Alaleuan leikkaus

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Alaleuan leikkaus

ViestiKirjoittaja tammenterho » 12 Tammi 2017 18:28

Heippa, täällä kirjoittelee 24-vuotias nainen. Alaleuan leikkaus minulla on kolmen viikon päästä eli 2.2.2017. Kerron vähän oikomishistoriaani.

Minulle laitettiin hammasraudat jo teini-iässä, sillä alaleukani on liian pieni ja alahampaat purevat kitalakeen. Jätin oikomishoidon kesken 18-vuotiaana vaihtaessani opiskelujen takia paikkakuntaa koska hammaslääkärissä sanottiin että kokeillaan kojetta joka kasvattaisi alaleukaani eteenpäin, ja jos se ei onnistu niin edessä on leukaleikkaus. Säikähdin sitä kovasti ja muistan miten peilin edessä kauhistelin miten hirveälle näyttäisin jos leukani olisi enempänä. Muutamia vuosia vieri enkä asiaa ajatellut mutta sitten leukani ja hampaani alkoivat vaivaamaan minua enemmän ja enemmän. Kitalakeni on melkein jatkuvasti rikki koska alahampaat hinkkaa sinne ja leukani naksuu ja poksuu. Minun lihakset leuoissa, naamassa, hartioissa ja niskassa ovat usein jumissa ja kipeät, tuntuu etten pysty oikein edes suutani mitenkään rentouttamaan. Tästä aiheutuu myös pääkipuja. Soittelin siis julkiselle puolelle hammaslääkäriin ja hoidon jatkumisen aloittaminen venyi hiukan ensin paikkakunnan vaihdoksen takia ja julkisen puolen jonojen takia. Leukani on kuitenkin sen verran vääränlainen että aika nopeasti hoito alkoi ja sain valita kuka minua hoitaa. :) Sain siis maksusitoumuksen yksityiselle puolelle ja itse leikkaus suoritetaan Päijät-Hämeen Keskussairaalassa. Oikomishoitajat ovat olleet todella mukavia ja olen oikeastaan pitänyt hammasrautojen pitämisestä. Minulle laitettiin hammasraudat suuhun taas toukokuussa 2016 ja hampaani lähtivät oikonemaan vauhdilla. Viisaudenhampaiden poistot ovat jo helpottaneet oloa suussani paljon! Ennen niiden poistoa sairastelin vähintään kerran kuussa (nielutulehdus) ja epäiltiin jopa astman alkamista. Kun saatiin viimeinenkin mätä viisuri toukokuussa irti niin sen jälkeen en ole sairastellut yhtään ja PEF-arvotkin ovat olleet normaalit eli ei astmaa. :)

Nyt on siis leukaleikkaus kolmen viikon päästä ja olen alkanut sitä kyllä jo kovasti jännittämään ja jopa pelkäämään. Toivon leikkauksen tuovan helpotusta kipuihin ja jopa parantavan elämän laatua. Toivottavasti näin on! Kertokaa ihmeessä onko teillä miten helpottanut leukaleikkaus oireita? Olen alkanut jo uudesta sivuprofiilistani haaveilla koska inhoan pientä leukaani enkä oikein pysty katsomaan itsestäni kuvia missä sivuprofiilini näkyy. Sairaalassa oleminen vain pelottaa kovasti koska en ole siellä syntymän jälkeen ollut muuta kuin katsomassa ihmisiä joilla on ollut kyse jostain kuolemanvakavasta. Luulin myös että sairaalaan saisi minua tulla läheiset katsomaan mutta näin ei taidakkaan olla. Pelottaa myös että saako siellä sitten varmasti tarpeeksi lääkkeitä ettei vain joudu liikaa tuntemaan kipua tai tärisemään pelosta.
tammenterho

Re: Alaleuan leikkaus

ViestiKirjoittaja tammenterho » 14 Tammi 2017 01:03

Tänään 13.1.2017 minulla oli splintin sovitus ja laitettiin myös tapit hammasrautoihin kiinni. Tasan viikon päästä ensimmäinen tapaaminen kirurgin kanssa ja pitääkin rueta jo muistilistaa kirjoittamaan kaikista kysyttävistä kysymyksistä. Sain tänään jo tietää suunnitelmaa eli leukani sahataan kahtia ja siiretään eteenpäin 5-6mm, toiselta puolelta vissiinkin millin enemmän ja sitten jotenkin "kierretään" kohdilleen. Diagnoosi on Alaleuan sagittaaliosteotomia K07 .23 Syväpurenta. Traumaattinen syväpurenta luki myös. Oikojat kertoivat että ei siihen alaleuan leikkaukseen mene kuin muutama tunti ja yleensä jo seuraavana päivänä pääsee kotiin. Kaksi viikkoa kuulema vähän ikävää turvotusta. Olen ymmärtänytkin että ei alaleuan leikkaus ole niin iso ja vaativa kuin vaikka molempien leukojen leikkaus. Mutta on se silti aika karun kuuloista että sahataan kahtia. :shock:
Ihastelin kuitenkin röntgenkuvaan piirrettyä suunnitelmaa mistä huomasi jo että leukalinjani tulee itsestäni kivemman näköiseen asentoon. Nykyään se on jotenkin niin "pyöreä" ja kaksoisleuka tulee helposti vaikka olen hoikka. Ehkäpä saan haaveilemani leukalinjan nyt. :)
tammenterho

ViestiKirjoittaja tammenterho » 22 Tammi 2017 21:42

Perjantaina 20.1.2017 kävin sitten kirurgia tapaamassa. Ei sinänsä mitään uutta tietoa tullut. Ainut uusi tieto oli se että loppuelämän hermokivun riski on suurempi jos on esim. ahdistuneisuutta ja sitä minulla kyllä on ollut, ei nyt muutamaan kuukauteen juurikaan mutta kuitenkin. Masennuksesta olen myös kärsinyt ja sanottiin että leikkauksen jälkeen voi masentaa. Olen kuitenkin valmis siihen ja olen suhtautunut sairaslomaan vapaana jolloin saan lueskella ja pelata stressaamatta. Sitä paitsi odotan jo innolla uutta sivuprofiilia ja tervettä leukaa, suuhunkin tulee lisää tilaa kun leuka on edempänä. :) Ja lääkärit ovat sanoneet että minun leikkaus on kuitenkin aika pieni ja 2 viikkoa kannattaa varautua turvotukseen. Eli hyvällä tuurilla olen parantunut jo ennen aikojani. Onneksi myös läheiseni ovat varautuneet ja tukevat paljon. Lisäys: Ai niin kirurgi sanoi että he voivat varmasti luvata leikkauksen tuovan avun siihen että hampaat eivät enää pure kitalakeen. Muu selviää vasta leikkauksen jälkeen.

Piti käydä myös torstaina 19.1.2017 yksi braketti kiinnittämässä uudestaan paikoilleen sillä se irtosi kun söin karkkia. :roll: Olen nyt kovasti syönyt kaikkea ei-pehmeää ettei sitten harmita olla sosedieetillä. Mutta näköjään pitää olla nyt jo varovaisemmin syömisten kanssa koska olisi aika inhottavaa jos jotain irtoaisi juuri ennen leikkausta.

Alkavalla viikolla on sitten laboratorio ja soittoaika nukutussairaanhoitajalle jolta aion vielä kysellä tarkemmin esim. esilääkityksestä. Itseäni pelottaa suunnattomasti mennä sairaalaan ja tuolloin perjantaina alkoi sykkeeni jo nousta kun näin sairaalan käytävillä sairaalasänkyjä. Pelkään kovasti saavani paniikkikohtauksen leikkauspäivänä, siinä vaiheessa kun puetaan päälle sairaalavaatteet ja käydään sänkyyn makaamaan ja aletaan odottelemaan. En ole ollut sairaalassa itse ikinä ja olen ollut katsomassa vain hyvin sairasta isoäitiä ja siskoa. :cry: Sairaalat eivät siis ole kovin kivoja paikkoja mielessäni. Onneksi sentään avopuolisoni saa tulla saattamaan ja vierailemaan voi tulla vuodeosastolle seuraavana päivänä muutkin läheiset jos pitää sairaalassa kauemmin olla.
tammenterho

ViestiKirjoittaja noonaa » 22 Tammi 2017 21:54

Moi! Mä oon ite 26v, mulle tulossa leuan tekonivelet ja yläleuan siirto.
Mä oon ollu leikkauksessa vissii 7 kertaa. Joka kerta sama kaava. Pieni jännitys iskee edellisenä päivänä, pissattaa, mahaa kutittelee ja vähä hikoiluttaa. Pahin tulee mulle siinä vaiheessa ku kävelen leikkaussaliin. Siinä yleensä alkaa silmät kostuu, ja kun pääsen istumaan tai makaamaan leikkauspöydälle alkaa kunnon huuto itku :D
Puhuin tästä jo ekalla kirurgin tapamisella. Sanoi että jos tuntuu pahalta niin saa kyllä kunnon rauhottavat kunhan vaa pyytää ja uskaltaa sanoa että pelottaa!
Ite oon aina just anestesia lääkärille sanonu asiasta, ja pientä rauhottavaa saanutkin :)
Hyvin se menee, ja saa vähän jännittääki. Muistat vaa kertoa siitä :)
noonaa

ViestiKirjoittaja Tiina » 23 Tammi 2017 01:07

Tervetuloa foorumille Tammenterho.

Itselläni on alaleuan pidennysleikkauksesta jo 5 vuotta. Omalla kohdallani siitä on ollut apuja. Kivut ja leukanivelien jumitukset ovat vähentyneet huomattavasti.

Kuten Noonaa mainitsikin, niin ennen leikkausta saa yleensä rauhoittavia. Sitä ennen ei ole pakko maata vain sängyssä ja odottaa, vaan voi kyllä käveleskellä huoneessa ja lueskella tai vaikka kuunnella lempimusiikkia.
Tiina

ViestiKirjoittaja noonaa » 25 Tammi 2017 18:49

Itse olen aina pyytänyt että saan pitää puhelinta, kun odotan leikkaukseen pääsyä, ei ole ikinä missään sitä kieltänyt.
Olen pelaillut ja kuunnellut musiikkia. Viimeksi tiesin joutuvani odottamaan parikin tuntia, kun oli yksi leikkaus ennen minua, niin olin nauhoittanut ohjelmia valmiiksi joita kattelin odotellessa.
Aika meni nopeasti emmerdalea katsoessa! :D
noonaa

ViestiKirjoittaja tammenterho » 29 Tammi 2017 16:46

Kiitos kommenteista. Ihana kuulla että on ollut apua tästä leikkauksesta!

Nyt on sitten alle viikko enää leikkaukseen ja mieli on rauhoittunut kyllä jo jonkin verran. Kävin verikokeissa ja soittelin leikkausyksikön hoitajan kanssa. Siitä tuli levollinen olo että olen kyllä hyvissä käsissä. Menee varmaan aika nopeasti aika kun on lääkepöhnässä. Oikeastaan on alkanut jo melkein kärsimättömänä sitä leikkausta odottamaan. :) Tekee mieli jo lepäillä ja juoda pirtelöitä. Olen nyt alkanut suhtautumaan tähän leikkaukseen kuin olisin kauneusleikkaukseen menossa. Että minä itse olen päättänyt siihen mennä ja se tulee parantamaan minun ulkonäköä ja tunnen oloni sen jälkeen enemmän itsekseni. Aivan kuin olisi saamassa jonkin unelmien vaatteen tai tatuoinnin mistä pitkään haaveillut. Tulen tuntemaan oloni paremmaksi kropassani leikkauksen jälkeen. Tämä on sekä terveyteni hyväksi että ulkonäköni. :) Hoitajalle jutellessa tuli myös fiilis että leikkaukseni on kuitenkin aika pieni! 1-2 tuntia suunnilleen kestää ja hänkin puhui että pari viikkoa parantelua, ja minä kun olin koko ajan varautunut vähintään kuukauden epämukavaan paranteluun. Leikkausta edeltävinä päivinä aion vielä käydä ostamassa kaapit täyteen ruokatarvikkeita, jäätelöpirtelöitä ainakin voisin juoda paljon ja erilaisia smoothieita ja keittoja. Keskiviikkona vielä käyn ystävien kanssa jossain ravintolassa syömässä ja sitten voikin alkaa pakkaamaan sairaalaan mukaan tavaraa. Aamu seiskaksi sitten torstaina sairaalaan ja se on menoa sitten! Uskon että olen suurennellut päässäni tämän leikkauksen isommaksi mitä se onkaan ja olen jo kotona alta aikayksikön. :D

Ai niin! :shock: Eilen huomasin yhden etuhampaiden tapin hiukan liikkuvan. Kaikki muut tapit ovat jämäkästi paikoillaan mutta tuo yksi hiukan liikkuu. En tiedä onko vakava asia mutta maanantaina parempi vielä soittaa asiasta kirurgian yksikköön. He varmaan osaavat siellä antaa paremmin vastauksen kuin oikojan ajanvaraaja että tarvitseeko sille tapille käydä tekemässä jotain. Niin vähän kuitenkin vain liikkuu. Käsittääkseni näihin tappeihin tulee sitten kuminauhat joiden avulla purentaa pidetään kohdillaan tjsp. Pahin pelko on nyt kyllä se että joku braketti irtoaisi juuri ennen leikkausta, muistan nähneeni siitä ihan untakin. Mutta jospa ei nyt kuitenkaan!
tammenterho

ViestiKirjoittaja tammenterho » 02 Helmi 2017 01:21

Noniin viimeinen päivä ennen leikkausta, kaikki asiat hoidettu ennen sairaslomalle jäämistä ja viimeiset purilaisetkin sain naamariin vedettyä. Vettä tuli juotua illalla vielä paljon koska klo 24 jälkeen en saa enää syödä enkä juoda. Maanantaina kävin oikojalla vielä pikaisesti kiristämässä tapin ja brakettia koitettiin saada vahvemmin kiinni. Noh se ei onnistunut mutta se ei kuulema haittaisi leikkausta. Olisi isompi vaiva irrottaa koko alakaari ja sovitella splinttiä kohdilleen... eikä tuo nyt mitenkään vallattomasti ole irti, vähän heikommin vain kuin muut.
Olen pakannut nyt sairaalaan tavarat valmiiksi ja harjannut hampaat kuin viimeistä päivää. Sitten vielä yöunet jos nyt unta saa, onneksi sitten sairaalassakin pääsee nukkumaan. :D Seuraavassa postauksessa pääsenkin sitten toivottavasti kertomaan miten hyvin leikkaus meni! :)
tammenterho

ViestiKirjoittaja noonaa » 02 Helmi 2017 14:45

Toivotaan että leikkaus meni hyvin! :)
noonaa

ViestiKirjoittaja tammenterho » 03 Helmi 2017 23:22

Leikkaus meni loistavasti!! Pääsin jo seuraavana päivänä, eli tänään kotiin. :)

Eli 2.2.2017 torstaina, aamu 7 menin sairaalalle jossa ensin vähän eksyin että missä olisi pitänyt olla. Minua ei jännittänyt paljoa koska olin niin kauhean väsynyt kun olin herännyt jo kuudelta eikä se ole kovin tavallista minulle. En osannut jännittää kun toivoin vain että pääsisin pian takaisin ihan minne vain nukkumaan. Löysin paikalle ja noin vartin yli seiskan olin jo vaatteita vaihtamassa ja viimeisiä viestejä laittamassa ihmisille. Ehkä noin puolen aikaan mitattiin verenpaine ja sain esilääkitykseksi kipulääkettä ja rauhoittavaa. Sitten sainkin mennä odotteluhuoneeseen mukavalle löhönojatuolille makoilemaan lämpöpeiton alle. Hoitaja kävi kutsumassa siitä ihmisiä eri leikkauksiin ja pian tuli minunkin aikani. Lääke alkoi jo vaikuttaa joten kävelyni oli hoipertelua enkä oikein osannut katsettakaan tarkentaa mihinkään. Leikkaussalista en muista muuta kuin että se olisi ehkä näyttänyt pelottavalta jos en olisi ollut niin sekaisin siitä rauhoittavasta lääkkeestä jo. Menin pöydälle makaamaan ja siinä kävi monta hoitajaa esittelemässä itsensä mutta jouduin vain pahoittelemaan että olen jo niin pöpperössä että en osaa muuta edes sanoa. Max 5 minuuttia kerkesin olla salissa hereillä ja sitten olinkin jo unten mailla. Seuraava muistikuva on heräämöstä jossa piti ihan varmistaa että tulihan se leikkaus nyt tehtyä koska olin tosiaan ihan taju kankaalla siellä eikä leukakaan tuntunut kovin kummoiselta. Heräämössä oli aika levotonta, hoitajat huusivat ja juoruilivat keskenään kovaan ääneen ja siellä oli paljon potilaita. Muistan kuitenkin nukkuneeni siellä jonkin verran ja hoitajat olivat kuitenkin mukavia. Koitin kahdesti saada pissattua alusastiaan sängyllä mutta se oli niin outo asento ja tilanne niin ei kyllä tullut siitä mitään. :lol: Katetri sanottiin että laitetaan mutta ei siellä rakossa sitten niin paljoa mitään ollutkaan (ultraäänellä katsottiin) niin ei tarvinnut. Aloin olla jo vähän levoton jossain vaiheessa heräämössä ja aloin toivoa pääseväni vuodeosastolle. Lopulta minut tulikin kaksi hoitajaa hakemaan mutta heidän muistan olleen vähän töykeitä he kuiskuttelivat keskenään ja tuijottivat minua, ja muistan heidän valittaneen että heitä kyrsii kun pyydettiin kiirellä hakemaan ja sitten ei oltu kaikki tavaroita saatu vielä kasaan. Se jäi myös mieleen että kun kysyin onko pitkä matka heräämöstä osastolle niin toinen sanoi että "ei kauhean miten niin?" :o miten niin miten niin? Luulisi että potilas tahtoo tietää mitä tapahtuu :roll: Pelkäsin vähän että joudun heidän kahden hoidossa olemaan mutta vuodeosastolle päästyäni he lähtivät onneksi pois ja siitä edespäin olikin sitten mukavia hoitajia. :lol:

Vuodeosastolla minulla kävi vähän huono tuuri huonekaverin kanssa sillä hän oli vanhempi ihminen jonka avanne petti illalla yhdeksän aikaan hänen ollessa jo nukkumassa. Jouduin siellä toisen ihmisen ulosteen hajussa sitten makaamaan. :( Muistaakseni kutsuin hoitajaa paikalle mutta he alkoivat siivoamaan vasta yhden aikaan yöllä kun tämä henkilökin oli herännyt ja huomannut mitä oli tapahtunut. Käry oli kuulkaa kamala. :shock: Ei voinut oikein hengittää kun alkoi aika hirveälle tuntua ne hajut syvällä keuhkoissa. Onneksi ikkuna avattiin ja sain pistoksen kipulääkettä niin sain nukuttua sitten. Aamulla sain vihdoin ruokaa ja syöminen onnistui aika loistavasti ilman peiliä. Päiväruokana sattui olemaan kaalilaatikkoa joka oli aika vaikea minun syödä kun siinä olisi ollut pureskeltavia osia. Sitten minua kuskailtiin ainakin kolmesti vuodeosastolta eri kuvauksiin ja vielä hammaspolille.. Alkoi olla aika heikko olo niiden jälkeen mutta onneksi sain sitten soseutettua keittoa, sosesalaattia ja marjasosetta. Ahmin ne vauhdilla! Tämän jälkeen pääsin sitten kotiin. Ai että oli mukava tulla kotiin sieltä sairaalasta, oli aika koettelemus siellä olla.

Mutta itse leikkauksesta: Minun alaleukaa siirrettiin siis 5mm eteenpäin ja se meni aivan mahtavasti! Purenta on niin täydellisesti kohdillaan että en tarvinnut vielä edes kuminauhoja hampaisiin pitämään purentaa kohdillaan. :D Myöskään hermoni eivät vaurioituneet juurikaan sillä tunnen naamani lähes kaikkialta, vain leuan oikealla puolella ja hiukan huulessa on kohta mikä ei niin hyvin tunnu mutta sekin jo kihelmöi. Leikattiinkohan minua ollenkaan! ;) Noh näin kyllä ne omat röntgen kuvat ja hyvälle näyttää, wow! Alaetuhampaatkin jopa näkyy kun laitan hampaat yhteen. Jostain syystä pelkään purra hampaita kohdilleen kun pelkään että purenta "valahtaisi" takaisin siihen vanhaan. Oli pakko varmistaa kirurgiltakin että onko se mahdollista, mutta eipä tietenkään. :D Huomaan jo nyt että leukani tosiaan on hiukan edempänä kuin ennen ja kuoppa joka minulla on ollut alaleuan ja alahuulen välissä on pienentynyt. En malta odottaa että turvotus alkaa laskea ja uusi leukani paljastuu. Ai niin, toiselta puolelta leuka oli kuulema jotenkin alaviistoon murtunut että siinä oli joku riski, ei purennan suhteen mutta jonkun.. (uudelleen murtumisen vai häh?) Kuitenkin, riskiä ei ole jos noudatan pehmeän sosemaisen ruokavalion syömistä ja niin olin suunnitellutkin tekeväni. Kuulema toisen puolen leikkaus oli arvosanaltaan 10 ja toinen 9+. Eli ei mennyt yhtään pahasti minusta. :D Suunikin aukeaa jo aika paljon. Olin kyllä varautunut paljon pahempaan kuin mitä sainkaan, onneksi näin päin! :)
tammenterho

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot