Emman pitkä tie normaaliin purentaan

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Emman pitkä tie normaaliin purentaan

ViestiKirjoittaja emmapa » 30 Huhti 2017 10:55

Hauskaa vappua! Mulla jää munkit syömättä tänä vuonna mutta ei se mitään :D

Keskiviikkona pääsin siis iltapäivästä kotiin. Kipuja oli lääkkeistä huolimatta, mutta selvisin niistä jotenkuten pelkällä buranalla ja parasetamolilla. Torstai oli kotona vietetyistä päivistä pahin, koska mulle iski kova pahoinvointi ja kaikki ruoka kuvotti. Oon muutenki syöny ja nukkunu leikkauksen jälkeen tosi huonosti niin olo on aika uupunu. Oon laihtunu viikossa yli kaks kiloa, vaikka oon suht hoikka muutenki. Soseet alkaa jo oksettaa ja maha on muutenki sekasin lääkkeistä ja varmaan ruokavalion muutoksestaki. Eilen illasta sain syötyä aika hyvin ja tulikin paljon energisempi olo. Pesin sitten keittiön ikkunan ku kyllästyin makaamaan.

Turvotus on laskenu tosi nopeesti ja kipujakaan ei enää juuri oo, oon onnistunu jättää parasetamolin lääkkeistä pois. En tiiä onko sillä laserhoidolla ollu vaikutusta asiaan. Ja tosiaan se turvotus ei alunperinkään ollu kovin paha, kannattaa pitää jääpusseja ihan koko ajan leikkauksen jälkeen! Tunto on palautunu jo kokonaan vasemmalle puolelle naamaa paitsi alahuulen vasemman puolen alta on vielä tunnoton. Oikeella puolella taas tunto on vaan kasvojen reunassa ja alahuulen alla, oikee puoli nenästäki on vielä puuduksissa. Tunto lähti palutumaan tosi hassusti, ensin palautu vaan nenän vasen puoli ja tuo alahuulen oikee puoli. Kasvolihakset mulla on aikalailla halvaantunu, enkä oikein pysty tekemään mitään ilmeitä, mutta sekin on palautumaan päin.

Ainoo häiritsevä ongelma mulla on tällä hetkellä tuo hemmetin splintti! Purenta menee niin hyvin kohalleen etten onneks saanu kumivetoja, mutta ottaisin kyllä mieluummin pelkästään ne ku splintin. Helpottais myös kovasti jos sen sais otettua ite pois syönnin ja pesun ajaksi, mutta mulle on jääny vähän epäselväksi onko sille tarkotus tehä niin vai pidetäänkö sitä koko ajan niinku oon nyt tehny. Kirurgi kyllä sano että se otetaan sitte kontrollikäynnillä ens keskiviikkona pois ja pestään, mutta joudun luultavasti pitämään sitä kuus viikkoa. En kyllä halua herätä kuus viikkoa joka yö siihen että suussa maistuu ihan siltä iteltään vaikka kuin ois illalla pessy hampaita ja käyttäny suuvettä. Puhuminen on tosi epäselvää, niin miten voin mennä takas töihinkään kahen viikon päästä sen kanssa. Kuvitelkaa sössöttävä farmaseutti, anna siinä sitte lääkeneuvontaa. Ei oo ikinä minkään oikomiskojeen pitäminen vastustanu näin paljon. Ootan tosi kärsimättömänä keskiviikkoa, että saan kysyä kirurgilta onko tätä mitenkään mahollista saada välillä ite pois suusta.

Eli tiivistettynä toipuminen edistyy suurimmalta osin oikein hyvin. Aiempien pelkojen osalta en kyllä voi sanoo että ei se niin paha ollukkaan ku mitä pelkäsin, koska pahimmat hetket oli kyllä juuri sitä ja sairaalassaolo oli tosi tympeetä. Mutta niistä selviää ja toipuminen on tapahtunu mun kohalla niin nopeesti, ettei tää kotona oloaika oo tuntunu sen kummemmalta ku että ois muutamia päiviä tavallisesti kipeenä, esim. flunssassa tai mahataudissa. Voisin sanoo että raju oksennustauti tuntuu jopa pahemmalta. Eikä ne ikävät tuntemukset naamassa oo ollu niin ikäviä ku odotin, kohtalaista kutinaa ja kihelmöintiä vaan.
emmapa

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 30 Huhti 2017 14:21

Hei, Mukava lukea kokemuksia ja kuulimisia. Mahanpohjassa kipristelee ja jännittää, kun on viimeinen päivä kotona. Huomenna sitä mennään. Pitkän matkan takia olen yhden ylimääräisen yön mennessä sairaalassa. Mukava kuitenkin kullaa, että toipuminen on sujunut noin hyvin. Eniten ehkä jännittää se leikkauksen jälkeinen olotila, mutta eiköhän siitä selvitä.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja emmapa » 30 Huhti 2017 15:28

Tsemppiä sinnekin toipumiseen! Hyvin se yleensä menee ja huono olo ei kestä kauaa :)
emmapa

ViestiKirjoittaja emmapa » 03 Touko 2017 15:21

Tänään oli kontrollikäynti ja kaikki näyttää hyvältä! Turvotus on laskenu niin paljon että näytän jo melkein ihan normaalilta. Kirurgi oli myös yllättyny ku sanoin etten syö kipulääkkeitä enää. Oon aivan onneni kukkuloilla ku sain splintin niin että voin ottaa sen ite pesun ajaksi pois :) Purenta on edelleen aivan loistava ja kumivetoja ei vieläkään laitettu, ite uskon ettei jatkossakaan tarvi. Tikit otettiin myös pois. Ilman splinttiä tuntuu tosi omituiselta ja sössötän edelleen vaikka se ei oo paikallaan. Pitää opetella puhumaan uudestaan :D Tunnon palautuminen ei oo edenny viime påivityksestä, mutta toivottavasti laser auttaa siihen. Yleisvointi on myös tosi hyvä tällä hetkellä, kävelin tänään jo 3km matkan sairaalasta kotiin ja oon alotellu kevätsiivousta. Ihanaa toipua näin nopeesti!
emmapa

ViestiKirjoittaja emmapa » 07 Touko 2017 12:33

_20170507_121945.JPG
_20170507_122043.JPG

Turvotus on laskenu jo melkein kokonaan ja kyllähän tää muutos on sivusta katottuna ihan selkee! Ylempi kuva on siis otettu juuri äsken ja alempi helmikuussa. Edestä muutosta ei näy niin paljon, mikä oli tarkotuskin.
emmapa

ViestiKirjoittaja emmapa » 07 Touko 2017 12:36

Tässä vielä ennen-jälkeen kuvat edestä.
IMG_20170303_192857_193.jpg
_20170507_122816.JPG
emmapa

ViestiKirjoittaja Tiina » 11 Touko 2017 22:13

Piirteet ovat pehmentyneet. Muutos näyttää hyvältä.
Tiina

ViestiKirjoittaja emmapa » 19 Touko 2017 13:27

Sain tänään splintin kokonaan pois ja kumivedoilla jatketaan oikomista. Olin tämän viikon taas töissä ja kunto on oikein hyvä! Syöminen sujuu koko ajan paremmin. Enää ei ole juuri mitään ruokarajotteita, vaan kaikki kova on vielä kiellettyä ja opettelen pikkuhiljaa pureskelemaan kunnolla esim. vihanneksia. Tunto palailee kasvojen oikealle puolelle, huulen alapuolella vasemmalla ei tunnu selkeää edistystä. Siellä on kuitenkin tunnon herkistymistä ja välillä semmosta salamoivaa hermokipua, mikä on kuulemma myös hyvä merkki. Uskon että senkin alueen tunto vielä palautuu. Siihen on tottunutkin aika nopeasti, että ei mua hirveästi haittaa vaikka vähän tuntopuutosta jäisikin.
emmapa

ViestiKirjoittaja emmapa » 29 Joulu 2017 16:50

Tänään on vihdoin ja viimein se päivä kun mun operaatio on valmis! Oon tosi tyytyväinen lopputulokseen enkä oo koskaan näyttäny näin hyvältä :) Alla vielä kuva tältä päivältä ja toissa kesältä.

IMG_20171229_151346_453.jpg

IMG_20171229_151346_452.jpg

Hyvää uutta vuotta kaikille ja onnea keskeneräisiin operaatioihin, odottavan aika on pitkä mutta lopputulos todellakin palkitsee :)
emmapa

Edellinen

Paluu Käyttäjien operaatiot