Kitalaen levitys leikkaus?

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Re: Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja raila » 30 Touko 2011 15:45

Lyrinna, kävin katsomassa maapallon takaa sun blogia. Mun levityslaite on ihan erilainen kuin sulla,se asetettiin siinä leikkauksessa paikoilleen tuonne takahampaiden väliin. Jos olet käynyt katsomassa foorumilaisten
kuvia toimenpiteistä niin " Leukalissulla" on samanlainen vekotin kuin mulla. Ja mulla ei ole kuin 9 hammasta yläleuassa, sinne ei vaan ole maitohampaiden jälkeen kasvanut uusia...

Lyrinna kirjoitti:Voi ei, vähän pelkäsinkin, että rako tuo vielä oman lisänsä tähän sössötykseen. Olen leikkauksen jälkeen 2 viikkoa sairaslomalla ja menen siitä sitten suoraan harjoittelijaksi TYKSiin. Näen jo silmissäni sentin rakoa säikkyvät potilaat ja sössöttävän epätoivoisen kandin :oops:

Oletko varma että sulle edes tulee mitään rakoa hampaisiin? Sullahan on kaikki omat tallella, jos ne vaan järjestellään uudelleen? Sinä itse ymmärrät varmasti paremmin nämä jutut kun opiskeletkin siellä, minä
vain oletan asioita ;)
Minä saan tuon laitteen pois elokuun lopulla, sitten laitetaan ylös raudat ja jossain vaiheessa myös alas. Suunnitelmissa on uusi leikkaus, suurempi, ensi kesänä- syksyllä. Ja jos totta puhun, en ole ihan varma mitä silloin tehdään :oops: Se liittyy jotenki siltojen asentamiseen. Olen muutenkin luonteeltani sellainen että mitä vähemmän tiedän etukäteen asioista, sen parempi. Pelkuri mikä pelkuri :roll:
Lyrinna kirjoitti: mutta jos tästä selviän, niin ehkä siitäkin sitten

Kyllä sinä selviät! Minäkin aion selvitä ja olen sentään paaaljon vanhempi kuin sinä :D Mietitään vaan lopputulosta, sitä että voidaan hymyillä ja syödä normaalisti. Kyllä muutaman vuoden voi vähän kärvistelläkin..

Mullakin on keskiviikkona aika sinne, yhdeksältä, sinä olet siinä vaiheessa jo unten mailla :D Kovasti tsemppiä sulle! Kirjoittele sitten kokemuksestasi kun pääset kotiin ja jaksat. Pidän peukkuja ja olet varmasti mun
mielessä kun keskiviikkona herään :)
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 30 Touko 2011 16:29

raila kirjoitti:Lyrinna, kävin katsomassa maapallon takaa sun blogia. Mun levityslaite on ihan erilainen kuin sulla,se asetettiin siinä leikkauksessa paikoilleen tuonne takahampaiden väliin. Jos olet käynyt katsomassa foorumilaisten kuvia toimenpiteistä niin " Leukalissulla" on samanlainen vekotin kuin mulla. Ja mulla ei ole kuin 9 hammasta yläleuassa, sinne ei vaan ole maitohampaiden jälkeen kasvanut uusia...

Näyttää kyllä mukavan sirolta tuo sun vehje tähän mun vastaavaan verrattuna. Kiva, että löysit blogin :) Mun levityslaite on hieman erilainen kuin nuo tuossa blogissa, laitan siitä kuvia lähipäivinä. Kitalaessa oleva osa on kuitenkin ihan samanlainen kuin noissa blogin kuvissa. Onko sullakin sitten kuitenkin sellainen avaimella käännettävä laite? Onko puhuttu mitään siitä, paljonko levitetään?

raila kirjoitti:Oletko varma että sulle edes tulee mitään rakoa hampaisiin? Sullahan on kaikki omat tallella, jos ne vaan järjestellään uudelleen? Sinä itse ymmärrät varmasti paremmin nämä jutut kun opiskeletkin siellä, minä vain oletan asioita ;)

Juu, mun yläleuka on kerta kaikkiaan liian ahdas ja kapea, vaikka omat hampaat onkin. Ei edes hammaslankaa meinaa saada hampaiden väleihin. Tero Soukka sanoi, että mulle tulee sentin kokoinen rako etuhampaiden väliin. En itsekään ymmärrä mistään oikomishoidosta mitään, mutta yritän ottaa selvää parhaani mukaan. Varmaan meille tosiaan se levitys tehdään hiukan eri tavalla, jotta kummankin erilaiseen hampaistoon saadaan aikaiseksi paras mahdollinen lopputulos.

raila kirjoitti:Olen muutenkin luonteeltani sellainen että mitä vähemmän tiedän etukäteen asioista, sen parempi. Pelkuri mikä pelkuri :roll:

Tavallaan ymmärrän kyllä tarpeen tietää mahdollisimman vähän, vaikka itse haluankin tietää kaiken mahdollisen. En varmaan olisi tällainen, jos en opiskelisi lääketiedettä :D

raila kirjoitti:Kovasti tsemppiä sulle! Kirjoittele sitten kokemuksestasi kun pääset kotiin ja jaksat. Pidän peukkuja ja olet varmasti mun mielessä kun keskiviikkona herään :)

Kiitos paljon, peukut tulee varmasti tarpeeseen! :) Kovasti tsemppiä myös sulle koko projektiin, pidetään mielessä ne täydelliset purennat ja kauniit hymyt, jotka tästä kaikesta toivottavasti joskus seuraa. Kyllä sen eteen kärvistelee ihan mielellään. Kirjoittelen tänne ja blogin puolelle kunhan leikkauksen jälkeen jaksan.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 31 Touko 2011 13:23

Kyllä minullakin on sellainen varsi jolla käännän sitä levitintä. Sitä ei voi oikein sanoa avaimeksi, siinä on hahlo joka laitetaan levittimen keskellä olevaan "saumaan" ja työnnetään taaksepäin kunnes se irtoaa. Hankala selittää mutta noin se menee.Se ei satu, mutta kyllä tuntuu painetta takahampaissa..
Nyt rako on noin 3mm ja eilen sanottiin että se rupee pikku hiljaa riittämään :D Muutenhan etuhampaat ovat kohta poskessa, siellä kun tilaa riittää :lol:
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 01 Kesä 2011 15:42

Hengissä ollaan, ja vointi on paljon parempi kuin mitä odotin. Kipuja ei ole juuri ollenkaan eikä leikkauksen jälkeen ollenkaan pahoinvointia. Suuhun tihkuttaa hieman verta, mutta suuta huuhtelemalla siitä selviää. Ylähuuli ja posket ovat turvoksissa etenkin vasemmalta puolelta ja posket ovat lisäksi vielä puuduksissa. Minkäänlaista tokkuraa ei anestesiasta tullut, vaan luin jo heräämössä lehtiä. Huomenna sitten alkaa "avaimen" kääntely. Mielialani on oikein hyvä: tähän asti kaikki on mennyt erinomaisesti. Pelkäsin selvästi ihan turhaan! Päivitän blogiin "hehkeitä" kuvia osastolta heti ehtiessäni. Varsinkin ylähuuli näyttää hieman täytetyltä :D
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 01 Kesä 2011 20:31

Sinä selvisit :D Hienoa että kaikki meni hyvin! Näytettiinkö sulle miten sitä avainta käytetään? Minä availen kitalakeani vielä kahtena päivänä kaksi kertaa, la ja su kerran ja maanantaina se lukitaan.Perjantaina käyn Teron luona näyttämässä toista poskeani, se kun on edelleen kipeä eikä särkylääkkeet auta. Nenästä tulee myös hieman veren sekaista eritettä..
Lyrinna kirjoitti:Varsinkin ylähuuli näyttää hieman täytetyltä :D

Nythän sä näet miltä huuli vois näyttää jos joskus haluat siihen jotain täytettä :lol:
Jään odotteleen sun kuvia, itse en uskalla laittaa omiani :?
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 02 Kesä 2011 09:50

raila kirjoitti:Sinä selvisit :D Hienoa että kaikki meni hyvin! Näytettiinkö sulle miten sitä avainta käytetään? Minä availen kitalakeani vielä kahtena päivänä kaksi kertaa, la ja su kerran ja maanantaina se lukitaan.Perjantaina käyn Teron luona näyttämässä toista poskeani, se kun on edelleen kipeä eikä särkylääkkeet auta. Nenästä tulee myös hieman veren sekaista eritettä..

Selvisin, ja hyvin meni! :) Se avaimen käyttö näytettiin jo oikojahammaslääkärin luona kojetta asentaessa. Suu ei kyllä aukea vielä niin paljon, että yksin onnistuisin sitä tekemään. Joku päivystäjä suupolilta käy minua ilmeisesti tänään aamupäivällä katsomassa, joten ajattelin odottaa siihen asti ekan avaimen käännön kanssa. Muutenkin se vähän jännittää. Pääsen ilmeisesti tänään jo täältä kotiin, ja perjantaina aamulla Terolle kontrolliin.

raila kirjoitti:Nythän sä näet miltä huuli vois näyttää jos joskus haluat siihen jotain täytettä :lol:
Jään odotteleen sun kuvia, itse en uskalla laittaa omiani :?

Melkein alkoi jo tehdä mieli laittaa jotain täytettä ylähuuleen, kunhan tästä selviän! Turpeampana se ei itse asiassa näytä ollenkaan hassummalta :lol: Kuva osastolta löytyy nyt blgista. Enempää en kehdannut vielä laittaa :)
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 02 Kesä 2011 18:28

Sinähän olet ihan ihmisen näköinen! Ei uskois että olet ollut leikkauksessa. Mun eka kuvassa on vielä kaikki veretki pitkin naamaa :lol: Toki yritin niitä joka vessa reissulla vähän pyyhkiä pois. Ja kun lähetin kuvani tyttärelle, hänen 9 vuotias poikansa rupes melkein itkemään kun näki mummin kuvan :cry: Piti lähettää toinen, siistimpi kuva jonka hän näytti sit pienemmille sisaruksille..
On kiva lukea sun blogia kun sä osaat kertoa kaikki niin tarkasti, aina lääkkeiden nimiä myöten. Minä viisastun siinä samalla ;) Toivottavasti sun paraneminen etenee yhtä hienosti ja olet päässyt jo kotiin.
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 02 Kesä 2011 20:28

raila kirjoitti:Sinähän olet ihan ihmisen näköinen! Ei uskois että olet ollut leikkauksessa. Mun eka kuvassa on vielä kaikki veretki pitkin naamaa :lol:

Kiitos :) Vaikka tuo kuva onkin otettu heti osastolle tultuani, näytin ihan samalta jo heräämössä. Aika kumma, ettei minulla ollut mitään veriä naamassa, vai olikohan niitä sitten siistitty jo ennen heräämistäni. Tänään naamani onkin sitten jo mielestäni ollut paljon turvonneempi. Kuvia löytyy blogista taas pian ;)

raila kirjoitti:On kiva lukea sun blogia kun sä osaat kertoa kaikki niin tarkasti, aina lääkkeiden nimiä myöten. Minä viisastun siinä samalla ;) Toivottavasti sun paraneminen etenee yhtä hienosti ja olet päässyt jo kotiin.

Tosi kiva kuulla! Vähän pelkäsin, ettei kukaan jaksaisi lukea liian tarkkoja jaaritteluja. Olen erittäin ilahtunut, että koet viisastuvasi niitä lukiessasi itsekin :) Pääsin tänään kotiin jo puolilta päivin. Suu- ja leukakirurgialta kävi joku päivystäjä katsomassa ja sanoi, että turha noin hyväkuntoista ihmistä on täällä pitää. Äiti ja sisarukset tulivat heti iltapäivällä tarkastamaan vointini, joten nyt vasta pääsin koneen ääreen. Olen kyllä itsekin ihan ihmeissäni, että leukaluu halkaistiin kolmesta kohtaa eikä kipujakaan ole. Kyllä Soukka taisi tehdä hyvää työtä! :)
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 04 Kesä 2011 20:49

Mun pitäis lähteä jo tiistaina töihin :shock: Ahdistaa aika paljon mun puhe ja tuo hirveä rako hampaiden välissä... Tänään olin lastenlasten syntymäpäivillä ja täytyy sanoa että tunsin itseni jotenki vieraaksi. Normaalisti höpöttelisin lasten ja aikuisten kanssa vaikka mitä mutta nyt olin aikas hiljainen :( Onneksi suurin osa ihmisistä tiesi mikä mulla on.
Lyrinna kirjoitti: Vähän pelkäsin, ettei kukaan jaksaisi lukea liian tarkkoja jaaritteluja

Voin kertoa että luen sun kirjotukset tosi tarkkaan ja vielä moneen kertaan :D Enkä varmaankaan ole ainoa.
Sinusta ei kyllä pahemmin huomaa että olet ollut missään toimenpiteessä. Mulla meni monta päivää ennenkuin kehtasin mennä edes kauppaan. Kävin ainoastaan tyksissä kontrollissa, onneksi mulla on ihana mies joka kuskasi ja kävi kaupassa. Ja anopin hautajaiset oli kaksi viikkoo leikkauksesta, siellä näin myös sukua jota en ennen ole nähnyt. Tosi kivaa..
Perjantaina kävin siellä Terolla tuon posken kanssa, ei mitään hälyttävää, siellä on verihyytymä joka paranee aikanaan. Haavat on parantuneet hyvin ja rako on oikein hieno :roll: Soseruoalla mennään vielä, paino on pudonnut kolmisen kiloa ( jihaa!).Tapaaminen kesti noin neljä minuuttia.

Odotan mielenkiinnolla miten sinun hammasväli alkaa suurenemaan. Kyllä sen avaimen kanssa on aikamoinen pelaaminen, ainaski alkuun, mutta kyllä se alkaa sujumaan kun oikein harjottelee. Musta tuntuu että tuo mun laitteeni on ollut helpompi käyttää, tai en sittenkään tiedä, ne on vaan niin erilaiset. No kuitenki, pääasia on että rako suurenee :lol:
Ja täytyy vielä sanoa että meille sattui kyllä hyvä lääkäri,ettei peräti paras ;)
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 05 Kesä 2011 13:05

raila kirjoitti:Normaalisti höpöttelisin lasten ja aikuisten kanssa vaikka mitä mutta nyt olin aikas hiljainen :( Onneksi suurin osa ihmisistä tiesi mikä mulla on.

Ymmärrän oikein hyvin, itselläni on vieläkin naama niin pinkeänä ettei suuta saa auki ja puhe on aikamoista sössötystä. Ei juuri tee mieli puhua vaikka tuntuukin, että pitäisi yrittää olla vähän seurallisempi. Onneksi mulla ei satu nyt lähiaikoina olemaan mitään sukujuhlia tms. Yritä nyt kuitenkin jaksaa. Muista se kaunis hymy, joka odottaa sitten, kun tämä on ohi! Ei muut kuitenkaan huomaa tuollaisia asioita niin hyvin kuin itse huomaa. Ja eiköhän ihmiset ymmärrä, kun sanot niille, että leikattiin juuri yläleuka halki. Itse ajattelin soveltaa tuota potilaisiin sitten 10 päivän päästä kun menen töihin :lol:

raila kirjoitti:Sinusta ei kyllä pahemmin huomaa että olet ollut missään toimenpiteessä. Mulla meni monta päivää ennenkuin kehtasin mennä edes kauppaan.

Ilmeisesti jotain hyötyä kapeista kasvoista on, kun tämän turvotuksen kanssa ne näyttävät ehkä lähinnä korkeintaan vähän pyöreiltä :D Naama tuntuu sitten kyllä sitäkin kireämmältä, vaikka ulospäin ei mitään paljon huomaakaan. Sen sijaan mustelmat kummassakin poskessa ovat alkaneet nyt muuttaa väriään näkyvämmiksi.

raila kirjoitti:Soseruoalla mennään vielä, paino on pudonnut kolmisen kiloa ( jihaa!).Tapaaminen kesti noin neljä minuuttia.

Putoaisipa minullakin tuon verran! Minun ja Soukan tapaaminen kesti about saman verran. Soukka kysyi vointia, istuin tuoliin, Soukka katsoi suuhun ja lähti kohti ovea. Pariin kysymykseen se vielä vastasi ja lähti sitten. Kiireinen mies, mutta hyvä kirurgi!

Rako alkaa nyt sinnikkään avaimen kääntelyn jälkeen näkyä, vielä hyvin pienenä! :) Laitan kuvia blogiin taas ehtiessäni. Kuinka monen päivän jälkeen sinulla alkoi näkyä ihan sellainen kunnon rako?
Lyrinna

EdellinenSeuraava

Paluu Leikkaus