Hengissä ja kotona!
Maanantaiaamuna menin osastolle 7.30. Sain vuodepaikan, vaatteet ja hoitaja haastatteli minua mm. ruokavaliosta ja kertoili, mitä oli tulossa. Esilääkityksen (2xpanadol ja diapam) sain kymmen aikoihin ja leikkaussaliin lähdettiin noin klo 11. Olin tosi rauhallinen leikkassaliin asti, siellä alkoi tärinä. Kanyylit, ekg-mittarit, verenpainemittari, happimaski, unilääke suoneen ja hyviä unia. Neljän aikoihin katsoin heräämössä ekan kerran kelloa. Minut siirrettiin vielä toisen osaston heräämöön ensimmäisen mennessä kiinni. Olo oli herätessä ihan hyvä, kauhea pissihätä, mutta kipuja ei ollut. Verenvuotoa oli ollut yllättävän paljon leikkauksen aikana, hemoglobiini laski 135:stä 121:een. Osastolle takasin ennen kasia illalla. En osannut pissiä sängyssä istualtaan kuppiin (ujopissa

) niin vessaan noustessa alko veret vuotaa nenästä ulos ja mahaan ja alkoi muutaman minuutin veren oksentaminen. Siihen se huono olo sitten loppuikin (sain tosin pahoinvoinninestolääkkeenkin). Eka yö meni hoitajien käydessä tunnin välein lisäämässä eri lääkkeitä tippaan ja verta nenästä pyyhkiessä. Tunnin pätkissä nukuin.
Seuraavana päivänä olo uskomattoman hyvä ja minulla oli kamala nälkä! Aamiaisen (velli + jugurtti) sain lusikoitua teelusikalla, lasista juominen teki vähän hankalaa, mutta oli kuitenki mulle nokkamukia helpompi vaihtoehto. En käyttäny peiliä apuna. Bebanthenia kului ja kuluu tosi paljon. Näin kirurgini Kainulaisen ja Yli-Petäyksen, joiden mukaan leikkaus ei olisi paremmin voinut mennä. Etuhampaiden keskilinjat ovat nyt millilleen suorat, nenäkin näyttäisi suorentuneen hiukan (ei irrotettu, kiristelanka nenän alaosassa) ja alaleukaa lyhennettiin 1 cm. Yläleukaa on tuotu eteen alas ja kierretty muistaakseni 1,5 mm. Suukin aukesi yllättävän paljon. Sovittiin seuraavaksi päiväksi röntgenit ja kotiuttamisen koettaminen. Päivä meni virkeänä, kävin itse suihkussakin.
Toisena yönä sitten kirurgin varoitusten mukaisesti turvotus nousi yläleuankin kohdille ihan tosissaan ja olo oli aika hankala. Poskien turpoaminen ahisti nenää (joka muuten pysyi koko ajan auki) ja vaikeutti suun aukaisemista. Olin myös hieman pahoinvoiva (en oksentanut) ja muutenki heikon näköinen. Määrättiin lisää kortisonia turvotukseen ja yksi sairaalapäivä lisää. Iltaa kohden olo parani jälleen pahimman turvotuksen hellitessä. Kipuja ei ollut koko aikana. Sain kahta kipulääkettä, antibioottia, allergialääkettä ja kortisonia.
Tänään pääsin kotiin yhden jälkeen päivällä. Lääkkeinä nyt antibioottikuuri loppuun, nenäsumute, ibumax 800mg ja panacodin rinnakkaisvalmiste Gebacod. Ruoka on ainaki tähän asti maistunu hyvin ja nälkää riittää. Tunnottomia kohtia on vähän. Itsestä katottuna oikea puoli on normaalin oloinen sekä ylhäältä että alhaalta. Leuan kärjessä on tunto. Alaleuassa tunnoton kohta vasemalla sekä ylhäällä myös. Kitalaessa osittaista tunnottomuutta. Kovasti kihelmöi lähes koko ajan. Hermot eivät olleet tulleet leikkauksessa näkyviin ollenkaan. Kuminauhoista ei ole puhuttu vielä mitään eikä splintti ole ollut käytössä kuin leikkauksen ajan. Seuraava aika kontrolliin on 9.10 ja oikojalle 31.10. Koetanpa seuraavaksi saada pari kuvaa näytille