Yläleuan siirto suunnitelmissa 2016

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Yläleuan siirto suunnitelmissa 2016

ViestiKirjoittaja Mirjami » 10 Marras 2015 22:21

Tervehdys kaikille, täällä uusi ryhmäläinen aloittelee uraansa. Voisin tuonne oikomishoitohinkin kirjoitella, mutta koska tässä leikkaukseen tähdätään, esittäydyn tässä.

Olen saanut perintönä kuulema harvinaisemman sorttisen taka-alueen täydellisen avopurennan, johon liittyy useamman poskihampaan puutteellinen puhkeaminen, joka edelleen pahentaa avopurentaa. Käytännössä siis vain etumaiset hampaat ottavat kontaktin ja ovat hoitaneet puremisen. Lapsena pikkupaikkakunnalla kunnan hammaslääkäri vain äimisteli tilannetta, eikä mitään oikomisia tms. edes ehdoteltu. Olen tähän ollut niin tottunut ja ilman ihmeempiä niska-/nivelvaivoja selvinnyt, että vasta toistakymmentä vuotta sitten hammaslääkäri sai puhuttua minut erikoissairaanhoitoon näytille. Niinpä sitten kävin tuolloin 2½ oikomishoidot, joiden tulos oli se, ettei muutosta tullut muualla kuin etualueella saatiin vähän viilattua vielä purentaa (poskihampaat bonuksena jonkinasteisteisesti ankyloituneet eivätkä hievahtaneetkaan kovasta yrityksestä huolimatta). Silloin mietittiin yläleuan eteenpäin siirtoa osissa ja luunsiirteitä, mutta koska en ollut siihen innostunut eikä vaivojakaan juuri ollut, selvitettiin ja hankittiinkin eräänlainen "hissi-koje", jolla poskihampaat ois saatu laskettua blokkina vähitellen alaspäin ja kruunutuksilla hoidettu loput. No tämä meni puihin hammaskaaren kapeuden yms. takia ja yhteisymmärryksessä kirurgin kanssa päädyttiin hyllyttämään suurempi operaatio.
Loppuvuodesta 2014 sain hampaiden juuriin oireita, joiden takia jouduttiin lopulta tekemään useampi poisto ja minua hoideltiin kevääseen asti. Ja lopulta minut puhuttiin uudelleen ympäri erikoissairaanhoitoon. No lupasin (ihan tämän mukavan hammaslääkärin mieliksi) käväistä näytillä hammaspkl:lla. Kun menin pkl:lle, siellä olikin odottamassa oikein delegaatio hammaslääkäreitä ja tämä mun käväisy olikin pitkä neuvottelu parin erikoislääkärin kanssa, ja lopulta minut saatiin vakuutettua, että ruljanssiin kannattaisi lähteä. Sain nimittäin kuulla, että mikäli nyt ei mitään tehdä, on 10-15 vuoden päästä edessä suuria ongelmia. Ja kun olen aika lailla puheammatissa, aattelin, että haluan kyllä saada leukojani louskuteltua vielä silloinkin. Etualue, joka nyt tekee kaiken työn, ei kuulema tule kestämään ja samoin myös nuo viime vuoden ongelmat johtunee siitä, että osa hampaista on ns. käyttämättä ja kudokset jne. ei tästä oikein tykkää tms.
Eli nyt suunnitelma on lyhyt oikomishoito, jolla etualue pistetään "väärin", jotta yläleuan eteenpäinsiirto-operaatiossa asettuu sopivammin. Yläleuan eteenpäin siirto on suunnitelmissa jo noin 6-9kk:n päästä, joudutaan tekemään samalla poskihampaiden alastuonti ja laittamaan luunsiirre. Ja sitten ilmeisesti vielä protetiikkaa yms. täydentämän. Suurin piirtein näin on suunnitelma, mutta katsotaan miten se tästä täsmentyy ja tuleeko vielä muutoksia matkan varrella.

Eli ma sain ylös oikomisraudat ja ensi viikolla alas. Ja voi pojat, että jomottaa - tuli jostain selkäytimestä muistoja, että tätähän se oli.. Mutta sillä ajatuksella olen nyt liikenteessä, että nyt tehdään loppuelämäksi asti ja sitten saa olla. Enpä hurraata huuda, mutta järkiperustein näin ihan aikuisena, jo keski-ikäisenä tämän nielen. Toki asiaa auttaa se, että hoito on keskitetty kokeneille erikoislääkäreille, eli miksikään harjoittelutantereeksi minua ei laiteta.
Mirjami

Re: Yläleuan siirto suunnitelmissa 2016

ViestiKirjoittaja Mirjami » 10 Marras 2015 22:26

Siis korjataanpa otsikko - todellakin siis 2016 :lol:
Mirjami

Re: Yläleuan siirto suunnitelmissa 2015

ViestiKirjoittaja Tiina » 12 Marras 2015 01:30

Tervetuloa kirjoittelemaan.
Tiina

ViestiKirjoittaja Mirjami » 24 Maalis 2016 18:49

Leikkausta edeltävä oikominen on ollut nyt käynnissä marraskuun alusta alkaen, telaketjuilla ja neljällä kuminauhavedolla on menty nämä kuukaudet. Tänään kävin oikojalla, ja todettiin, että etualueen hampaat ovat toivotusti nyt vähän liikkuneet. Poskihampaissa ei mitään ole tapahtunut ympärivuorokautisesta kumpparivedosta ja raudoista huolimatta, mutta tämä alkuoletus olikin, kun siellä sitä poikkeuksellista luutumista on.

Keskusteltiin aikatauluista, ja nyt suunnitelma on se, että ennen kesää vielä olisi normi oiontakontrollien lisäksi jo kirurgin ja protetiikan el:n konsultaatiot ja oikojalääkärin kesäloman jälkeen laitettaisiin leikkausta varten kaikki kuntoon. Näin ollen leikkausajankohta olisi nyt arvoituna syyskuussa, jos aikataulut yms. menee niin kuin suunniteltu. Yhtenä päivänä katselin netistä videoita noista operaatioista ja aika hurjiltahan ne näyttivät, mutta pitänee vaan ajatella sitä toivottua lopputulosta ja sitä, että on osaavien ammattilaisten käsissä.
Esimies se työpaikalla kovasti kyselee ajankohtaa ja sairausloman kestoa, saipa hällekin vähän arviota kerrottua. Miten teillä on ollut nuo sairausloman kestot näissä leuansiirtoleikkauksissa? Jossakin luki, että 4 viikosta eteenpäin, mutta miten teillä on ollut? En ole fyysisessä työssä, mutta senkin edestä puheen pitää kulkea. Mulla on siis yläleuan eteenpäin siirto kolmessa osassa ja luusiirre sivuille tulossa.
Mirjami

ViestiKirjoittaja Mirjami » 29 Tammi 2017 18:32

Päivitystä pitkästä aikaa. Kuten näyttää menneen monella muullakin, on minunkin operaation aikatauluihin tullut muutoksia. Kohdallani ei sitten syksyllä alettukaan leikkausta valmistelemaan, koska yhtäkkiä hieman liikettä osassa aiemmin hyvin vakaasti paikalleen jämähtäneissä poskihampaissa tapahtuikin ja siksi haluttiin katsoa, kuinka paljon hampaat lähtevät liikkumaan jne. No, liikkuivathan ne jonkin verran, mutta ei tarpeeksi, jotta leikkaustoimista olisi pystytty luopumaan ja esim. protetiikalla olisi voitu korjata avopurentaa kruunutuksin tai muuten. Niinpä sitten tehtiin joulukuussa uudet arviot ja nyt on tilanne se, että Le Fort on edessä ja alustava leikkaushoidon varaus on tehty kesäkuun alkuun. Tarkoitus on kuulema eteentuonnin lisäksi myös poskiosaa laskea ja hammaskaarta levittää.. Nyt sitten on ennen sitä vielä vähän tätä oikomista ja tehdään myös 3D-mallinnos leikkauksen suunnittelua varten, kuulema osassa tapauksia näin. Pikkuisen alkoi jännitys tuntua vatsanpohjalla, kun kaikki alkaa hiljalleen konkretisoitua.
Mirjami

ViestiKirjoittaja Mirjami » 10 Touko 2017 20:34

Kuukauden päästä on sitten H-hetki yläleuan Le Fortia varten. Leikkausta varten olen rampannut kuvauksissa, on tehty mallinnoksia, ollut sairaanhoitajan vastaanottoa jne. Vähitellen alkaa tuntua, että jännitys vähän nipistelee, mutta katsotaanpa sitten kuukauden päästä :D. Viimeksi kun sekä oikojaa että kirurgia tapasin, kuulin, että minulle tulee suuhun jätettävä splintti. Kuinka kauan olette joutuneet sitä pitämään? Mietin vain, että töihin en sen kanssa pysty, jos puhe ei suju..
Mirjami

ViestiKirjoittaja Mirjami » 15 Kesä 2017 15:04

Leikkausreissu takana. Kotiin pääsin jo yhden yön jälkeen. Kirurgi oli hyvin tyytyväinen tulokseen, eikä tarvinnut jättää splinttiä eikä tarvinne aloittaa kuminauhavetojakaan (oikojakin kävi tilannetta tsekkaamassa). Sairaalassa se Hilotherm -laite oli kyllä autuus ja onni, sain pitää sen vuorokauden sitä. Mutta kyllä sitä on ollut kotona jo ikävä, kun noilla kylmäpakkauksilla olen pinkeätä ja arkaa naamaani koettanut hautoa. Ulkona päivä paistaa, vähän tällaisessa lääketokkurassa ja horteessa oleskelen. Sinänsä helpotus suuri, että kaiken pitäisi olla mennyt kuin suunniteltu, mutta vielä menee ajatukset tästä olemisesta selviämisestä. Syöminen ei juuri innosta, mutta pitää koettaa jotain syödä, että energiaa riittäisi tähän toipumiseen. Onneksi mies on lomalla ja koettaa ehdotella syömisiä.. jospa tämä tästä hiljalleen?
Mirjami

ViestiKirjoittaja noppa » 26 Kesä 2017 20:51

Hienoa! Itsellä tuli paniikki, kun epäilin ravinnon riittävyyttä. Aloin sitten syömään tehosekoittimessa tehtyä "sörsseliä". :D Tsemppiä kuntoutumiseen!
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja Mirjami » 29 Kesä 2017 13:25

Leikkauksesta on nyt aikaa 2 ½ viikkoa ja vointi on kyllä kohisten parantunut ja jaksaminen. Sen huomaa siitäkin, että nyt jo innokkaasti odotan seuraavaa kontrollia, että pääsee kyselemään seuraavasta vaiheesta (loppuoionta ja protetiikka), mitä kaikkea ja millä aikataululla tulee pitää pitämään sisällään. Tunto ylähuulen ja nenän alueella on jonkinmoinen, mutta osin on turta niin kuin kitalakikin hieman. Poskipäät/posket ovat edelleen jonkin verran turvoksissa ja arat, mutta kehtaa jo ihmisten ilmoilla käydä pakolliset. Joo Noppa, tehosekoitin on kyllä tullut (liiankin) tutuksi. Kävin haavakontrollissa (kaikki hyvin :) ) ja oikojan ja kirurgin seuraavaan kontrolliin (2 vk:n päästä) asti sitten ainakin vielä soseruualla mennään, mutta kommentoi tämä lääkäri, että mahdollisesti vielä siitäkin pitempään, koska poski-ja takahampaat ovat titaanilevyjen varassa ja pitää odottaa luunsiirteiden luutumista. Eli pitää tuota mielikuvistusta keittiössä edelleen yrittää käyttää. Mielessä käynyt, että kunhan tämä joskus päättyy, en taida aamupuuroja keitellä vähään aikaan :lol: ... Kävellyt olen joka päivä, viime aikoina pitkiäkin matkoja, satoi tai paistoi, kun siihen on lupa, mutta kontrolliin asti pyöräilykin on kielletty (kuulema juuri tuon luutumisen takia). Kuinka pitkiä / tiukkoja liikunta-/rehkimiskieltoja teillä on ollut?
Mirjami

ViestiKirjoittaja Mirjami » 03 Tammi 2018 12:41

Päivitystä:
Ensi viikolla tulee 7kk yläleuan siirrosta. Sain raudat pois marraskuun alussa eli kaksi vuotta oiontavaiheessa meni kuitenkin. Nyt on retentiolevy 15-22h per vrk suussa vielä, ollut tuosta rautojen poistosta alkaen ja ilmeisesti vielä kuukausi- muutama pitää käytää, vaikka hyvin tähän olen tottunut. Kahden viikon päästä on proteetikan el:n käyntejä kaksi ja silloin tehdään jotain rakennelmia 2015 poistettujen yläposkihampaiden tilalle ja tarkistetaan myös kruunutusten tarvetta yms. Innolla odotan - loppusuoralla pitkässä urakassa ollaan. Leikkauksesta ei lopulta jäänyt yhtään mitään komplikaatioita - tunto on täysin normaali koko kasvojen alueella eikä mitään hermosärkyjä tms. ole ilmennyt. Erittäin tyytyväinen rumbaan lähtemiseen kyllä olen. Syöminen on mukavampaa kuin ennen, vaikka vielä noista poskialueista purupintaa puuttuukin (mielenkiinnolla odotan, mitä proteetikko saa aikaan sen eteen). Olen ihan itseni näköinen :) , joskin vähän piiirteissä eroa, ulkomailla asuva veli, jota näin eka kertaa jouluna leikkauksen jälkeen totesi, että sama nainen, mutta hymy on uusi - ja mikäs tässä nyt hymyillessä, kun hyvällä mallilla kaikki :D :D . Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille ja tsemppiä leikkausta odottaville, niissä oleville ja niistä toipuville!
Mirjami

Paluu Käyttäjien operaatiot