hammas operaatio alkaa

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: hammas operaatio alkaa

ViestiKirjoittaja MRM » 07 Helmi 2012 10:39

Joko jännittää? :) Ja kumpi kirurgi siut leikkaa? Itse en muista kuin toisen nimen, ja se on just se joka mua ei leikkaa :D
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 07 Helmi 2012 17:38

Arvaa vaan kuinka paljon jännittää! Huomenna aamu junalla Ouluun, splintin sovitus käynti. Jään sitten siskolle yöksi ja torstai aamuna osastolle, jaiks! Ihan varma en oo leikkaavasta kirurgista. Se oli joku Simo(?? muistaakseni) joka kävi kattoon mua ja jonka pitäis leikata ellei sen vaimo sitten satu synnyttämään :) Heh, niillä on kuulem suunniteltu keisarinleikkaus samalla päivälle. Meinas kyllä että minä ensin, vaimo sitten :lol: Oikein mukava, nuori mies.
myhanlee

ViestiKirjoittaja puumas » 07 Helmi 2012 20:41

Oot hyvissä käsissä Lohi Simo on hyvä lääkäri tiedän kokemuksesta. Tsemppiä vaan.
puumas

ViestiKirjoittaja MRM » 08 Helmi 2012 08:25

Tää Simo Lohi oli juurikin se jota minäkin jututin, mutta hän ei leikkaa mua vaan se oli joku toinen - ei mitään muistikuvaa nimestä :D Toivotaan että tämä toinenkin olisi yhtä mukava ja pätevän oloinen kuin mitä tuo Simo oli :)
Kovasti tsemppiä leikkaukseen! Minä joudun vielä viikon päivät jännittelemään... huhhui. Mihinkähän sitä on itsensä sotkenut... :roll: Vaikka toisaalta en millään malttais odottaa että koko homma olis jo ohi - aika ristiriitaiset fiilikset on kyllä!
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 08 Helmi 2012 22:21

viime hetken päivitys ennen aamua. Eli ei tulekaan Simo leikkaamaan vaan Jussi Federoff (sama joka poisti multa sen viisaudenhampaan) ja sitten Vesa jotain.. Toinen kuulema leikkaa toisen ja toinen toisen puolen. Sain sieltä mukaan kunnon stay upit jotka pitää aamulla vetää jalkaan ennen kuin nousen sängystä ylös. Saas nähdä nukuttaako yhtään...
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 11 Helmi 2012 12:08

No niin, nyt on alaleukaa tuotu eteenpäin n 12mm. Naama muistuttaa enemmän rantapalloa kuin ihmisen päätä :( Mutta jotain hyvääkin, ei nimittäin yhtään kuminauhaa suussa!! Wuhuu. Niitäkään ei siis kaikki tarvitse. Kirurgi sanoi että leikkaus sai purennan niin hyvin kohdalleen että tällä hetkellä ei ole mitään tarvetta vedellä hampaita kuminauhoilla. viime kädessähän oikoja tekee päätöksiä näistä asioista, muuta hänet tapaan vasta 13.3. Kontrolli kirurgille on parin viikon päästä ja sitten katsellaan mikä on tilanne.
Olin vain yhden yön sairaalassa, ehkä olisi kannattanut jäädä vielä toinen. Eka yö nimittäin oli helppo, tai noh helppo ja helppo. Nukuin tunnin pätkissä. Mutta siellä kun huolehdittiin yölläkin lääkkeitä suoraan suoneen. Kotona eka yö olikin ihan muuta. Otin kyllä pari Panacodia ennen nukkumaan menoa ja niillä pärjäsin noin aamu kuuteen. Sitten heräsin järkyttävään kipuun. Ei kiva ei. Äkkiä vaan lisää lääkettä nassuun. Ja samalla hain toisen tyynyn. Helpotti kovasti nukkumista kun pää on kunnolla koholla. Miten en tuota ajatellutkaan jo nukkumaan mennessä, eikös turvonnut kohta pidäkin olla koholla.
Siellä sairaalassa oli muuten aivan ihana uusi kone. Sellainen kylmää vettä kierrättävä naamari. Nukuinkin sen kanssa. Paljon helpompi ja parempi kuin jääpussit.
Itse leikkaus meni siis hyvin, vähän oli ollut ongelmia tuon vasemman puolen kanssa. Siellä kun se vuosi sitten tehty viisaudenhampaan poisto oli tehnyt tuhojaan. Luu oli ollut tosi haperoa, rustoista. Sillä vasemmalla on nyt 4 ruuvia ja oikealla kolme. Tällä hetkellä tuntoa ei tietenkään koko leuan alueella ole, sen verran tiesi kuitenkin kirurgi kertoa että olivat nähneet leikkauksessa sen hermon joka on vaivannut viisaudenhampaan poistosta asti ja se oli olltu ihan ehyt ja terveen näköinen. Ehkä sitten kuitenkin on vielä pieni toive että tunto palaa tuohon vasemmallekin vielä joskus.
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 11 Helmi 2012 20:05

Oi onnea kovasti, sulla se on nyt ohi! Mulla on vielä jännitettävää, ja totta tosiaan, jännitys alkaa tiivistyä... :shock:

Miten koit nukutuksen ja etenkin siitä heräämisen? Mua enoten pelottaa tuo herääminen ja siinä juuri se, kuinka helvetillinen kipu silloin on ja etenkin jos pitää oksentaa. Eli voitko kertoa omakohtaisen kokemuksen tästä? :)

Minä olinkin ajatellut, että jolleivat aja sairaalasta väkisin jo perjantaina pois, olen siellä mieluusti (tai no mieluusti ja mieluusti) sen kaksi yötä juurikin tuon suonensisäisen lääkinnän vuoksi. Juuri viimes tänä aamuna tuota asiaa avokille aamukahvilla ääneen mietin :) Ja tämä kertomasi kokemus ekasta yöstä kotona ikäänkuin vahvisti tätä ajatusta.
Tuosta vesinaamarista tämä Simo-kirurgi mulle jo etukäteen kertoikin, ja arvelinkin että se olisi varsin pätevä kampe. Sitä odotellessa siis!

Hirmuisesti tsemppistä paranemiseen, olet jo kovastikin paremmalla puolella :) !
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 12 Helmi 2012 13:04

Ei se nukutuksesta herääminen ole ollenkaan paha. Sitä on niin turta ja tokkurainen etten minä ainakaan tuntenut silloin vielä kipua ollenkaan. Pahoinvointia tuli vähän vasta illalla, kerran yökkäsin verta. Pyysin heti pahoinvointi lääkkeen ja se tehosi.
Kyllä kuitenkin kaikesta huolimatta olin mielummin toisen yön kotona kuin sairaalassa. Siellä kun huonetoveri katsoin televisiota yhteentoista asti, nukkuin valot päällä ja avasi radion jo kello kuusi. Kaiken lisäksi yöhoitaja kulki tunnin välein kierroksella. Kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää, hyvät yö unet vai yöllä saatu lääkitys...
Ehkä itse mokasin siinäkin etten uskaltanut ottaa niin paljon lääkkeitä illalla kuin oli käsketty. Jotenkin 2 Panacodia kerralla tuntui liialta. Noh, kerrasta opin ja nyt olen ne 2 yöksi ottanut. Herään näköjään automaattisesti kuuden aikaan ja haen silloin lisää lääkkeitä, 2 Panadolia (1 grammasia). Toimii ja uni jatkuu vielä kolme tuntia. Koho asento on kyllä kasvoille hyvä mutta niskat ei tykkää. Nyt aamulla huomasin että turvotus on hiukan laskenut alas päin ja kaulalla on ihottava paine. Mutta eikun eteenpäin :)
Kannattaa muuten ostaa apteekista niitä maitohappobakteeri kapseleita. Itse jouduin eilen niitä haetuttamaan kun vatsan polte yltyi niin kamalaksi. Vähäinen ruoka ja paljon lääkkeitä ei ole oikein vatsa ystävällistä.
Muutoin oli tosi hyvä että tein pakasteeseen sosekeittoja valmiiksi. Tuleepa syötyä "oikeakin" ruoka. Bataattisosekeitto ja broilerinjauhelihasosekeitto masituu nälkäisenä oikein hyvälle :D
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 12 Helmi 2012 13:18

Ach so, mietinkin toisena vaihtona tuohon kotona yöpymiseen, että josko laittaisi ihan herätyskellon soimaan vaikka keskellä yötä ja ottaisi sitten aikanaan lisää lääkettä ennenkuin kipu ehtii tulla... Kipuja vastaan en ajatellut vielä ensimmäisen parin leikkauksen jälkeisen päivän aikana rueta taisteleen :) Noh, katsotaan miten homma sitten omalla kohtalla mahtaakaan mennä. Onneksi ei ole enää montaa päivää odoteltavana, 2 työpäivää, sitten tämä verikoe-splintin-sovitus-päivä, ja sitten seuraavana jo leikkaus. Puhhuijjaa.

Täytyy sanoa että olen melkein kateellinen, kun sulla leikkaus on jo ohi :D Viikon päästä, kun itse vielä tokkuraisena ja turpeana ähisen täällä, sinulla on homma jo paljon paremmalla puolella :)
MRM

ViestiKirjoittaja MRM » 12 Helmi 2012 13:37

Tuli vielä mieleen pari kysymystä... Eikös sullakin ollut se osastolle meno klo 7.30, eli moneltako sut sitten lopulta leikattiin? Ja moneltako perjantaina kotiuttivat?
MRM

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot