Purentaa hankkimassa. hoito alkoi 8/16

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Purentaa hankkimassa. hoito alkoi 8/16

ViestiKirjoittaja ippeli » 21 Elo 2016 19:39

Kasvohermosärkyjen ja bruksauksen hoito erikoissairaanhoidossa paljasti yllätyksen. Koko ikäni (40 v) olen bruksannut yötäpäivää. Kisko oli ollut käytössä 6 vuotta ja kovat kasvohermosäryt, jatkuva päänsärky ja vaivalloinen suun aukaisu antoivat lähetteen tk hammaslääkäristä KYS:aan keväällä 2015. Magneetissa 6/15 näkyi diskusksen dislokaatiot ja tulehtunut oikean puolen nivel. Kovat kireydet naamassa joita oli hoidettu akupunktiolla ja fysioterapialla.
Sairastan sidekudossairautta jonka vuoksi nivelet ovat väljät ja faskiakireydet rajoittavat liikeratoja ja lihaksistossa on ongelmia tuottaa voimaa ja staattista pitoa.
Kireyksiä aletiin hoitamaan kumivedoilla joissa alaleuka ripustettiin kuminauhoilla yläleukaan jotta pystyisin aktiivisesti rentouttamaan leukaa. 4 kk riiputuksen jälkeen tapahtui rentoutuminen ja sitten alettiin tutkia leukojen rakennetta tarkemmin sillä hyp oli yhtäkkiä valtava ja purenta oli kadonnut kokonaan. Jokaisella puraisulla eri kohdat osuivat yhteen. Oikojan epäilys luustollisesta epäsuhdasta piti paikkansa kun leukoja kuvattiin eri tavoin. Siinä vaiheessa 3/16 kirurgi oli suositellut leikkausta jonka minä torjuin ensikuulemalta suoraan. Oikoja kuitenkin kertoi minulle seikkaperäisesti tuosta tilanteesta ja siitä että bruksaamisen syy on rakenteellinen virhe ja toivoa siitä että ongelmat helpottavat on. Minulle on tehty useita nivelten kiristysleikkauksia joista ei ole ollut apua, siksi olin epäileväinen. Viime viikon käynnillä sitten taputeltiin seuraava proseduuri.

"Kefalometrinen analyysi.
1. Molemmat ylä- ja alaleuka sijaitsevat kallonpohjaan nähden retrognaattisesti. Sagittaalista epäsuhtaa jonkin verran leukojen välillä ANB-kulmanm ollessa 1.1.
2. Yläkaarella yläinkisiivit labiaalisesti kallistuneet. Alakaarella alainkisiivien kallistuskulma normaali.
3. Alakasvokorkeus hieman suurentunut. Alaleuan kasvusuunta avautuva mand.-SN 36.5. Nielun ilmatila hieman kaventunut. Muut nielun rakenteet normaalit.

Hoitosuunnitelma. Keskusteltu Jari Kellokosken kanssa potilaan yleistilasta, potilas sairastaa Ehler-Danlosin oireyhtymää. Potilas kokee intermaksillaariset kumivedot tärkeinä, ei jaksa kannatella alaleukaa normaalissa asennossa ilman kumivetoja. Kumivedot olleet premolaareissa kiinni, joka aiheuttanut premolaareiden ekstruusiota. Intermaksillaaristen kumivetojen ansiosta leuka kuitenkin rentoutunut ja skletaalinen purentavirhe tullut esiin. Retruusioasemassa kontaktit hammaskaarella ainoastaan taka-alueella. Suositellaan potilaalle ortodontis-kirurgista hoitoa. Hoitona ensin ortodontinen hoito noin 1 - 1,5 vuotta. Tämän jälkeen kirurgisena operaationa bimax.osteotomiat. Tämän jälkeen postoperatiivisena ortodontisena hoitona noin puolen vuoden hoito. Tämän jälkeen retentiovaihe, jossa retentiokojeina retentiolevy ja alakaarelle kiinteä retentiolanka. Kumivetojen mahdollista tarvetta harkittava hoidon aikana uudelleen, tämä toteutettaneen skleletaalisten ruuvien avulla. "

Käytän kiskoa oikomisen ajan ja huomenna tehdään kiskomuotti alaleukaan, yläpuoli oiotaan ensin.
Alun perin puhuttiin mlempien leukojen siirrosta mutta tuossa tapaamisessa käsitetiin alaleukaa. Onko tuo bimax osteotomia kuitenkin molempien siirto?
Mulla on pahoja nukkumisongelmia ja tuo ahtaus saattaisi selittää aivosumuja ja päänärkyjä aamuisin.
Mä olen ihan innoissani että on mahdollisuus saada helpotusta mutta ymmärrän myös riskit. Mulla on oiottu hampaat lapsena mutta ne vetäytyivät takaisin ja olen hävenyt purentaani koko aikuisiän. Mä saan kauniin hymyn joka tapauksessa! Liittäisin tähän kuvan nykytilanteesta mutta en osaa tähän hätään.
Tästä palstasta on ollut paljon apua leikkauspäätöstä tehdessä. Realistisesti suhtaudun tulevaan.
ippeli

Re: Purentaa hankkimassa. hoito alkoi 8/16

ViestiKirjoittaja ippeli » 22 Elo 2016 17:11

Muotit kiskoa varten on tehty ja ensi keskiviikkona saan uuden kiskon, samalla laitetaan renkaat ylös kojeita varten.
Otin selvää uniapneasta ja hapen puutteesta aiheutuvista oireista kun tuota ahtautta nielussa on. Autonominen hermosto kyykyttää minua päivittäin, jo vuosien ajan. Hermoston oireet (verenpaineet, aivosumu, ääreisverenkierto ja lämmönsäätely), päänsärky, tiheä syke aamulla (yli 100) ja yöllä herään tykytyksiin- voisiko ne olla hapen puutteen aiheuttamia ongelmia. Kerroin näistä hammaslääkärille ja hän laittoi keuhkopolille lähetteen mittauksiin. Samalla hoituisi sitten sekin ongelma- minulle olisi lottovoitto saada apua dysautonomiaan. Kuorsaan kuulemma satunnaisesti mutta tiedostan hyvin että korahtelen selinmakuulla ihan valveillakin.
Ja molemmat leuat siis siirretään.
ippeli

ViestiKirjoittaja Tiina » 22 Elo 2016 22:53

Herra Googlen mukaan bimax osteotomia on tosiaan molempien leukojen siirto.
Tässä on video siitä mitä siinä tehdään.
What is Bimaxillary Osteotomy - Orthognathic Surgery
Tiina

ViestiKirjoittaja ippeli » 26 Elo 2016 10:27

Kohta kaksi viikkoa ilman kuminauharipustuksia ja naama on jumissa. Leukanivel hyppää suuta avatessa ja liikkuu portaittain. Huomaan että vääntelen naamaa taas kuin pakko-oireinen, on pakko venyttää avaamalla suuta ja siirtelemällä leukaa sivusuuntaan. Toivottavasti kuminauhoja voisi käyttää oikomisen ajan edes ajoittain ja vaikka joissakin toisissa hampaissa. Mutta hetki ilman kojeita on raikas: ei ruuan tähteitä eikä murusia hampaiden välissä, hammaslankaa voi käyttää eikä huulet ole haavoilla.
Miten tänne saa lisättyä kuvia? Omalta koneelta? Olen käyttänyt tällaista foorumia viimeksi 10 vuotta sitten enkä saa mieleeni millään.
ippeli

ViestiKirjoittaja Tiina » 02 Syys 2016 23:37

ippeli kirjoitti:Miten tänne saa lisättyä kuvia? Omalta koneelta? Olen käyttänyt tällaista foorumia viimeksi 10 vuotta sitten enkä saa mieleeni millään.

Jos kuvasi on verkossa, niin voit linkata sen suoraan tekstiin Img-tageilla.
Jos kuva on koneellasi, niin sitten voit lisätä sen liitetiedostona. Liitetiedoston lisäysmahdollisuus on nähtävillä tekstieditorin alapuolella omana välilehtenään.
Liitetiedoston maksimikoko on 0,5 megaa.
Tiina

ViestiKirjoittaja ippeli » 04 Syys 2016 19:41

Kiitos Tiina. Kokeilen, liitin tiedostona kuvan nykyisestä purennasta
purenta.jpg
Purenta nyt
.
Kumilenkit laitettiin erottamaan ylätakahampaita keskiviikkona. Kyllä tuntuu inhalle ja kipeälle. keskiviikkona laitetaan renkaat ja 16.9. kojeet ylös. Sain kiskon alahampaisiin samalla keikalla kun laitettiin ne kumilenkit.
ippeli

ViestiKirjoittaja noonaa » 05 Syys 2016 09:43

Hei Ippeli!

Täällä myös toinen eddy ilmottautuu :)
Minulla eds 3 (genen vahvistama), mulle tulee leukanivel proteesit ja mahdollisesti alaleuan korjaus.
Mulla siis yläpurenta, joka luultavimmin muuttuu avopurennaksi nivelien vaihossa.

Kirurgiksi tulee Jyrki Törnwall, oikomista hoitaa Tuula Palotie.

T- Noora
noonaa

ViestiKirjoittaja ippeli » 06 Syys 2016 21:22

Ollaankos me tavattu Noora fb:ssa? Maailma on pieni. Tänään treffattiin Sooman kanssa, opiskellaan samalla kampuksella! Meillä on aikataulukin sama hoidon suhteen ja sama toimenpide. Kiva kun ei tarvitse yksin jännittää!
ippeli

ViestiKirjoittaja noonaa » 07 Syys 2016 13:05

Juu siellä ollaan molemmat samassa ryhmässä! :)
Täällä ei näyttänyt hirveesti olevan uudempia ketjuja proteeseista. Oon löytäny kyllä rapakon toiselta puolelta videoblogen yms niihin liittyen.
Kiva että sulle löyty niin läheltä vertaistukea!

-Noora
noonaa

ViestiKirjoittaja ippeli » 07 Syys 2016 21:07

Tänään laitettiin renkaat. Silikonirenksu oli uponnut vasemmalla puolella ikenen sisään niin ettei sitä edes näkynyt. Ihmekös kun vähän oli paineen tunnetta juuressa. Aamulla fyssari käsitteli purentalihaksia muun hoidon ohessa, kyllä teki kipeetä mutta myös helpotti pakotusta.
ippeli

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot