Sooman operaatio

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Sooman operaatio

ViestiKirjoittaja Sooma » 21 Kesä 2016 19:56

Palstaa olen seuraillut sivusta jo pari vuotta, kun on tullut etsittyä tietoa leukavaivoista ja oikomishoidoista. Enpä uskonut, että tänne pääsisin itsekin kirjoittelemaan, mutta tässä sitä nyt ollaan. Tiivistettynä: tiedossa oikomishoito ja bimaksillaariosteotomia.

Elikkä olen (kohta) 23-vuotias naishenkilö. Minulle on tehty oikomishoitoa koko peruskouluikä, mutta koska silloinen oikojani oli sitä mieltä, että välihampaiden poistaminen on vanhanaikaista, joten oikomisella ei saavutettu käytännössä mitään. Minulle ei myöskään laitettu minkäänlaista retentiota hoitojen päätteksi, joten hampaat palautuivat entiseen asentoonsa muutamassa vuodessa. Nykytilanteena siis voimakkaasti ahtautuneet hammaskaaret, ristipurenta ja lievä ylipurenta.

Vasen leukaniveleni on naksunut niin kauan kuin muistan. Oikojakäyntien yhteydessä aina kyseltiin, vaivaako se, mutta silloin asia ei juuri haitannut, ellei joutunut aukomaan suuta äärimmilleen tai haukkaamaan jotain kovempaa. Joskus nivel saattoi kipeytyä, mutta se meni ohi parissa päivässä.

Pari vuotta sitten pureskelin ihan tavallisesti jotain, kun leuassa vihlaisi todella kovaa. Odottelin taas, josko se menisi parissa päivässä ohi, mutta kun kipu jatkui jo kolmatta kuukautta hakeuduin vihdoin hammaslääkäriin. Sieltä minut lähetettiin erikoissairaanhoidon puolelle oikomisarvioon, kun epäiltiin, että purenta rasittaa leukaniveliä. Erikoissairaanhoidosta todettiin, että purennasta se todennäköisesti johtuukin, mutta et täytä kriteerejä oikomiseen julkisella -> mene yksityiselle. Opiskelijana tähän ei ollut rahallisesti mitään mahdollisuuksia, joten asia jäi siihen.

Tässä välissä vaihdoin paikkakuntaa ja aloitin yliopisto-opinnot Kuopiossa. Viisaana olisin varmaan hakeutunut heti ensimmäisenä syksynä uudelleen hoitoarvioon leukojen suhteen, mutta oletin, että sieltäkin vain laitetaan yksityiselle, joten ensimmäinen vuosi meni leuan kanssa kärsiessä. Toisen vuoden syksynä tilanne alkoi pahentua. Kipu oli aivan jatkuvaa, enkä saanut suuta enää kunnolla auki. Tässä vaiheessa sitten viimein hakeuduin YTHS:lle, jossa hammaslääkäri ihmetteli, miksi ei ole tutkittu tarkemmin tai tehty edes purentakiskoa. Sain purentakiskon jouluna 2015, mutta siitä ei ollut juurikaan apua, joten helmikuussa sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin erikoissairaanhoidon puolelle KYS:iin.

Jo helmikuun loppupuolella pääsin purentafysiologiaan erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle, joka myös oli sitä mieltä, että pitäisi oikoa ja samalla laittoi lähetteen magneettikuviin. Magneettikuvausaikaa sai odotella peräti toukokuulle, mutta sillä välin ehdin käydä oikojan luona, joka oli sitä mieltä että ilman muuta oiotaan ja lisäksi leikataan leuat. Magneettikuvista taas vahvistui, että vasemmalla puolella on palautumaton diskusdislokaatio ja oikealla puolella palautuva diskusdislokaatio. (Oikea nivel alkoi oireilla napsumisella ja pienellä kipuilulla heti, kun vasemman nivelen tilanne paheni syksyllä.)

Tänään sitten tapasin oikojaa ja kirurgia hoidonsuunnittelupalaverissa. Aluksi poistetaan neljä välihammasta (neloset) ja sen jälkeen sekä ylä- että alahampaat oiotaan riviin. Aika-arvio tähän olisi noin puolitoista vuotta, jonka jälkeen leuat operoidaan. Yläleukaa tuodaan eteenpäin ja alaleukaa kierretään ylöspäin ja tuodaan hieman eteenpäin alustavien suunnitelmien mukaan. Mietittiin vielä, lähdetäänkö korjaamaan tuota niveltä tähystysleikkauksella, mutta kirurgi oli sitä mieltä, että kannattaa hoitaa vaivojen todennäköisintä syytä (=purentaa) ja sitten vasta oiretta, jos vielä oikomisen ja leikkauksenkin jälkeen tälle on tarvetta.

Huh, kyllähän tästä loppujen lopuksi tuli astetta isompi operaatio kuin odotin. En nimittäin ikinä uskonut pääseväni julkisella puolella oikomishoitoihin, saati sitten tarvitsevani leukojen siirtoleikkausta hyvän purennan saavuttamiseksi. Lähden tähän prosessiin mukaan innolla ja tuskin maltan odottaa aikaa, jolloin toivon mukaan saan avattua suuni normaalisti ilman kipuja ja syömään taas kovempiakin ruokia. Aika pitkälti salaatti ja sosekeittolinjalla on nyt menty, jotta leuat eivät rasitu.

Ensi viikolla menen YTHS:lle kyselemään aikoja hampaiden poistolle, jotta päästään alkuun :D Syksyllä on toivon mukaan ensimmäiset raudat suussa.
Sooma

Re: Sooman operaatio

ViestiKirjoittaja Sooma » 22 Kesä 2016 23:21

Juu, ja tosiaan minulla on myös blogi jossa kertoilen projektin etenemisestä. Tervetuloa seuraamaan!
Sooma

ViestiKirjoittaja Bonnie » 23 Kesä 2016 11:35

Hei Sooma! Blogit on kivoja, käyn lukemassa! Ja tsemppiä sinun operaatioon, toivottavasti pian saat homman vauhdilla käyntiin! :)
Bonnie

ViestiKirjoittaja Sooma » 11 Elo 2016 21:36

Noniin, nyt on välihampaat saatu pois tieltä ja ensi viikolla laitetaan kumilenksut alas. Alakaari kojeistetaan jo kahden viikon kuluttua.
Sooma

ViestiKirjoittaja Sooma » 27 Syys 2016 21:42

Noniin. Sain raudat ylös eilen ja nyt kärsin kipeistä hampaista :D Onneksi on Buranaa... Ihan käsittämätöntä, että muutoksia hampaissa huomaa jo nyt! Hieman ulkona rivistä ollut yläetuhammas esimerkiksi näyttäisi olevan nätisti toisen vieressä.

Kuuden viikon päästä on sitten seuraava aika.
Sooma

ViestiKirjoittaja noonaa » 28 Syys 2016 09:10

Moi Sooma!

Itse huomasin et paras apu siihen kipuun on esim jäiset mandariini lohkot. Laitoin aina edellisenä päivänä pakastimeen valmiiksi, ja purekselin ja imin niitä aina oikoja käynnin jälkeen :)
Kävin myös ostamassa vauvojen jäähdytettävän purulelun, jonka jäädytin pakastimessa. Mulla helpotti pureminen tosi paljon, ja siis kokoajan teki mieli vaan purra jotain.
Mulla ei oo oikomisesta tullu kipua ku vaa ehkä 2-3 ensimmäisellä käynnillä.

-Noona ps, olen sama henkilö joka kysyi blogissasi siitä bimaksillaarikirurgiasta
noonaa

ViestiKirjoittaja Sooma » 05 Loka 2016 21:05

^ Okei, kiva tietää! Miekin luulen, että tää alku on pahin kipujen suhteen kun hampaat liikkuu enemmän. Raudat on olleet suussa vasta päälle viikon ja hampaat on vaihtelevasti arat milloin mistäkin, mutta ilman särkylääkettä pärjää jo. Pitää kyllä joku päivä kokeilla syödä jotain kylmää, jos se vaikka auttaisi.
Sooma

ViestiKirjoittaja noonaa » 06 Loka 2016 13:07

Mulla ehkä pahin kipu just separoinnista, ja sitten kun tätä yhtä taakse jäänyttä etu ylä hammasta alettii vetää riviin.
No, tiistaina kävin ja nyt otettiin seiskat mukaan vetoon ja tää kipu on ihan sairasta!
Edes ne separoinnit ei sattu näin paljoa... Hampaat joustaa ku puree ja heiluu ihan sikana. Baananiki tuntuu siltä ku kiviä söis.
Vellillä ja vauvasoiseissa mennään. Hyvä puoli on se, että testailen nyt eri makuja, niin tietää sit ennen leikkausta et mitkä maut oli parhaita niin voin niitä hamstrata valmiiksi kaapiin! :D
noonaa

ViestiKirjoittaja Sooma » 10 Loka 2016 13:05

Joo, separointi vie voiton kivuliaisuudessa täälläkin :D Tosin kun muistelee lapsuudessa ollutta kombivetoa, niin äkkiseltän voisin sanoa että sitä ei tule voittamaan mikään. Se kipu oli jotain niin järkyttävää, ettei se ihan äkkiä unohdu.
Sooma

ViestiKirjoittaja Sooma » 04 Huhti 2017 20:43

Päivitystä parilla kuvalla. Alkutilanne ja tämänhetkinen tilanne. Ristipurennassa ollut hammas kinnaa vielä hieman ikävästi tuohon alakulmahampaaseen mutta toivottavasti ei enää kauaa. Enpä osannut edes kuvitella, että tuo saadaan näinkin nopeasti riviin :D Huomenna taas käynti suupolilla, vaihdetaan kaaria järeämpiin.

Kuva

Kuva
Sooma

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot