Maiskiksen projekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Maiskiksen projekti

ViestiKirjoittaja Maiskis » 17 Touko 2016 20:44

Ja HannaM: Onko sulla palannut jo tunto koko alahuuleen ja -leukaan ja koska se tapahtui?
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 18 Touko 2016 11:51

Kiitti tsempistä Maiskis! Alan olla jo melkein sinut leikkauksen siirtymisen kanssa, kestää aina näemmä se pari päivää tottua uusiin asioihin. Minullehan tämä sinällään on ihan ok, saanhan juhannuksena vielä vedellä pihvejä (ja skumppaa ;) ) mutta toki tuo perheen jaksaminen ja selviytyminen vähän huolettaa, kun meidän hyvät suunnitelmamme lastenhoidon suhteen menivät nyt puihin. Mutta, ehkä se tästä, pitää uskoa, että kyllä asiat järjestyvät. :)

Sinulla oli Maiskis siis 4 viikon saikku? Tosi kiva, että sinulla on tunne, että olet valmis jo töihin. Se kertoo kyllä paljon hyvästä toipumisestasi! Amica tarjoaa varmasti jotain keittojakin, tutkaile ruokalistaa etukäteen, niin voit joskus syödä "kunnon" ruokaakin!

Milloin muuten ne koukut otetaan yleensä hampaista pois? Sinulla otettiin ne muutama, jotka teki reikää alahuuleen, mutta entäs loput?
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 19 Touko 2016 11:56

Moikka Bonnnie,

Kyllä se skumpan vetäminen onnistuu leikkauksen jälkeenkin. ;) Mutta pihvit kyllä saavat odottaa.

Mun saikku oli reilu 4 viikkoa, lääkäri meinas, että ei laita mua menemään töihin keskellä viikkoa eli lähes 5 viikkoa tästä kerkee tulemaan. Kävin tänään kääntymässä töissä aamukahvilla, vähän kuulostelemassa ja fiilistelemässä, on jo vähän ikäväkin sinne. Pari viikkoa meni kevyesti kotona, mutta tää vika viikko on ollut vähän tympeä. En ole kodinhengetär enkä pihan nyppijä. :lol: Ja joo, pitää tutkia ruokalistaa, jos joinakin päivinä edes pääsisin ruokalaan syömään.

Mä toivon, että seuraavalla kerralla eli 30.5. lähtis ylimääräiset leikkauskoukut pois. En edes ymmärrä miksi etuhampaissa on koukut, onkohan niitä tosiaan tarvittu leikkauksessa, en tiedä. Alaetuhampaista poistettiin hankaumien takia tosiaan 5 koukkua, mutta muut on vielä jäljellä.
Maiskis

ViestiKirjoittaja noppa » 19 Touko 2016 19:20

Kyllä niitä koukkuja tarvitaan leikkauksen aikana. :) Koukkuja pidetään leikkauksen jälkeen mahdollisten kumilenkkivetojen takia eli pientä loppusäätöä tehdään yleensä. Leikkausten pituuksissa on hyvin paljon eroja. Itsellä kesti ylä - alaleuan leukaleikkaus noin 7.5 tuntia ja nyt tuleva leikkaus arviolta 3 tuntia.
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja HannaM » 25 Touko 2016 19:54

Maiskis: Onpa jännä toi pilliasia! Mulle siis sanoivat sen jo reilusti ennen leikkausta. Ehkä siinä on jollekin käynyt köpelösti liian paksujen seosten imemisessä. :lol: Mulla itseasiassa tuli alaleuan tunto takaisin hiukan huomaamatta. On siinä vieläkin pinnassa tunnottomuutta. En huomaa, jos valuu ruokaa ja huulipunan laitto tuntuu alahuulessa hassulta, mutta pääsääntöisesti mä voisin ainakin sanoa tuntoni olevan 95% palautunut. Leikkaus oli 8.3 ja kyllä mä oon tässä samassa tuntotilanteessa ollut jo melkein kuukauden. Mutta mä olin ite mokannut ensimmäisen oikoja-ajan eli merkinnyt sen väärin. Mulla siis siirtyi kuukaudella aika ja nyt pidän jäniksiä tuolla sivuhampaissa, koska purentani oli auki. Olisin siis ihan eri tilanteessa, jos en olisi mokaillut. Mutta ei mahda mitään! :x Mulla siis vielä menee varmasti syksyyn rautojen kanssa, jos hampaita ei saada kohdilleen tuolta takapurennasta. Mut koukut oli mulle tehokkaassa käytössä ainakin heti leikkauksen jälkeen kumivedoilla ja ovat siis vieläkin. Kolme jätettiin jäljelle ja pidän niissä kumilenkkejä 24/7 tai ainakin niin paljon, kun pystyn. Et on varmasti ihan yksilöllistä kauanko niitä suussa pidetään. Näillä mennään! :)
HannaM

ViestiKirjoittaja Maiskis » 30 Touko 2016 17:03

No niin, huomenna tulee 6 viikkoa leikkauksesta ja tänään kävin TYKSissä. Otettiin sivukuva-röntgen, mistä selvisi, että sivut ovat sulkeutuneet hienosti. Kirurgi oli nopea kuten aina. Suu ei aukea ihan niin hyvin kuin pitäisi, sain sentään minimit (olisko ollut 22 mm) väkisin revittyä. Nyt pitää alkaa jumppaamaan neljästi päivässä. Tunnon puute vieläkin OK, voi mennä vuosikin ennen kuin on normaali. Toivon kovasti, että tunto palautuisi vähän nopeammin. Tuo alahuulen tunnottomuus on tällä hetkellä ikävintä. Jatkossa saan syödä muuta kuin sitkeää ruokaa (ei jälkiuunileipää eikä pitsan sitkeitä reunoja, joita en kyllä miellä sitkeiksi) eli aika normisettiä jo. Kirurgin tapaan seuraavan kerran vuoden päästä. Sitten siirryin oikojan tuoliin. Hän otti ylimääräiset koukut pois (enää jäi sivuille kolmet ylös ja alas), jesh, ja vaihtoi alakaaren. Jäniksillä jatketaan, paikka muuttui hieman ja nyt riittää yhdet ja yöksi kahdet päällekkäin, jos tuntuu löysältä. Kumilenkkejä pidetään jatkossa 24/7, jopa syödessä. Kyselin aikataulusta ja jos tähän vauhtiin sivut sulkeutuvat, niin voin päästä raudoista eroon jo syksyllä. OHHOH!!! Noh, ehkä kuitenkin varaudun loppuvuoteen, niin ei tule pettymyksiä. ;) Kaiken kaikkiaan siis kaikki hyvin.
Eka työviikko töissä meni muuten hyvin, mutta sain flunssan töihin paluun kunniaksi ja olin aivan poikki ekat illat työpäivän jälkeen. Muutamana päivänä pääsin ruokalaan syömään kun oli keittoa listalla, muina päivinä söin omia eväitä. Nyt jo toinen työviikko korjattu ja viisi viikkoa pitäisi jaksaa ennen kesälomaa. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 31 Touko 2016 15:16

Onneksi olkoon Maiskis, hienosti olet kyllä toipunut! olen ihan kateellinen, voit nauttia kesästä nyt kun leikkaus ja pahin toipumisaika on takanapäin. :) Onko sinulla enää kipuja lainkaan? Miten tuo alahuulen tunnottomuus käytännössä, vaikeuttaako se yhä syömistä, vai mikä on haastavinta?

Minä olen yhä flunssassa, tai kovassa yskässä, ja viime kuukausien ponnisteluni kunnon kohotuksen suhteen ovat valuneet tyhjiin. :cry: Joko antibioottikuuri tai aika on helpottanut yskää kyllä, mutta kyllä tässä aikaa menee ennen kuin pääsen taas urheilemaan. Hohhoijaa. Mutta, minkäs teet, pitää vain ajatella, että onneksi yskä tuli nyt eikä sitten parin viikon päästä!

Ensi maanantaina minulla on pitkästä aikaa aika oikojalle. kokeillaan sopiiko splintti. Siitä sitten viikon päästä laitetaan koukut. Kaksi viikkoa menee siis koukut (turhaan) suussa, mutta ehkäpä posket kerkeää tottumaan niihin tuossa ajassa, ettei tule sitten niin uutena juuri ennen leikkausta... (pitää yrittää keksiä kaikkea positiivista tässä... :lol: )

Kaikki viikonloput menee mökillä grillatessa, joten ehkäpä jopa kerkeän kyllästymään grilliruokaan ennen leikkausta! (niin kuin sanoin, pitää keksiä kaikkea positiivista! :lol: )
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 21 Kesä 2016 19:06

Bonnie: Ei ole kipuja, ei ole missään vaiheessa juuri ollutkaan. Se on kyllä yllättänyt. Alahuulen ja -leuan tunnottomuus vaikuttaa käytännössä siten, että leuka tuntuu isommalta kuin onkaan enkä huomaa jos puren alahuuleen. Juominen onnistuu jo hyvin, haen mukin reunan kielen ja ylähuulen avulla, en käytä pilliä enää lainkaan. Välillä on jänniä "haamutuntemuksia". Esim. kun syön kylmää, niin tuntuu, että kylmää valuu leukaa pitkin vaikkei valukaan. Eilen olimme uimahallissa ja kun leuka oli vedessä, tuntui kuin suun sisäpuolellakin olisi ollut kylmää.
Miltä leikkauskoukut ovat tuntuneet?

Edellispäivänä tuli 2 kuukautta leikkauksesta. Syöminen lenkkien kanssa sujuu ihan hyvin, pidän silloin yksiä lenkkejä ja muuten aika lailla kaksia päällekkäin, jotta olisi napakampi veto. Tunto-ongelma on edelleen ja alkaa jo pikku hiljaa huolettamaan koska tunto palajaa. Yritän ajatella positiivisesti ja muistutella itseäni, että asiat voisivat olla pahemminkin. Ensi keskiviikkona on seuraava käynti, sitten kuulee taas miten homma on edennyt.

Oikein hyvää juhannusta!
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 22 Kesä 2016 10:52

Maiskis: todella yllättävää, että sinulla ei ole ollut kipuja! Varmasti siis lääkitys on ollut kohdillaan, ettei kipu ole edes päässyt päälle. Olen lukenut (ehkä täältä jonkun kertomuksista) että kipulääkkeet kannattaa ottaa ohjeiden mukaan, ettei kipu pääse vallalle, sitten niitä on vaikeampi tukahduttaa.

Tuo tunnottomuus ja haamutuntemukset näyttävät kestävän yllättävän pitkään. Täytyy niin kuin oppia syömään ja tuntemaan oma naamansa uudelleen :? Täytyy sanoa kyllä, että nämä operaatiot kyllä vaikuttavat potilaan elämään pitkään. Sitä on vaikea kuvitella näin ennen leikkausta, mutta pianhan minä tiedän mistä puhutaan...

Elämä leikkauskoukkujen kanssa on mennyt yllättävän hyvin, posket ovat pysyneet ehjinä, mikä suuri yllätys minulle! Inhottavaa on se, kun ruoka tarttuu niihin vielä enemmän kuin normaaleihin rautoihin, aina saa olla putsailemassa suuta. Lisäksi ylähuuleni tarttuu kiinni etuhampaissa oleviin koukkuihin hymyillessäni, joten joudun muljauttamaan, tai nostamaan ylähuuleni koukkujen yli. Taidan näyttää aika toopelta! :lol: No, kohta on asiat vielä "pahemmin", silloin ei todennäköisesti edes pysty hymyilemään, eikä hymyilytytä, joten turhaan valitan! :)

Maanantaina sitten on h-hetkeni. Kumma pieni tunne keuhkoputkissa ja pieni nenän vuotaminen on olleet kuukausi sitten sairastamani yskän jälkeen päällä koko ajan, mutta se vain on, ei ole mennyt paremmaksi eikä pahemmaksi. Veikkaankin, että se on allergiaa. Toivotaan, ettei se vaikuta leikkaukseen millään tavalla.

Jännittää kovasti tuo maanantai. Onneksi on tuo juhannus tuossa välissä, on mökkeilyä, vieraita, grillailua ja jopa vähän juhannusjuomaa. Kivaa tekemistä, ettei koko ajan tarvitse jännittää! :) Huh, silti kyllä jännittää, huhhuh.... Ilmoittelen sitten itsestäni jossain vaiheessa!
Hyvää juhannusta!
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 29 Kesä 2016 22:16

Tänään käynti oikojalla. Homma etenee hyvin. Vähän hiottiin yhtä alahampaan brakettia, ettei ylähammas ota siihen kiinni. Lenkit vaihtui pupuista antilooppeihin ja nämä ovat sen verran jämäkämmät, että yhdet riittävät. Lenkkien paikkakin vähän muuttui, nyt ne ovat kolmessa yläkoukussa ja kahdessa alakoukussa kun viimeksi alhaallakin oli kolmessa koukussa. Sitten otettiin valokuvia suun sisältä ja profiilikuvat. Niin ja suu aukesi jo 39 mm, mikä on jo normaalin rajoissa, hurraa, suujumppa on tehnyt tehtävänsä. Jumppaa saa jatkaa vieläkin. Ihan alkujaan ensimmäisessä mittauksessa suuni on auennut 52 mm, mutta siihen ei tarvitse päästäkään kun leukaa on kierretty ja varmasti hampaiden muuttunut asentokin vaikuttaa. Edelleen näyttää vahvasti siltä, että syksyllä päästään purkamaan kojeita pois. Alahuulen ja -leuan tunnottomuutta vähän valittelin, mutta koska kihelmöintiä tuntuu, niin kaikki on hyvin.
Maiskis

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot