Toipuminen leikkauksen jälkeen

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Toipuminen leikkauksen jälkeen

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 24 Huhti 2017 12:48

Olen nyt menossa leikkaukseen ja toipuminen mietityttää. Miten nopeasti leikkauksesta toipuu ja pystyy tekemään ja touhuamaan? Olen yrittäjänä ja kevät on sesonkiaikaa sekä työ on jokseenkin raskasta ulkotyötä. Sairaslomaan ei siis olisi aikaa ja hommia pitäisi jatkaa miltei heti leikkauksen jälkeen.
Mymmeli

Re: Toipuminen leikkauksen jälkeen

ViestiKirjoittaja miisa » 26 Huhti 2017 23:04

Toipuminen on todella yksilöllistä, kuten voi lukea täällä olevista keskusteluista. Itse elin normaalia elämää heti leikkausta seuraavana päivänä kun pääsin sairaalasta lukuunottamatta etten juurikaan urheillut ennen kuin 3vk oli kulunut. Toki kävelin, pyöräilin (ja typerä kun olen niin pelasin jopa futista tokalla viikolla :D) ja tein kaikki arjen normaalit asiat mitkä vaativat fyysistä ponnistelua.

Olin sairaalassa kivuton ja kotiin päästyäni söin 6 päivän ajan buranaa, jonka aikana jo asteittain vähensin määrää. Ulkonäkö ei toki välttämättä mairittele ensimmäisen parin viikon aikana, mutta itse ainakin olin 3vk päästä jo normaalin näkönen, pahin turvotus kesti siis viikon pari. Kantsii syödä kunnolla, se vähentää huimausta ja heikostusta sekä liikkua kävellen, mikä vähentää turvotusta. Sinänsä en näe, että olisi estettä olla normikunnossa hyvinkin pian.

Jokseenkin raskaasta ulkotyöstä en tiedä mitä tarkoitat? Itse olin salilla ja juoksemassa 3vk jälkeen, joten jos salilla käynnin voi rinnastaa jokseenkin raskaaseen ulkotyöhön niin _on mahdollista_ että voit niitä tehdä. Olisin omasta puolestani ollut jo ennen 3vk kulumista salikunnossa, mutta lääkäri oli sinänsä kieltänyt urheilun ja todellisuudessa en silloin 3vk kohdallakaan olisi saanut mennä salille.

Riippunee siis täysin olostasi, mutta kaikki on mahdollista. Riippuu myös siitä, kuinka innokas olet noudattamaan lääkärin ohjeita siitä, mitkä fyysiset aktiviteetit ovat sinulle sallittuja. Itse en noudattanut täysin ja en nähnyt ongelmaa siinä :D
miisa

Re: Toipuminen leikkauksen jälkeen

ViestiKirjoittaja Mymmeli » 27 Huhti 2017 10:18

Kiitos vastauksesta. Sitten on vielä toivoa :). Kyllä ne ulkotyöt vastaa punttisalia. Kantamista, siirtelemistä, nostelemista, vääntämistä, kääntämistä. Eli kaikkea sitä mitä ulkona ja puutarhassa voi tehdä. Pitää vaan yrittää kuunnella kehoa ja tehdä sen mukaan. Jostain kumman syystä olen aiemminkin tehnyt asiat just päin vastoin mitä lääkärit sanovat :D .
Mymmeli

Paluu Leikkaus