Kerman hoito

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Kerman hoito

ViestiKirjoittaja kerma » 05 Syys 2013 21:27

Hei,

Olen 31v mieshenkilö ja minulle olisi tarkoitus tehdä oikomishoidon jälkeen ylä ja alaleuan leikkaus uniapnean takia.
Yläleukaa siirretään eteenpäin 5mm ja alaleukaa 10mm.
Alaleuka on liian takana joka aiheuttaa hengitysteiden ahtautumisen öisin.
Nykyisin käytän hoitona CPAP-laitetta, josta tarkoitus päästä kaiken tämän jälkeen eroon.

Bonuksena tässä prosessissa tulee vinojen hampaiden tilalle suorat rivit. Jo lähes parin vuoden kirralla ravaamisen jälkeen tänään sitten sain ylös ja alas sellaiset metalliset renkaat ja niiden välissä kitalakea pitkin menee rautalangat.
En tunne terminologiaa vielä niin hyvin että tietäisin tuolle hökötykselle nimen.
Ilmeisesti se kuitenkin kaikille laitetaan? Lääkäri kertoi että se "ankkuroi" varsinaiset raudat.

Syömistä nämä hankaloittaa ja s-kirjainta on vaikea lausua. Kieli osuu tuohon yläkitalaessa olevaan lankaan jatkuvasti. Ehkä tähän tottuu ajan kanssa.
Marraskuussa saan sitten varsinaiset raudat yläriviin ja siitä sitten homma jatkuu.

Kirjoittelen tänne sitä mukaan kun hoito edistyy, jos joku haluaa tiedustella minulta jotakin prosessiin liittyen, se on sallittua.
kerma

Re: Kerman hoito

ViestiKirjoittaja Tiina » 06 Syys 2013 06:48

Tervetuloa kirjoittelemaankin. :)

Hökötyksesi kuulostaa mielenkiintoiselta. Itselläni ei sellaista ollut.
Tiina

ViestiKirjoittaja Maiskis » 06 Syys 2013 11:04

Tervetuloa Kerma! Mulla on varmaan samanlaiset hökötykset suussa kun sulla. Piti oikein tarkistaa papereista niiden nimet: ylhäällä TP-kaari ja alhaalla linguaalikaari. Ylhäällä se menee kitalaessa, mutta alhaalla hampaiden takana. Kyllä niihin tottuu aika pian, tsemppiä! :)
Maiskis

ViestiKirjoittaja noppa » 06 Syys 2013 18:39

Tsemppiä! Minulla myös uniapnea ja tarkoituksena hoitaa ala - yläleuan leikkauksella kuntoon. :)
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja kerma » 11 Tammi 2014 14:41

Hei!

Päivitellääs tätäkin. Eli marraskuussa tuli ylähampaisiin raudat ja ne on nyt ollu siitä saakka. Kaikki on mennyt hyvin ja kiristyksiä tehty nyt pari kertaa.
Yksi bracketti irtosi mutta muita kummallisuuksia ei ole ollut. Kun tuo yläkaari levenee tarpeeks niin alaskin sitten laitetaan bracketit.
Pääsin eroon eilen tuosta PALATINAALIKAARESTA mikä tukki yläkitalaen täysin, en tiedä miksi se edes oli siellä :) Hyvä kuitenkin näin!
Jo näin lyhyessä ajassa on silminnähtävää muutosta tullut ylähampaiden suoruuteen joten homma tuntuu etenevän.
Kiristysten jälkeen hampaat ovat olleet arkoina parisen päivää, nyt tuntuu erityisen voimakkaasti mutta eiköhän tuo taas helpota.
Särkylääkkeitä en ole sentään tarvinnut.
Kaikenkaikkiaan toistaiseksi tuntunut hyvin vaivattomalta hoidolta!
kerma

ViestiKirjoittaja Aaäl » 13 Tammi 2014 18:57

Moikka!

Mulle on tulossa tuo TP-kaari,jota niin innoissani odotan. Oon lukenu et se täyttää koko kitalaen,nieleminen on hankalaa,puhuminen sössöttävää ja et ennen kaikkea kieli tulee todella kipeäksi. Jos jotain positiivista mun kaaressani tulee olemaan,ni oikojani mukaan se on "pieni",mikä käytännössä menee hampaasta toiseen kitalaen kautta. :!: mut sen näkee sitten..
Oon miettinyt ,et miten ja MIKSI tuollainen TP-kaari oikein tarvitaan? Mitäpä tapahtuisi,jos sitä ei olisi ollenkaan? Mmhh,täytynee pumpata tieto seuraavalla käynnilläni oikojalla :D
Aaäl

ViestiKirjoittaja kerma » 19 Maalis 2014 01:43

Hei, päivitelläämpäs tätäkin taas.

Tänään tuli sitten alakaarellekkin raudat ja nyt lähtee sekin suoristumaan kivasti sitten. Tunnin verran istuskelin tuolissa tällä kertaa kun laittoivat ensin renkaat seiskoihin ja sitten varsinaiset bracketit.
Nyt olin fiksu ja ehdotin itse separointia, joten säästyin yhdeltä käyntimaksulta, jee!
Koko homma tuntuu etenevän omalla painollaan, enkä juurikaan ole uhrannut ajatuksia koko hoidolle. Käynnit tuntuvat rutiininomaisilta.
Yläkaarella on ollut jonkun verran kipua kiristysten jälkeen jopa viikon ajan jolloin on ollut vaikeuksia syödä, mutta muuten ongelmia ei ole ollut.
Kun näin lyhyellä ajalla tuo yläkaari on vetänyt kivan suoraksi suhteellisen vinoista lähtökohdista, ovat toiveet korkealla myös alahampaiden nopean oikenemisen suhteen.
Kirjoittelen taas kun jotakin uutta ilmenee. :)
kerma

ViestiKirjoittaja kerma » 26 Maalis 2014 01:09

Kävipä äsken hassu juttu. Aiemmin ennen renkaiden laittoa minulta katosi yksi separointikumppari, ajattelin sen vain lähteneen irti.
Nyt kuitenkin pari päivää suussa oli tuntunut kummallinen kova patti jonka ajattelin joksikin ohimeneväksi näppyläksi kunnes katsoin äsken suuhun.
Siellä näkyi ikenessä tumma massa noin 3mm suuruinen ja tietysti kauhistuin, kunnes katsoin tarkemmin taskulampulla. Väri olikin sininen.
Kokeilin ensin neulaa, sitten pinsettejä, mutta vasta virkkuukoukulla sain kaivettua ikenestä separointirenkaan esiin, ehjänä! :D
Ja se tuli tuosta 3mm reijästä, ien oli jotenkin kasvanut sen ympärille. Että näinkin voi käydä. :)

Alakerran raudat muuten ok, ei edes mitään kipuja ole ilmennyt vedosta.
kerma

ViestiKirjoittaja kerma » 24 Huhti 2014 16:42

Alakaari on lähteny suoristumaan todella hyvin. Tuli yksi ylimääräinen käynti kun bracketti taas irtosi, mutta se lienee yleistä.
VIime käynnillä sitten yllättivät minut ilmoittamalla että alaviisurit poistetaan 24.4 ja tänäänhän ne lähti, molemmat.
Alaleuka ihan turvoksissa, mutta kivut toistaseksi hallinnassa, kiitos hyvän lääkityksen. Saa nähdä kuinka monta päivää nuo nyt vihottelee, eivät tietenkään
lähteneet suoraan vaan piti paloitella ja sahailla leukaluuhun että sai juuret irti. Toimenpide sinänsä oli kivuton enkä pitänyt sitä lainkaan epämiellyttävänä, mutta nämä ovat subjektiivisia asioita.
Leikkauksesta vihjailivat että 2015 keväällä joskus ehkä... apua, niin pian? :D
kerma

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Huhti 2014 21:46

Braketeilla on paha tapa tippua aina jossain vaiheessa hoitoa. Varsinkin jos on paljon siirrettävää hampaissa.
Itselläni taidettiin yhdessä vaiheessa laittaa yhden hampaan braketti kokonaan jäähylle, kun sen lähellä ollut toinen hammas braketteineen kampesi aina tuon onnettoman pois paikoiltaan. Sitten kun se toinen saatiin enemmän suoristettua, niin sitten palautettiin taas se yksi takaisin riviin.
Tiina

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot