Leuan tekonivelleikkaus

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Leuan tekonivelleikkaus

ViestiKirjoittaja jowe13 » 18 Touko 2017 09:49

Olen jo aiemmin kirjoitellut tänne. Vuonna 1977 minulla todettiin nivelreuma, joka sitten vaikutti myös leukaniveliin. Olin tuolloin 7-vuotias. Ennen leikkausta diagnoosina olikin alaleuan pienikasvuisuus ja etualueen huomattava avopurenta. 1994 yläleuka leikattiin eli siirrettiin ylös ja tehtiin myös genioplastia. Yläleukaa nostettiin takaa 5-6 mm ja edestä 4 mm, leuankärkeä taas 8 mm. Alaleukaan ei voitu koskea, koska jo silloin nivelpäät olivat niin kuluneet, että eivät olisi kestäneet leikkausta. No ei tässä mitään, kaikki meni ok n. 20 vuotta, kunnes alkoi tulla ongelmia purennan kanssa. Purenta on avautunut ja hampaat todella kuluneet, nivelpäät sökönä.
Vuonna 2014 pääsin sitten Satakunnan keskussairaalaan yksityisen hammaslääkärin lähetteellä hoitoon. Alkuun suunniteltiin purennan tasapainoitusta paikka-aineella. Ei onnistunut. Käytössä on ollut myös purentakiskot, joista ei mainittavampaa apua. Joulukuussa 2015 sain sitten kiinteät kojeet hampaisiin. Tarkoitus oli, että miniruuveilla ja oikomisella avopurenta suljettaisiin. En kuitenkaan tyytynyt tähän, vaan kävin Helsingissä yksityisellä leukakirurgilla konsultaatiossa keväällä 2016. Hänen mukaansa ainoa vaihtoehto, jolla leukani saataisiin kuntoon oli tekonivelleleikkaus. Tämän tiesin itsekin, mutta täällä Porissa minua ei otettu vakavasti asian suhteen. Pyysin kirurgilta lausunnon, jonka sitten näytin keskussairaalassa ja vasta sitten asia lähti etenemään.
Marraskuussa 2016 pääsin Hyksiin, jossa otettiin TT-kuvat. Viime viikolla tuli soitto, että tekonivelet ovat saapuneet ja tällä viikolla kirurgi soitti, että leikkaus olisi 14.6.
Nyt jännittää, mutta olen samalla myös helpottunut ja iloinen.
jowe13

Re: Leuan tekonivelleikkaus

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 20 Touko 2017 14:45

Kuulostaa tutulta. Sama homma myös täällä. Minulla on myös lastenreuma, joka todettiin vasta aikuisiällä. Tuolloin huomattiin myös että nivelet olivat kuluneet. Tsemppiä leikkauksen odotukseen. Tiedän tunteen. Varsinkin se viimeinen päivä on aika hermostuttava. Heräämössä voi venähtää aikaa ja torku siellä ihan rauhassa. Ei kannata yrttää väkisin olla hereillä. Itselläni oli pää aika sekaisin ensimmäisen ja vielä toisenkin päivän. Ihan heti osastolle päästyä ei kannata yrttää juoda. Minulla tuli kaikki ylös, mutta aika nopeaa siitäkin sitten toipui ja sai syötyä. Kylmämaski on hyvä keksintö, mutta nukkuminen sen kanssa on aika hankalaa. Toipuminen sujuu kuitenkin yllättävän nopeasti näinkin ison leikkauksen jälkeen. Leukanivelkivut jäävät myös sinne leikkauspöydälle ja ilma kulkee loistavasti. Kotiin tullessa kannattaa se syöminen aloittaa aika varovasti. Olivat ilmeisesti antaneet jotain imodiumin tyyppistä lääkettä ja minulla meni vatsa tukkoon :D.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 20 Kesä 2017 23:32

Miten leikkaus meni ja onko toipuminen sujunut hyvin?
Mymmeli

ViestiKirjoittaja jowe13 » 21 Kesä 2017 08:40

Moi,

Olin HUSissa lääkärin vastaanotollla 31.5. Käytiin läpi leikkaus ja minulle näytettiin kuvat tekonivelistä. Leikkaava lääkäri on vaihtunut eli Jyrki Törnwall ei leikkaa vaan Jukka Noponen. No hän siinä sitten huomasi, että olin maininnut minulla olevan nikkeliallergian, joka myös oli tietoihini kirjattu ja sanoi sitten vielä tarkistavansa ovatko nämä nivelet tehty kromi-kobolttiseoksesta, joka sisältää nikkeliä vai ovatko kokonaan titaania.

5.6 sain puhelun ja Jukka kertoi, että nivelet ovat kromi-kobolttia, joten eivät sovellu minulle. Nyt ovat uudet sitten tilauksessa ja aikaa menee noin 2-3 kuukautta ennekuin ovat täällä. Eli en sitten päässytkään leikkaukseen 14.6. Täytyy kyllä sanoa, että olin niin pettynyt että meinasi itku tulla. Olin jo ehtinyt jännittää leikkausta ja asennoitua siihen, että se olisi tuolloin 14.6.

Nyt ei sitten auta muu kuin taas odotella. Toivottavasti taas ei mene puolta vuotta odotellessa. Että tällainen tuuri meikäläisellä :cry:
jowe13

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 23 Kesä 2017 13:53

Voi ei, olipa harmillinen juttu! Mutta toisaalta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kaikki ylimääräiset takapakit tuntuvat niin turhauttavilta. Kärsivällisyyttä tässä vaaditaan. Minulla kävi niin, että Jyrki oli leikannu toisen puolen ja Jukka toisen puolen. Kotrollikäynti oli Jukalle ja hän myös hoiti asiaa osastolla. Kaikki on kunnossa ja olen tyytyväinen. Lihakset ovat aika kireät ja unohdin kysyä venyttelyistä. Vielä ei ole tullut niitä järkyttäviä niskakipuja, jotka päättyvät migreeniin. Toivottavasti ne olisivat historiaa. Joten kyllä se odotus sieltä palkitaan ajan kanssa. Tsemppiä ja hyvää juhannusta!
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Kesä 2017 21:30

Onneksi materiaali selvisi ennen kuin leikkaus oli tehty.
Tiina

ViestiKirjoittaja noonaa » 30 Kesä 2017 13:57

Moi Jowe13, nyt on taas minun asiassa edetty.
Proteesit ja splintti laitettiin tilaukseen. Toisen puolen vaihtaa Noponen ja toisen puolen Törnwall.
Tapasin Noposen ekaa kertaa toukokuussa, mukava tyyppi ja laitto heti rattaat pyörimään. Molemmat kirurgit ainakin tuntee mun sairauden (Ehlers-Danlosin syndrooma) ja tällä hetkellä aika hyvin mielin.
Noponen kirjoitti, että leikkaus kesän jälkeen, Jyrki taas et vuoden vaihteessa. No nämä kuviot tietäen menee varmasti sinne vuoden vaihteeseen :lol:
noonaa

ViestiKirjoittaja jowe13 » 03 Heinä 2017 08:28

Moi Noonaa,

Hienoa, että asia etenee. Mulle sanottiin, että 2 - 3 kk menee ainakin kun uudet proteesit tulee. No, toivottavasti pääsen sitten joskus syksyllä sinne leikkaukseen. Saattaahan olla, että olemme siellä vaikka samoihin aikoihin. Mukavaa kesän jatkoa sinulle.
jowe13

ViestiKirjoittaja jowe13 » 03 Heinä 2017 08:31

Mymmeli kirjoitti:Voi ei, olipa harmillinen juttu! Mutta toisaalta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Kaikki ylimääräiset takapakit tuntuvat niin turhauttavilta. Kärsivällisyyttä tässä vaaditaan. Minulla kävi niin, että Jyrki oli leikannu toisen puolen ja Jukka toisen puolen. Kotrollikäynti oli Jukalle ja hän myös hoiti asiaa osastolla. Kaikki on kunnossa ja olen tyytyväinen. Lihakset ovat aika kireät ja unohdin kysyä venyttelyistä. Vielä ei ole tullut niitä järkyttäviä niskakipuja, jotka päättyvät migreeniin. Toivottavasti ne olisivat historiaa. Joten kyllä se odotus sieltä palkitaan ajan kanssa. Tsemppiä ja hyvää juhannusta!

Moi Mymmeli,

oli kyllä harmittava takaisku, mutta hyvä että huomasivat ennen leikkausta :D . Tämä on kyllä niin turhauttavaa, kun olin jo asennoitunut siihen että leikkaus on kesäkuussa. Mutta eipä tässä auta muu kuin odotella.
Mukavaa kesänjatkoa sinulle :D
jowe13

ViestiKirjoittaja noonaa » 24 Elo 2017 12:47

Onko mitään tietoa aikataulusta?

Minä meen 30.8 käymään kirurgisella, käynti on Noposen sekä oikojan kanssa.
Perustarkastuksessakin kävin ja yhtään reikää ei löytynyt! Nyt siis kaikki valmista minun osalta :)
noonaa

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot