Etanaisen seikkailu kohti tervettä suuta

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Etanaisen seikkailu kohti tervettä suuta

ViestiKirjoittaja Etanainen » 23 Marras 2015 12:56

No niin, nyt voi aloittaa kunnon ketjun kun on todettu, ettei esteitä oikomishoidolleni ole.

Purennassa on siis ollut sanomista jo lapsena, mutta vasta nyt aikuisena (31v) olen TYKS:n asiakkaana oikomisasioissa. YTHS:n kautta sain lähetteen ihan HUIPPUihanan ylihammaslääkäri Havian avustuksella.

Kyseessä syvä purenta, joka ei osu ikeneen kuin ihan kevyesti mutta ei tiedä, jos joskus alkaa osuakin enemmän. Poskihampaissa on lisäksi saksipurenta, hienosti ylähammas osoittaa poskeen ja vastaava alahammas kieleen, ja tarvetta implanteille, koska maailma on vienyt pari poskihammasta mennessään (no, hammaslääkäri ne poisti koska ei voinut tehdä muuta). Etuylähampaat jonkin verran sojottavat eteenpäin ja osuvat alahuuleen. Alaleukani on myös sen verran takana, että olen riskiryhmässä saada uniapnea jossain kohtaa, joten syvän purennan korjaamiseksi tehtävä alaleuan siirto on samalla ennaltaehkäisevä uniapnealeikkaus.

Hoidontarpeen arvioinnin jälkeen piti käydä psykiatrin arviossa, koska olen toipuva masennuspotilas. Sain kuitenkin vihreän valon, hyvin olen noussut kuopasta. Se oli hienoa kuulla. :D Kirurgi Soukka tuli äkkiä tavattua sitä ennen, kiireinen mutta tehokas kaveri jolla oli todella napakka kädenpuristus.

Tänään oikojakseni osunut erikoistuva hammaslääkäri otti sitten valokuvia ja muotteja ja tutki liikeratoja, avautumista jne vielä kertaalleen. Taisi olla jo kolmas vaiko neljäs henkilö, joka tutkii liikeradat ja lihasten särkypaikat. Muottien otto oli aika kamalaa, mutta ilokseni huomasin, että olin kyllä odottanut vielä jotain huomattavasti kamalampaa. Piti vain muistaa keskittyä hengitykseen. Syvältä palleasta nenän kautta hengitellen ja jalkoja hissukseen heilutellen se olikin jo kohta ohi, vaikka lusikan reuna osui tosi häijysti ikeneen ja muotti oli lopulta sen tähden vähän veressäkin. Jos koskaan on harrastanut laulua, niin se hengitystekniikka auttaa tosi paljon. Kakomisen tai tukehtumisen tunnetta ei tullut ollenkaan, vaikka niitä juuri odotin. Maku ei ollut paras mahdollinen, mutta viis siitä, oli se parempi kuin raa'assa kalanmaksaöljyssä. :lol:

Tällä tietoa raudat laitetaan suuhun ensi vuoden alussa, kunhan saadaan pidetyksi palaveri hoitosuunnitelmasta ja sensellaista. Niitä sitten aikansa pidetään, vuosi pari kai, sitten leikkaus, ja lisää hoitoa raudoila, retentiota, ja niin edelleen. Tuttu juttu monelle täältä.

Sitä ennen on vielä unitutkimus, jos kannattaisi vaikka yökiskoa kokeilla pitää ennen rautojen saamista, koska olen usein päivisin uninen ja heräilen yöllä joskus omaan kuorsaukseeni. Lisäksi viedessäni leukaa eteenpäin tunnen selvästi nielun laajenevan ja hengen kulkevan kevyemmin. Lähete on jo vetämässä, jospas senkin tutkimuksen kohta saisi jo tehdä.

Näillä mennään siis. :)
Etanainen

Re: Etanaisen seikkailu kohti tervettä suuta

ViestiKirjoittaja raila » 23 Marras 2015 19:25

Tervetuloa foorumille! Soukan käsissä olen minäkin ollut :) Tehokas, kiireinen, mutta aivan loistava kirurgi. Olet hyvissä käsissä :D
raila

ViestiKirjoittaja Etanainen » 23 Marras 2015 21:57

Kiitos Raila! Joo, pelkkää hyvää olen itsekin Soukasta kuullut mitä hänen taitoihinsa tulee. :D Mahtavaa, kun on noin motivoituneita ihmisiä julkisella puolella.
Tosi kiva päästä päivittelemään omaa tarinaa tänne, kun aiemmin olen lähinnä lueskellut ja kommentoinut, vähän ulkopuolisena.

Jännä nähdä miten toi poskihampaiden saksipurentani oikaistaan. Kuulemma se on hyvin tärkeä seutu tulevassa uudessa purennassani, korjattuna se vähentää riskiä sille että syvä purenta uusiutuu. Itse kun peilistä katsoo, niin aika hurja etenkin tuo poskeen osoittava ylähammas.

Sekin oli jännä että leukalihakseni olivat oikojan mielestä toisaalta voimakkaat, mutta toisaalta ne väsyivät todella äkkiä sivuttaisliikkeestä, niin että oikein tärisivät hervottomasti. Huh. Kaikenlaista tosiaan.
Etanainen

ViestiKirjoittaja Etanainen » 14 Joulu 2015 17:30

Semmoista pientä kerrottavaa, että tammikuussa on unitutkimus. Se tehdään kotona. Sairaalassa käytään pukemassa laite päälle ja sen kanssa nukutaan, ja sitten aamusella se viedään takaisin sairaalaan. Laite mittailee hengitystä, nauhoittaa ääntä, tutkii onko levottomat jalat, jne.

Kuriositeettina voisi mainita, että minulla on naiseksi hemoglobiini aika korkealla, viitearvojen yläpäässä. Normaalistihan tuosta ei tarvitse olla millänsäkään, ei tässä kuitenkaan huidella missään ihan hulluissa lukemissa. On kuitenkin havaittu, että jos hapensaanti yöllä ei ole normaalia, elimistö voi yrittää kompensoida sitä tuottamalla lisää punasoluja. Saapi siis nähdä että muuttuuko veriarvot jos ja kun unessa sanomista on (ja luultavasti on, eilen taas lähes nukahdin pystyyn) ja jos ja kun siihen puututaan. Ja mää kun luulin että oon vaan niin terve että veriarvot on tapissa! :P Nooooh, kyllähän se edelleenkin voi siitäkin johtua ;)
Etanainen

ViestiKirjoittaja HannaM » 28 Joulu 2015 22:26

Onnea operaatioon pääsystä!

Itse vaihdoin sairaanhoitopiiriä Pirkanmaalta Taysista Tyksiin ja Soukan sain myös kirurgikseni. Leikkaus tulossa maaliskuussa 2016. Mulla ihan samoja oireita, kun sulla. Olen huomannut tässä ihan lähiaikoina myös kuorsaavani, mutta en tiedä olenko tässä ainakaan vielä uniapneaa kohti menossa. Äidilläni todettiin uniapnea ja hänellä myös syväpurentaa. Mulla hoito on junnannut paikallaan eli kojeet ovat olleet passiivisessa tilassa toukokuusta asti. Jouduin tietenkin jonottamaan Tyksiin pääsyä...Olen itsekin masennuksesta toipuva.

Mutta tsemppiä! Mielenkiinnolla ainakin itse odotan sun tilanteesi kehittymistä..Itse en oo päivitellyt tänne ollenkaan omasta tilanteestani. :)

Hanna
HannaM

ViestiKirjoittaja Etanainen » 31 Joulu 2015 21:53

Kiitos HannaM! Sinulla tuleekin jo leikkaus, kun täällä varmaan vielä totutellaan kojeisiin. :) Olisi kyllä kiva kuulla tarinastasi enemmänkin.

Nyt tapahtuu omassa suussa jotain kummaa, vaikkei ole mitään kojeitakaan vielä. :( Luulin että on tullut kauhean kokoinen afta johonkin suun nurkkaan, mutta jomotus ei mennytkään parissa päivässä ohi. No, ensin tunnustelin että ikenessä on kai jotain, ja tänään tajusin että tuo ei tosiaankaan tunnu miltään normaalilta vaan siltä, että jotain puskee ikenestä läpi. En ymmärrä miten, mutta kova ja karhea tuo kohta on, kuin siellä olisi luupiikki. Korvaankin sattuu. Lieneekö voinut jäädä viisurin poistossa jotain ikenen sisään mitä elimistö nyt poistaa tuolla tavoin, en tiedä. En usko mitään kovaa itse tuonne ikeneen puraisseeni vaikka purenta oikomista kaipaakin.

Pitää soittaa YTHS:lle. Harmi vaan että huomenna on arkipyhä ja sitten viikonloppu, ja niin kipeä en taida olla että pääsisi akuuttipäivystykseen.
Etanainen

ViestiKirjoittaja Etanainen » 04 Tammi 2016 19:04

No niin, parin päivän sinnittelyn jälkeen sain ajan arkipäivän akuuttipäivystykseen. Luunpalahan siellä oli puskemassa ulos. Ilmeisesti joskus hampaan poistossa käy näin. Asia oli onneksi helppo korjata pienen puudutuksen alaisena, pala saatiin nopsasti pois. Kovin hirveästi ei tarvitse varoa syömisiäänkään nyt, tosin ihan varmuuden vuoksi en nyt syö tai juo mitään tulikuumaa tänään.

Ekaa kertaa ikinä tuli tukehtumisen tunne nyt, kun puudutettiin viisaudenhampaan ientä kielen puolelta. Sanoin itselleni että ei se ole totta ja voin kyllä hengittää, ja kiskaisin pallealla ilmaa nenän kautta. Toimi!

Ensi viikolla on jo unimittauskin! Ihanaa. Seikkailu jatkukoon. :D
Etanainen

ViestiKirjoittaja noppa » 04 Tammi 2016 19:16

Hyvää yötä! :D
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja HannaM » 04 Tammi 2016 22:17

Moikka taas!

Hienoa, että selvisit vähällä. Ei tullut mitään pitkää taukoa, joka ainakaan viivyttäisi kojeiden laittoa. Joo mun tarinani onkin omituinen. Piti olla käytännössä pikkujuttu ja oikeastaan olikin. Piti melko lyhyellä oikomisella ennen leikkausta selvitä, mutta tossa sairaanhoitopiirin vaihdossa tuli pitkä tauko tuohon oikomiseen. Eli nyt kuitenkin leikkaus tulossa ja mun tapauksessa tehdäänkin niin, että oiotaan loppuun sen jälkeen. Yleensä leikkaukseen menee melko valmis paketti, joka vaatii enää hienosäätöä. Ties vaikka tästä tulis historian pisin projekti! :D No ei kai. Mulla on muuten tuolla kaikki suorassa jne., mutta kaaret vielä eriparia. Eivät kohtaa ihanteellisesti, Onpa se leikkaus sitten ohi! Mulla siis 8.3. Sitä ennen melkeinpä kymmeniä erilaisia käyntejä ja ne maksutkin juuri nousivat. :x

No, mutta sun tilanteen etenemistä odotellen! Mun ystävät pitää mua hulluna, kun mä rakastan hammaslääkärikäyntejä ja odotan niitä aina innolla. Tietää, että homma aina hiukan lähtee eteenpäin. Oliko sulla muuten kaikki viisurit poistettu? Onnekas, jos on! Mulla nimittäin senkin takia meni leikkaus noin pitkälle, kun edellisessä sairaalassa olisivat poistaneet ne leikkauksessa. Eli mulla oli vielä kolme jäljellä! Täällä ne oli poistettava ja luutumista on odotettava sen puolisen vuotta ennen uutta luuhun kajoamista. Kuka sulla muuten erikoistuvana hlnä? Mulla aivan ihana nuori, Johanna niminen rauhallinen ja sympaattinen tulevaisuuden toivo! Täysin vastakohta mun edelliselle oikojalle.

Hanna
HannaM

ViestiKirjoittaja Etanainen » 09 Tammi 2016 15:28

Heh kiitos Noppa! :) Huomasin juuri että ohjeissa lukee "nuku mahdollisimman säännöllisesti viikon ajan ennen tutkimusta". Joo-o, tällä viikolla on tullut otettua rapeita 3-5 tunnin torkkuja parina päivänä yönien lisäksi. Nytkin nukuttaisi. Voikohan tuota säännölliseksi sanoa? :|

Moi HannaM :D
Juu hyvin kävi, tosin se haava mikä luunpalan poistosta jäi, ei ole vieläkään mennyt kiinni. Toivottavasti se pian menee, kyllästyttää tämä jomotus!

Itse myös nykyään odotan hammaslääkärikäyntejä, saa asioita eteenpäin ja jokainen on kohdellut tosi hyvin ja ystävällisesti. Hullua sinänsä, että vielä vuosi sitten olin erittäin paha pelkopotilas, mutta se on tarina erikseen ja onneksi taakse jäänyttä elämää. :lol:
Multa on vasta yksi viisuri poistettu, mutta luultavasti muutkin saa huutia. Kuulemma vähintäänkin toinenkin alaviisuri pitää ottaa pois leikkaustani varten, mutta mitäs niillä yläpuolisillakaan sitten silloin enää tekee, kun eivät pure mihinkään.
Mulla myös oikominen tulee aikanaan jatkumaan leikkauksen jälkeenkin joitain kuukausia. Itse asiassa jostain syystä mulla oli käsitys, ettei se ole epätavallistakaan? Enpä kyllä ole mitään tilastoja asiasta nähnyt, joten paha oikeasti sanoa.

Mun erikoistuvan hl:ni nimi on Kristiina. Tosi asiallinen ja läsnäoleva, aina ihanaa kun lääkärit kuuntelee kunnolla ja ottaa vakavasti.
Etanainen

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot