Kitalaen levitys leikkaus?

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Re: Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja lennu27 » 30 Loka 2010 08:39

Hei mulle tehtiin samanlainen leikkaus noin vuosi sitten ja edelleen on tunnottomuutta nenän alla ikenissä ja hampaissa.Hammaslääkärini sanoi, että sitä voi kestää parikin vuotta ennenkuin tunto palaa.Joo puhuminen raudan kanssa oli todellakin sössöttämistä ja mulla meinasi loppusuoralla mennä hermo koko rautaan kun kieli oli niin kipeä.
lennu27

ViestiKirjoittaja eijatu » 01 Joulu 2010 19:53

Moi moi!

Kaksi kuukautta leikkauksesta ja kieli kipeä kun hankaa tuohon "levitysrautaan". Vielä turvotusta jonkin verran poskissa. Syön edelleen aika pehmeitä ruokia. Olen yrittänyt purra jotain pikkuisen kovempaa, hampaisiin sattuu ja niitä jomottaa syönnin jälkeen jonkin aikaa. Eli ei kannate vielä järsiä kovia safkoja. Etuhampaat meni muutamassa viikossa yhteen. Harittavat muuten ihan erimalliin kuin ennen operaatiota :D . Elikkä eivät ole samalla tasolla ja liikuvat kun sormilla pikkuisen heilutan. Ei tunnu mukavalta. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta??
Tuntoa ei ole ikenissä eikä hampaissa. Toivottavasti sitten vuoden päästä :) .
eijatu

ViestiKirjoittaja musantti » 19 Joulu 2010 15:38

Oma kokemus tähän asti.
Alkaa olla viikko leikkauksesta takana ja pelistä katsoo aivan erinäköinen ihminen kun leikkaukseen mennessä, eli koko naama on turvoksissa ja molemmat silmät mustana (järkyttävä otus).
Jouduin olemaan sairaalassa 4 vuorokautta leikkauksen jälkeen tiputuksessa, koska nieleminen oli kivun takia mahdotonta. Lääkärin mukaan tämä on erittäin harvinaista, mutta näitä sattuu muutamia vuodenaikana ja tietenkin minulle :evil: Nyt nieleminen onnistuu jollakin lailla, jos ottaa ensin kasan särkylääkkeitä ja odottaa, että ne vaikuttaa ja yrittää juoda/syödä (viiliä tai pilttiä) sitten. En olisi ikinä uskonut, että suhteellisen pienestä operaatiosta tulee tämmöiset kivut :( Saa nähdä meneekö nieleminen taas mahdottomaksi, kun kitalakeen asennetulla kojeella ruetaan levittämään kitalakea.

Mukava katsella sivusta, muiden mässätessä joulupöydässä :(
musantti

ViestiKirjoittaja musantti » 29 Joulu 2010 14:25

Vieläkin vuotaa jostakin verta, vaikka kohta kolme viikkoa takana leikkauksesta :( Lisäksi olen kärsinyt leikkauksen jälkeen asentohuimauksesta. Makuulle mennessä pyöritään kuin karusellissä ja jos ei istu sängynlaidalla vähän aikaa ylös noustessa, niin sitten mennään pitkin seiniä tai turvalleen lattialle.
musantti

ViestiKirjoittaja lennu27 » 30 Joulu 2010 18:46

Hei mulla oli kanssa tota huimausta.Makuulle mentäessä ja ylös noustessa huimasi todella. Huimaus mulla meni ohi kun ei tarvinnut enää avata kitalakea avaimella. Toivottavasti sullakin helpottaa.
lennu27

ViestiKirjoittaja raila » 18 Touko 2011 14:19

Heipä hei!
Olen rekisteröitynyt palstalle jo jokin aika sitten. Imenyt kokemuksia hammasoperaatioista, saanut lukea elävän elämän kokemuksia. Ja voin kertoa että se lievensi pelkoa omaa leikkausta kohtaan :)
Eilen oli sit mun kitalaen levitys leikkaus. Kaikki meni tosi hyvin, kipuja oli niin vähän etten tarvinnut kipupumppuakaan kuin kerran. Leikkaava lääkärikin, Tero Soukka (tyks), ihmetteli kun on niin hyvin lähtenyt
paranemaan :D Kuolaa tuntuu kerääntyvän liianki kanssa suuhun ja niellessä puolet jää suuhun. Turvotusta oli yllättävän vähän, kylmäpussi oli poskilla vaan leikkauksesta tullessa. Osastolla sai kortisonia suoraan
suoneen.Syöminen on melkoinen operaatio johtuen huulten osittaisesta tunnottomuudesta, mutta eiköhän sekin siitä tokene. Kauanko muilla on kestänyt tottua tuohon mötikkään tuolla kitalaessa? Ikää mulla on 51 vuotta
ja vähän epäröin lähteä operaatioon näinkin vanhana.Tyksissä kerrottiin että vanhin joka siellä on leikattu on vähän yli kuuskymppinen, joten enhän minä vielä vanha oo ;) Edessä on vielä pari leikkausta mutta silmissä
siintää jo vanhan rouvan kaunis hymy :lol:
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 27 Touko 2011 20:58

Heipä hei, minulle tehdään myös yläleuan kirurgisavusteinen levitys ja minut leikkaa juurikin Tero Soukka ensi viikolla TYKS:ssa. Saapa nähdä, miten homma sujuu, mutta ilmeisesti Soukka osaa asiansa. Varsinaisen kojeen sain suuhuni eilen, ja olen jo nyt siihen aikamoisen kyllästynyt nielemis- ja puhevaikeuksien, syljenerityksen ja posken limakalvoa hankaavien terävien osien vuoksi. Tuntuu kyllä minustakin epätodennäköiseltä, että siihen joskus tottuisin. Omaa yläleukaani levitetään noin sentti, joten toivon mukaan kojetta ei tarvitse pitää kuin parisen kuukautta. Olisi kiva kuulla vielä tarkemmin edellisen kirjoittajan (raila) leikkauskokemuksesta, kun sama kirurgi minutkin ensi viikolla leikkaa. Minulta kun ei ole edes nielurisoja leikattu, joten aika paniikissa olen. Unesta lienee leikkausta edeltävänä yönä turha haaveilla.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 29 Touko 2011 20:49

Hei Lyrinna! Mun kokemukseni Tero Soukasta on pelkästään positiivista, tosin hän on kovin kiireinen mies. Minusta on pidetty todella hyvää huolta tyksissä, olen käynyt oikojahammaslääkärini Päivi Jääsaaren luona 2-3 kertaa viikossa.Hän opasti miten levitys tapahtuu ja seuraa hampaiden liikkumista. Leikkauksen jälkeen herätessä olo oli ihan ok,ei pahoinvointia eikä särkyäkään pahemmin. Mulle laitettiin kipupumppu josta sai itse annostella kipu
lääkettä tarpeen mukaan. Sitä en tarvinnut kuin yhden kerran, seuraavana aamuna ennen aamulääkkeiden tuloa. Eli kipua siellä ei tarvi kärsiä :)Ruokaakin sain illalla eikä mulle tullut siitä huonoa oloa, päinvastoin. Yö meni ihan hyvin, nukuin puoli kahteen ja loppuyö meni torkkuessa ja aamua odotellessa. Antibiootti ja kortisoni laitettiin suoraan suoneen. Kotiin pääsin iltapäivällä.
Nyt leikkauksesta on kulunut vajaa kaksi viikkoa, rako etuhampaiden välissä on 3mm. Ihminen joka katsoo peilistä ja hymyilee (kehtaakin!!) on kyllä aika säälittävän näköinen :shock: Toinen poski on vielä kipeä mutta särky on vähentynyt niin ettei tarvi enää kellosta laskea koska SAA ottaa seuraavan kipulääkkeen. Puhuminen on aikamoista mökellystä, tuo rako hampaiden välissä saa sössöttämään inhottavasti :oops:
Toivon että sun leikkaus sujuu hyvin! Tämä foorumi valoi minuun rohkeutta lähteä mukaan tähän, toivon että se helpottaa myös sinun pelkoasi. Emme ole yksin, muista se :)
raila

ViestiKirjoittaja Smile? » 30 Touko 2011 10:03

Mulle tehtiin kitalaen levitysleikkaus (tonne ihan taakse) leukaleikkauksen yhteydessä. En siis saanu siihen mitään levityskojetta tms. Ilmeisesti aika pienestä levityksestä kyse. Vaan niin, että saatiin takahampaat ihanteelliseen kulmaan toisiinsa nähden.
En tiedä lisääkö tuo leikkaus nyt mitenkään kipuja tai epämukavuutta, kai tuo menee tässä samalla...
Smile?

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 30 Touko 2011 10:36

raila kirjoitti:Hei Lyrinna! Mun kokemukseni Tero Soukasta on pelkästään positiivista, tosin hän on kovin kiireinen mies.

Hei raila ja kiitos paljon viestistä! Soukka on ilmeisesti TYKSissä ainoa, joka tekee näitä isompia suu- ja leukakirurgisia toimenpiteitä. Se ehkä selittää tuon kiireisyyden :) Kiva kuulla että oma leikkauksesi meni noin mainiosti eikä kipujakaan pahemmin ollut. Toivottavasti olen yhtä onnekas. Olen itsekin TYKSissä töissä (lääketieteen opiskelija), joten olen kyllä nähnyt läheltä, että henkilökunta on todella ystävällistä ja asiantuntevaa eikä siellä kivuista joudu kärsimään. Kyllä se silti hieman hirvittää, kun itse joutuu potilaaksi! :D

raila kirjoitti:Nyt leikkauksesta on kulunut vajaa kaksi viikkoa, rako etuhampaiden välissä on 3mm. Ihminen joka katsoo peilistä ja hymyilee (kehtaakin!!) on kyllä aika säälittävän näköinen :shock: Toinen poski on vielä kipeä mutta särky on vähentynyt niin ettei tarvi enää kellosta laskea koska SAA ottaa seuraavan kipulääkkeen. Puhuminen on aikamoista mökellystä, tuo rako hampaiden välissä saa sössöttämään inhottavasti :oops:

Voi ei, vähän pelkäsinkin, että rako tuo vielä oman lisänsä tähän sössötykseen. Olen leikkauksen jälkeen 2 viikkoa sairaslomalla ja menen siitä sitten suoraan harjoittelijaksi TYKSiin. Näen jo silmissäni sentin rakoa säikkyvät potilaat ja sössöttävän epätoivoisen kandin :oops:

raila kirjoitti:Toivon että sun leikkaus sujuu hyvin! Tämä foorumi valoi minuun rohkeutta lähteä mukaan tähän, toivon että se helpottaa myös sinun pelkoasi. Emme ole yksin, muista se :)

Kiitos, itsekin tänne vertaistuen toivossa liityin. Onko sulla muuten vielä montakin leikkausta ohjelmassa? Mulla on vielä parin vuoden päästä ylä- ja alaleuansiirtoleikkaus, ja se vasta pelottaakin, mutta jos tästä selviän, niin ehkä siitäkin sitten. Eilen illalla jo alkoi leikkaus vähän jännittää, mutta sain onneksi vielä nukuttua. Leikkausaika on siis keskiviikkona aamukahdeksalta. Keskiviikko lähenee hirvittävän nopeasti :?
Lyrinna

EdellinenSeuraava

Paluu Leikkaus