka ikinen kuukausi käydä oikojalla. Olen alkanut saamaan näiden monen vuoden oikojakäyntien aiheuttamia miinustyötuntimäärää pienemmäksi. Alkuvuodesta summa lähenteli jo -60 tuntia, mutta enää se on "vain" -30 tuntia.

Maaliskuussa vähennetään näillä näkymin rententiolevyn käyttöä siten että käytän sitä ainoastaan öisin. Ja sitä iloa on sitten taas vuosi, minkä jälkeen koko homma pitäisi olla ohi.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 04 Maalis 2014 09:06

Onpa alaston olo.

Eilen kävin oikojalla ja päädyttiin siihen että pidän retentiolevyä vain iltaisin ja öisin eli 12 tuntia vuorokaudessa. Päivät pitäisi siis olla kitalaki paljaana.
Saa nähdä kuinka nopeasti unohdan laittaa levyn takaisin suuhun iltaisin. :P
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot