Leukanivelproteesit + yläleuan kierto

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Leukanivelproteesit + yläleuan kierto

ViestiKirjoittaja Jaanuska » 05 Maalis 2016 17:30

Hei!

Olen 22-vuotias, juuri toipumassa leukaleikkauksesta. Minulle laitettiin siis titaaniset leukanivelproteesit, koska omat leukaniveleni olivat mystisesti tuhoutuneet kokonaan. Lisäksi yläleukaani kierrettiin, jotta purenta saadaan paremmin kohdalleen. Kirjoitan tänne, koska en itse löytänyt täältä aiemmin etsiessäni paljon yhtään tietoa näistä proteeseista ja ajattelin, jos jollain tulee sama leikkaus vastaan niin tästä saisi vähän tietoa asiasta.

Eli ala-asteella leukani alkoi jo naksumaan ja oli välillä kipeä. Kävin noin 5 vuotta sitten lääkärillä, joka totesi leukanivelten kuluneen noin sentin verran. Taas 21-vuotiaana totesin, että etuhampaani eivät osu lähellekään yhteen purtaessa ja leukani näyttää kadonnen jonnekkin. Toki myös esim. omenien syöminen oli hankalaa jne. Soitin asiasta hammaslääkäriin keväällä 2014, ja siellä käymisen jälkeen sain lähetteen OYSiin, jossa todettiin leukanivelteni hävinneen kokonaan. Leukanivelten puuttumisen vuoksi myös henkireikäni oli mennyt aika pieneksi. Tämän huomasinkin, sillä aina kun vedin leukaani käsillä eteenpäin niin henki kulki jotenkin paremmin. :D Tämä operaatio alkoi siis kesällä/syksyllä 2015. Sanoivat että noin vuoden/parin oikomishoito, jonka jälkeen leikkaus. Raudat sain hampaisiin marraskuussa 2014.

Vaikka oireeni eivät kuulostakaan ylitsepääsemättömiltä, kannattaa leikkaus tehdä. Minulle sanottiin, että jos olisin pullukka, niin minulla saattaisi olla ongelmia nukkumisen kanssa. Ja sitä parempi, mitä nuorempana asiat hoidetaan, ja nuorena aina toipuukin nopeammin. Jos tälle ei tehtäisi mitään, niin vanhempana voisi tulla lisää ongelmia. Nämä titaaniset leukanivelproteesit kestävät kauan ja parhaassa tapauksessa koko elämän. Nämä ovat siis käsittääkseni melko uusi juttu, koska vanhimmat on laitettu noin 20 vuotta sitten ja ainakin tähän päivään asti ovat kestäneet.

Aluksi tietenkin rautojen hankkiminen harmitti, koska olin jo ala-asteella joutunut pitämään vuoden rautoja sen takia, että toiset ylärautahampaat puuttuivat. Ja tämä leukanivelten puuttuminen myöhemmin - ei tiedetä johtuiko häviäminen nuorena pyörällä kaatumisesta vai mistä, mutta kuulemma parilla prosentilla väestössä leukanivelet voivat vain hävitä. No kuitenkin, kyllä rupesi jo ärsyttämään että aina naamastani puuttuu jotain, minkä takia täytyy pitää rautoja suussa vuosien päivät ja tehdä kaikenmaailman operaatioita! Mutta, onneksi olin päässyt jo teini-iän yli, sillä eivätpä nuo raudat mitenkään elämääni vaikuttaneet. Niitä tuskin huomasi ja vaikka huomasi, niin mitä sitten. Kipujakaan ne eivät ainakaan minulle aiheuttaneet. :) Ehkä ensimmäisen viikon ajan vaan tuntuivat koko ajan suussa, kun ne oltiin siis vasta laitettu.

Raudat olivat tehneet tehtävänsä jo kesäkuussa 2015, ja odotin jo innolla, että leikkaus voisi olla syksyllä 2015, kuten aiemmin oltiin puhuttu. Kesällä kuitenkin (proteesien) toimitusajat ovat hitaita ja jostain syystä leikkaus menikin vasta helmikuulle 2016. Proteesit tilattiin siis Amerikasta asti, ja niiden arvo on jonkun netistä löytämäni artikkelin mukaan noin 7 500 - 22 000 euroa. Onneksi Suomen terveydenhoitojärjestelmä on niin hyvä, ettei itse tarvitse maksaa muuta kuin poliklinikkakäynnit ja sairaalassa yöpymiset leikkauksen jälkeen. ;)

Aluksihan oli vain puhe, että minulle laitetaan pelkästään proteesit eikä kierretä yläleukaa. Yläleukan kiertämiseen kuitenkin päädyttiin, koska sen avulla alaleukaa saataisiin enemmän eteenpäin, purenta paremmin kohdilleen ja henkireikää suuremmaksi. Jos minulle oltaisiin laitettu pelkät proteesit, toipuminen olisi ollut todella nopeaa eikä soseruualla tarvitse olla yhtään. Yläleuan kiertäminen taas on vähän isompi juttu, mikä tekee operaatiosta vähän isomman, ja sen takia täytyy myös olla soseruualla 4 viikkoa. Sairaslomaa töistä annetaan kuukausi, mutta kirurgin mukaan luennoille opiskelijat voivat mennä jo ensimmäisen viikon jälkeen.

Nyt leikkauksesta ei ole ihan vielä kahta viikkoakaan, ja mielestäni olen ihan hyvässä kunnossa - mitä nyt pientä turvotusta vielä kasvoissa ja ehkä yhden särkylääkkeen vielä joudun päivässä syömään. Leikkaus ei jännittänyt minua oikeastaan paljon yhtään, sillä lääkärit vaikuttivat niin rennoilta ja varmoilta. Leikkauksen jälkeen olin pari yötä sairaalassa. Kivuista ei tarvinnut kärsiä, koska minua lääkittiin hyvin; niistä ei siis tarvi huolehtia. Sama homma kotona. Eniten varmaan haittasi turvotus ja sellainen epämukava/väsynyt olo, mutta sekään ei ollut niin paha kuin luulin. Minulle sanottiin, että ensimmäinen toipumisviikko on pahin ja näin kai se oli. Vaikka sekään ei mikään kovin paha ollutkaan.

Kokonaisuudessaan leikkaus ja siitä toipuminen eivät ole olleet iso juttu. Lääkäri sanoi, että kahden viikon päästä leikkauksesta voi jo urheilla eli tätä kirjoittaessani ihan pian - saa nähdä miten jaksaa. Olen kyllä iloinen ja tyytyväinen että leikkaus minulle tehtiin ja olen myös yllättynyt, kuinka helposti ja kivuttomasti kaikki sujui. Leikkauksen jälkeen kyllä heti huomasi, että purenta osuu kohdilleen ja eiköhän turvotuksen laskettua kokonaan tuo leukakin ole upea! Ja OYSille voin kyllä antaa kehuja, niin lääkäreille kuin hoitajillekin. Toivottavasti kaikki olennaiset asiat nyt tulivat tässä tekstissä esille ja rohkaisevat myös muita samaan operaatioon, mikäli sellaiseen joudutte! :)
Jaanuska

Re: Leukanivelproteesit + yläleuan kierto

ViestiKirjoittaja noppa » 06 Maalis 2016 11:07

Kiva lukea positiivisia ajatuksia. Tulin oikein hyvälle mielelle kirjoituksestasi. Hyvää jatkoa ja tsemppiä toipumiseen! :D
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 07 Maalis 2016 11:24

Hei Jaanuska,

Olisin ihan mielenkiinnosta kysellyt, että oliko sinulla muita oireita, kuten kipuja tai vaikea avata suuta? Itsellänikin ovat leukanivelpäät kuluneet lähes kokonaan pois johtuen nivelreumasta. Minut on leikattu 1994 ja nyt on taas raudat suussa, koska purenta alkanut avautua eli avopurenta. Kyselin täällä Porissa noista leukanivelleikkauksista, mutta aika nihkeästi suhtautuivat siihen täällä. Oireeni eivät kuulemma ole niin pahat. Minullakin on ahtaat hengitystiet ja kuorsausta sekä suun avaaminen rajoittunut. Itse haluaisin leikkauksen, koska luulen että tilanne tulee tästä vielä pahemmaksi.
jowe13

ViestiKirjoittaja Tiina » 08 Maalis 2016 00:59

Kiitoksia että jaoit tarinasi.
Tiina

ViestiKirjoittaja Jaanuska » 08 Maalis 2016 14:08

Hei jowe13,

minullakin oli siis avopurenta (unohdin mainita viestissä), ja suun maksimiavaus 40mm. Kipuja minulla ei ole ollut kuin ala-asteella, jolloin nivelten kuluminen alkoi. Suun avaamisessakaan ei ole ollut ongelmaa, sillä kai olen tottunut tähän pieneen(?) maksimiavaukseen? Tietysti esim. kokonaisten omenien tai kovien ruokien syöminen oli hankalaa, koska silloin leukaan saattoi sattua. Joten olisin kyllä voinut elellä näiden "oireiden" kanssa, vaan silti minulle ehdotettiin operaatiota. Sinun oireesi kyllä kuulostavat samalta kuin minun, ja ihmettelen kyllä, miksei sinulle ole ehdotettu samaa. Turha kai se on odottaa oireiden pahenemista, jos ne voi jo hyvissä ajoin estää. Minä itse aluksi nimittäin menin hammaslääkärille avopurennan takia ja kysyin, voiko näitä hampaita hiomalla ja oikomisella saada purennan kuntoon (ja ajattelin että tämä auttaisi myös leukaani), mutta näin ei varmaankaan ollut mahdollista ja sain lähetteen eteenpäin OYSiin. Siellä heti ehdottivat minulle tätä operaatiota. Saakohan sinun avopurentasi hoidettua sitten pelkällä oikomisella ja sen takia suurempaan operaatioon ei ryhdytä? Vaikka eihän oikea purenta korvaa puuttuvia leukaniveliä. Mielestäni siis sinulla kyllä olisi hyvät perustelut operaatioon; vähintään samat kuin minulla. Voiko olla, että lääkärissä jossa olet käynyt, ei tiedetä paljon leukanivelproteeseista tai niiden puuttumisen haitoista? Oletko yrittänyt käydä muilla lääkäreillä/hammaslääkäreillä? Kannattaa jatkaa yrittämistä! Tsemppiä sinulle.
Jaanuska

ViestiKirjoittaja jowe13 » 08 Maalis 2016 14:35

Moi,

olen Porissa hoidettavana Satakunnan keskussairaalassa, jossa minut siis vuonna 1994 myös leikattiin. En tiedä, miksi ovat niin nihkeitä hoitamaan tätä leukaongelmaa. Ekaksi kävin noin vuoden verran polilla ja purentaa yritettiin tasapainottaa purukiskon avulla ja hionnalla. Ei onnistunut. Ajatuksena tuolloin oli, että hampaita korotettaisiin, jotta purenta olisi parempi, mutta eihän se sitten toiminut kun leuat ovat virheasennossa. Joulukuussa 2015 laitettiin raudat. Yksityinen hammaslääkäri, joka laittoi minulle lähetteen keskussairaalaan vuonna 2014 sanoi tuolloin, että ehkä tämän purennan saisi kurottua kiinni noilla raudoilla. En tiedä, jotenkin on sellainen fiilis, että ei enää tämän ikäisen purennalla ole niin väliä. Täytin 46 vuotta helmikuussa. Olen jopa miettinyt hakeutuvani Helsinkiin yksityiselle konsultaatioon. Jyrki Törnwall ainakin tekee operaatioita HYKSissä sekä yksityisesti Helsinki hospitalissa. Mun suun maksimiavaus on muuten 32 mm.
jowe13

ViestiKirjoittaja Jaanuska » 10 Maalis 2016 20:53

Kannattaa varmasti käydä tuolla konsultaatiossa! Eipähän jää sitten vaivaamaan sen jälkeen, kun olet päässyt käymään asiantuntevalla lääkärillä. Olisi mukava tietää mitä siellä sanotaan, joten jos käyt siellä niin tulehan kertomaan miten kävi!
Jaanuska

ViestiKirjoittaja HannaM » 15 Maalis 2016 13:33

Heippa jowe13!

Olisko syynä sekin, että tää ortodenttis-kirurginen kunnostushoito on enemmän yliopistollisten sairaaloiden juttu eivätkä keskussairaalat ym. edes omaa valmiuksia siihen? Oikominen tällaisen hoidon aikana kuitenkin tapahtuu usein erikoistuvien oikojien toimesta vastaavan oikojan hyväksynnällä tietenkin. Olisiko siis mahdollista saada lähetettä sulla vaikkapa Taysiin, joka onkin Poria lähinnä oleva yliopistollinen sairaala? :) Mulla viikko alaleuan leikkauksesta ja avopurennan takia oon mennyt alunperin hoitoon. Max. suun avaus oli 47mm.

Jaanuska, mahtavaa, että sullakin positiivinen kokemus tuo leikkaus ja sulla eteneminen käynytkin vauhdilla. Täällä kans jopa yltiöpositiivinen kokemus leikkauksesta takana! :)
HannaM

ViestiKirjoittaja jowe13 » 16 Maalis 2016 11:29

Moi HannaM,

Tiedän kyllä ettei sellaisia leikkauksia tehdä keskussairaaloissa. Olen kyllä kysellyt tekonivelleikkauksesta täällä Porissa ja erikoishammaslääkäri sanoi vin, että hän ei usko että sitä minulle tehtäisiin :shock: . En nyt kerta kaikkiaan osaa sanoa, mikä tässä asiassa mättää täällä Porissa. Vaikuttaa aivan siltä, että ei haluta edes hoitaa. Mulla on ens viikolla aika, ja voisinkin taas kerran kysellä asiasta. Samoilla oirella eri paikkakunnilla ovat ihmiset saaneet apua ja hoitoa, mutta täällä se ei näytä onnistuvan mitenkään.
jowe13

ViestiKirjoittaja jowe13 » 16 Maalis 2016 15:10

Niin piti vielä sanoa sitä, että ajattelin kysyä sitä lähetettä yliopistolliseen. Ei kai siitä luulisi haittaakaan olevan.
jowe13

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot