Maiskiksen projekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Maiskiksen projekti

ViestiKirjoittaja Bonnie » 10 Touko 2016 15:06

Hei Maiskis! Kiva lukea näitä sinun päivityksiäsi toipumisesta. Tosi hienosti sinulla on toipuminen edennyt! Itselläni leikkaus on noin neljän viikon päästä ja pikku hiljaa on vähän hiipinyt pelko ja epäilys mieleen. On niin paljon asioita, mitä pitää hoitaa "kuntoon" sekä töissä että kotona, tuntuu aika ylitsepääsemättömältä tämä koko kuvio. Tämä kesäaika leikkaukselle ei tietenkään ole paras mahdollinen, kun lapset ovat lomalla ja on lämmintä ja ja... Mutta sittenpä se on ohi, se on ainoa, millä tsemppaan itseäni nyt.

Miten Maiskis sinun syömisesi, tai nälän tunteen kestäminen on mennyt? Nyt jo kolme viikkoa nestemäisellä, heikottaako? Valuuko sinulta muuten kuola, kun käyt kävelyillä?! :shock: Hirveitä kysymyksiä, mutta jos tunto on huulesta pois, eihän silloin tunne, jos kuola alkaa valumaan?! :lol: Mietin vain, että jos se valuu, minä teen sitten heinäkuussa kävelylenkkejä kaulahuivi naamalla! :lol:

MIlloin tunto palaa, onko lääkäri yhtään osannut ennustaa?

Joo-o, toivottavasti nämä fiilikset alkaisivat tästä helpottamaan. pitää vain yrittää pitää mielialaa korkealla ajattelemalla, että sittenpä se on ohi, pääsee elämässä taas eteenpäin.
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 11 Touko 2016 10:59

Moi Bonnie! Älä suotta jännitä ihan hirvittävästi leikkausta, ainakin mielestäni tämä oli "helpompaa" kuin kuvittelin etukäteen. Olen syönyt aika kiinteää ruokaa jo kohta pari viikkoa, joten ei ole heikottanut. Parasta on keittoruuat ja keitetyt perunat ja kastikkeet, nämä saa helposti haarukalla muussattua syötäväksi. Samaten esim. jauhelihaperunasoselaatikko ja kinkkukiusaus ovat helppoja ruokia. Ja munakas, sitä syön lähes joka päivä iltapalaksi. Ja aamuisin kaurapuuroa, jota olen syönyt ennen leikkaustakin. Enemmän huolettaa se, että olen jäänyt vähän koukkuun kaikkeen makeaan, jäätelöön, pirtelöihin ja vanukkaisiin, joista sai alkumetreillä hyvin energiaa, mutta joita ei enää niin tarttis syödä. Painoa on tippunut kaksi kiloa, mutta eiköhän ne pian palaa näillä herkutteluilla.
Ja ei, kuola ei ole valunut. Mulla on suu aika tiukasti kiinni oikeastaan koko ajan. Mutta jos valuis, niin en sitä varmaankaan huomaisi. Ainakin ruokailun jälkeen leuasta saattaa löytyä vaikka mitä enkä sitä huomaa ennen kuin menen peilin eteen. Lenkkeilessä tulee kyllä tarkistettua suupieliä ja leukaa aika neuroottisestkin, mutta aina ovat pysyneet kuivina.
Lääkäri ennusti, että tunto palailee 3 vk - 3 kk leikkauksesta, eli toivottavasti mulla alkais pian tapahtumaan. Lähinnä alahuulen tunto helpottaisi mukista juomista sekä syömistäkin kun ei tarttis pelätä purevansa huuleen. Ja töihin paluu jännittää, jos tunto vielä puuttuu, että miten hoidan ruokailut. Taidan mennä omilla eväillä ja syödä piilossa muilta. :lol:
Koita pitää mieliala korkealla ja ylimääräinen jännitys poissa, toki leikkaukseen meno aina jännittää. Mä olen ainakin tosi onnellinen, että leikkaus on nyt ohi ja päästää pian jatkamaan oikomista. Jospa näistä raudoistakin pääsisi joskus eroon. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 11 Touko 2016 15:04

Kiitos Maiskis tsempistä! Sitä kyllä tarvitaan, pitkiä viikkoja nämä leikkauksen odotteluviikot, vaikka samaan aikaan ne tuntuvat älyttömän lyhyiltä, kun pitäisi saada niin monta asiaa hoidettua ennen leikkausta...

Kiva kuulla, että nuo nälkäviikotkin ovat menneet ihan ok, eikä pilliaika kestäkään välttämättä niin kauaa. Kai nämä menevät aika tapauskohtaisesti, niin kuin täältäkin on saanut lukea, mutta toivo on korkealla, että pääsisi itsekin noin nopeasti jo mössöruokaan pelkän pilliruoan sijaan. Asenne on tässä varmaan aika tärkeää, viime viikonloppuna avasimme grillikauden ja ah, niin suurella nautinnolla vetelin grillipihvejä, kun tiedän, että kohta ei sitten enää saakaan....

Niin, voihan sen suun pitää kiinni lenkkeillessä.... :lol: Eri asia on tietty, jos se ei pysy kiinni, mutta ei se nyt kovin avoinna voi olla, ovathan hampaat kiinni kuminauhoilla....

Töihin meno jännittää kyllä varmasti...Mutta voihan sitä parissa viikossa tapahtua paljonkin, syöminenkin voi jo olla turvallisemman tuntuista, jos tunto olisi vähän kerennyt palautumaan. Toivotaan parasta!

Mä oon ainakin päättänyt, että kun tämä ruljanssi on ohi ja suu kunnossa, mun hymyä ei saa mikään hyytymään. Vaikka väkisin irvistelen, kun on niin kovalla työllä hankittu hymy! :lol:
Bonnie

ViestiKirjoittaja kerma » 11 Touko 2016 17:48

Bonnie: Apteekista saa sellaisia täydennysravintojuoma -tuotteita joissa on runsaasti kaloreita ja joilla itselläni ainakin lähti nälkä ensimmäisellä viikolla, kun tuntui ettei muu auta.
kerma

ViestiKirjoittaja Bonnie » 12 Touko 2016 19:46

Kiitos Kerma! Nuo juomat ovatkin jo apteekin ostoslistallani ja olen ohimennen joskus apteekissa etsinytkin noita juomia. Yllätyksekseni joko niitä ei ole esillä tarpeeksi tai sitten ne eivät ole kysytyimpien tuotteiden listalla, niitä on aika vähän hyllyssä esillä. Minä sitten rohmuan kaikki sieltä itselleni kun leikkaus lähestyy, koska ei sitä muutamalla pullolla varmaankaan pärjää...Olen tutkaillut niitä Nutri..jotain alkuisia muistaakseni, niitä on kaiken makuisia kaakaosta mansikkaan.
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 13 Touko 2016 13:02

Eilen aloin ihmettelemään miten alahuuleni on jotenkin enemmän turvoksissa kuin ennen. Käänsin huulta ja huomasin, että alahampaiden leikkauskoukut ovat hanganneet huulen aika pahannäköiseksi, alkuun oli pientä jälkeä, mutta nyt jo aikamoiset kraateerit. Ja eihän nämä ole vaivanneet kun huuli on kerran tunnoton. Mutta tämä turvotus pisti miettimään. Soitin aamulla Tyksiin ja selitin hoitajalle tilanteen ja kysyin, voisiko keskimmäiset koukut poistaa paikallisessa hammaslääkärissä. Hän selvitteli tilannetta ja soitti takaisin ja antoi luvan käydä poistattamassa hankaavat koukut. Onneksi sain ajan heti aamupäiväksi. Paikallinen oikoja ymmärsi heti yskän, hoitajankin mukaan huuli oli aika pahannäköinen. Hän pelkäsi tuoda imuria huulen lähelle, mutta sanoin, että anna palaa vaan, en tunne mitään. Sitten poistivat ensin 3 koukkua ja hioivat päät. Tämän jälkeen oikoja totesi, että viereiset koukut alkavat tekemään seuraavaksi samanlaista jälkeä, joten päätimme yhteistuumin ottaa nekin pois. Ei tartte sitten hetken päästä mennä takaisin saman vaivan kanssa. Nyt olen pitänyt kylmäpakkausta huulella ja otan Buranaa, jotta saisin tuon turvotuksen laskemaan.
Et näin täällä. Muuten kaikki ok. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja HannaM » 16 Touko 2016 17:11

Moikka taas Maiskis ja muutkin!

Hienoa kuulla, että kaikki mennyt hyvin. Sun sairaalakertomus kuulosti ihan omaltani. Tai siis tuo vuodeosastolla oleminen. Kaikki meni täysin samallatavalla. Mun leikkaus vaan kesti 1,5 tuntia ja yhden aikaan heräsin, mutta sain vasta syödä/juoda muistaakseni viideltä iltapäivällä. Tuon pillin käytön ehdottomasti KIELSIVÄT. Syynä oli, että haava paranee alhaalta päin ja imuvoima voi muistaakseni avata tikkejä. Olisiko ollut niin..Eli sen käyttöä kannattaa kysyä. Mä kysyin ja siksi alusta asti käytin lusikkaa syömisessä. Pillillä saatoin kyllä varovasti juoda jonkun proteiinijuoman. Mullakin se pieni reikä poskessa ulkopuolella johtui juuri siitä ruuvista, joka olisi ollut mahdotonta kiinnittää leukaniveleen ilman reikää ulkopuolelle. :)

Mä en tarvinnut itse kotona jääpusseja ta itseasiassa olin itse tehnyt pitkän hankintalistan, mutta en niistä sitten mitään tarvinnutkaan enkä onneks hankkinutkaan. Bepanthen on varmasti tärkein hankinta! Keitetty kananmuna on muuten taivaallista soseutettuna mihin vaan ja tomaattimurska. :lol:
HannaM

ViestiKirjoittaja Bonnie » 17 Touko 2016 10:52

Hei kaikki!

Aika hurjalta kuulostaa nuo kraaterit alahuulessa, Maiskis... Saitko antibioottikuurin, oliko huuli kerennyt tulehtua? Toivottavasti nyt on jo parempi, kun sait koukut pois.

MInä sain eilen sairaalasta postia, leikkausaikaani on siirretty kahdella viikolla myöhemmäksi... :evil: On ihan älyttömän vaikea sopeutua tähän muutokseen, vaikka leikkaus onkin jotenkin jännittänyt. Nyt vain on sitten pari viikkoa lisää jännitettävänä, ei kiva. Pahinta tässä on itse asiassa se, että olimme jo suunnitelleet elämän sen vanhan leikkauspäivämäärän ympärille, lastenhoidot ja muut. Nyt tavallaan se korttitalo romahti ja leikkausaika on pahin mahdollinen: lasten kesäloma alkaa juuri leikkauspäivänäni. :evil: Olen aika raivoissani, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Syyksi sairaalasta sanottiin, että todennäköisesti tilalle on tullut joku kiireellisempi leikkaus tai lääkärille on tullut jotain muuta. MInä en voi tehdä asialle mitään muuta kuin ehkä siirtää leikkausaikaa syksylle. Mutta sitäkään en haluaisi tehdä, haluaisin vain nyt homman pois päiväjärjestyksestä niin sanoakseni! Toivon niin kovasti, että toipumisaikani menisi yhtä hyvin kuin sinulla Maiskis ja HannaM, että ei nyt tulisi lisämurhetta...

No joo, ehkä tämä tästä ajan kanssa. Lapsia pitää myös psyykata vielä entistäkin enemmän, että tietävät, että tiedossa on hyvin erilainen kesäloma.
Bonnie

ViestiKirjoittaja Bonnie » 17 Touko 2016 10:52

Hei kaikki!

Aika hurjalta kuulostaa nuo kraaterit alahuulessa, Maiskis... Saitko antibioottikuurin, oliko huuli kerennyt tulehtua? Toivottavasti nyt on jo parempi, kun sait koukut pois.

MInä sain eilen sairaalasta postia, leikkausaikaani on siirretty kahdella viikolla myöhemmäksi... :evil: On ihan älyttömän vaikea sopeutua tähän muutokseen, vaikka leikkaus onkin jotenkin jännittänyt. Nyt vain on sitten pari viikkoa lisää jännitettävänä, ei kiva. Pahinta tässä on itse asiassa se, että olimme jo suunnitelleet elämän sen vanhan leikkauspäivämäärän ympärille, lastenhoidot ja muut. Nyt tavallaan se korttitalo romahti ja leikkausaika on pahin mahdollinen: lasten kesäloma alkaa juuri leikkauspäivänäni. :evil: Olen aika raivoissani, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Syyksi sairaalasta sanottiin, että todennäköisesti tilalle on tullut joku kiireellisempi leikkaus tai lääkärille on tullut jotain muuta. MInä en voi tehdä asialle mitään muuta kuin ehkä siirtää leikkausaikaa syksylle. Mutta sitäkään en haluaisi tehdä, haluaisin vain nyt homman pois päiväjärjestyksestä niin sanoakseni! Toivon niin kovasti, että toipumisaikani menisi yhtä hyvin kuin sinulla Maiskis ja HannaM, että ei nyt tulisi lisämurhetta...

No joo, ehkä tämä tästä ajan kanssa. Lapsia pitää myös psyykata vielä entistäkin enemmän, että tietävät, että tiedossa on hyvin erilainen kesäloma.
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 17 Touko 2016 13:04

HannaM: Aika jännä toi pilli-juttu. Mulle sanottiin, että lusikalla on parempi syödä, mutta tarvittaessa voi käyttää pilliä. Ja juomisessa käytän edelleen pilliä alahuulen tunnottomuuden vuoksi, eikähän juominen vaadikaan niin kovaa imutehoa kuin jonkun sopan imeminen. Ja haavat parantuivat onneksi ihan hyvin. Tänäänkin tuli jotain tikkejä ulos hampaita pestessä eli nyt irtoilevat viimeisetkin itsestään sulavat pois.

Bonnie: Todella kurjaa toi sun leikkauksen siirtyminen! Tsemppiä extraodotukseen ja asioiden järjestelyyn. Alahuuleni parani nopeasti, eikä onneksi tarvinnut antibiootteja. On se jännä miten haavat suun sisällä paranevatkin niin nopeasti.

Mulla on vika saikkeviikko menossa ja olo on jo ihan normaali (paitsi tuo tunnottomuus), odotan jo töihin pääsyä. Ainoa miinus on, että meillä ei ole töissä jääkaappia eikä mikroa. Eli pitää ottaa rahkoja, jogurtteja yms evääksi kylmälaukkuun. En oikein keksi kovin paljoa kylmiä sosemaisia ruokia. Amican ruokala meillä kyllä on, mutta en viittis lähteä muussailemaan ruokiani toisten eteen, mikäli sopivaa ruokaa nyt edes listalle osuu.
Maiskis

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot