Leukanivelproteesit + yläleuan kierto

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Leukanivelproteesit + yläleuan kierto

ViestiKirjoittaja HannaM » 17 Maalis 2016 13:56

Heippa!

Mä suosittelisin, että käyt yksityisellä perustarkastuksessa ja otat asian puheeksi. Mulla laittoi yksityinen hammaslääkäri lähetettä Taysiin aikoinaan. Mun oireet olivat kyllä vähäisemmät. Nykyään olenkin Tyksin potilas.. :)
HannaM

ViestiKirjoittaja jowe13 » 12 Touko 2016 13:20

Heissan!

Kävin nyt vihdoin ja viimein Helsingissä suu-ja leukakirurgilla konsultaatiossa ja hän suositteli minulle leuan tekonivelleikkausta. Muuta keinoa ei ole saada tätä tilaa stabiiliksi, koska niveleni ovat lähes kokonaan kuluneet pois. Olin kyllä niin helpottunut, kun vihdoinkin ja viimein joku oli samaa mieltä kanssani. Tiistaina minulla oli aika oikojalle Satakunnan keskussairaalassa ja näytin hänelle sitten tämän kirurgin laatiman hoitokertomuksen. Pyysin lähetettä Hyksiin, mutta laittavat minut Tyksiin arvioitavaksi. No eipä se mitään, nyt on ainakin saatu prosessi alkuun.
jowe13

ViestiKirjoittaja Aaäl » 14 Touko 2016 13:53

Jowe13, hienoa ettet tyytynyt vain yhden paikan lääkäreiden mielipiteeseen vaan hait itse itsellesi toisen mielipiteen!

Lääkäreitä on monenlaisia ja jokaisella heistä on oma tapansa hoitaa potilaitaan. Olen huomannut, että varsinkin erikoislääkäreiden hoitotavat ja halukkuus ehdottaa potilaalle harvinaisempaa hoitomuotoa riippuu hyvin paljon siitä, missä he ovat erikoistuneet. Kenen opissa ovat olleet ja minkä erikoissairaanhoitopiirin tavoile ovat oppineet. Opit ja tavat tuppaavat kulkemaan heillä mukana, vaikka työpaikka ja sairaanhoitopiiri vaihtuisivat. Tämä on selkeästi huomattavissa lääkäreissä, en tosin tiedä kuinka paljon erikoishammaslääkärit noudattavat tätä "kaavaa". Myös sairaanhoitopiirien ohjeistus poikkeaa toisistaan yllättävän paljon varsinkin hinnakkaiden hommien osalta. Esim. polvien ja lonkkien tekonivelleikkaukset ovat todella kalliita. Proteesit eivät kestä kuin sellaiset 10-20v eli jos työikäiselle laitetaan tekonivel johonkin, joutuu sen uusimaan hyvin suurella todennäköisyydellä. Lääkäreiden kesken on hurjia eroja, milloin he alkavat suositella potilaalle proteesia. Vaikka potilaan oireet kuluneen nivelen vuoksi tekevät hänestä työkyvyttömän, niin aivan liian usein potilasta hoidetaan kipulääkkein, kuntoutuksen ja sairasloman voimin. Tekoniveltä ei suositella potilaan "nuoren" iän vuoksi, vaikka leikkauksen jälkeen potilas olisi kykenevä palamaan takaisin töihin. Mutta onneksi on myös lääkäreitä, jotka eivät ajattele näin, vaan ymmärtävät tekonivelestä saadun hyödyn suuruuden ikään katsomatta. Sairaanhoitopiirien suhteutuminen tämän tyypisiin leikkauksiin ohjaa myös lääkäreiden päätöksen tekoa. Nykypäivänä kun pitää säästää joka asiassa! Lisäksi lääkäreiden välillä on eroja tiedon määrässä. Heidän osaamisensa on hyvin riipuvainen heidän työkokemuksestaan. Väitän, että lääkäri joka on työskennellyt samassa paikassa 10 vuotta tietää asioita kapeammalta alueelta kuin lääkäri, joka on työskennellyt sen 10v hieman erilaisissa paikoissa.

Toivottavasti tämä selkeyttää hieman, miksi edes leikkausharkintaan pääseminen on kohdallasi ollut valitettavan vaikeaa. En tietenkään tiedä yksityiskohtia, mutta niin hoitoalan ammattihenkilönä kuin potilaanakin olen tehnyt yllä olevia huomioita.
Aaäl

ViestiKirjoittaja jowe13 » 17 Touko 2016 12:46

Niinpä, minulle sanoi oikojahammaslääkäri, että heidän tarkoituksenaan oli yrittää saada purentaa/leukoja kuntoon helläväraisemmilla metodeilla. En vaan käsitä, miten se olisi onnistunut, kun kyseessä on skeletaalinen avopurenta. Luulen, että raha ja suurelta osin tietämättömyys sekä jonkinnäköinen välinpitämättömyys olivat kuitenkin se suurin syy. Taitaa olla niin, että nykymaailmassa täytyy osata vaatia hoitoa, niin sitten sitä ehkä voi saada.
jowe13

ViestiKirjoittaja Aaäl » 19 Touko 2016 19:07

Sen olen valitettavasti itsekin huomannut: Hiljaiset jäävät hoitamatta kun taas vaativat ja itseään esille tuovat hoidetaan paremmin. Tietenkin pitää olla oikea syy, mitä lähdetään hoitamaan.
Aaäl

ViestiKirjoittaja noonaa » 28 Syys 2016 20:30

Moi Jaanuska, itselläni myös melkein olemattomat leukanivelet, ja saan proteesit niihin.
Halusin tietää kun en löytänyt edes englanniksi, osaatko arvioida kuinka paljon alaleukasi tuli eteen?
Itsellä noin sentin yläpurenta, ja kirurgin mukaan yläleukaa ei tarvitse siirtää eteenpäin. Ainoastaan kallistaen saada takahampaat ylemmäs.
noonaa

Edellinen

Paluu Käyttäjien operaatiot