hammas operaatio alkaa

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: hammas operaatio alkaa

ViestiKirjoittaja myhanlee » 13 Joulu 2011 18:43

kiitos! Mulla ei juurikaan tarvinut hampaita oikoa, sen verran kauniit kaaret kuulema on. Vedetiin vain sen verran että uusi purenta osuu kohdalleen. Olen yksityisyrittäjä eikä pitkä sairasloma ihan milloin vaan ole mahdollinen. Siksi pääsin itse vähän vaikuttamaan leikkaus ajan kohtaan, suurkiitos siitä Oys:sin oikojalle :D
Viime kerralla itse kyselion milloin voitaisiin operoida, kun minulle alkuvuosi olisi parasta aikaa. Siitä oikoja sitten laskeskeli montako kaaren vaihtoa vielä tarvitaan ja kuinka tiuhaan niitä voidaan vaihtaa. Sitten sen vaan ehdotti viikoa 6 ja kun sanoin jotta sopii, soitti hän saman tien leikkuriin ja varasi ajan. Tuntui kyllä älyttömän helpolta, kun ennen operaation alkua sai roikkua jonoissa turhankin paljon.
Nyt sitten vaan valmistudun tulevaan koitokseen, koitan laittaa firman siihen kuntoon että voin olla pois ja saada talon sisustukset päätettyä (On katsos varmaan tosi fiksua keksiä vielä rakennushommiakin kaiken muun kanssa yhtäaikaa :) Onneksi osaavat ammattilaiset rakentaa ja valmistakin pitäisi olla viim huhtikuussa) Ja joulukin tulee. Lämmintä joulun aikaa teille kaikille!
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 22 Joulu 2011 19:15

Että vain olikin viime maanantaina hyvä käynti oikojalla :) Alapuolelle vaihdettiin nyt kans jo kanttikaari ja samalla kirurgi kävi tilanteen katsomassa. Ja sillähän oli hyviä ja huonoja uutisia.... Huonot ensin, eli helmikuussa tehty viisaudenhampaan poisto leikkaus jätti jälkeensä hermovaurion. Vasemmalta puuttuu tunto puolesta leukaa ja huulta, alapuolelta. Se vähän meinas että nyt on jo mennyt niin pitkä aika, jotta aika epätodennäköistä on että tunto vielä palaisi. Onneksi se kuitenkin kesän kynnyksellä palasi alaikeniin, onnellinen siitä. Mietityttääkin nyt vaan kovasti miten tunto ja hermo ongelman käy leikkauksen jälkeen.
Ja ne hyvät uutiset olikin sitten tosi hyviä! Yläpuolen oikominen on ollut niin tehokasta että vältän sittenkin yläleuan siirto leikkauksen, JEEE! Eli molempien leukien siirto vaihtuikin lennosta pelkkään alaleuka leikkaukseen.
Sitä odotellessa nautin kaikista joulun herkuista :) Oikein ihanaa joulua kaikille
myhanlee

ViestiKirjoittaja viu » 22 Joulu 2011 21:29

Vai että niin sinulla sitten kävi sen hermovaurion kanssa, harmi. Minullahan leikattiin viisurit samoihin aikoihin ja samaan tapaan toinen alaleukapuolisko meni tunnottomaksi, mielenkiinnolla lueskelin tuolloin miten sinulla paraneminen etenee. Minulla tunto palasi 3kk aikana oikeastaan kokonaan mutta edelleen jäljellä on jotain suht harmittomia pieniä outoja tuntemuksia ja yliherkkyyttä silloin tällöin. Olenkin hieman pelolla ajatellut, että mitäs jos käykin niin, että haluavatkin leikata jostain syystä alaleuan(kin) sitten, kun se operaatio ajankohtaiseksi tulee... jotenkin tuntuisi siltä, että uusi vaurio jo vaurioituneeseen hermoon (vaikka kuinka eri kohtaan) ei voi olla hyvä juttu paranemisen kannalta ajateltuna. Tosin ehtiihän tässä vielä muutostakin tapahtumaan, ei kai hermovaurioiden suhteen kannata kirvestä kaivoon heittää kovinkaan nopeasti. Paranemisprosessit ovat niin hitaita.

Tsemppiä leikkauksen odotteluun ja muutenkin!
viu

ViestiKirjoittaja myhanlee » 11 Tammi 2012 14:30

No nyt on sitten leikkauskaaret suussa ja kireät on! Näin kipeänä en ole ollut kertaakaan oikomisen aikana. Huh... Kyllä tämä tästä, hyvää kannattaa odottaa :)
Leikkukseen nyt siis aikaa kuukausi. Utelin jo oikojalta milloin raudat saa pois. Hiukan sitä nauratti että oletpas sinä nopea. Ei kuitenkaan toivoa ennen juhannusta. Kontrolli n kuukausi leikkauksen jälkeen ja siitä puoli viuotta. Odottavan aika vaan on niin pitkä.
Hain tänään purkillisen kalsiumia D-vitamiinillä vahvistettuna. Minä kun en juo maiton niin ajattelin edes jotenkin yrittää auttaa leukojani parantumaan. Sitä en tiedä auttaako se itään mutta ei kai kokeileminen mitään haittaa.
Kyselin samalla oikojalta myös Oysin leikkaus käytäntöjä. Kuulema yö tai kaksi sairaalassa oman voinnin mukaan ja aina pyritään ettei splinttiä tarvisi jättää suuhun. Viime kädessä sen päättää kuitenkin leikkaava kirurgi ja sekin tapauskohtaista. Jää siis nähtäväksi sekin. Viimeiset muotit ja kuvat otetaan vielä 31 pvä, splintin sovitus 8.2 ja leikkaus 9.2. Aika jännää....
myhanlee

ViestiKirjoittaja Tiina » 12 Tammi 2012 23:12

Joo, leikkauskaaret ovat hieman jäykemmät kuin tavalliset kaaret. Mulla kesti reilu viikko ennen kuin särky loppui kokonaan.
Tiina

ViestiKirjoittaja myhanlee » 13 Tammi 2012 14:28

Vai että hieman jäykemmät :? Voi sanoa että on kipeä, kertaakaan en vielä näin kipeä ole ollut. Eilen tunsin jo vähän alkava niskakipua, ilmeiseti leuan jännitystilan takia. Yöllä se sitten iski oikein kunnolla. Kipu oli niin kova että oksennus tuli :( Ja kuumettakin nosti samaan rytäkkään. Nyt sitten kotona lepäilen. Tällä hetkellä hampaat eivät ihan niin kipeiltä tunnu, mutta luulen kyllä siihen olevan syynä tuo valtama määrä särkylääkkeitä jotka niskaani varten olen syönyt.
Ensi viikolla olisi tarkoitus käydä Rukalla laskemassa tämän talven ainoan kerran. Leuka silpottuna ei taida olla mitään asiaa rinteeseen :D Toivottavasti hampaat sitä enne tottuvat uusiin kaaariin.
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 25 Tammi 2012 21:22

2 viikkoa H-hetkeen!! Nyt jännittää jo kovasti. Onneksi yrittäjän arki ja sairaslomaan valmistautuminen pitää kiireisenä. Ja talon viimeisten sisutusmateriaalien valinta. Heh, ei turhan montaa asiaa yhtäaikaa. Kunhan vaan sitten leikkauksen jälkeen malttaisi levätä ja parannella itseä rauhassa.
Eni viikolla tosiaan viimeiset röntgenit, päivää ennen leikkausta splintin sovitus ja sitten vaan zzzz.....
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 01 Helmi 2012 16:41

Eilen kävin sitten viimeisen kerran oikojan vastaanotolla ennen leikkausta.Nyt sain suuhuni ne loputkin tapit/koukut. Samalla alatakahampaiden koukkuja vähän taivuteltiin kun kolme viikkoa sitten asennetut leikkauskaaret oli ne saaneet jotenkin kääntymään. Tuloksena kivasti reiät poskissa. Ihmekään kun oli ollut posket niin kipeät! Röntgenkuvat ja muotit otetaan kanssa samalla käynnillä. Ja ensimmäiset verikokeet.
Ensi keskiviikkona olisi splintin sovitus ja toiset verikokeet. Torstaina leikkaus. Huh huh.... Mihinköhän olenkaan pääni pistänyt :?
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 02 Helmi 2012 08:29

Missä myhanlee sun oikominen tehdään? Ei toki tarvitse kertoa jollet halua, mutta tuli vain mieleen ollaanko sitten oionta-asiakkainakin samassa paikkaa ;)
Kiitä onneasi että "sait" koukut vasta näin myöhään, itsellä ne on ollut suussa 12.1 lähtien ja kuitenkin leikkaus on vasta parin viikon päästä. Jumalaare että niihin tarttuu ruoka! Joka kuvittelee että itse hammasrautoihin tarttuu niin nää koukut hakkaa ne 6-0 kyllä :D
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 02 Helmi 2012 13:19

Hellou

Oon niin samaa mieltä tuosta ruoka-asiasta!! Eilenkin olin iltasella kokouksessa jossa oli tarjolla niin ihanan näköistä poropiirakkaa.... Mutta kun missään lähistöllä ei ollut paikkaa pestä hampaita :( Niinpä tyydyin pelkkään kahviin.
Mulla on oikominenkin Oyssissa. Oon kulkenut siellä alkuun kerran kuussa ja nyt loppu vaiheessa parin-kolmen viikon välein. purenta aiheutti sen verran kovia oireita että pääsin ihan oman terveyskeskus hammalääkärin kautta oikojan konsultaatioon ja siitä suoraan Ouluun.
Vielä viikon kun jaksaa :) Jotenkin sitä ajattelee että laikkus ja sitten tämä on ohi vaikkakin tiedän että joudun pitämään rautoja ainakin puolivuotta vielä leikkauksen jälkeen.
myhanlee

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot