Mymmelin operaatiot

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Mymmelin operaatiot

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 21 Joulu 2009 15:33

Hei! Ajattelin laitella tänne oman tilanteeni kuulumisia. Olen 30-vuotias nainen ja tänään oli röntgen ja keskustelu leukakirurgin kanssa. Minulla on avopurenta ja jotain purentavian alkua todettiin jo ala-asteella. Purentavika oli kuitenkin niin pieni, etteivät ruenneet oikomaan. Nyttemmin kaikenlaisia vaivoja on alkanut ilmetä ja koen oikomisen enemmän kuin tarpeelliseksi. Ensimmäinen vaihe oli noin syksyllä, jolloin sain lähetteen keskussairaalaan. Nyt ollaan toisessa vaiheessa, eli röntgenit, muotit ja kuvat on otettu sekä olin juttelemassa leukakirurgin kanssa. Röntgenkuvista löytyikin sitten aikamoinen yllätys. Hammaslääkäri sanoi, että minulla ei ole leukaniveliä ollenkaan. Tai jäljellä oli vain pienet rosoiset tyngät. Leikkausoperaatio on sitten monimutkaisempi. Leukojen leikkauksen lisäksi pitää asentaa tekonivelet. Ihmetys oli aika suuri, koska sellaista tapausta ei kuulema ollut koskaan ennen heillä ollu ja ei yhtään tiedä mistä se voi johtua. Reumaa minulla ei ole todettu. Onneksi kuitenkin ovat leuat vielä pysyneet kasassa. Niin seuraava vaihe on sitten viisaudenhampaiden poisto. Kaikki neljä jököttävät paikallaan ja siitä lähdetään sitten ensi vuoden puolella liikkeelle. Olen lukenut näitä keskusteluja ja kokemuksia täällä aika paljon ja toisaalta tiedän kyllä mitä edessä on, mutta silti on pieni jännitys mielessä. Erityisesti tuo nivel asia nyt mietityttää.
Mymmeli

Re: Mymmelin operaatiot

ViestiKirjoittaja Tiina » 22 Joulu 2009 01:26

Tervetuloa seuraamme.

Taidatkin olla ensimmäinen tällä foorumilla, jolle tulee leukanivelproteesi.
Tiina

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 22 Joulu 2009 22:13

Kiitos toivotuksista!

Nyt tulikin kutsu tammikuun alkuun luuston gammakuvauksiin. Sieltä sitten näkee johtuuko nivelten kuluminen jostain luustoperäisestä sairauhdesta. Onko muuten muilla leukaleikkaukseen menneillä ollu tämä gammakuvaus vai onko tämä itselläni vain kulumien takia? Muistaakseni vastaanotolla eivät puhuneet tästä mitään.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Sara » 13 Tammi 2010 23:30

Oletko jo käynyt Mymmeli gammakuvauksessa? Mulla on yläleuka leikattu 4 viikkoa sitten ja alaleuka reilu 10-vuotta sitten. Mulla on nivelessä myös kulumaa ja ennen tätä toista leikkausta mulle suunniteltiin gammakuvausta. Selittivät muistellekseni, että siitä näkee aineenvaihdunnan leukanivelissä ja tarkemmin ne kulumat sekä sen pohjalta on sitten helpompi suunnitella sopiva leikkaus. Lopulta multa sitten kuvaus peruttiinkin, kun leukanivelen kuluma ei ollutkaan muuttunut 10-vuoden takaiseen niin radikaalisti (oli jo silloin ollut huomattava), joten uskalsivat ryhtyä uuteen operaatioon ilman sitä. Mullekaan ei ole osattu selittää miksi leukanivelet on huomattavan kuluneet. Mulla tosin on muissa yhteyksissä löydetty reuman sukuisiin sidekudossairauksiin viittaava korkea tumavasta-aine, mutta sen pohjalta ei ole mitään tarkempaa diagnoosia.

Aikamoiselta kuulostaa tuo sun leukanivelten tilanne. Uudet nivelet on varmasti enemmän kuin tarpeen. Entisen leukaleikkaus ryhmän puolella yhdelle käyttäjistä oltiin tekemässä leukanivelten proteesileikkaus. Niitä ei ilmeisesti kovin paljon ole Suomessa vielä tehty, mutta niitä tekevä kirurgi on asiantunteva sekä leikkauksen tulokset on olleet hyviä ja leikatut tyytyväisiä. Näin muistelen...
Sara

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 15 Tammi 2010 02:08

Gammakuvauksessa on käyty ja odottelen nyt jännittyneenä tuloksia. Ottivat kuvat polvista ylöspäin ja tarkemmat kuvat leuoista. Ilmeisesti lähiaikoina tulee kutsu vastaanotolle ja tietää sitten asiasta tarkemmin. Leukakirurgi sanoi aiemmalla käynnillä, että proteesi tässä yhteydessä on senkin takia pakollinen, että ne jäljellä olevat nivelen tyngät eivät kestäisi alaleuan siirtoa. Sinänsä harmi, että asia tuli näin puun takaa. Mulla ei ole aiempia kuvia nivelistä eikä sitten tiedä yhtään onko kuluminen pysähtynyt jossain vaiheessa vai jatkuuko se koko ajan. Alaleuka on kuitenkin niin takana, että kulumat voivat johtua jo pelkästään virheasennosta. Nyt se alaleuka tukkii vähän henkitorveakin. Erityisesti sen huomaa maatessa, kun ei henki kulje kunnolla ja sitten ei saa nukuttuakaan kunnolla. Hommasin nyt vihdoin ja viimein niskatukityynyn niin se tuntuu aukaisevan vähän henkitorvea.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja jhy » 24 Tammi 2010 16:13

Moikka! Itsellä on siinä mielessä sama tilanne, että leukanivelet ovat jääneet todella pieniksi. Tämä johtuu reumasta, joka mulla todettiin ala-asteen loppuvaiheilla. Mitään kipuja ei ollut tuntunut tuolloin, mutta nivelet olivat kerenneet tuhoutua lähes täysin. Havainto tulikin hammaslääkäriltä, kun leuka oli niin epätavallisen sisään päin "kaartunut". Eli saattaa hyvinkin olla sulla sama juttu, eli tämmöinen lähinnä leukaniveliin keskittynyt reuma (omalla kohdalla näin + ranteet pistetty kertaalleen liikerajoituksen vuoksi, ei siis sielläkään kipua).

Joo, eihän tämä kyllä herkkua ole ollut kun aina välillä (=aika usein) saa katseita muilta tämän oudon lookin takia. Varsinkin syödessä :D Niinpä tuleekin pidettyä poikkeuksetta leukaa edessä nivelet jännittyneenä kun ihmisten ilmoilla ja koulussa kulkee :mrgreen: Harmi kun ei tuohon syömiseen oikeen auta. Muina tästä aiheutuvina ongelmina uniapnea ja melko huono itsetunto. En tiedä oletko itse tuota uniapneaa havainnut, omalla kohdalla kuorsaan todella voimakkaasti ja unen aikana tapahtuu hengityskatkoksia (nämä siis muilta taloudessa asuvilta kuultua), väsynyt tosin en ole ollenkaan päivisin.

Oikomishoitoa aloitettiin tuossa arviolta 4-5 vuotta sitten, ja silloin jo kerrottiin että täytyy operoida sitten kun pituuskasvu pysähtyy. Ja sitä onkin tässä ooteltu, luultavasti pari vuotta menee kyllä vielä ennen kuin leikata uskaltaa, ikää nyt siis 17 vuotta. Kovasti kuumottaisi saada tuo sivuprofliili normaaliksi :).

No menipäs omien asioiden paasaukseksi. Joka tapauksessa, tarkoitus oli kertoa ettet yksin ole tapauksesi kanssa ja "ilahdutti" (ei sillä että tätä kenellekään toivoisi) huomata että joku muukin saman jutun kanssa kamppailee. Vahvasti kyllä epäilisin kohdallasi reumaa, tulehdus on luultavasti joskus kriittisissä kasvuvaiheissa siellä kivuttomana ollut ja tästä seurauksena tuo muutos. Mutta ei muuta kun tsemppiä sulle, ja jos kiinnostaa jotain niveliin liittyvästä kysyä niin anna mennä, muusta en oikein osaakaan kertoa :) Ainiin ja tuo proteesi kiinnostaisi myös, eli miten sinulle on sitä suunniteltu? Kun kysyin reumalääkäriltä siitä vaihtoehtona, sanottiin että niitä ei tehdä leukaniveleihin ollenkaan vaan lähinnä vain suuriin niveliin kuten lonkkaan tai vastaavaan. Sillä kun saisi eliminoitua myös tuon uniapnean kun leukaa saisi oikeasti eteenpäin.
jhy

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 26 Tammi 2010 00:44

Kiva kuulla jhy etten ole asian kanssa yksin. Tai siis en kenellekkään tietenkään toivo tälläisiä ongelmia. Nyt sain kuulla gammakuvausten tulokset ja oikeassa leukanivelessä on aktiivista toimintaa ja niskassa kulumaa. Sen aktiivisen toiminnan kyllä huomaakin. Nivel paukahtelee välillä ilkeästi ja sitkeämpää tai kovempaa ei voi sillä puolen purra ollenkaan. Erehdyinkin tässä vähän aika sitten syömään hieman kovempaa lakua oikealla puolen ja leuka ja hampaat oli arat vielä seuraavanakin päivänä. Syöminen pitää tehdä nyt vasemmalla puolella. Haluaavat nyt kuitenkin seurata sitä nivelen kehittymistä ja leikkauskin ilmeisesti sen takia lykkääntyy. Saa nähdä lykkääntyykö oikomishoitokin. Mitä muuten sinulle on nyt sen 4-5 vuoden aikana tehty?

Muuten eivät osanneet reumasta sanoa mitään. Ajattelinkin mennä ihan lääkärin vastaanotolle ja pyytää sen reumakokeen. Välillä on aina särkyä käsissä ja selkä on aika huonossa kunnossa. Tuleeko sinulle muuten sellainen tunne, että haluaisit joskus aina hautoa käsiäsi oikein lämpimässä? Se tuntuu itsestäni ainakin hyvältä käsissä.

Puhuit tuossa viestissäsi myös niistä oudoista katseista. Ikää minulle on kertynyt nyt kolmisenkymmentä vuotta ja vieläkin aikuisilta ihmisiltä saa niitä mukavia tuijotuksia osakseen. Leukaa olen itsekkin pidellyt ihmisten ilmoilla jännityksissä ja siitäkös on tullu sitten niska ja pää kipeäks. Nyt oon yrittäny pitää ihan normaalisti siellä missä se on ihan pää- ja niskasärkyjen välttämiseksi. Ja se syöminen on tosiaan ihan asia erikseen. Jos leivän päällä on enemmän tavaraa niin puolet on kyllä lautasella. Parempi päälliset syödä erikseen ja leipä lopuks :mrgreen:. Uniapnea ja huono itsetunto on myös ihan tuttua juttua. Tuohon uneen kyllä on auttanu mulla nyt niskatukityyny. En kuulema enää kuorsaa enkä itsekkään herää siihen että kuorsaisin. Ennen aina selälläni nukkuessa yritin työntää käsiäni pään taakse, mutta sekin tapa on loppunu. Ja melkein joka aamuiset ja päiväiset niska- sekä päänsäryt loppui sillä. Hommasin siis jyskistä sellaisen kovan muotoillun WellPur contour. Aluks tuntuu tosiaan kovalle, mutta vetää pään ihan väkisin hyvään asentoon. Hengittäminenkin helpottuu maatessa. Joskus jos rikastuu niin olisi mahtava hommata WellPur patjakin.

Niin siis takaisin taas asiaan. Kyselit siitä proteesista. Ei kirurgi täällä kiistänyt proteesin laittoa, vaan sanoi että se on melkein pakollinen. Sanoivat, että kyllä niitä on tehty, mutta ei varmaankaan kovinkaan paljoa. Vielä en tiedä tarkasti leikkausuunnitelmaa, mutta sen verran nyt tiedän, että ilmeisesti pistävät remonttiin sekä ylä- että alaleuan. Mutta voimia sulle ja kaikille muille samassa tilanteessa oleville oottelemiseen. Odottelen itsekkin kovasti jo oikeaa leukaa ja tietysti ennenkaikkea näiden oireiden helpottumista. Mutta siihen on vielä pitkä taival... ;)
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 05 Maalis 2010 00:17

Eräänlaista etenemistä asiassa tämäkin vaikka ei nyt varsinaisesti liity leikkaukseen eikä operaatioon. Verikokeista kävi nyt ilmi, että melko todennäiköisesti on reuma (reumafaktor 103 ja viitearvo on alle 14 ja nivelreumaan liittyvät sitrulliinivasta-aineet 155 viitearvo 7-10). Reuman oireetkin ovat nyt viimeisien kuukausien aikana alkaneet tulla melko konkreettisesti esille. Välillä on aika huono olo ja kuumetta nostaa joka ilta. Nyt kun ynnää monta asiaa yhteen niin ilmeisesti tuo reuma on alkanut jo yläasteen aikohin, mikä laitettiin silloinkasvukipuen piikkiin. Ajan mittaan se on sitten kuluttanut leukaniveliä.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 23 Heinä 2011 13:31

Pitkä odottelu palkitaa ja vihdoinkin alkaa edetä asia. Syyskuulle on varattu monta aikaa ja yksi niistä on kitalaen levitysleikkaus. Purenta oli pahentunut ensimmäisistä käynneistä ja joutuvat senkin takia pitämään taas palaveria. Toivottavasti ei muuta asiaa vaan päästäisiin jo hommiin. Siitä se lähtee. Mielessä pyörii miljoona asiaa, mutta olen ajatellut nyt ottaa vaan yhden käyntikerran kerrallaan ja katsotaan mitä eteen tulee.
Mymmeli

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 14 Maalis 2012 14:54

Syksystä vierähtikin kevääseen ennenkun oikeesti päästiin alkuun. Aikoja siirrettiin leukanivelien takia ja nyt on sitten onnellisesti kumilenksut suussa. Tästä se nyt todellakin alkaa :) .
Mymmeli

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot