Matkani kohti kivuttomia leukoja

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Matkani kohti kivuttomia leukoja

ViestiKirjoittaja Tiina » 16 Helmi 2015 14:38

Toivottavasti saat lääkityksen kuntoon tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan. Silloin tasaantuu myös painonnousukin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 24 Huhti 2015 18:12

^ Tuo kilpparin vajaatoiminta on tosiaan suurin syy painoni nousuun. Hormonitoiminta ollut ihan sekaisin ja elimistön toiminta lamaannuksessa. Lääkitys on aloitettu ja elimistön alkaa heräilemään. Olo on parempi, mut nyt vaikuttaa siltä et lääke pitää vaihtaa toiseen koska yleisimmin käytössä olevasta saan sivuoireita... Eli tämän hoito ei ole aina mitään helppoa.

Hampaat mulla on liikkuneet ällistyttävää vauhtia. Jopa oikojani on hieman ihmeissään. Mulla siis purukalusto on valmis leikkausta varten mut se tulee olemaan vasta tän vuoden loppupuolella. Pitää odotella et elimistön toiminta palautuu.... Eli leikkauskaaret on paikoillaan. Yläleuan siirrolla pitäisi selvitä. Leukaa siirretään n. 5mm eteenpäin ja etu hampaiden osaa ehkä kallistetaan jonkun verran. Eli odottelua nyt sitten.
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 11 Syys 2015 13:27

Kesä ohitse ja syksy saapunut. Kaunis syksy tähän saakka :D

Hampaistossani on tapahtunut pienoista liikehdintää kesän aikana ja nyt leikkauskaaret ovat jo aikasta passiiviset.Eilen kävin oikojallani, joka päätti lennossa ottaa muotit multa itse. Hammashoitajalle jos oltaisiin jätetty,olisi ne otettu vasta n. kuukauden kuluttua.Eli hyvä näin,vaikka nyt mulla on suupielissä pientä nirhaumaa kun oikojan piti laittaa kaaret vauhdilla takas että pysyisivät päivän aikataulussa.
Uuden ajan sain 2kk:n päähän ja silloin ehkä kirurgi on mukana. Ainakin oikojani on jutellut kirurgini kanssa ja alustava leikkaus suunnitelma olisi valmis.

Alan henkisesti valmistautua molempien leukojen siirtoon, koska nyt huomattiin et mun alaleuka on n. 5mm enemmän vasemmalle. Tätä ei ollut hoitoa aloitettaessa. Tuo vinous kyllä selittää monia juttuja. Se,mistä se johtuu en tiedä.Luulisi,et rtg-kuvissa olisi tämä näkynyt,jos se johtuisi luustosta?Vai katsotaanko noista kuvista lähinnä nivelten tilannetta tms.?Pitääpä kysästä ens käynnillä. Itte mietin,et oisko mun lihakset voineet suoristaa leukaa "oikealle paikalleen" kun ovat olleet niin kireinä ja jatkuvasti aktiivisia. Nyt vasta olen alkanut huomaamaan että purennan muututtua lihakset eivät enää jumahda.Kireyttä niissä toko on,mutta kipu ei jää päälle eivätkä ne kramppaa. Mut ton alaleuan epäsymmetrisyyden ja siitä oletettavasti johtuvien ongelmien vuoksi alaleuankin siirto on mahdollinen. Sen saa kirurgini pähkäillä,mut henkisesti alan jo valmistautua..

Ja mun paino on lähtenyt laskuun!
Aaäl

ViestiKirjoittaja noppa » 28 Syys 2015 16:35

Hyvä että paino lähtenyt laskuun, kilpirauhaslääkitys siis toimii selvästi! Paino lähtenyt täälläkin laskuun tuon keittomaisen ja pehmeän ruokavalion kanssa.. :D Onko sinulla Timo oikojana vai se toinen jonka nimeä en muista? Tällä hetkellä siellä ei tietääkseni ole yhtään erikoistuvaa lääkäriä. Minulla oli lähes koko ajan Milla joka valmistui tuossa vähän aikaa sitten. Pieni jännittäminen kuuluu asiaan. Tsemppiä myös täältä loppurutistukseen! :)
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja Aaäl » 30 Syys 2015 23:26

Lääkitys on kohillaan ja kilpirauhasen hormoni-arvot loistavat!Mä olen erit. hyvä esimerkki, mitä tuo vajaatoiminta saa aikaan ja miten elämä muuttuu oikean lääkityksen myötä.

Sinäkinkö,Noppa,olet taysissa hoidossa? Mulla oikojan on Talvitien Tuula,erikoishammaslääkäri ja kirurgina Miettisen Aimo,joka on mua hoitanut ihan alusta saakka.
Aaäl

ViestiKirjoittaja noppa » 01 Loka 2015 08:41

Juu kyllä Taysissa ollaan. Aimo Miettinen teki leikkauksen. Tuulaa en muistakaan.
Lievä uniapnea (2017)
noppa

ViestiKirjoittaja Aaäl » 04 Loka 2015 16:00

Taysin parhaimman suu ja leukakirurgin hoidossa ollaan :D
Tuula on ollut Taysissa vain kerran viikossa. Nyt on alkanut tekemään paria pvää viikossa eli ei ole ihmekään ettei nimi sano mitään..

Huomenna pitäs mennä käymään rtg:ssä,jotta lekurit voisivat alkaa kunnolla tehdä suunnitelmia mun pään menoksi.
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 29 Marras 2015 15:30

Nyt se sitten tapahtuu, minut on virallisesti laitettu leikkausjonoon. Pelkällä yläleuansiirrolla selviän ja arvioitu leikkausaika olisi maaliskuussa, koska kirurgilleni on kertynyt hieman jonoa ja mun pitää tiputtaa painoa vielä 10kg. Maaliskuu on mulle ehdoton takaraja, koska allergioideni takia en suostu leikattavaksi allergiakautena. Siitepölyaikaan oloni on jo muutenkin niin epämukava,etten halua sen päälle vielä leikkauksesta aiheutuvaa epämukavaa oloa. Jos maaliskuussa ei jostain syystä leikkaus onnistu, niin sitten puhutaan varmaankin ensi vuoden lokakuusta.

Oikojani ja kirurgini palaveerasivat joskus marraskuun alussa, ja kirurgini oli sanonut että yläleuka voidaan siirtää joko kolmessa tai yhdessä osassa, ihan miten oikojani haluaa... Kun keskiviikkona kävin kirurgilla jonoon asetusta varten, hän tuumasi että kolmessa osassa siirrettäessä saadaan parempi purenta kuin yhdessä osassa. Tämä kirurgi oli eri kuin leikkauksen tekevä, koska leikkauksen tekevälle kirurgille ei ollut saatavilla enää aikoja ennen hänen lomalle jäämistään. Leikkaustapa päätetään tammik. lopulla. Este tällähetkellä yhdessä osassa tehdylle leikkaukselle on yläetuhampaiden pystyasento. Niitä pitäisi kallistaa ns. ulospäin jotta yhdessä palassa tehtävä siirto onnistuisi ja kannattaisi.
Mullahan on ylähampaita oiottu kolmessa osassa, koska tähän saakka puhuttu siirrosta kolmena kappaleena. Oikojani päätti nyt sitten laittaa ylähampaani yhdellä kaarella ja voi jumpe sitä kivun määrää varsinkin etuhampaissa. Koko etuhammasrivistöä tykytti kipua sydämen lyöntieni tahtiin onneksi vain kolmisen vrk. Siitä on nyt 2.5vk aikaa ja yläetuhampaat ovat siirtyneet jo aika hyvin. Alkaa tuntua, että kohta mulla on taas sama tilanne kuin ennen oikomista; kontakti vain etuhampailla. Nyt keväästä lähtien mulla on ollut alapurenta ja takahampaat kontaktissa. Tämä on tehnyt sen, että purulihassäryt ovat melkein poistuneet. Nyt pelottaa,että ollaan menossa takas siihen purentalihaskipuhelvettiin josta liikkeelle lähdettiin...

Olen yllättävän rauhallisesti ottanut leikkausjonoon laiton. Kertoo varmaan siitä, että haluaisin tämän pois alta mahd. pian. Tätä on niin kauan vatvottu. Itse alan kallistua siihen, että leuka pilkottaisiin kolmeen osaan, vaikka sen jälkeen pitää splinttiä pitää suussa 6vk. Splintissä olisi myös pari tp-kaarta tukemassa. Ajatus siitä, että suussa on ylimääräistä tavaraa ahdistaa, mutta jos kerta purennasta saadaan parempi sillä tavalla, niin miksei. Eikös tähän projektiin olla lähdetty mahdollisuudesta hyvään purentaan? Tuolla tavalla tehtyyn siirton tarvitaan kyllä vähän enemmän oikomishoitoa jälkikäteen ja varmaan joudun laitattamaan d3:siin posliinikuoret, koska väli d4:iin jää oletettavasti isoksi. Minusta se on kuitenkin pieni juttu verrattuna tähän kokemaani matkaan. Ja voihan olla, että ne välit ei loppupeleissä haittaa mua ollenkaan! Paljon olen kyllä prosessoinut tätä asiaa ja matkaani mielessäni. Olen tyytyväinen siitä, että aikoinaan eräs hml otti mun kivut tosissaan ja lähetti mut eteenpäin. Siitä tämä matka alkoi todellisuudessa.
Meinasin muuten sanoa kirurgille pari valittua sanaa siitä, miten kohtelee potilaita. Häneltä en saanut oikeastaan mitään vastauksia kysymyksiini ja hän vaahtosi koko ajan painostani. Ymmärrän kyllä, että jos on vaikea liikalihavuus, nukutus on riski. Mutta silti pitäisi katsoa koknaisuutta, eikä tuijottaa pelkkää painoindeksiä. Bmi kun ei ole oikeudenmukainen mittari. Siinä ei oteta huomioon vartalon sopusuhtaisuutta ja muotoja. Mulla on isot rinnat, painavat yhteensä varmaan sen 5kg. Niistä ei lähde massaa, vaikka laihdun.. Pienirintaisilla ei ole tällaisia melooneja vääristämässä BMI:tä. Lisäksi mulla oli 5/2014 kokonais kolesteroli 6.7 ja nyt se on 4.0! Senkin pitäisi kertoa elimistöni yleistilasta. Tuo 10kg:n tiputus maaliskuuhun mennessä ei ole mahdoton, en sillä näitä asioita mietiskele. Jotenkin vain laittaa vihaksi, kun tuijotetaan yhtä arvoa, eikä katsota kokonaisuutta. Kirurgin reaktio mun kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidon lääkitykseen oli kyllä phjanoteeraus. Mulla ei ole käytössä se ihan perinteinen, eli Thyroxin, vaan kaksi eri valmistetta. Kuullessaan sen, kirurgi tokaisi että onko se edes lääkärin määräämä! Mutta onneksi hän ei siis ole minut leikkaava kirurgi. En nimittäin suostu kenenkään muun leikttavaksi, kuin sen kirurgin, joka on ollut alussa asti hoidossani mukana pistämällä botoxit. Maaliskuuta odotellessa :)
Aaäl

ViestiKirjoittaja Aaäl » 22 Tammi 2016 22:11

No niin, nyt päästään asiaan! Sain toissa päivänä omalta kirurgiltani lopullisen siunauksen maaliskuun leikkausta varten. Ihmettelen,ettei minua jännitä yhtään. Olen todella innoissani asiasta. Varmaan tässä on kerinnyt prosessoida leikkausta jo niin paljon, että olen sinut asian kanssa. Vähän jänskättää tuleva nukutus sillä se on minun ensimmäiseni. Maaliskuun leikkauslistat olivat juuri teon alla, eikä pitäisi olla sinne hirveesti tunkua, joten odotan että saan ajan kotiin hyvinkin pian. Ensi viikolla on aika oikojalle ja siitä sitten varmaan alkaakin suupolilla "ramppaus".

Kirurgini päätti (ja minä hyväksyin sunnitelman), että purennasta saadaan parempi ja tarvitaan paljon vähemmän leikkauksen jälkeistä oikomista, että yläleukani pilkotaan kolmeen osaan. Sitä sitten siirretään n. 4mm eteenpäin ja jonkin verran alaspäin. Samalla kerralla poistetaan kolme jäljellä olevaa viisuria ja tehdään ylähuuleeni pienehkö plastia, jotta siitä tulee pulleampi. Ja koska minulla on ollut paljon ongelmaa nenähengityksen kanssa (liikkeellä ollessa hengitän vain suun kautta. Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri (2) ovat sanoneet, että nenäkäytäväni ovat ahtaat. Lisäksi on jatkuvaa tukkoisuutta), käy kirurgini hyvin todennäköisesti poskionteloideni puolella poistamassa niiden limakalvoa. Eli paljon tapahtuu yhdellä kertaa :D. Mutta parempi niin, kuin jokainen tehtäisiin erikseen ja jokaisesta joutuisi erikseen toipumaan. Eikä tarvitse pelätä viisureiden poistoa. Vielä kun tuohon saisi silmieni laserleikkauksen, niin olisi koko paketti hoidettu :lol:
Jos poskionteloita operoidaan, on minulla tupot nenässä pari vrk. Tämän ajan olen tod. näk. sairaalassa ja niin se onkin järkevintä. Ei tarvitse heti kotiutumista seuraavan päivänä lähteä taas suupolille poistattamaan nenässä olevia tuppoja. Noista kahdesta vuorokaudesta tulee todella mielenkiintoisia, koska ilmaa ei kulje ollenkaan nenän kautta ja se on minulle todella epämukava tila. Noh, pitää pyydellä hyviä kipulääkkeitä :-)
Splintti mulla on tietty myös suussa 24/7 ensimmäiset 4vk ja sitten 2vk niin, että saan sen irti esim. hampaiden pesun ajaksi. Ja botoxit isketään purulihaksiin 2vk ennen leikkausta.

Eilen tajusin,että leikkaukseen on aikaa korkeintaan 2kk, jos pääsen vasta maaliskuun loppupuolella!
Aaäl

ViestiKirjoittaja noppa » 24 Tammi 2016 11:55

Taitaa Taysin kirurgilla olla tapana laittaa botoxia aina? Minulle laitettu jo kahteen kertaan. Botoxilla ilmeisemmin estetään liian kova pureminen ja näin luutuminen voi paremmin edetä. Joku hoitaja uteliaana kyseli kahteenkin kertaan botoxin tarkoistusta ja puhelimessa vasta huomasin sanoa hänelle. Ei ollut koskaan kuullut asiasta. Kävin kerran Tuulan luona ja oikein mukavan tuntuinen oli. Kyllä olisi täälläkin tarvetta tehdä jotain nenäkäytäville. Pyysin itselleni cd-kuvat ja siellä oli erikoislääkäri kirjoittanut hyvin ahtaista nenäkäytävistä. Täytyy ottaa puheeksi asia, kun tukkoisuutta tuntuu olevan hyvinkin paljon. Laserleikkausta samaan syssyyn niin voi toipua rauhassa. :D
Lievä uniapnea (2017)
noppa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot