Pitihän se joku ongelma minullekin kehittyä, kun muuten kaikki on mennyt hyvin. Vietin tänään neljä tuntia suupolilla: ensin normaalissa tarkastuksessa ja sen jälkeen kirurgin luona ja röntgenissä.
Perustarkastuksessa kaikki oli ok. Hampaat eivät ole liikkuneet. Retentiolevyä sain luvan pitää vain öisin (nyt pitänyt 24/7 5kk), paitsi jos levy tuntuu kiristävän iltaisin, on se merkki siitä, että hampaat liikkuu ja levyä on pidettävä enemmän.
Tämän tarkastuksen lopussa mainitsin "räkävaivastani" eli leikkauksen jälkeen olen saanut joka aamu niistää räkää, vaikkei nuhaa tai allergioita ole. Räkä myös kerääntyy poskionteloihin > luo paineen levyihin > retentiolevyn käyttö tuntuu ilkeältä muutenkin ahtaan olon lisäksi. Samalla nieluun ilmestyy räkäklimppi, joka ei niistämällä tai nielaisemalla tule pois ja tuntuu välillä tukkivan nenän hengitystiet nielusta päin. Minut kuvattiin ja selvisi, että poskionteloissa ei onneksi ole mätää (minulla ei ole koskaan ollut poskiontelontulehdusta). Oikeanpuoleinen limakalvo on kuitenkin reilusti paksuuntunut eikä se ole hyvä merkki. Nenänvarteni on kiero: ylhäältä oikealle ja alhaalta vasemmalle, lisäksi jokin "pussi" on normaalia suurempi. Nämä ominaisuudet ovat siis olleet minulla aina, mutta vasta yläleuan siirtämisen jälkeen alkaneet oireilla.

Sain lähetteen korvapolille, jossa korvalääkäri tulee tutkimaan poskiontelot nenän kautta jonkinlaisena tähystyksenä. Pahimmassa tapauksessa nenänvartta on ruvettava kirurgisesti oikomaan ja tuota "pussia" pienentämään. Ensiavuksi sain nenäsumutetta. Seuraavaa hoitosuunnitelmaa odotellessa... tämän kanssa elää kyllä, mutta välillä inhottaa. Aion kuitenkin juhlistaa leikkauksen vuosipäivää tiistaina vaikkapa leivoksella, niin paljon ihanampi kulunut vuosi on ollut oireelliisiin vuosiin verrattuna!