Matkani kohti kivuttomia leukoja

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Matkani kohti kivuttomia leukoja

ViestiKirjoittaja Aaäl » 05 Maalis 2014 22:18

No niin!Ienblastia tehty tänään ja hengissä ollaan :lol:

Homma oli itseasiassa miellyttävä kokemus,nyt olo ei ole enää niin miellyttävä...
Minulta siis arpeutettiin alaetuhampaiden ien kulmurista kulmuriin. Kun menin taysiin, sain esilääkkeeksi panadolin ja antibiootti tbl:t. Sitten odottelin vähän aikaa ennen kuin mut kutsuttiin tmp-huoneeseen. Siellä purentafysiologi tutki ensin suutani ennen kuin puudutti tmp alueen ja pukeutui steriiliin leikkausasuun ja hansikkaisiin. Samalla sain peitokseni steriilin leikkausliinan, jossa oli aukko vain suus ja nenän kohdalla. Lekuri aloitti rapsuttelemaan ientäni alaspäin hampaiden puolelta ja rapsutti sen ihan huulen ja ikenen rajakohtaan. Samalla multa vietiin huulijänne :x
Hieman puudutus oli vaillinnainen keskikohdasta ja siitä tuntu hieman kipua. Lekuri oli kokenut ja vain käväsi aina keskiosassa nopeasti ja vaihtoi sitten jo paikkaa. Tikkejä tuli huulipoimuun toistakymmentä, sulamattomia, ja abkuuri jatkuu. Mun vointia seurattiin vähän aikaa ja pääsin sit kotiin. 3pvää saikkua sain.

Kylmää pitää pitää ajoittain leualla ja pehmeää syödä. Hampaita ei saa harjata muutamaan pvään tmpalueelta. Mulla on nyt tuossa alaetuhampaiden edessä vereslihalla oleva alue ja kasa tikkejä huulipoimussa. Vereslihalla olevan alueen annetaan itsestään parantua; arpeutua, ja kasvanut kudos on paksumpaa kuin normaali ien. Nyt on huuli turvoksissa ja liikkumaton, veresliha kirvelee kivasti kun jotain suuhunsa laittaa eikä puhuminenkaan miltään kivalta tunnu. Jätski ollu in tänä iltana! Parin kk:n kuluttua vois jo raudat laittaa mut kesään se menee. Ihanaa, että olen taas askeleen lähempänä ja tämä eniten stressannut homma on ohi.

Tmp:een tehnyt lekuri oli rento ja huumorintajuinen, mikä teki tilanteesta miellyttävän. Otti mukamas stressiä, ku tuli puheeksi että olen hoitsu (alalla olevat ovat hänen mukaansa vaateliaita potilaita. Tietty tuossa pieni totuus piilee..) :mrgreen:
Näitä ienblastioita tehdään Taysin suupolilla vain muutama vuodessa ennen oikomishoitoa. Eli todella vähän.
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 12 Maalis 2014 23:54

Tasan viikko kulunut tuosta ienblastiasta. Oon päässyt hieman kokemaan,miltä suu tuntuu leuansiirto Oper jälkeen; on ollut turvotusta niin,että lusikalla syöminenkin oli aluksi haastavaa alahuulen turpeuden vuoksi. Leuka ollut myös yllättävän arka. Aluksi joutu kovastikin miettiä,mitä pystyy suuhunsa laittamaan ettei kirvelisi. Syöminen ollut hidasta jne. Nyt nämä hemmetin tikit vaivaa eniten!Uutta ientä (todella paksuna) on kasvanu hyvin, mutta ompeleiden päät tökkivät siihen ja se sattuu! Viikon kuluttua ois niiden poisto ja pikkuhiljaa aletaan miettimään kojeiden laittoa alahampaisiin.
Aaäl

ViestiKirjoittaja Tiina » 13 Maalis 2014 23:43

Taitaa ienblastia olla ärsyttävämpi kuin varsinainen leukaleikkaus. Leukaleikkauksen jälkeen ei suussa juurikaan ole tuntoa, joten syömiset ja tikit eivät pahemmin vaivaa. :)
Hyvällä tuurilla tikit kasvavat ulos limakalvoista, jolloin eivät välttämättä töki niin pahasti... tai sitten tökkivät kahta kauheammin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 16 Maalis 2014 13:59

Niinpä tosiaan taitaa olla!Nyt vasta,11pvää toimenpiteestä,alkaa tuntua siltä,ettei kipulääkettä tarvii niin paljon eikä puhuminen revi taas ientä rikki. Tikkien poisto alkaa jännittää;tikit ovat hautautuneet tuonne limakalvon sisään todella lahjakkaasti :roll:
Tiistaina on taas varmaan keittopäivä kun ompeleet kaivetaan pois. Ja ehkä alahuuli ihan puuduksissa ;)
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 23 Maalis 2014 14:11

18.3 sain osan pois noista niin ärsyttävän ihanista ompeleista. N. Puolet jäivät ihan suosiolla paikoilleen,koska limakalvoa oli kasvanut niiden päälle. Ne ei haittaa (enää) millään tavalla ja putkahtavat sitten ehkä jossakin vaiheessa pois kun limakalvo alkaa hylkimään vierasta ainetta :D
Hl oli oikein tyytyväinen tulokseen. Itsekin ihmettelen,kuinka paksuna uusi limakalvo (=ien) onkaan kasvanut! Mutta se ompeleiden poisto! Au,Au ja vielä kerran au, olipa kokemus pintapuudutuksesta huolimatta. Nyt sain siitäkin omakohtaisen kokemuksen jo ennen omaa leukojen siirtoleikkaustani :mrgreen:

Aika jännä tunne oli,kun limakalvo parani,etuhampaiden kipeytyminen. Varmaan juurissa tapahtu jonkinlaista liikettä kun hampaiden pesukin teki hellää ja nyt alaetuhampaiden alaosassa on inasen suuremmat välit (vai johtuukohan se vaan paremman suuhygienian noudattamisesta :mrgreen: ).
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 08 Touko 2014 03:31

Aika on taas hurahtanut kovaa vauhtia eteen päin.

Tänään sain nuo iki-ihanat separointikuminauhat alahampaisiin. Alkaa hammasvälit olla pikkuhiljaa hellänä (yötä töissä valvoessa). Varmaan aika helläksi tulevat, koska hammasvälini ovat niin ahtaat varsinkin alhaalla, vaikka rivistä onkin poistettu kaksi välihammasta lapsena. Jännä nähdä, kuinka hammaskaari muuttuu oikomisen aikana, kuinka paljon tulee tilaa.
Kuukauden aikana tulen ramppaamaan hamppilääkärillä ainakin 5 kertaa, kaksi kerroista on jo suoritettu :)
Kunnallisella puolella tehtiin tarkastus, yksi reikä paikattiin alhaalta ja ylhäällä kaksi vielä edessä. Olen näköjään siedättäytynyt hamppilääkäriä kohtaan, koska nyt en jännittänyt poraamista ollenkaan. Yleensä kun olen melkein tullut tuolista läpi jännityksen vuoksi :lol: Ja sitten on vielä renkaiden laitto ja telaketjujenlaitto ajat.

Nyt vaan töitä jatkamaan :)
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 16 Touko 2014 13:31

Taas projektini on nytkähtänyt eteen päin. Eilen 15.5 sain alahampaisiini sekä renkaat että telaketjut. Mulla noi renkaat vaikuttaa olevan hassun edessä,koska neloset on poistettu nuoruudessa ja renkaat ovat vitosissa ja sitten vielä viisurit ovat kauniisti omilla paikoillaan. Oikojani sanoikin,että seuraavalla kerralla kuutoset otetaan hommaan mukaan. Kovasti joutui hiomaan hiekkapaperilla etuhampaitani,jotta tulisi tilaa liikkua. Ne kun ovat todella ahtaasti vinksin vonksin ( hädin tuskin hammaslankaa olen saanut väleihin). Arathan nuo hamput nyt on,varsinkin oikealta puolelta. Yöllä heräsin ihan kaameaan kipuun,olin varmaan alkanut purra hampaita yhteen :lol:
Oikealla puolella olen havainnut jo liikettä,enää ei kaksi reunimmaista etuhammasta ole päällekkäin vaan kauniisti vierekkäin :shock:

Eli tästä se lähtee;hissunkissun. Ylhäälle saan raudat ehkä jouluna, varsinkin jos leukaa siirretään kolmessa osassa. Oikoja kehoitti kiinnittämään huomiota myös alahampaiden ienvetäytymään. Jos yhtään alkaa lisääntyä,niin pitää hidastaa tahtia. Mulla on siis alahampaissa ienvetäytymää aikalailla..
Separointikumpparit oli loppujen lopuksi mukavat. 1.5vrk teki mieli repiä ne pois mut sen jälkeen en niitä enää huomannutkaan ja kielellä piti kokeilla niitä välillä,että ovathan ne vielä paikoillaan. :lol:
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 21 Touko 2014 18:09

Eipä oikein mun oikomishoidon aloitus mene putkeen. Viikon on raudat alahampaissa ollut ja hampaat on täysin kivuttomat nyt,mikä on tietty hienoa. Mutta mutta..Oon huomannut,että alaetuhampaat ovat lähteneet kallistumaan aivan väärään suuntaan eli sisään päin. Ja nyt puren etuhampailla melkein braketteihin kun alussa mulla osui vain etuhampaiden kärjet toisiinsa. Myös välihampaat on kiertyneet enemmän sisäänpäin.
Mun ymmärryksen mukaan etuhampaiden pitäisi mennä just toiseen suuntaan,eli tehdään eteen kunnon avopurenta ennen leikkausta! Jätin soittopyynnön oikojalleni,koska seuraava varattu aika on vasta heinäk. alussa.
Onhan tää tosin aika veikeä tunne,kun hampaat selvästi liikkuvat ja jopa heiluvat :lol:
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 27 Touko 2014 06:37

Soitin kuin soitinkin oikojalleni noista taakse menevistä etuhampaista. Hän sanoi, että ei syytä huoleen, hampaat etsivät paikkojaan. Jännää on ollut seurata, mitä suussa on tapahtunut 1.5 vk:n aikana. Purulihaskipuni ovat lieventyneet kummasti, kun etuhampaat ovat nyt niin takana, että yläetuhampaat pääsevät niiden eteen ja näin poskihampaani hipaisevat ajoittain toisiaan. Nyt tässä jännittelen, miten mahtaa pari brakettia kestää seuraavaan käyntiin saakka :mrgreen: Nimittäin toinen yläetuhampaista lähentelee uhkaavasti yhtä braketeista ja toisesta braketista on kaarilanka osittain lähtenyt urastaan pois, koska hammas on kallistunut suutani kohti ja samalla limittäisyys vieruskaverin kanssa lisääntynyt.
Oon tuossa laskeskellut, että hampaat ovat yhteensä liikkuneet n. 5mm suuntaan tai toiseen kaarilangan "koukun" siirtymisestä katsoen.
Vahaa on jonkin verran joutunut käyttämään. ja se on ihmeainetta!
Rautojen saanti ei minua ole missään kohdassa harmittanut tai saanut negat. tunteita esiin. Olen vain odottanut niiden saantia :D Nyt, kun alaetuhampaani ovat kallistuneet suuhun päin, tunnen braketit paremmin puhuessani, niin välillä sitä alkaa miettimään että näkyyköhän mun raudat kun tuo toinen tuijottaa niin tiiviisti kasvojani. Tätä kun mietit ja samalla selität jotain, niin meinaa mennä ajatukset päässä solmuun :mrgreen:
Aaäl

ViestiKirjoittaja Tiina » 28 Touko 2014 22:44

Ajoittain ne hampaat liikkuvat yllättävän nopeasti. :)
Minulla lähti yhdessä välissä jatkuvasti yksi braketti irti kun toinen hammas hakkasi siihen jatkuvasti. Aluksi sitä kiinnitettiin paikoilleen, mutta sitten poistettiin kunnes toinen hammas saatiin kohdalleen siten ettei enää osunut brakettiin.
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot