Kitalaen levitys leikkaus?

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja pepe » 10 Helmi 2009 18:09

Heips!

Onko kellään kokemusta kitalaen levitys leikkauksesta? Tänään laitettiin sellanen koje kitalakeen valmiiksi.
Ens viikolla olisi leikkaus ja sitten sen kojeen avulla aletaan levittään kitalakea leveämmäksi. :)
Noin vuoden päästä operoidaan sitte alaleuka kun toinen leukaluu on lyhyempi. Olisi kiva kuulla
kommentteja muilta miten leikkaukset ovat sujuneet. Ja varsinkin tästä kitalaen leikkauksesta, kun siitä ei
ole paljon kirjoiteltu tai en ainakaan ole löytänyt tietoa...
pepe

Re: Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja Hepe » 10 Helmi 2009 20:13

Heippa! Mulle tehtiin kitalaen levitysleikkaus huhtikuussa 2007. Siinähän yläleuan ienraja sahataan, mutta ei aivan irtonaiseksi, vaan sen verran että kitalaki pystyy leviämään.
Se leikkaus kesti noin 2-3 tuntia. Herättyäni pystyin puhumaan suht normaalisti. Kivut pysyivät lääkityksellä poissa, mutta oksensin kyllä jonkin verran ja huimasi. Mut sekin riippuu ihan ihmisestä. Kasvot turposivat aika paljon leikkauksen jälkeisenä päivänä ja nenä näytti hieman leveämmältä ja pystymmältä. Onneksi se kuitenkin palautui aika paljon. Olin sairaalassa vain yhden yön. Heti kun pääsin kotiin, niin ns.avaimella tuli pyöräyttää sitä kitalaessa olevaa kojetta puolikierrosta jokapäivä. Se tuntui aluksi vaikealta, kun ei tiennyt tekeekö sen oikein. (sairaalassa vain kerran pikaisesti näytettiin). Jouduinkin kerran käymään oikojallani, joka vielä kerran näytti sen minulle. Sen jälkeen kun joka päivä näin teet, niin pikkuhiljaa etuhampaiden väliin alkaa muodostua rako. Se rako kyllä jonkinajan päästä sulkeutuu, mutta huomaa selvästi kuinka kitalaki on leveämpi.
Hepe

ViestiKirjoittaja pepe » 10 Helmi 2009 23:11

Sain myös avaimen jolla saan sitten alkaa leikkauksen jälkeen ruuvaileen. Oikoja opasti kyllä hyvin miten toimii. Se mua mietityttikin että miten puhe sujuu,
jospa se sitten ei olis hankalaa ja naama ei kovin turpoa, ettei kovin kauan tarvitse kotona istua :) Kunhan tässä vielä terveenä pysyis ettei leikkaus siirry!
pepe

ViestiKirjoittaja leukalissu » 13 Helmi 2009 21:36

Huuah,
minulla on kaikki tuo vastaava myös edessä: menin viime syksynä oikomishammaslääkärin konsultaatioon lähinnä kovien päänsärkyjen vuoksi. Toki tiesin entuudestaan, että purentani on virheellinen, mutta aikaisemmin se ei ollut aiheuttanut juurikaan vaivoja, ja kun kaikki muut päänsäryn aiheuttajat oli jo seulottu pois, jäi jäljelle enää tuo purentavika.
Hammaslääkärin tuomio oli seuraava: raudat ylä- ja alahampaisiin, kitalaen levitys ja alaleuan pidennysleikkaus. Uusi aika on varattu 16.2. maanantaiksi, muotit otettiin jo viime kerralla, nyt siis seuraavaksi isketään rautaa suuhun... :mrgreen:

Kirjoittele miten tuo kitalaen levitysleikkaus sujui ja miten toipuminen sujuu? Tuleeko pitkä sairausloma?
Tsemppiä!
leukalissu

ViestiKirjoittaja Hepe » 14 Helmi 2009 12:22

Heippa! Mulla sairasloma kesti vajaa kolme viikkoa sen levitysleikkauksen jälkeen. Eli aika nopeeta toivuin siitä vaikka alussa tuntui, ettei naaman turvotus laske millään.
Multa otettiin se koje pois kitalaesta noin kolmen kuukauden jälkeen leikkauksesta ja sen tilalle asennettiin kevyempi metallilanka. Sit laitettiin (5 kk leikkauksesta) raudat ensin ylähampaisiin ja pari kuukautta siitä alahampaisiin. Olen nyt sit pitänyt rautoja 1v 4kk. Olen leikkausjonossa ja ensi kuussa todennäköisesti leikataan sekä ylä- että alaleuka. Tästä leikkauksesta toipumiseen voi mennä jopa 5-10 viikkoa riippuen ihmisestä. :?
Hepe

ViestiKirjoittaja pepe » 20 Helmi 2009 23:10

Heips!
Leikkaus sujui hienosti, kesti 45 minuttia. Aamupäivästä leikattiin, mutta illalla pääsin vasta tolpilleni. Huimasi, ei jalkeille päässy. Illalla oli hetken huono olo kun yritin vähän syödä, mutta sekin meni nopeesti ohi, oksentaakkaan ei tarvinnu. Naama turposi vähän, lääkärikin ihmetteli seuraavana päivänä että olin niin vähällä turvotuksella selvinny. Pidin kyllä ahkerasti jääpusseja poskilla ekapäivänä ja vielä alku yöstä. Kipuja ei oo ollu pahemmin, lääkkeitäkin olen jo jättänyt pois. Sairaslomaa sain reilut 4 viikkoa. Puhe sujuu aika hyvin, tikit kirraa varsinkin kun nauraa :lol: Saa nähä että tuleeko kipuja kun tänään piti alkaa sitä kojetta ruuvaileen pari kertaa päivässä. Pehmeetä ruokaa syödään seuraava kuukausi :D . Toivottavasti toipuminen jatkuu samaa rataa!
pepe

ViestiKirjoittaja leukalissu » 27 Helmi 2009 20:53

Moi Pepe,
ja kiva kuulla että kaikki sujui hyvin! Missä sut muuten leikattiin?
Pikaista paranemista :)
leukalissu

ViestiKirjoittaja pepe » 03 Maalis 2009 17:20

Moi Leukalissu! :D

Mut leikattiin Oulun hammas- ja suusairauksien klinikalla. Normaalisti tämä levityshoito oltaisi järjestetty oman paikkakunnan hammaslääkärissä, ja leikkuu Oulussa,mut huono tuuri kun just mun leikkauksen jälken jäi täälä hammaslääkäri parinviikon lomalle, ni oon nyt viikon välein käynyt Oulussa näyttämässä, että onko levitys sujunut oikein. Torstaina taas käynti ja ehkä jo levitys loppuu siihen, viimeksi sanovat että korkeintaan ens maanantaihin ja sitte lukitaan tuo koje ja pidetään se tuola kitalaessa muutamaviikko että luut luutuvat kunnolla kiinni. Nyt on ihana hymy... puolen sentin rako etuhampaiden välissä!!! Ei passaa hymysuin kovin kuljeskella, sen verran hurjan näkönen!!! :D Onneks tää on vain väliaikaista!
pepe

ViestiKirjoittaja leukalissu » 26 Loka 2010 15:29

Heissan, täällä taas pitkästä aikaa!
Nyt on sitten kitalaen levitysleikkaus takanapäin, leikattiin 27.9.2010 Kirralla. Leikkaus ja sairaalassaolo sujuivat kaikin puolin hyvin, ja pääsin leikkausta seuraavana päivänä kotiin. Leikkauksessa ienrajat sahattiin poskien puolelta lähes irti, ja kitalaki vedettiin taltalla etuhampaiden välistä ienrajasta kahtia. Leikkauksessa kiinnitettiin myös kitalaen levityskoje ylähampaiden yläpuolelle luuhun yhteensä neljällä ruuvilla. Jo pari viikkoa ennen leikkausta sain oikomiskojeet ylähampaisiin. Viikon kuluttua leikkauksesta alkoi varsinainen kitalaen levitys, käänsin itse pitkällä "avaimella" kojetta aamuin illoin aina yhden numeron verran eteenpäin. Levityksen ei kuulemma yleensä pitäisi aiheuttaa kipua, mutta mulla särkyä ilmaantui jostain syystä niin paljon, että lopulta oikomishammaslääkärini oli sitä mieltä, että levitetään vain kerran päivässä, ja tuntia ennen otin vielä särkylääkkeen, jolloin kipu pysyi aisoissa.

Levitysvaihe kesti vain kaksi viikkoa, ja nyt kojeeseen on laitettu lukitusruuvi pitämään se saavutetussa leveydessä luutumisen ajan, eli noin 4-5kk. Etuhampaat sojottavat nyt tosi rumasti, etuhampaiden välissä on suuret raot, ja lisäksi toinen etuhampaani on selvästi "pudonnut" alaspäin, mutta kuulemma siitä ei tarvitse olla huolissaan, korjaantuu kyllä ajan mittaan. Näytänkin tällä hetkellä ihan virtahevolta kun avaan suuni xD Hammasrivini oli kuitenkin ennen ihan tasainen, vaikka purenta olikin virheellinen. Syöminen on aika vaikeaa kitalaessa olevan ison rautaklöntin vuoksi, eikä mitkään hampaat tunnu osuvan purennassa kunnolla yhteen, ja olenkin laihtunut pari-kolme kiloa (se on tietty ihan positiivista)! Nyt seuraavaksi tulee oikomiskojeet myös alaleukaan, ja kun hammaskaaret on saatu vastaamaan toisiaan, on vuorossa alaleuan siirto eteenpäin. Hammaslääkärini arvioi että noin 10mm pitää siirtää. Alustavan arvion mukaan alaleuan leikkaus olisi ensi syksynä.
Laitan jossain vaiheessa kuvia matkan varrelta...
leukalissu

ViestiKirjoittaja eijatu » 29 Loka 2010 22:40

Moi!!
Mulle tehtiin kitalaen levitysleikkaus syyskuun 2010 lopulla. Saikkua n. 4 viikoa. Viikko jälkeen operaation aloin "ruuvaamaan" tuota levitysrautaa kitalaessa. Nyt kohta 4 viikkoa takana ja etuhampaiden rako noin puoli senttiä. Hurjan näköistä :D! Miten kauan tunnottomuus hampaissa ja ikenissä kestää? Rauta hankaloittaa puhumista (on aikamoista sössöttämistä) ruokailu myös hankalaa. Mutta, mutta, huumorilla eteenpäin. Kaikki on muuten mennyt tosi hyvin. Jonkin verran iltaisin särkyä poskipäissä. Leikkauksesta nyt 5 viikkoa ja vielä jonkin verran turvotusta.
eijatu

Seuraava

Paluu Leikkaus