Löysin tämän palstan jo reilu vuosi sitten,kun aloin ahmia tietoja koskien oikomishoitoa ja leukaoperaatiota. Tarinani eroaa hieman täällä olevista tarinoista. Tämä palsta on tarjonnut todella paljon tietoa ja vertaistukea.
Olen siis 30-vuotias nainen Tampereelta. Minulla on ollut vaikeuksia saada maitohampaat pois rautahampaiden alta (=hamppilääkäri ottanut osan pois). Myös kummatkin leukani ovat olleet ahtaat ja minulta on sen vuoksi poistettu 4 hammasta kummastakin leuasta (ensin liikkumattomat maitohampaat ja sitten niiden tilalle kasvaneet rautahampaat). Oli hamppilääkärilläni ihmettelemistä ku kaikki viisurit tulivat nätisti omille paikoillensa ja vieläpä kohtuu nuorena

Purentakiskon sain n. 8v sitten ku leukanivelet olivat todella jäykät. Siitä lähtien olenkin tasaisen epätasaisesti rampannut hammaslääkärillä valittamassa purulihaskipuja. Muistan ku yksi hamppilääkäri hioi hampaitani ja lupasi,että lihassäryt loppuvat siihen...No eivät loppuneet. Olen myös kyselllyt lukemattomilta lääkäreiltä,että olisiko hampaissani oiottavaa (ylähampaat ovat kauniissa rivissä mut alaetuhampaat ovat vinksin vonksin) mutta aina vastaus ollut ei kannata. Migreenejä on ollut lukemattomia ja usein kesto ollu useita viikkoja!!
Nyt olen kärsinyt päivittäisistä purulihassäryistä vuosi ja 8kk. Panacod ja Tramal,samoin kuin Burana,Panadol ja Norflex ovat olleet mun parhaimpia ystäviäni ajoittain. Purentakin on muuttunut vuosien aikana huonompaan suuntaan,kiitos osin noista hionnoista. Nyt minulla on avopurenta niin,että vain etuhampaani ovat kontaktissa toisiinsa. Ne alkaa olla jo niin kuluneet että niitä vihloo ajoittain.
Pääsin ensin kaupungin erikoishammaslääkäreiden piiriin jossa purukiskoa muuteltiin hieman,ilman apua. Sitten ihana,vanhempi purentafysiologi,laittoi lähetteen erikoissairaanhoidon (=TAYSIIN) suupolille. Eka käyntini oli erikoistuvalle lääkärille joka tutki purentani ja kertoi että hänen mielestään tarvitsen oikomista ja alaleuan leikkausta. Ekalla kerralla sain vain botoxia purentalihaksiin (aivan taivaallisen ihana tökötti!!) koska akuuttikipu piti saadakuriin ennen muita juttuja. Olen saanu botoxia yhteensä nyt 3 kertaa,27.12 saan jälleen. Ensimmäisen kerran jälkeen olen käynyt leukakirurgi A. Miettisellä,joka laittoi rattaat pyörimään. Hän myös sanoi että kyllä noita molempia leukoja pitää siirtää,yläleukaa luultavasti 10mm.
Tällä hetkellä ollaan tilanteessa,jossa 27.12 Aimo Miettinen laittaa botoxia ja kertoo tarkemmin minulle suunnitellusta leikkauksesta. Hän myös päättää joudutaanko alaviisureita poistamaan. Oletan,että Aimo tulee minut leikkaamaan tulevaisuudessa ku olen käynyt hänen luonaan jo niin monta kertaa. Lisäksi odottelen aikaa ienblastiaan tmv. koska alaetuhampaiden edessä ei ole tarpeeksi kudosta oikomishoitoa ajatellen. Mulla on tarkoitus tehdä avopurenta etuhampaille vääntämällä niitä liian pystystä asennosta ulospäin. Eka saan telaketjut alas,jotta pystyn käyttämään purukiskoa mahd pitkään. Sitten jossakin vaiheessa raudoitetaan ylähampaatkin ja saan tuon iki-ihanan tp-kaaren kitalakeen. Oma veikkaukseni on,ettei oikomista tartte kovin kauaa ennen leikkausta.
Tämän reilun vuoden aikana olen kerännyt kaiken mahdollisen tiedon varsinkin leikkauksesta. Olen todella helpottunut, että vihdoin alkaa tapahtumaan!Ihme parantumista en edes odota,kuhan purenta tasapainottuisi ja kivut vähenisivät. Eniten mua jännittää nenäintubaatio,nenän tukkoisuus ja hankala nieleminen. Pelkään kuollakseni tukehtumista.
Huh,tulipa pitkä raapustus. Niin paljon on tapahtunut tämän asian tiimoilla,etten tiedä,mitä jättäisin pois