Tiina

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Tiina

ViestiKirjoittaja raila » 21 Touko 2012 15:26

Toivottavasti sun olo paranee tulevien päivien myötä. Usko pois, kyllä se suu vielä joku päivä aukeaa kunnolla, anna sille vaan aikaa. Joudutko ottamaan paljon särkylääkkeitä?
raila

ViestiKirjoittaja Tiina » 22 Touko 2012 11:44

Ei minulla ole ollut kipuja juuri ollenkaan sen jälkeen kun turvotus laski parin-kolmen päivän kuluttua leikkauksesta. Joten särkylääkkeitäkään ei ole mennyt enää 3 viikkoon. Tosin eilen jouduin ottamaan, kun kävin oikojalla taas pitkästä aikaa.

Eilen sain tosiaan splintin pois suustani ja tilalle jatkuvasti pidettäväksi kuminauhat nimikkeellä orava. Leikkausosastolla ja oikomispuolella on näköjään eri merkkiset kumpparit käytössä. Orava venyy enemmän kuin splintin aikana käytössäni ollut polkupyörä. Voin siis puhua melkoisen normaalisti ja jonkin verran myös syödäkin silloin kun kumpparit on suussa.
Noiden kuminauhojen tarkoitus on saada alahampaat nostettua sen verran ylemmäs että suun ollessa kiinni ylä- ja alahampaat osuisivat toisiinsa. Tällä hetkellä laittaessani suun kiinni ainoastaan ta'immat poskihampaat ja etuhampaat osuvat toisiinsa. Muutoin saan työnnettyä hampaiden väliin nätisti kieleni. Joudun siis lykkäämään tuota suun avauksen harjoituksia siihen asti ettei kuminauhoja tarvitse pitää jatkuvasti.
Alhaalta vaihdettiin leikkauskaari takaisin tavalliseksi ja aktivoitiin kaventamaan alahampaiden etäisyyttä. Ylhäällä on edelleenkin leikkauskaari, mutta se aktivoitiin leventämään ylähampaiden etäisyyttä. Joten ihanat oikomiskivut ovat taas jälleen täällä. :D

Torstaina näen nyt sitten jälleen kirurgini ja toivon mukaan hän ottaa tikit pois. Minulla ei näköjään ole ollenkaan sulavia tikkejä suussa.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Touko 2012 20:52

Onnistuin sitten eilen illalla katkaisemaan kuminauhan. Yllätyksekseni kuminauhan katkeaminen tuntui itikan pistolta, joten eipä tuotakaan tarvitse pelätä.

Tänään kävin kirurgin juttusilla. Hän oli tyytyväinen tulokseen ja paranemisvauhtiini. Revenneen tikin reikä on mennyt kuulemma umpeen, mutta minun pitää edelleenkin varoa ettei limakalvo mene rikki. Tikitkin poistettiin jo suusta.

1,5 viikkoa vielä purukieltoa jäljellä. :evil:
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 25 Touko 2012 00:55

Eih! Huomasinpa tuossa hampaita pestessäni että suuhun oli jäänyt yksi tikki sekä liuta langapätkiä tuli esiin nahasta. No, ei muuta kuin sakset ja pinsetit kauniiseen käteen ja siitä vain lankoja poistamaan. Nyt ei pitäisi olla enää langan lankaa suussani. Vaikka hieman inhottavalta kyllä tuntui vetää sentin pituista lankaa nahan sisältä.
Tiina

ViestiKirjoittaja Smile? » 25 Touko 2012 13:46

Mulla on tikkejä suussa vaikka kuinka. Piti olla itsestään sulavia, mutta eihän nuo mihinkään lähde. Vähän kiristää ja tuntuu epämukavalta, mutten vaan pysty alkaa itse poistelee. Pyörryttää ajatuskin
Smile?

ViestiKirjoittaja Tiina » 25 Touko 2012 16:34

Smile? kirjoitti:Mulla on tikkejä suussa vaikka kuinka. Piti olla itsestään sulavia, mutta eihän nuo mihinkään lähde. Vähän kiristää ja tuntuu epämukavalta, mutten vaan pysty alkaa itse poistelee. Pyörryttää ajatuskin

Minulla nuo tikit olivat suussa 4 viikkoa ennen kuin poistettiin. Jos ei sinullakaan ala siinä ajassa lähtemään, niin voisit kysäistä oikojalta josko niitä voisi ottaa vähemmälle. Itselläni olisi etummaiset tikit voinut ottaa pois jo parin viikon päästä leikkauksesta, sillä limakalvot olivat todella hyvin umpeutuneet suun etuosasta.

Yksi tikeistäni muuten kasvoi ulos limakalvosta ja jäi "roikkumaan" suuhun sillä nuo haavani oli osittain harsittu kiinni. En ole koskaan ennen nähnyt käytettävän harsimista haavan sulkemisessa. Aina on ollut erillisiä irrallisia tikkejä.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 27 Touko 2012 11:11

Huoh... viikko vielä purukieltoa ja enkös minä nyt sitten viime yönä mussuttanut onnessani lihapullia ja jaffa-keksejä. Tai no, oikeastaan jyrysin pieniä palasia etuhampaillani ja niellyt sitten palaset kunhan olin imenyt enimmät maut palasista. :mrgreen:
Jauhamaanhan minä en oikeastaan vieläkään pysty, kun eivät poskihampaat ota yhteen.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 31 Touko 2012 08:01

Olen paha. Olen todella paha.

Vetäisin eilen suihini pannupizzan vaikka purukielto on vieläkin voimassa. Söin sentään sen varovasti ja tunnustelin koko ajan miltä syöminen tuntuu. Olin varautunut siihen että, jos ei tunnu leikkausalueella hyvältä, niin jätän syömisen siihen.

Leikattu luu ei ollut moksiskaan. Suun sisäpuolella olevat leikkausarvet alkoivat loppupuolella aristaa, kun jo hieman kuivahtanut pizzan pohja osui sinne.

Mutta se mikä aivan oikeasti säikäytti minut oli leukaniveleni. Joka ikinen jauhamisliike heilautti niveliä ikävästi ympäri ämpäri ja todella useasti jäivät myös hetkellisesti jumiinkin. Nivelet eivät rutisseet, niin kuin ennen leikkausta olivat tehneet, mutta päässäni kaikui lonksumisääni jatkuvasti. En tiedä sitten kuulivatko muut sitä vai ainoastaan minä samalla kun tunsin lonksumisen.

Leukaan kytkeytyvät lihakset olivatkin sitten todella väsyneet ruokailun jälkeen. Täytyy todellakin aloittaa syöminen varovasti ja miettiä tarkasti mikä ruoka on pehmeää, mutta ei sitkasta missään vaiheessa syömistä.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 10 Kesä 2012 12:39

Jauhamisliike ei enää rasita niin paljon leukoja, vaikkakin edelleenkin ajoittain nivelissä esiintyy ongelmia.
Uutena asiana minulle on tullut korvakivut. Kun suu on tietyssä asennossa, heijastuu leukanivelistä kipu korviin ja se on melkoisen terävä kipu.

Kävin torstaina oikojalla ja hän sanoi että kuminauhat ovat alkaneet tehdä tehtäväänsä. Hampaat liikkuvat lähemmäksi toisiaan.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 26 Heinä 2012 12:31

Kesän ajaksi minulta poistettiin kumpparikiinnitykset, sillä oikoja totesi että yläleuka ei ole tarpeeksi leveä. Ylärautoihin laitettiin lisää voimaa suuta levittämään ja jotta teho saataisiin maksimoitua jouduttiin poistamaan ylä-alahampaiden yhteenvetoon tarkoitetut kumpparit.
Mukava uutinen osaltaan kesäloman suhteen, mutta se tietää luultavastikin pitempää oikomisaikaa.

Kasvoillani on nyt täysi tunto. Ainoastaan suun sisäpuolen limakalvot muistuttavat leikkauksesta. Ne ovat väriltään vieläkin valkoiset ja niitä aristaa, jos jotain terävää niihin tökkään.

Vasemman puolen leikkauskohtaa luussa ei juurikaan tunne, mutta oikean puolen leikkauskohta on edelleenkin todella paksu. Toivottavasti se ei jää tuollaiseksi.
Täytyy jutella aiheesta kirurgin kanssa, kun seuraavan kerran tavataan... jos tuo ei ole mitenkään parantunut siihen mennessä.

Hyvää kesää kaikille!
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot