Kerman hoito

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Kerman hoito

ViestiKirjoittaja noppa » 10 Syys 2015 19:27

Tunnetko jo uniapnean helpottaneen leikkauksen jälkeen?
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja kerma » 14 Syys 2015 02:01

Kyllä ja ei. Ilma kulkee selvästi paremmin ja uni ilman cpap laitetta ei johda kipeään kurkkuun, kuten ennen. Kuitenkin tunnen etten ole aivan virkistynyt unen jälkeen joten olen nyt pikkuisen kokeillut nukkumista cpap-laitteen kanssa. En ole varma onko siinä eroa, ehkä hieman cpap:n kanssa nukutun hyväksi. Lopullinen vastaus tähän tulee kun pääsen unitutkimukseen, mutta alustavasti tämä on vasta vuoden päästä. Unilääkärin kanssa myös sovittiin että vaihdetaan sierainmaskiin koska ei ole tutkittua tietoa siitä, kuinka cpap-laitteen nenämaski muokkaa bimax-leikatun ihmisen kasvoja. Lähinnä kyse siitä painaako leuat takaisin alkuperäiseen asentoon. Kuulemma lapsilla jotka käyttävät cpap-laitetta, laite muokkaa kasvon luustoa johtaen hieman littanampaan naamaan. :O
kerma

ViestiKirjoittaja noppa » 16 Syys 2015 18:37

Oho. Kaikenlaisia muokkauksia sitä kasvoihin voi tulla ja palautumistakin voi tapahtua. EN ole osannut käyttää sitä sierainmaskia kunnolla. Täytyy varmaan opetella sitten. Oliko sinulla CPAP-laite sairaalassa mukana. Kysyin hoitajalta onko se laite pakko ottaa sairaalaan niin hoitaja siihen sanoi että on.

On ollut vähän flunssaa ja silloin ei oikein pysty maskia käyttämään. Viime yönä käytin pitkästä aikaa ja ahi-lukemat oli hienot 1.5. :)
Harvemmin sellaisia lukuja saan.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja kerma » 22 Syys 2015 23:29

Ei ollut laite sairaalassa mukana. Heräämössä sitä heti alettiin kysymään ja joku hoitajista sitten pakotti omaiset tuomaan sen vielä kotoa mutta onneksi lääkäri tajusi sanoa että CPAP-laitetta ei saa käyttää le forte 1 osteotomian jälkeen ennenkuin yläleuka on täysin luutunut uudelleen. Käytin CPAP laitetta siis noin kuuden viikon kuluttua leikkauksesta kysyttyäni ensin luvan siihen osastolääkäriltä. Tänään kävi muuten hassu juttu, yläkaarilanka irtosi. Musta tuntuu ettei viime oikojan käynnillä se oikoja muistanut laittaa kumppareita koska niitä ei näy missään :D No pääseepähän kerranki lankaamaan kunnolla, pitänee vissiin aamulla soitella kirralle et hei haloo :)
kerma

ViestiKirjoittaja noppa » 05 Loka 2015 09:25

Minulle kirurgi sanoi tuosta CPAP-laitteesta, että en hyödy siitä enää. Kivasti saa nykyään paremmin nukuttua ja hengitys kulkee muutenkin paremmin. :D
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja kerma » 08 Loka 2015 02:10

Mullakin kulki henki paremmin leikkauksen jälkeen. Kannattaa kuitenkin pyytää se unipolygrafia esim. 6kk päästä niin saa faktaa pöytään. Hienoa että leikkauksesi meni hyvin!
kerma

ViestiKirjoittaja noppa » 08 Loka 2015 07:29

Mulle on tulossa heti oikomisen jälkeen suppea unipolygrafia. Unitutkimuksen jälkeen on vielä kirurgille aika. Kyllä kannatti lähteä mukaan!
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja Etanainen » 08 Loka 2015 20:39

Hei Kerma ja Noppa! Muistatteko, oliko teillä ennen leikkausta sillä tavalla, että jos leukaa vei itse eteenpäin, niin suu ja nielu tuntui laajenevan ja hengitys helpottuvan?

Itselläni on nimittäin aika voimakkaastikin noin. Uniapneaa minulla ei ole todettu (ei toki etsittykään) mutta uni ei tosiaankaan aina tuo levännyttä oloa, silmät painuu kiinni keskellä päivää. Nykyään tulee päivällä oltua tietoisesti leuka työnnettynä eteen koska on niin mukavaa kun henki kulkee vapaasti, vaikkei tietty ole toivoakaan että leuka edessä saisi purtua nätisti yhteen. Mahdan näyttää mielenkiintoiselta. :lol:
Oikoja vihjaisi hoidontarpeen arvioinnissa, että vaikka päättäisin elää sinänsä siedettävien kosmeettisten ja funktionaalisten haittojeni kanssa, niin tällä leualla voi apnea alkaa vaivata myöhemmällä ikää ja leikkaus saattaisi olla edessä joka tapauksessa, eli parempi leikata nuorempana että paranee paremmin.
Etanainen

ViestiKirjoittaja kerma » 08 Loka 2015 23:50

Mulla ei ollut ehkä hereilläollessa niin selkeetä eroa mutta mulle tehtiin kirralla hammaskisko joka toi leuan eteen ja sen kanssa tehtiin sit unipolygrafia jonka tulosten perusteella todettiin et kannattaa leikata koska kiskolla hengitys kulki hyvin.
kerma

ViestiKirjoittaja noppa » 09 Loka 2015 11:22

Mulla oli myös apnea-kisko, joka työnsi leukaa eteenpäin ja helpotti hengittämistä. En voinu käyttää sitä, kun tuli vaikeat refluksioireet.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot