Ylä- ja alaleuan epäonnistunut leikkaus ja hermokipu

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Ylä- ja alaleuan epäonnistunut leikkaus ja hermokipu

ViestiKirjoittaja selidor » 29 Marras 2017 16:12

Hei!

Omasta leikkauksestani on nyt melko tasan kaksi viikkoa aikaa. Toissapäivänä olin ensimmäisessä kontrollissa kirurgin ja oikojan luona, missä sain kuulla sen, mitä olin itsekin jo ehtinyt pelätä: jokin meni leikkauksessa vikaan niin, etteivät hampaani asetu nyt suunnitellulla tavalla, vaan leuka ajautuu liikaa oikealle. Sain kuminauhavedon, jonka pitäisi ohjata leukaa oikealle paikalle, ja uuden ajan 3,5 viikon päähän. Pelkään kovasti, että joudun uuteen leikkaukseen.

Eikä tässä vielä kaikki: alaleukani ja alahuuleni ovat kuin tulessa, neulanpistot tökkivät ja välillä iskee kunnon sähköisku. Tuntuu kuin iho olisi pahasti vahingoittunut, vaikkei se ole. Ensimmäisen viikon ajattelin tämän olevan hyvä merkki siitä, että tunto on palautumassa, mutta sen jälkeen olen ymmärtänyt, ettei tällainen kokoaikainen polte ja kipu vissiin ole ihan tavanomaista vaan paremminkin merkki hermokivusta. Kirurgi tarjosi minulle Lyrica-reseptiä jo maanantaina, mutta silloin kieltäydyin, koska olen kuullut lääkkeestä paljon pahaa. Nyt tilanne on kuitenkin sellainen, että on varmaan pakko soittaa ja pyytää lääke kokeiltavaksi. Alahuulen toinen puoli tuntee kosketuksen kipuna, toinen on tunnoton. Alaleuassa on paikoin jonkinlainen tunto.

Olen todella masentunut ja ahdistunut ja kaduttaa lähteminen mukaan koko prosessiin, vaikka aivan turhaa on jossitella tässä vaiheessa. En saa syötyä enkä nukuttua, eikä oikeastaan tekisi mieli tehdä muuta kuin maata sängyssä. Tuntuu, että kivuton tulevaisuus, josta haaveilin, on minulta nyt riistetty, ja tilanne on paljon pahempi kuin hoitoa aloittaessani.

Näinkin voi siis käydä, vaikka lienee hyvin harvinaista.
selidor

Re: Ylä- ja alaleuan epäonnistunut leikkaus ja hermokipu

ViestiKirjoittaja noppa » 29 Marras 2017 21:32

Olen pahoillani tilanteestasi. :( Minulle tehtiin uusintaleikkaus, kun vasemmalta puolelta alhaalta leikkaus jostain syystä petti. Myöskin alahuuli ja alaleuassa oli säkenöivää ja pistelevää kipua. Syöminen myöskin sattui pidempään. Nyt on tilanne parantunut, joten hermovauriota ei onneksi tullutkaan. Oikomalla saadaan varmasti tilanne korjaantumaan ja hermovauriokin voi parantua ajallaan, jos sellainen on tullut. Tsemppiä jatkoon! :)
Lievä uniapnea (2017)
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko... ym...
noppa

ViestiKirjoittaja selidor » 08 Joulu 2017 17:52

Leikkauksesta on reilut kolme viikkoa. Oloni vain huononee. Otin reilu viikko sitten Lyrican käyttöön. Tässä välissä olen käynyt ylimääräisellä kirurgin vastaanottoajalla, jonka onneksi sain, ja lisäksi keskustellut hänen kanssaan puhelimessa. Lääkkeestä ei ole ollut apua, vaikka annostusta on jo nostettukin. Kivut ovat välillä melko lailla sietämättömiä. Kaipaisin kovasti vertaistukea asiaan liittyen, mutta vissiin tilanteeni on niin harvinainen, ettei sellaista ole hirveästi tarjolla.
selidor

ViestiKirjoittaja noonaa » 12 Joulu 2017 13:56

Moi Selidor, todella pahalta kuullostaa. Itse kärsin hermovauriosta jalassa, ja tiedän miltä se tuntuu. En kyllä edes halua kuvitella sitä kipua kasvojen alueelle.
Toivottavasti et joutuisi uusinta leikkaukseen. Jaksamisia sinne, toivottavasti kipuusi löytyisi joku ratkaisu.
noonaa

ViestiKirjoittaja Bonnie » 17 Joulu 2017 16:54

Hei Selidor,

Todella ikävää kuulla kivuistasi. Itselläni alaleuan leikkauksessa lähti leukanivelen välilevy pois paikoiltaan ja kipua hoidettiin vahvoilla lääkkeillä. Lyrica oli vain yksi näistö lääkkeistä, söin pahimmassa vaiheessa muistaakseni 8 tablettia/kerta. Kaikki nämä lääkkeet tukivat toistensa vaikutusta ja niiden annostusta valvottiin tarkasti. Niiden lopettaminen tehtiin asteittain, jotta ei tulisi vieroitusoireita. Mutta, olin kiitollinen niistä, vaikka lääkkeiden määrä ja laatu hirvittikin: kivut lähtivät ja sain elämäni takaisin. Pyydä lääkäriltäsi lisälääkitystä, pelkällä Lyricalla et näköjään pärjää. Kyllä tuohon kipuun on ratkaisu, sitä ei tarvitse vain kestää! Tsemppiä sinulle!
Bonnie

Paluu Käyttäjien operaatiot