Maiskiksen projekti

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Maiskiksen projekti

ViestiKirjoittaja Maiskis » 15 Heinä 2016 15:22

Nyt olen vihdoinkin alkanut huomaamaan, että jotain pientä tuntoa olisi palannut alaleukaan ja huuleen, muttei missään nimessä normaalia vielä. Noh, pääasia, että jotain tapahtuu, sillä aloin olla jo aika huolissani. Suujumppaa olen yrittänyt muistaa tehdä aamuisin ja iltaisin lenkkejä vaihtaessa. Syöminen on jo aika lailla normaalia. Huomaa, että purupinnat alkavat osumaan yhteen kun syömiseen ei kiinnitä enää niin paljon huomiota. Ihanaa kun voi syödä lähes mitä vaan kunhan välttelee kovia ja sitkeitä ruokia. Ensi viikolla tulee 3 kk leikkauksesta ja kirurgin mukaan silloin pitäisi näkyä muuttunut profiili. Olen tyytyväinen muutokseen, leuasta ei tullut jykevää mitä pelkäsin, pidän sivuprofiilistani. Raudat ja kumilenkit saa hymyn näyttämään vielä kummalliselta, odotan mikä on lopputulos ilman näitä. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Maiskis » 18 Elo 2016 16:19

Eilen kävin oikojalla. Hyvin etenee, enää puolesta millistä kiinni, että on valmista! Vaihdettiin lenkit maaoraviin ja paikkaa muutettiin hieman. Takimmaisista hampaista poistettiin renkaat, se teki kipeää, olivat tiukassa. Nyt on jännä olo suussa ja ihanaa kun ruokaa ei jää kiinni enää niin moneen kohtaan. Suu aukesi 42 mm, eli vielä enemmän kuin viime kerralla, vaikka jumppaaminen jäänyt yhteen kertaan päivässä. Jos ensi kerralla purupinnat ottaa yhteen kunnolla, niin siitä seuraavalla kerralla saatetaan purkaa kojeet pois ja ottaa mallit retentiolevyä varten. Jei! Ihan uskomaton fiilis, että ollaan jo näin loppusuoralla. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Veeda » 19 Elo 2016 23:05

Moikka, koukutuin lukemaan kaikki kymmenen sivua yhteen syssyyn ja onpahan teikäläisellä ollut polku kohti tervettä suuta! Hampaanpoistoa, kovaa ja pitkään kestänyttä koneistusta, alkavia huulilävistyksiä ja vastaavia on ollut jännää lukea ja tosi informatiivisesti olet tästä prosessista kertonut (nyt ihan henkilökohtainen kiitos siitä! ). Kiva kuulla, että olet tyytyväinen leukaan ja pidän omiakin peukkuja pystyssä alakasvojesi täyden tunnon palautumisen puolesta, ihan mahtavaa jos tunto on jo tosiaan alkanut palailemaan!
Toivottavasti kojeet lähtevät muutaman oikojakäynnin jälkeen veks ja pääset taas pitkästä aikaa nauttimaan aika paljon vapaammasta suusta... ;)

Onnea vielä operaatiostasi ja jatka paranemista samaan malliin. :D
"My orthodontist always said that the best feeling was licking the front teeth after removing the braces. I still think it's weird to have a stranger lick your teeth, but he assured me it was normal."
Veeda

ViestiKirjoittaja Maiskis » 21 Elo 2016 18:12

Veeda: Kiva kuulla, että jaksoit kahlata koko kertomukseni läpi ja kiitos sanoistasi! Olen kyllä niin tyytyväinen, että sain aikaiseksi raapustella tänne sanasen joka vaiheesta, ei muuten muistaisi enää mitään. Ja se on hienoa, että voi antaa informaatiota toisille samassa tilanteessa oleville. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 29 Elo 2016 10:48

Sun toipuminen on kyllä edennyt tosi hienosti Maiskis, onnittelut! SItä oloa kyllä odottaa, kun saa kojeet pois suusta, sulla se alkaa olla jo ihan lähellä! :)
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 17 Syys 2016 16:52

No niin! Tällä viikolla oli viimeisin käynti ja kyllä, nyt on valmista!!! Oikoja kysyi, olisiko minulla vielä jotain toiveita, mutta ei muuta kuin että kojeet pois mahd. pian. Pääoikoja kävi myös toteamassa, että hyvältä näyttää ja antoi luvan kojeiden purkamiseen. Sen verran tuli muutosta, että suunnitellun retentiolevyn tilalle tuleekin ylähampaisiin muovinen kisko, en muista sen virallista nimeä. Mutta koska ylähampaita on liikuteltu niin paljon, niin retentiolevy ei estäisi riittävän hyvin hampaiden palautumista entisille paikoilleen ja siksi tulee tuo muovisuojus. Alkuun pidän sitä koko ajan (paitsi syödessä) ja muutoin luultavasti öisin lopun elämän mikäli haluan, että hampaat pysyvät näin. Ei tule olemaan ongelma, teen mitä vain, jotta tämä vuosien työ ei mene pilalle. Reilun kolmen viikon päästä puretaan kojeet ja otetaan mallit ja seuraavana päivänä saan ylähampaisiin kiskon ja alahampaiden taa laitetaan lanka. Eli nyt ollaan aika lailla loppusuoralla ja hymyilyttää koko ajan kun on niin onnellinen olo. :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 25 Syys 2016 10:31

Mahtavaa, onneksi olkoon Maiskis! Tuohon tilanteeseen kulminoituu vuosien työ, kärsivällisyys, odotus, kipu, ja jopa ajoittainen ahdistuskin. Tuota hetkeä me kaikki täällä odotamme. Melkeinpäs sanoisin, että olisi ihan shamppanjan arvoinen tilanne sulla, kun vihdoin saat ne kojeet pois suusta! :D

Minulla oikoja veikkasi, että jos kaikki menee optimaalisesti, minulla on enää pari kuukautta "rauta-aikaa" jäljellä. Tämä kuukausi ei kyllä ole ihan niin optimaalisesti mennyt, olin lomamatkalla, ja silloin pidin kuminauhoja vain öisin ja sen jälkeen sairastuin keuhkokuumeeseen, jolloin oli muutaman päivän niin poissa pelistä, että unohdin kuminauhavedot kokonaan. :shock: No, ei kai tässä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut, toivotaan ainakin.
Bonnie

ViestiKirjoittaja Maiskis » 26 Syys 2016 14:32

Hei Bonnie! Eipä sullakaan enää kauaa mene, jos oikojan veikkaus pitää paikkaansa, viimeiset kuukaudet menossa. Nyt tuntuu, että aika matelee kun odottaa tuota ens kuun kymmenettä päivää, tasan kaksi viikkoa vielä. Ja tosiaan, rautojen poistojen jälkeen voisi kuohuvaa nauttia lasillisen jos toisenkin ja sen seurana toffeeta ja merkkareita. ;) Kaikki olisi täydellistä, jos tuo tuntopuoli olisi vielä kuosissa. Kai se on luotettava siihen, että vuosikin voi mennä ennen kuin tunto on normaali. :roll:
Maiskis

ViestiKirjoittaja Maiskis » 10 Loka 2016 19:16

Tänään lähti raudat!!! Olo suussa on alaston ja hampaat tuntuvat uskomattoman sileiltä. Hampaiden pesun ihanuutta en ole vielä testannut kun on pitänyt syödä toffeeta jatkuvalla syötöllä. :) Ensin putsattiin alahampaiden sisäpuoli ja laitettiin sinne jäävä lanka paikoilleen. Sitten poistettiin kojeet, ensin alhaalta, rapsuteltiin sementit ja liimat pois ja sitten sama ylhäältä. Lopulta vielä hampaat kiillotettiin. Sitten otettin mallit ja valokuvat. Kieli käy koko ajan hampaiden ulkopintoja läpi ja hymyilyttää koko ajan. On tätä odotettu! Huomenna menen uudestaan ja saan kiskon. Eli lyhyt riemu tämä alaston olo oli, mutta näillä mennään. Eli puoli vuotta käytän muovista kiskoa ylähampaissa koko ajan, paitsi syödessä ja pestessä, ja sen jälkeen öisin lopun elämääni.
Maiskis

ViestiKirjoittaja Bonnie » 11 Loka 2016 10:53

Mahtavaa, onneksi olkoon Maiskis! Uskomaton tunne varmaan, sitä on odotettu! :)

Puhuit kiskosta, tarkoitatko sitä retentiolevyä, eli siinä on, mitä olen oikojalta ymmärtänyt, muovinen levy kitalaessa ja metallilanka hampaiden eteen? Minä saan sen ensin ja sitä pidetään kuulemma noin vuosi ja sen jälkeen saan purentakiskon, jota pidetään vain öisin. Se purentakisko on niin tympeä, niin kuin olisi nyrkkeilijän hammassuojat suussa, joten toivon, että et semmoisia joudu pitämään päivisin?! :shock: Kerro sitten mitkä vehkeet saat suuhusi. :)
Bonnie

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot