Marikan projekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Marikan projekti

ViestiKirjoittaja Marika » 20 Maalis 2013 21:14

Hei kaikille,

Löysin tämän foorumin ihan sattumalta selaillessani internetin ihmeellistä maailmaa ja haluaisin nyt jakaa teille oman tarinani.

Elikkäs täällä kirjoittelee 25-vuotias nainen, jonka yhtenä elämän suurimmista toiveista on ollut kaunis hammasrivistö. Minulla on syväpurenta (toivottavasti oikea termi), jonka takia minulla on usein päänsärkyjä, hampaani ovat kuluneet koska olen narskutellut niitä sekä oletettavasti omituiset ongelmat korvien kanssa johtuvat myös tästä samaisesta asiasta. Alarivi on ollut huomattavasti ahtaampi, yksi hammaskin oli työntynyt rivistä taka-alalle. Eturivi oli muuten ihan kaunis mutta etuhampaani olivat työntyneet jonkin verran liikaa eteenpäin.

Oikomishoitoa olen suunnitellut 14-vuotiaasta asti. Muutamien vuosien miettimisen jälkeen, 17-vuotiaana, olin jo oikojan vastaanotolla mutta pelästyin kommentteja kivuista, hampaiden poistamisesta ja ylähuulen repsahtamisesta, tällöin ei siis puhuttu mitään leuan leikkaamisesta, ainoastaan oikomisesta. Viime kevääseen asti olen harmitellut etten aloittanut hoitoa tuolloin mutta nyt, hoidon aloitettuani ei enää harmita. Hampaita ei olla jouduttu poistamaan ja jos oikojaan on uskominen, lopputulos tulee olemaan parempi. :)

Keväällä 2012 aloin sitten tiedustelemaan hammaslääkäriltä uudelleen mahdollisuuksiani päästä julkiselle puolelle aloittamaan hoitoa ja tällöin minulle puhuttiin ensimmäisen kerran alaleuan leikkaamisesta. Kerrottiin myös, että leikkaus tulee kohdallani eteen mitä todennäköisemmin, ennemmin tai myöhemmin. Sain lähetteen arviointiin ja sainkin ajan aika pikaisesti. Kun kuulin pääseväni julkiselle hoidettavaksi sekä leikkauksen laajuudesta ja riskeistä, en kuitenkaan pelästynyt. Eipä sitä tarvinnut sen ihmeemmin enää mietiskellä kun oli asiaa jo pohtinut kymmenisen vuotta, että tultapäin vaan! :) Leikkaus alkoi toki hirvittää mutta ajattelin, että parempi se on hoitaa nyt kuntoon.

Elokuussa 2012 sain sitten raudat yläriviin ja kuukautta myöhemmin alas. Aikatauluna kerrottiin, että rautoja pidetään ennen leikkausta noin vuosi ja leikkauksen jälkeen puolisen vuotta. Varustauduin siihen, että hommassa menee noin kaksi vuotta. Ylärivissä tällä hetkellä menossa kolmas lanka, suurta työtä ei siinä ole ollut. Alariviin on vaihdettu noin kuukauden välein uusi lanka. Alarivistä karanneelle hampaalle tehtiin vieterillä tilaa, että saatiin se vedettyä takaisin omalle paikalleen. Alarivistössäkään ei mitään sen kummempaa työtä ole ollut, kaarta on jonkin verran hienosäädetty ja levennetty.

Viime viikolla oli oikojalla käynti ja hän alkoi tiedustelemeen leikkausajankohdasta, hampaani ovat valmiit leikkaukseen. Leikkaus on nyt sitten 24. huhtikuuta, jossa alaleukaani siirretään noin 8 cm eteenpäin! Hirvittää ja pelottaa mutta ei auta kuin toivoa, että se menee hyvin. Kuulin myös, että raudat saan pois syksyllä! Aivan mahtavaa! :D Kaikki on mennyt siis paremmin kuin hyvin! :) Käynnillä sitten laitettiin ylöskin leikkausta varten erilainen lanka ja alarivin lankaan tehtiin vielä joitakin hienosäätöjä. Lisäksi varailtiin aikaa röntgeniin, leikkausmuotin tekoon ja sovitukseen. Noin kuukausi jännitetään ja sit se on menoa! Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! On tää aikamoinen projekti mut en kyllä kadu! :)

Marika
Marika

Re: Marikan projekti

ViestiKirjoittaja Minzu83 » 21 Maalis 2013 09:50

Sun projektisi on kyllä menny huimaa vauhtia eteenpäin (kohta voi vissiin sanoa jo takanapäin :) )!! Mitäs kaikkea sulle sitten leikkauksessa tehdään? Paljon voimia leikkaukseen!! :P
Minzu83

ViestiKirjoittaja Marika » 21 Maalis 2013 13:13

Minzu83 kirjoitti:Sun projektisi on kyllä menny huimaa vauhtia eteenpäin (kohta voi vissiin sanoa jo takanapäin :) )!! Mitäs kaikkea sulle sitten leikkauksessa tehdään? Paljon voimia leikkaukseen!! :P

Joo, projekti on edennyt tosi vauhdikkaasti! :)
Leikkauksessa siirretään alaleukaa eteenpäin noin 8 cm, mikä tarkoittaa siis sitä, että leukaluut laitetaan molemmilta puolilta poikki ja tuodaan leukaa eteenpäin ja laitetaan ruuveilla kiinni. Kovastihan tuo leikkaus hirvittää mutta onhan ne ihmiset pahemmastakin selvinneet..

Kiitos kovasti! Uskon, että voimia tullaan tarvitsemaan ja paljon! :)
Marika

ViestiKirjoittaja Maiskis » 23 Huhti 2013 13:50

Sinun juttu kuulostaa hyvin samalta kuin itsellänikin on. Täytyy toivoa, että omakin projekti etenisi yhtä hyvin sinulla. Kadehtien luen miten pitkällä jo olet kun itsellä kun ei ole vielä edes rautoja suussa. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Marika » 27 Huhti 2013 08:02

Marika kirjoitti:Joo, projekti on edennyt tosi vauhdikkaasti! :)
Leikkauksessa siirretään alaleukaa eteenpäin noin 8 cm, mikä tarkoittaa siis sitä, että leukaluut laitetaan molemmilta puolilta poikki ja tuodaan leukaa eteenpäin ja laitetaan ruuveilla kiinni. Kovastihan tuo leikkaus hirvittää mutta onhan ne ihmiset pahemmastakin selvinneet..

Hoh hoijaa.. Olen näköjään kirjoitellut tänne, että leukaa siirrettäsiin 8 cm, ja kaikkihan tietysti ymmärsi, että millimetreistä oli kyse, ei senteistä! :D
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 27 Huhti 2013 08:20

Leikkaus tehtiin 24.4. ja toipuminen on jo hyvässä vauhdissa.
Leikkauskuulumisia voi lueskella enempi tuolta leikkaus-keskustelualueelta.
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 27 Huhti 2013 08:44

Marika kirjoitti:Joo, projekti on edennyt tosi vauhdikkaasti! :)

Tarkennuksena tähän aiempaan viestiini, nyt kun itsekin olen paremmin perillä asiasta; leukaluita ei ole laitettu poikki.
Minulle tehtiin siis alaleuan sagittaalinen osteotomia, jossa leukaluut halkaistiin ja liutettiin eteenpäin. Pahoittelen tätä sekaannusta! :D
Oikoja ja leikannut lääkäri ovat molemmat hieman niukkasanaisia, eikä itse aina tajua/muista/kehtaa kysellä.
Marika

Paluu Käyttäjien operaatiot