Alaleuanleikkaus - Hyvä vai huono juttu?

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Alaleuanleikkaus - Hyvä vai huono juttu?

ViestiKirjoittaja Ninni91 » 03 Heinä 2017 14:43

Heippa,

Olen nyt kolme vuotta pohtinut pitäisikö minun lähteä alaleuan siirto leikkaukseen. Satuin pari vuotta sitten menemään hammaslääkäriin ja siellä sanottiin, että kun rentoutan leukani niin minulla on selkeä avopurenta. Hammaslääkäri kirjoitti minulle lähetteen keskussairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, jossa minulle suositeltiin oikomishoitoa ja leukaleikkausta. Sanoin, että harkitsen tätä operaatiota. Leikkauksessa alaleukaa tuotaisiin 7-8mm eteenpäin. Hampaani ovat lähes virheettömän suorat, joten oikomista ei tarvitsisi tehdä kuin vajaa vuoden ennen leikkausta ja sen jälkeen ehkä puoli vuotta. Minua kuitenkin vähän epäilyttää tämä operaatio ja se, että onko siinä enemmän riskejä kuin varsinaisia hyötyjä.
Minulla on ollut niska- ja hartiakipuja noin kymmenen vuoden ajan. Kallonpohjalihakseni, kaulalihakseni ja niskalihakseni ovat kaikki jumissa ja jos puhun pitkään niin posket ja kaikki läheiset lihakset rasittuvat siitä selkeästi. Syömisessä, ulkonäössä tai nukkumisessa ei purentani aiheuta mitään ongelmia. Ulkoisesti hampaita ja hymyäni on aina kehuttu kauniiksi. Hymyilenkin paljon ja se on ollut aina asia josta olen itsessäni pitänyt. Ainut vaiva purennastani on lihaskivut ja hampaiden epätasainen kuluminen koska vain takahampaat koskettavat purressa toisiaan. Ulkoisesti en tiedä olisiko leuansiirtoleikkaus positiivinen vai negatiivinen muutos. Kuitenkin eniten pelottaa se, että leikkauksen jälkeen minulla olisi joku oikea ongelma purennastani. Esimerkiksi hermosärky, nivelten kipuja tai pysyvä tunnottomuus. Toisaalta mietin, että lihaskivut ja puhumisen rasitus voisi olla hyvä näin nuorena 25-vuotiaana hoitaa pois etteivät oireet vanhemmiten pahenisi.
Mitä mieltä olette, että kannattaako tällaisin perustein lähteä leukaleikkaukseen? Ja tuntuuko leuka leikkauksen jälkeen samalta kuin niin sanottu luonnollinen leuka? Eli tuntuuko leikattu leuka jotenkin jäykemmältä tai erikoiselta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Ninni91

Re: Alaleuanleikkaus - Hyvä vai huono juttu?

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Heinä 2017 00:42

Tervetuloa foorumille.

Omalla kohdallani päätös alaleuan siirtoon ryhtymisestä oli oikea. Leikkaus oli oikea mallinäyte eikä itselleni jäänyt mitään hermosärkyjä tai puutumisia. Kasvojen lihakset ovat tottuneet uuden muotoiseen leukaan. Ainoastaan kun käsin kosketan leikkauskohtaa, tunnen luussa katkaisusta johtuvan kolon ja ruuvit sekä toisella puolella epämääräisen pahkuran johtuen tikkien repeytymisestä kesken parantumisen ja ilmeisesti lasimassan osittaisesta siirtymisestä. Ulkoisesti ei kuitenkaan mitään noista näy.

Vaikea päätös sinulla edessä. Itse pohdin asiaa aikonani siltä kantilta että miten tilanne muuttuisi esim. 20 vuoden kuluessa. Pysyisikö tilanne samana kuin nyt vaiko pahenisi tai paranisi?
Tiina

Paluu Käyttäjien operaatiot