Matkani kohti kivuttomia leukoja

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Matkani kohti kivuttomia leukoja

ViestiKirjoittaja Aaäl » 17 Joulu 2013 20:57

Heips!
Löysin tämän palstan jo reilu vuosi sitten,kun aloin ahmia tietoja koskien oikomishoitoa ja leukaoperaatiota. Tarinani eroaa hieman täällä olevista tarinoista. Tämä palsta on tarjonnut todella paljon tietoa ja vertaistukea.

Olen siis 30-vuotias nainen Tampereelta. Minulla on ollut vaikeuksia saada maitohampaat pois rautahampaiden alta (=hamppilääkäri ottanut osan pois). Myös kummatkin leukani ovat olleet ahtaat ja minulta on sen vuoksi poistettu 4 hammasta kummastakin leuasta (ensin liikkumattomat maitohampaat ja sitten niiden tilalle kasvaneet rautahampaat). Oli hamppilääkärilläni ihmettelemistä ku kaikki viisurit tulivat nätisti omille paikoillensa ja vieläpä kohtuu nuorena :P Yläasteella mulla oli muutaman kuukauden ajan telaketjut yläetuhampaissa ku yksi hammas oli ihan vinossa. Retentiokaarikin oli tasan 4vuotta.
Purentakiskon sain n. 8v sitten ku leukanivelet olivat todella jäykät. Siitä lähtien olenkin tasaisen epätasaisesti rampannut hammaslääkärillä valittamassa purulihaskipuja. Muistan ku yksi hamppilääkäri hioi hampaitani ja lupasi,että lihassäryt loppuvat siihen...No eivät loppuneet. Olen myös kyselllyt lukemattomilta lääkäreiltä,että olisiko hampaissani oiottavaa (ylähampaat ovat kauniissa rivissä mut alaetuhampaat ovat vinksin vonksin) mutta aina vastaus ollut ei kannata. Migreenejä on ollut lukemattomia ja usein kesto ollu useita viikkoja!!
Nyt olen kärsinyt päivittäisistä purulihassäryistä vuosi ja 8kk. Panacod ja Tramal,samoin kuin Burana,Panadol ja Norflex ovat olleet mun parhaimpia ystäviäni ajoittain. Purentakin on muuttunut vuosien aikana huonompaan suuntaan,kiitos osin noista hionnoista. Nyt minulla on avopurenta niin,että vain etuhampaani ovat kontaktissa toisiinsa. Ne alkaa olla jo niin kuluneet että niitä vihloo ajoittain.
Pääsin ensin kaupungin erikoishammaslääkäreiden piiriin jossa purukiskoa muuteltiin hieman,ilman apua. Sitten ihana,vanhempi purentafysiologi,laittoi lähetteen erikoissairaanhoidon (=TAYSIIN) suupolille. Eka käyntini oli erikoistuvalle lääkärille joka tutki purentani ja kertoi että hänen mielestään tarvitsen oikomista ja alaleuan leikkausta. Ekalla kerralla sain vain botoxia purentalihaksiin (aivan taivaallisen ihana tökötti!!) koska akuuttikipu piti saadakuriin ennen muita juttuja. Olen saanu botoxia yhteensä nyt 3 kertaa,27.12 saan jälleen. Ensimmäisen kerran jälkeen olen käynyt leukakirurgi A. Miettisellä,joka laittoi rattaat pyörimään. Hän myös sanoi että kyllä noita molempia leukoja pitää siirtää,yläleukaa luultavasti 10mm.
Tällä hetkellä ollaan tilanteessa,jossa 27.12 Aimo Miettinen laittaa botoxia ja kertoo tarkemmin minulle suunnitellusta leikkauksesta. Hän myös päättää joudutaanko alaviisureita poistamaan. Oletan,että Aimo tulee minut leikkaamaan tulevaisuudessa ku olen käynyt hänen luonaan jo niin monta kertaa. Lisäksi odottelen aikaa ienblastiaan tmv. koska alaetuhampaiden edessä ei ole tarpeeksi kudosta oikomishoitoa ajatellen. Mulla on tarkoitus tehdä avopurenta etuhampaille vääntämällä niitä liian pystystä asennosta ulospäin. Eka saan telaketjut alas,jotta pystyn käyttämään purukiskoa mahd pitkään. Sitten jossakin vaiheessa raudoitetaan ylähampaatkin ja saan tuon iki-ihanan tp-kaaren kitalakeen. Oma veikkaukseni on,ettei oikomista tartte kovin kauaa ennen leikkausta.

Tämän reilun vuoden aikana olen kerännyt kaiken mahdollisen tiedon varsinkin leikkauksesta. Olen todella helpottunut, että vihdoin alkaa tapahtumaan!Ihme parantumista en edes odota,kuhan purenta tasapainottuisi ja kivut vähenisivät. Eniten mua jännittää nenäintubaatio,nenän tukkoisuus ja hankala nieleminen. Pelkään kuollakseni tukehtumista.
Huh,tulipa pitkä raapustus. Niin paljon on tapahtunut tämän asian tiimoilla,etten tiedä,mitä jättäisin pois :D
Aaäl

Re: Matkani kohti kivuttomia leukoja

ViestiKirjoittaja smp_88 » 18 Joulu 2013 14:17

Moikka!

Ompas aikamoinen tarina! Toivottavasti saat nyt oikomisesta ja leikkauksesta oikean avun! :)

Miulle tehtiin alaleuan leikkaus n. 5vko sitten. Pelkäsin myös nenäintubaatiota, mutta onneksi laittoivat vasta nukutuksessa. Herätessä nenä ei ollut tukossa, eikä limakalvot ollenkaan kipeän tuntuiset. Nielemisongelmaakaan ei ollut, juomista ja syömistä hankaloittivat seuraavaan päivään olleet dreenit! Kerkesin puoli vuotta pelätä ja jännittää leikkausta, vaan nopeasti se aika meni ja ihmettelenkin miten "helposti" tämä toipumisaikakin on mennyt :) Ja voin henkilökohtaisesti suositella Aimoa, hoitanut ja leikannut todella hyvin! :)

Että tsemppiä vain tulevaan! :)
smp_88

ViestiKirjoittaja Tiina » 18 Joulu 2013 23:35

Tervetuloa kirjoittelemaan. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 20 Joulu 2013 21:32

Kiitos Tiina ja smp_88!

Smp_88: Koska multa leikataan myös yläleuka ni se aiheuttaa jo itsessään turvottelua. Leikkauslinja menee yläleuassa aivan poskionteloiden alapuolelta ja se aiheuttaa myös turvotusta (nenän tukkoisuutta). Myös nenäontelo on täynnä kuivunutta verta ja verta valuu myös aluksi sieraimista. Nenän kanssa mulla on jo ollut ongelmia vaikka kuinka kauan ympärivuotisen allergisen nuhan muodossa. Jos nenä on kunnolla tukossa,ni saatan saada ihan kunnon ahdistuskohtauksen,tuntuu ett henki loppuu just siihen. En pysty syömään mitään jos nenä on "liian" tukossa.

Odotan niin kovasti ens perjantaita!Purulihakset vaivaavat enemmän ja enemmän. Edes Voice-hieronta ei auta yhtään... Jatkuva päänsärky ja poskilihassärky. Myös nivelet muljahtelee todella ilkeästi varsinkin aamuisin. Vatsa ei kestä nyt yhtään Buranaa,sen vuoksi Tramalia menee ja menee. Oon saanu todella apua tuosta botoxista. Se alkaa auttamaan n. viikon kuluessa mut apua siitä on ehkä neljäksi kk:si. Pari kk pitää sitten kärvistellä ennen ku saa uuden pistoksen. :?
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 28 Joulu 2013 00:33

No niin. Nyt ois sitten uutta Botoxia purulihaksissa. Taas oli lihaksissa kunnon aktiivisuudet päällä vaikka pidinkin niitä rentoina piikkien ajan. Tuntu ikävältä ku laittoi otsalihakseen ainetta,sain kunnon migreenin ja yhä otsissa on paineen tunnetta. Tästä pari vk eteenpäin ni kivut taas hellittää pariksi,kolmeksi kuukaudeksi.

Miettisen Aimo (kirurgi) katteli kipsivaloksia tovin ja sanoi,ettei alaviisureita tartte poistaa. Ne poistetaan sitten leikkauksessa,jos siltä näyttää. Totesi tosin,etteihän niillä oikeastaan kyllä mitään tee...No,mä olin onnellinen kuullessani tuon,koska en pelkää mitään niin paljon kuin hampaiden poistoa. Lapsuudesta jäänyt pienet traumat....

Multa siirretään ainakin yläleukaa reilusti eteenpäin. Mitään tarkempia numeroita ei vielä ole tiedossa. Selkiintyvät projektin edetessä. Samoin alaleuan siirtoakaan ei ole pois suljettu,se selviää myös ajan kuluessa..Olen huomannut,että ku pidän leukoja rentoina ni alaleuka on kyllä reilusti edempänä yläleukaa. Joskus oon maininnut hamppilääkäreille ni ne on korkeintaan vaan hymähtäny.
Yläleukani siirretään kolmessa osassa joten olen sitten splintti suussa ekat 4vk leikkauksen jälkeen. Onnex botoxia voidaan laittaa missä kohtaa projektia vaan. Meinaan et saattaa noi lihakset oikein kunnolla laittaa hanttiin uutta paikkaansa. :roll:

Nyt sitten vaan odottelen aikaa tuohon ikenen arpeuttamisjuttuun jotta päästäisiin oikomisessa alkuun. Kuulemma alaetuhampaiden oikominen täytyy tehdä todella varovaisesti,hitaasti ja kontrolloidusti ettei hampaiden juuret tule leukaluun läpi :shock: se vie suurimman ajan koko prosessissa. Varmaan edes on ensin kans suuhygienistin luona käynti,mut mulla ei ole ollu IKINÄ hammaskiveä.
No,jospa ennen kesälomia päästäis alkuun ja saisin edes ne iki-ihanat separointikumpparit takahampaiden väleihin. :D
Aaäl

ViestiKirjoittaja Tiina » 30 Joulu 2013 01:55

Ja jotkut käyttävät botoxia ihan vain kauneuden vuoksi. :shock:

Selostiko lääkärisi yhtään tarkemmin kuinka yläleuan siirto mahdollisesti suoritetaan?
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 01 Tammi 2014 17:25

Sitä mä tuossa aina naureskelenkin, et kaupan päälle saan vielä rypyttömät posket ja ohimot :lol:
Mut nyt on tehnyt oudon kipeää noi pistoskohdat. Tälläkertaa vaivasivat monta päivää ku yleensä ei tunnu pistosjälki missään..

Ei Aimo mulle kertonut oikeestaan enempää tuosta suunnitellusta siirrosta. Kolmessa osassa siirretään, koska on sitten helpompi väännellä niitä oikeaan asentoon. Veikkaan, että vielä ei hänkään tiedä, tuleeko tekemään muutakin kuin tos pelkän siirron eteenpäin. Oma veikkaukseni on, että joutuu kääntelemään sivustoja. Mut se selviää sitten ku nähdään, mihin suuntaan hampaita saahaan siirrettyä ja tarviiko alaleukaakin siirtää.

Ihan tuossa muuten huvitti hamppilääkärituolissa istuessani, ku lekuri selittää muottikallon kanssa perusjuttuja operaatiosta ja mä vaan siinä nyökkäilin ja äännähdin aina välillä :) Mulla ku noita kysymyksiä ei kovin paljoo ollu, oon niin paljon lukenu asioista (esim. tältä palstalta) että tosissaan tuo leikkaus ei jännitä oikeestaan ollenkaan. VIELÄ!
Kattelin tuossa vähän aikaa sitten ihan kunnon videon munkin tulevasta operaatiosta. Oli mielenkiintoinen, mut välillä teki hieman heikkoa... :?

http://m.youtube.com/watch?v=GqofMdofZKE (you tube)
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 24 Tammi 2014 18:37

5.3 olis sitten tuo alaetuhampaiden kohdalla olevan ikenen arpeutushommeli. Jänskättää ihan kauheesti ku en kunnolla tiedä,mitä siinä tulee tapahtumaan. Päiväkirurginen homma ja maksu sen mukainen :shock:

Mulla on leuat ja purulihakset olleet todella kipeinä. Aluksi helpotti botoksin jälkeen mut kivut ovat palanneet. Edes hieronnasta eivät näytä tykkäävän ollenkaan :( ja jokapäiväinen migreeni.
Pakko pitää purukiskoa 24/7 ja vetää Burana 900mg+ Panadol 1g+ Tramalia ja lihaksia rentouttamaan niin Norflexia kuin Diapamiakin. Osa syynä on varmasti nää kylmät ilmat. Eiku kaurapussi mikroon ja leuoille!

Täällä Tampereella on aloitettu n. Vuosi sitten vertaistukiryhmä potilaille,joiden hoitoon kuuluu sekä oikomista että leukaleikkauksia. Olin siellä keskiviikkona. Siellä puhuvat kirurgi, oikoja, suuhygienisti,psykologi ja hoidon läpikäynyt potilas. Kokoontuminen antaa varmasti paljon niille,jotka eivät ole itse keränneet tietoa. Se antaa sellaisen hyvän alkusysäyksen hommalle. :D
Aaäl

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Tammi 2014 20:19

Odotan mielenkiinnolla selostustasi siitä miten se arpeutuminen tehdään.

Tuollaisia vertaistukiryhmiä tarvittaisiin varmasti myös muissa kaupungeissa.
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 25 Tammi 2014 15:33

Vaikuttaa siltä,ettei tuollaista operaatiota ole kovinkaan monelle tarvinnut tehdä. Lueskelin aikoinani Lyrinnan blogia ja hänelle oli jouduttu tekemään IENSIIRRE oikomishoidon lopuksi. Mitä olen ymmärtänyt, ien aukaistaan sopivalta matkalta leukaluuhun saakka ja ommellaan kiinni ja jätetään parantumaan.

Toivottavasti tuo vertaistukiryhmä yleistyy myös muuallekin Suomeen. Taysissa olivat käyneet Saksassa ottamassa oppia tästä toiminnasta. Ja kyllä tosiaan suosittelen ryhmää varsinkin sellaisille,jotka eivät ole halunneet/osanneet etsiä tietoa tulevasta hommasta. Kuulemma muutama on kieltäytynyt ruljanssista tuon tietoiskun jälkeen. Itse koin käynnin hieman turhaksi. Osittain petyin myös sen antiin. Enemmän yksityiskohtia olisin kaivannut lisää tms. No, mut Mä olenkin onkinut varmaan kaiken mahdollisen tiedon hoidon kulusta ja operaatiosta. Oon päättäny jo että haluan nähdä Nukkumatin ennen leikkausta ja "käskeä" häntä määräämään mm. vahvan esilääkityksen. Eli olen sitten "hankala potilas".
:roll:
Aaäl

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot