Laura

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: Laura

ViestiKirjoittaja Josbeth » 20 Joulu 2009 13:42

Onnittelut rautojen poistumisesta! Eihän toi retentiolevy oo mitään verrattuna kiinteisiin kojeisiin, oot varmasti samaa mieltä! Lukioaikana itse käyttelin tuota levyä, monella kaverilla oli kans ja pidettiin niitä aina ruokailussa vesilasissa niinku mummot tekareita :D Mutta kappas, mut on operoitu samassa sairaalassa, joten hyvä tietää et puol vuotta tulen käyttämään retentioo. Mulle kyllä ehkä joutuu liimaamaan kiinteän ainakin yläpuollelle. Samaa muuten arvoivat mullekin, että n. puolen vuoden kuluttua leikkauksesta saan raudat veke!
Josbeth

ViestiKirjoittaja laku » 03 Helmi 2010 11:17

Kävin viimeviikolla oikojalla tarkastuttamassa retentiolevyä ja nyt sitten kiristivät sitä hieman. Ekana päivänä sattu ylähampaisiin ihan tajuttomasti, mutta johtu varmaan juuri siitä että nyt retentiolevy on oikein ja ei irtoakkaan enää niin helposti mitä aikaisemmin. Edelleen pidän tuonne kesäkuulle asti koko päivä käytössä retentiolevyä. Kesäkuussa kuulemma tulee sitten seuraava aika jollei tule mitään sellaista, että joutuisin itse sinne soittamaan. Yllättävän hyvin mennyt minulta tämä koko operaatio. Ilman suurempia ongelmia. Enää on jäljellä pientä tunnon puutosta vasemmalla puolella huulen alla, mutta sen tajuaa vain sillä jos jollain terävällä koskettaa niin tuntuu erilaiselta. Myöskin yläien on osittain tunnoton, mutta eipä sekään haittaa. Ainut haitta mikä on, nii on alaalla oikealla puolella semmonen "kuoppa", sopivasti ikenen ja posken välissä. (kai se poskessa kuitenkin on?) Sinne tahtoo ruoka aina jäädä, mutta epäilen että se on se kohta mistä silloin otettiin ylähuuleen tarpeita..
laku

ViestiKirjoittaja laku » 03 Kesä 2010 16:24

Vuosi tuossa perjantaina tuli vaan kuluneeksi leikkauksesta mutta jouduin sitten eilen käymään kirurgilla. Syynä korvien TINNITUS?! No huomasin helmikuussa että korvat soi jatkuvasti jne. Kävin sitten täällä kotikaupungissa lääkärillä ja kuulo testattiin. Ei mitään vikaa joten ei voi mitään. Päätin sitten soittaa tuonne KYS:aan ja tiedustella että onko yhteyttä. No halusivat sitten tarkistaa minut. No selvis että kolme hammasta ei otakkaan vasemmalta puolelta kunnolla, joten niitä joudutaan vielä laittamaan. Sitten myös purentakiskoa jossain vaiheessa rupean taas käyttämään. Puremalihakset niin jumissa, sattu ihan kun kirurgi tunnusteli niitä.. No hän sitten sanoi että juttelee fysiologin? ja oikojani kanssa että miten edetään ja ehkä tuolta kautta laittaavat vielä korvalääkärille. Tässä ennen juhannusta menen oikojalle ja saan sitten kuulla miten edetään tämän asian kanssa. Koska vaikka ei auttaisi niin on saatava poissuljettua tuo että johtuisi leuoista tai purennasta tinnitus. Mutta muille tiedoksi jos tinnitusta on niin kannattaa sanoa hammaslääkärissäkin. :)
laku

ViestiKirjoittaja mankki » 03 Kesä 2010 20:27

Olipa hyvä, että tuli esille. Itse vappuna huomasin, että korvat tinnittää ja sitä jatkui silloin kolme päivää putkeen. Kummastelinkin sitä, kun en ollut ollut missään isoäänisessä konsertissa tms. Itsellä leikkuusta silloin oli kulunut 7,5kk. En oo nyt sen jälkeen huomannu tinnitusta noin pitkänä ajanjaksona. Pitääpä seurailla. Kipeäthän korvat olivat muuten pitkään leikkauksen jälkeen, mutta se kuuluu asiaan.
mankki

ViestiKirjoittaja laku » 21 Kesä 2010 21:56

Tänään käynti oikojalla takana. Retentiolevy enää yökäytössä. Jee! Elokuussa purentafysiologille -> retentiolevyn käyttö loppuu ja tilalle tulee kisko.. taas. Syynä nämä purentalihasten jumissa oleminen ja ehkä se tinnitus. Sitten hän kuulemma katsoo hiooko hampaitani vai mitä tekee kun vasemmalta joku on ristipurennassa ja kahessa hampaassa oli jotain muuta. Kysyi onko kielikipeä kun jää kuulemma väliin? En ollu ees huomannu sitä että kieli sinne jää. Fysiologi saattaa myös tehdä hampaisiin jotain lisää että purenta oisi sitten kunnolla. Siis nuo vasemman puolen kolme hammasta. Mutta siitä kuulen sitten myöhemmin. JA tinnituksen takia laittoivat konsultointi? pyynnön korvapolille tms..
laku

ViestiKirjoittaja laku » 25 Elo 2010 18:05

Kävin eilen purentafysiologilla (olis ollut jo pari viikkoo sitten mutta nukuin nolosti pommiin ja jouduin soittamaan etten kerkeä..). No hän kokeili taas noita lihaksia ja katto että suu aukee normaalisti. Ja kysy naksuaako nivelet, ei naksu. Lihakset on kuitenkin sen verran kipeät että maanantaina saan kiskon, eilen otettiin niitä varten muotit. Saattaa olla että auttaa tinnitukseen, mutta voi olla ettei auta.. Sen näkee sitten. Hieman surettaa kun en uskonnut enää leikkauksen jälkeen tarvittavan mitään käyttää suussa tai retentiolevyn jälkeen. Mutta yökäyttöön kisko kuitenkin tulee. Mutta korvien sointi on vaan pahentunut. Toisaalta toivon, ettei johdu noista lihasten kireydestä. Mutta maanantaina saan kiskon ja sen jälkeen joskus tulen sitten kertomaan onko auttanut minun tinnitukseen.
laku

ViestiKirjoittaja laku » 30 Syys 2010 22:19

Tänään taas käyty KYS:assa. Purentafysiologi sanoi että hieman on nuo lihakset rentoutuneet kiskon avulla. Kiskoa hiottiin ja jatketaan taas käyttöä. Samalla sain ajan lokakuun loppuun. Seuraavaks vuorossa tulee hampaisiin jotain korotuksia eli muovista tehdään lisää hammasta kun ei oikein vieläkään tuo purentakohallaan ainakaan vasemmalta puolelta -> vaikeuttaa ruuan jauhamista. No jos tässä operaatiossa ruvettaisiin pikku hiljaa olemaan jo voiton puolella, en uskonut että joudun leikkauksen jälkeen vielä tämmösiäkin ottamaan kun hampaisiin lisäystä :D
laku

ViestiKirjoittaja laku » 31 Loka 2010 01:36

Torstaina korotettiin vasemmalta yhtä ylähammasta ja yhtä alahammasta. Seuraavalla kerralla korotetaan oikeelta puolelta. On hassun tuntunen, ei oo tottunu vielä tohon.
laku

ViestiKirjoittaja laku » 18 Marras 2010 12:51

Nyt on sitten korotettu molemmilta puolilta hampaita. Yhteensä kolmeen hampaaseen laitettiin tuota korotusta. Mutta täytyy sanoa ettei ikinä ole ennen tuntunut purenta näin tasaiselta. Oon tosi ilonen siitä ja kiitin oikein purentafysiologia. Ja kiitän uudestaankin tässä nyt! Oikeasti, outoa kun ei ikinä ole tuntunut purenta näin tasaiselta. Pienillä asioilla näköjään saa näköjään paljon aikaan. Pahalta kyllä tuntui kun joutui vähän puuduttamaan. Pakko sanoa, että puudutusaineen laittaminen arpiin ei tunnu kovin kivalta ja sitten jotenkin jonnekin osui se puudutuspiikki? että tirskahti silmästä ihan kunnolla.
Luulenpa että tämä minun operaatio alkaa pikku hiljaa loppua. Tammikuussa? taitaa vielä olla oikojalle aika. Tänään tosin kuulin että oikoja on vaihtunut. Koko ajan mitä kys assa olen käynyt mulla oli sama oikoja joten jännä nähdä miten osaa sitten uuteen suhtautua. Vaikka ei nähtävästi montaa kertaa tällä uudella enää tule käytyä. Jos ja toivottavasti tämä operaatio alkaa olla minun osalta ohi. :) Mutta onneksi valitin mennä tähän operaatioon mukaan, kuten sisarenikin sanoi, olen leikkauksen jälkeen muuttunut ihmisenä hieman. Positiivisempaan suuntaan. :)
laku

Edellinen

Paluu Käyttäjien operaatiot