hammas operaatio alkaa

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: hammas operaatio alkaa

ViestiKirjoittaja viu » 12 Helmi 2012 14:18

Onnea ainakin tähän asti ilmeisen onnistuneesta leikkauksesta ja tsemppiä jatkoon! Peukutuksia myös MRM:lle, hyvin se menee :) .

Ei tosiaan kannata säästellä niiden kipulääkkeiden kanssa. Hermot ovat kuitenkin ottaneet leikkauksessa nokkiinsa ja kunnon kipulääkityksellä voidaan ennaltaehkäistä hermosärkyjen syntymistä. Parempi siis, ettei kipu missään välissä pääse jylläämään vaan se torpataan heti alkuunsa.
viu

ViestiKirjoittaja myhanlee » 12 Helmi 2012 17:27

Menin osastolle kanssa 7.30, sain heti esilääkityksen ja 8.15 kärrättiin jo saliin eli huippu nopeaa toimintaa :) Seuraavana päivänä oli hamsu polille meno jokskus 10 jälkeen. En jaksanut kävellä niin kauas niin veivät pyörätuolilla. Siinä sitten röntgenit ja kirurgin tapaaminen. About klo 12 oli lähtölupa taskussa. Kerkesin kyllä osastolla vielä tirsat ja lounaan nauttia kun mun kyydillä meni se vajaa 2 tuntia saapua paikalle.
Nyt tässä yritän hillitä itseäni, olo kun tuntuu terveemmältä kuin onkaan. Ja kun ei malta levätä niin huonostihan siinä käy. Eli pari tuntia sitten maistui oikein kivasti veri suussa :( Haava tihkuttaa toisella puolen. Nyt kai on puolisoa pakko uskoa että pysyn kiltisti maate paikoillani
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 13 Helmi 2012 08:22

Voi kunpa itselläkin lähtisi torstaina asiat noin nopeasti rullaamaan, ei ehtisi sitten enää paikan päällä liiaksi jännittää ;)
Moneltako sitten lopulta leikkauksen jälkeen olit takaisin osastolla, eli kauanko kesti leikkaus ja kauanko koko homma heräämisineen kokonaisuudessaan?

Tosi hyvissä ajoin perjantaina oot kyllä lähtöluvan takaisin kotiin saanut! Olin etukäteen ajatellut, että se menee iltaan joka tapauksessa jos jo perjantaina kotiuttavat. Itselläkin on se tilanne, että kyyti tulee parin tunnin ajomatkan päästä, eli ihan heti sieltä ei karkaamaan pääse kuitenkaan sitten, kun se lähtölupa on saatu :D Noh, mutta kunhan nyt ensin saadaan meikäläisen kitaan se leikkaus kunnialla tehtyä ja siitä herättyä jne, en vaan millään jaksais enää oottaa yhtään, vaikka torstai melkoisesti hirvittääkin. Siltikin ootan että pääsis jo, jotta se olis sitten myös ohipäin. Tämä odottaminen on kaikista ankeinta hommaa... :roll:

Tuo on varmaan itsellekin se suurin haaste sitten - pysyä aloillaan kun vointi alkaa parantua. Itse olen kova urheilemaan ja liikkumaan muutenkin, elämäntapa on sanotaanko hyvin aktiivinen, jotenka jo paikallaolo sinänsä on temppu ja miten se tehdään :D Mutta oon kuitenkin yrittänyt etukäteen asennoitua tuohon toipilasaikaan niin, että revin siitä kaiken irti myös lepäämisen näkökulmasta, muuten kun en tuossa lepäämisessä ole ollenkaan hyvä niin josko nyt sitten hoituisi sekin puoli, saa nähdä!

Tuo olikin viulta hyvä vinkki että särkylääkkeissä ei kannata säästellä juurikin tuon hermokivun välttämiseksi. Muutenkaan varmaan liian urhea tuon kivun kanssa ei ainakaan aluksi hyödytä olla, uskoisin näin :) Tsemppiä jatkoon vielä, siinä vaiheessa kun itse röhnötän leikkauspöydällä, on sinulla jo ensimmäinen toipumisviikko takana!
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 13 Helmi 2012 20:15

Olin takaisin osastolla kahden aikaan. Tarkkaan tietoa leikkauksen kestosta minulla ei ole, joku hatara muistikuva heräämöstä kyllä jossa mies hoitaja sanoisi leikkauksen kestäneen puolitoista tuntia Voinee pitää paikkansa. Ja tosiaan , silloin osastolla pystyin itse miehelleni lyhyen puhelun sopertamaan. Varmaankin osin siksi kun niitä kuminauhoja ei sitten tullutkaan :) Jotain hyvääkin.
Lääkkeissä en kyllä ole pihistellyt, tuossa ynnäsin että tällä vauhdilla viikko saldoksi tulee 91 pilleriä. Huh, aika kasa. Viime yö oli kunnon liskojen yö, nukuin huonosti ja näin painajaisia. Itse ajattelin että "mömmöt" ne panee vähän mielikuvitkseen vauhtia. Ensi yö toivottavasti parempi. Tänään olenkin malttanut olla paikoillani. Neulon pipoa tyttärelleni. Kroppa lepää mutta ompahan jotain pikku puuhaa.
Vaakakin näytti aamulla -2 kiloa viikon takaiseen. Olen syönyt kyllä aamu- ja iltavellin pilttihillon kera, 2 sosekeitto ruokaa päivässä ja välipalaksi soppaa. Pikkulusikalla litkien meinaa vaan välillä tuskastuttaa tuo syöminen. Ja sitten kun syönnin lopuksi katsoo peiliin niin leuka on aika suttuinen :lol: Vauva-aikaa.
Mieheni kehui minua tänään kauniiksi kiinalaiseksi johtuen hienosta keltaisesta väristä poskissa ja kaulalla. Turvotus on hänen mielestään hiukan parempi, itse en eroa huomaa. Odotan todella kovasti turvotuksen poistumista jotta näkisin leukani ja hampaanikin kunnolla. Vähän etuhampaista olen vihiä saanut miltä uusittu kalusto näyttää mutta koska kunnolla ei voi irvistää, on loppu vielä arvailujen varassa. Kieli kyllä tuntee että jotain on tapahtunut. Mielestäni avopurentaa on yhä ihan vähän mutta ei todellakaan yli senttiä!
Kerrohan MRM heti kuulumisia kun jaksat! Hyvin se menee sinullakin :)
Muuten, antavat sulle tosi kauniit stay up sukat keskiviikkona mukaan. Ne pitää kiskoa jalkaan torstai aamuna ennen ku nouset sängystä ylös. Ovat jotkin tukisukat ja estävät mahdollisia veritulppia. Ei ollu muuten maailman helpoin puettava, ovat siis tosi tiukat :shock:
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 14 Helmi 2012 08:44

Huhhui, viimeinen työpäivä... Tosiaan aikamoinen kasa lääkkeitä kyllä, tarviikin lisäillä omalle ostoslistalle A-jugurttia ;) Itse vältän muutenkin aina ihan tavan Buranankin ottamista viimeiseen saakka, niin voipi olla vatsalle melkoinen shokki sitten kun ruetaankin lataamaan kovia lääkkeitä ihan huolella :D

Varmaan melkoinen case nuo stay upit, itsellänihän on muutenkin ylisuuri riski veritulppiin veren geenivirheen vuoksi, ja samasta syystä jaloissa tuntuu herkästi turvotuksen tunnetta piukat housut jalassa. Voin siis vaan kuvitella miten nuo puristaa ennenkuin pääsen Ouluun asti :D Minulla tämä veritulppaongelma huomioidaan muutenkin sitten verenohennuslääkkeen muodossa leikkauksen jälkeen, siis tarvittaessa, jos joudun pitkään makaamaan syystä tai toisesta jne.

Mutta joopa, nyt alan toivoa että omat hommat sujuisi mallikkaasti ja vointi olisi tilanteeseen nähden hyvä leikkauksen jälkeen, palailen sitten tuonne oman projektin ketjuun kertomaan kuulumisia kunhan vointi antaa myöten :) Tsemppiä paranemiseen sinne!
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 14 Helmi 2012 17:33

Hurjasti tsemppiä koitokseen! Kertoilenhan sitten kuulumisia kun jaksat!
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 20 Helmi 2012 16:04

Leikkauksesta on nyt puolitoista viikkoa. Turvotus on ihan vähään vaille pois :) Näytän siis lähes itseltäni paitsi että minulla on leuka!! Purenta näyttää omaan silmäänkin tosi hyvältä, sen vähän mitä sitä tuosta edestä näkee. Paraneminen edistyy hyvin, mitä nyt viikko operaation jälkeen jouduin pikaisesti uusinta tikkaukseen kun toinen puoli oli auennut kokonaan. Nyt sekin kunnossa. Leikkaus säryt on pois mutta tilalla on ihan hirveä hermokipu :| Vähän tätä osasinkin odottaa sen vuoden takaisen viisuri operaation jälkeen. Tämä vaan on moninkertainen siihen verrattuna. Viime yönä tuskaa säteilevä leuka piti hereillä pari tuntia. Ulos ei ole ilman kaulaliinaa asiaa, leuka reagoi viileään tosi pahasti. Perjantaina onneksi kontrolli, katsotaan mitä lääkäri sanoo.
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 20 Helmi 2012 20:03

Mukava kuulla että sinulla toinen leikkaushaava lakkasi kenkkuilemasta ja tarttui kiinni, hyvä! Olikos tämä auennut haava se sama, joka alussakin tihkutti verta jokunen päivä leikkauksen jälkeen? Samoin on kovinkin lohdullista kuulla, että noinkin pian leikkauksesta voi turvotuksen sanoa olevan jo melkein kokonaan poissa - antaa jotenkin lohtua tämän omaan turbonaamatilanteeseen :mrgreen: Olisi kuitenkin tässä tylsien sairaslomapäivien ratoksi kiva päästä pyörähtämään edes kaupassa aikaa tappamassa...

Sellaista olen miettinyt, että pitäisiköhän puhumista jotenkin rajoittaa? Siis kun sulla on tämä sama tilanne sen toisen puolen suhteen viisurileikkauksen jäljiltä, niin saitko määräyksenä muuta rajoitetta kuin tuon pureskelun? Mietin vaan kun kuitenkin puhuessa leuat liikkuvat aikalailla että voiko siitä olla jotain haittaa... toisaalta samoin kyllähän leuat pakosti syödessäkin vähän "muljuvat" vaikkei ruokaa purekaan ja vaikka hampaat ei käy likikään yhdessä tai mitään sellaista, täytyy se eväs kuitenkin kielellä pukata menemään oikeaan osoitteeseen jne :D Toivottavasti nämä asiat eivät kuulu kiellettyjen listalle :?:

Toivottavasti sinulla hermokivut pian hellittäisivät, lieköhän niin että ne puskevat päälle vasta sitten kun turvotus on poissa? Oma olo on tällä hetkellä hyvinkin jees, toki kipuja on mutta edelleenkin olen sitä mieltä että pahempiakin ne voisivat olla :) Mutta ajattele miten nopeasti aika menee, pian sinulla on ensimmäinen 2 viikon toipumisaika tapettuna! Minulle ainakin ohjeistettiin että eka 2 viikkoa on sitä kaikkein kriittisintä, oikein sellaista superkriittistä aikaa :)
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 21 Helmi 2012 11:00

Sitä verta oli tihkuttanut kummaltakin puolen kun toinenkin haava oli vähän takaa auki. Itse paikallistin kyllä vuodon juurikin tuolle puolen joka aukesi kokonaan. Varmaankin se vuoti sen verran enemmän. Nyt tilanne kuitenkin ok, ei ole enää pariin päivään vuotanut yhtään :) Ja tuossa aamulla itse asiassa irtosi yksi niistä lisätikeistä. Net taitaa olla sitä sulavaa lankaa. On ainakin paljon ohuempaa kuin tuo millä haavat on alunperin tikattu. Mietinkin nyt että onko mulla tikkien poisto edessä perjantaina?? Olen koko ajan ollut siinä uskossa että suuhun laitetaan sulavaa lankaa. Ei oikein tee mieli mennä taas "kärsimään" :(
Turvotus on pois, enää näkyy ihan pienet kohouma patit juuri niillä kohdin joista luu on katkaistu. Kyllä tällä naamalla jo kylillä liikkuu. Vaikka liikuin kyllä sillä turbonaamallakin kun oli pakko. Yrittäjän elämää se.
Mä mietin kans tuota puhumis asiaa kun selvis että ite oon saanu nuo aukeamiset aikaan. Mutta miten sitä puhumatta vois olla? Mä kun oon tällainen "läppä vikainen" :lol: Aina suusta kii jossain. Eli sitä en ole rajoittanut, olen vain koittanut kovasti kiinnittää huomiota etten puris poskiani. Vaikeeta se on kun nuo posket suorastaan lepää takahampaiden päällä. Täytyy tuosta sen kirurgin kanssa vielä jutella. Mulla kun on molemmissa poskissa ihan sellaiset isot palkeet, yksi purenta virheen ongelmista on ollut koko ajan se että posket jää hampaiden väliin.
Hermokipu tosiaan ilmeni vasta kun turvotus hävisi. onneksi myös muut säryt hävisi turvotuksen myötä. Vasenta leukaniveltä vähän kolottelee. Se on jotenkin pahemmin jumissa kuin oikea. Muutoin syöminenkin sujuu, nyt olen saanut vaihdettua pikkulusikan jo jälkiruokalusikkaan :) Onneksi vähän joulun alla annoin painon nousta, se kaikki ylimääräinen on nyt jo pois! paria päivää vaille 2 viikkoa leikkauksesta ja -3,9kg! Kesäksi bikinikuntoon, thih.
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 21 Helmi 2012 11:47

Noista tikeistä mulla on se kuvitelma, että suussa sisällä on kyllä sulavat tikit. Itse sain nimittäin haavanhoito-ohjeet sikä ei-sulaville, että itsestään sulaville tikeille, joten oletan että suussa on sulavat tikit koska tuossa poskessa ulkopuolella on siten ne sulamattomat. Niille täytyisikin nyt rueta metsästämään paikallisesta tk:sta poistoaikaa huomiselle. Oliko se tikki joka sinulla irtosi, valkoista lankaa? Ainakin viisurileikkauksessa suuni ommeltiin kasaan sulavilla, ja se oli sellaista valkoista lankaa, joskin se sulasi myös melko verkkaisesti. Muistan silloin jo ehtineeni epäillä oliko se sulavaa ensinkään, mutta oli se :mrgreen: Ja tosiaan minulla on ensimmäinen konrtolli käytännössä 2,5 viikon kuluttua leikkauksesta, joten jos suussa olisi poistettavat tikit, olisin varmastikin saanut määräyksen poistattaa ne jo aiemmin.

Minä oon tässä mietiskellyt, että koskahan saisi ensimmäisen kerran suunnitella niinkin ihanaa asiaa kuin hampaiden pesua? Saitko tästä mitään ohjeita? Arvelin, että soitan sinne hamsupolille asiasta kunhan tämä turvotus laskee sen verran että hammasharja ylipäänsä mahtuisi suuhun, siis pienin mitä marketeista saa... :)

Itsellä huomaa hyvin, että jos puhuu paljon niin seuraavana päivänä se kostautuu vähän reilumpana kipuna. Sunnuntaina kävi sukulaiset ja pari kaveria mun naamavärkkiä ihmettelemässä, ja tietysti tuli sitten puhuttua paljon (sairastan tuota samaa läppävikaa nimittäin, heh), niin jopa olikin eilen sitten aamulla melkoisesti enemmän sellainen jäykän kipeä tämä naamavärkki. Noh, pitäisi varmaan yrittää ottaa tuon puhumisenkin kanssa iisisti, mutta toisaalta ei kai sekään pahaa tee että leuat saa edes vähän jotain liikettä :) Muutenkin oon tehnyt saman havainnon kuin sinä, että aamut on kipeimpiä. Olen päätellyt sen johtuvan siitä, että turvotus jotenkin pakkautuu yöaikaan enemmän kun on pitkään paikallaan.
MRM

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot