hammas operaatio alkaa

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: hammas operaatio alkaa

ViestiKirjoittaja myhanlee » 13 Maalis 2012 20:49

Jep, eka oikoja käynti takana. Vihdoin sain vähän tarkempaa tietoa mitä mulle on tehty eli alaleukaa on tuotu eteenpäin 8mm ja laitettu samalla vähän kierrettä mukaan :lol: Kasvot ovat kuulema hyvännäköiset, symmetriset. Alahuuli on vähän vinossa mikä johtuu turvotuksesta. Oikealla turvotus on alempana kuin vasemmalla ja vetää siksi huulta. Ulospäin näkyy enää pienet patit , suun sisällä sen sijaan turvotusta on vielä reilusti. Sillä ne posketkin sinne hampaiden väliin menevät. Haavat oli kiinni ja lähes parantuneet. Vähän jotain punoitusta vielä. Varsinkin vasen leukanivel naksuu. Tuo johtuu siitä tehdystä kierteestä. Nivel siellä hakee uutta paikkaansa, ihan normaalia ja loppuu puolen vuoden sisään.
Sitten alkoikin se kivuliain osuus. Leikkaus koukut lähti , ou jee- Jotain hyvää. Ja lupa pestä hampaita ihan kunnon harjalla ja ihan kunnolla. Haavat kestää sen jo ihan hyvin.
Ja sitten tuli ne huonot uutiset.... :( Nyt kun takahampaat on yhdessä ja etuhampaat on yhdessä niin eiköhän ne väliin jäävät kenkkuile. Eli tervetuloa kumilenkit! Ketuilla aloitetaan, heti kun suu kestää vaihto jäniksiin. Mitä enemmän pidän, sitä nopeemmin niistä pääsen. Uhosinkin sitten pitäväni koko ajan. Senkus, sanoi oikoja muuta kielsi että kipeäksi ei saa tulla. Eli jos hampaat kipuilee, kuminauhat vähäksi aikaa pois.
Töihin kuitenkin on aamulla mentävä eli koska kello soi 5.15, on parasta ruveta valumaan petiä kohti. Otin tuossa kunnon särkylääkkeen (vähän kipuilee suu tuollaisen käynnin jälkeen), saan varmasti yöllä nukuttua. Mutta ihan ensin, hampaiden pesu!!! Kyllä kohta tuntuu hyvälle. Oli meinaan ihan kivasti likaa keränneet nuo leikkauskoukut reilun kuuden viikon aikana. Kun on tuo peseminen ollut vähän vaikeaa :)
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 14 Maalis 2012 11:01

Nuo kumpparit on kuitenkin loppupeleissä minusta aika vaivattomat eikä ne toisaalta edes tunnu suussa, ja silti ne on tehokkaat, joten ei muutakuin mielissään vaan laitat ne aina suuhun :) Mullahan tuli jänöt tutuksi jo ennen leikkausta kun yhtä sinnikästä hammasta käännettiin kumpparivedolla ruotuun, ja yllätyin ihan miten huomaamaton se kuminauha suussa oli. Nyt olen sitten öisin pitänyt noita kumppareita OYSin semiepämääräisen ohjeen mukaan, onneksi huomenna on oikojakäynti ja siellä saan tarkat ohjeet miten edetään. En millään malttais odottaa! Pääsee kuulemaan tilannekatsauksen ja sitten saan toivottavasti virallisemmat systeemit myös noiden kuminauhojen suhteen. :) Niin joo ja leikkauskaaret ja -koukut todennäköisesti veks, jihaa!

Kipuileeko sun naama jos puhut paljon? Mulla meinaa lähteä järki tämän puheen aiheuttaman kivun/jäykkyyden kanssa, ja toivon tosiaan että se helpottaisi viimeisen sairaslomaviikon aikana tai muuten töissä olemisesta tulee melkoisen kivuliasta. Pahinta tälle turvalle näkyy olevan auton kyyti, puhe ja sitten asiat mihin tarvitsee kovasti keskittyä (kuten esim ompeleminen, huhheijaa minkä naamakivun se sai aikaan :D). Ja nyt olen pannut merkille, kun on ollut näitä tuulisia päiviä, että jos kasvoihin ottaa pitkään tuuli, niin se myös lisää kipua ja myös nostaa aavistuksen turvotusta, eli kylmästä ei turpavärkki oikein tunnu tykkäävän.
MRM

ViestiKirjoittaja MRM » 21 Maalis 2012 09:43

Miten sinulla on puremishommat lähteneet sujumaan? :)
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 22 Maalis 2012 20:41

Täälläpä sitä, yritetään jaksaa. Nämä viheliäät kuminauhat kiukuttaa!!! Joo, ei niitä silleen huomaa itse kuin raudat eli eivät hankaa tms. Mutta että on suu kipeä :cry: niin, ja asiakkaat kyllä huomaa! Tuijottavat viheliäät ihan törkeän paljon. Mutta en jaksa enää selitellä, tuijottakoot!
Huomaan purevani hammaskalustoa tiukasti yhteen noiden kuminauhojen kanssa ja se kipeyttään ihan älyttömästi kasvoja. Sinnillä tässä nyt mennään. Ei voi muuta sanoa. Täytyy vaan jaksaa uskoa että kun nyt pidän näitä koko ajan niin tämä vaihe on nopeammin ohitse. Mulla siis yksi kuminauha per puoli ja se on kierretty viiden koukun ympäri, 2 hammasta ylhäältä ja kolme alhaalta.
Eli eipä näillä mitään oikein purra. Syön kyllä ihan ruuan palasia, en enää pelkkää sosetta. Mutta ruuan pitää olla pehmeää. Hienonnan sitä kielen ja ylähampaiden avulla. Tosi pehmeitä esim paahtoleivän murusta olen vähän koettanut myös oikealla tavalla purra. Jotenkin tuntuu ettei leuassa vaan ole voimaa? Vai varonkohan vaan niin paljon?? Hyvin hitaasti ja kevyesti pystyn puraisemaan, napakat "puraisut" odottaa kai jossain tulevaisuudessa.
Mutta että on näistä jotain hyötyäkin, eipä tule naposteltua yhtään mitään :lol: Kun ei aina jaksa lähteä näitä irroittamaan. Tosin töissä tästä on vähän haittaakin kun yirtän pikkulusikan kärjellä makustella onko ruoka sopivasti maustettua. Ja nyt kun meillä on tosi kiireistä töissä, jääpi mulla kokonaan syömättä. Kiireessä kun ei ehdi näin isoihin syönti operaatioihin. Ensin kuminauhat pois ja sitten hissun kissun ruokailua..... Noh, oli kyllä aika nälkä tänään kun olin syönyt aamupuuron ja juonut 5 kuppia kahvia vaan kunnes tulin neljän jälkeen kotiin ja sain ruokalautasen eteeni.
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 24 Huhti 2012 18:38

Ja taas ollaan menty eteenpäin. Viime viikolla kävin oikojalla. Kuulema hyvin näkyy että kuminauhoja olen käyttänyt, kivusta huolimatta. Toinen puoli jo lähes ummessa eikä paljoa matkaa toisellakaan. Niinpä sain jo mukaan orava kuminauhoja. Net ne vasta tiukat on :/ Kerran niitä kokeilin, muuten olen vileä jäniksissä pysynyt.
Tuo tunnottomuus mulla kyllä vaivaa. Leikkauksesta jo yli 2 kk eikä juuri mitään edistymistä. Nyt parina päivänä vähän pistelyä tuntenut, muuten ihan "lörppä"huuli ja leuka. Kahvit aina rinnuksilla :( Höh....
Mutta eipä nyt jaksa sitä stressata, meidän talo viimeinkin rupeaa valmistumaan!! Lauantaina muutetaan. Siinäpä sitä pari kuukautta hurahtaa ettei hampaita muistakkaan
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 23 Touko 2012 13:58

Olipa vain eilen jännä käynti oikojalla. Ensin se vähän vielä fiksaili rautoja, ala vasemmalta. Sieltä purenta vielä vähän auki. Samalla tuli käsky jatkaa kuminauha vetoja. sen jälkeen se pamautti aika yllärin: Raudat lähtee juhannus viikolla!!! Olin ihan hölmistynyt :) Koko kotimatkan olinkin sitten ihan täpinöissäni. 4 viikkoa ja mä olen raudaton nainen :) Niin, no toki saan retentio levyn jne.... mutta on se silti ihan eri kuin telaketjut. Aatelkaa, juhannuksena kun syön grilli evästä, ei tarvikaan heti sännätä hammaspesulle. Ja oi kuinka mä odotankaan että pääsen pesemään hampaita ilman rautoja :lol: Pienet ne on ilot minunkin elämässä.
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 23 Touko 2012 14:24

Ohhoh! WAU! Voi olla pitkän tuntuiset 4 viikkoa ;)
MRM

ViestiKirjoittaja Tiina » 24 Touko 2012 07:38

Eli tulet pitämään kuminauhoja n. 3 kuukautta?

Oih, minullahan voisi olla toivoa saada kesän loppuun mennessä sitten kaikki mallilleen.
Tiina

ViestiKirjoittaja myhanlee » 24 Touko 2012 18:22

Kuminauhoja olen nyt pitänyt n. 10 viikkoa ja 4 edessä. Tekee jotakuinkin 3-3,5kk. Voitte vaan arvata kuinka pitkät 4 viikkoa tästä tulee. Ensin sitä ootti ja jännitti leikkausta ja nyt tätä. Mä näin sitten heti unta rautojen poistosta. Oikoja otti siinä unessa multa ensin verikokeet, sitten se pisti isolla ruiskulla muhun talidomia ja sen jälkeen piti juoda 4 lasia mehua.... Vahvistaa luustoa, se selitti :lol: Noh, ehkä ei kuitenkaan. Hassua miten noiden olemassa olon oli jo jotenkin unohtanut, mutta nyt kun tietää että niistä pääsee niin alkopa ne taas ahdistaan. Kaiken kaikkiaan täsät tuli yllättävän lyhyt vihe mun elämässä. Yläraudat laitettiin viimevuoden huhtikuussa, alaraudat elokussa. Alaraudat ei siis edes vuotta ehdi ilahduttaa mun elämää.
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 15 Kesä 2012 21:32

Odottavan aika on niin pitkä... tiistaina viimeinen, rautojen poisto alkaa :)
myhanlee

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot