Kitalaen levitys leikkaus?

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Re: Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja raila » 06 Kesä 2011 12:09

Tänään taas Päivin (oikojahammaslääkäri) luona, into piukalla, kun luulin että nyt on levitys loppu! Mut ei ihan vielä, pari päivää vielä avataan ja mahdollisesti torstaina laitetaan ruuvi takaisin.
Lyrinna kirjoitti: Kuinka monen päivän jälkeen sinulla alkoi näkyä ihan sellainen kunnon rako?

Mulla oli rako hampaiden välissä jo kun heräsin nukutuksesta :D En osaa sanoa kuinka suuri se rako oli mut kuitenki hampaat oli selvästi kauempana toisistaan.Nyt on availtu kaksi viikkoa ja rako on viitisen mm.
Mun mielestä tuntuu että aikaa on kulunut huimasti enemmän kuin mitä oikeasti on mennyt. Ja vasta kolme viikkoa leikkauksesta...
Lyrinna kirjoitti: Ei muut kuitenkaan huomaa tuollaisia asioita niin hyvin kuin itse huomaa. Ja eiköhän ihmiset ymmärrä, kun sanot niille, että leikattiin juuri yläleuka halki. Itse ajattelin soveltaa tuota potilaisiin sitten 10 päivän päästä kun menen töihin :lol:

Tuo on kyllä ihan totta, sen huomaa niin hyvin lapsista,ne ei oo moksiskaan vaikka mummi on ihan hirviön näköinen nauraessaan :lol: Toivottavasti sulle ei osu kovin herkkiä potilaita kohdalle ettet joudu herätteleen niitä kun ne pyörtyä pötkähtää kuullessaan mitä sulle on tehty :lol: :lol:
Kuka sun oikoja on? Mulla on Päivi Jääsaari, aivan ihana ihminen, aina hyvän tuulinen ja hänellä ei ole koskaan kiire ;) Usein vielä pääsen sisälle heti kun olen ilmoittautumisen kautta kävellyt alakertaan. Siellä on kiva naureskella niin että hampaat näkyy kun tietää että tämä ihminen on suuresta raosta tyytyväinen :D
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 07 Kesä 2011 10:19

raila kirjoitti:Mulla oli rako hampaiden välissä jo kun heräsin nukutuksesta :D En osaa sanoa kuinka suuri se rako oli mut kuitenki hampaat oli selvästi kauempana toisistaan.Nyt on availtu kaksi viikkoa ja rako on viitisen mm.

Mulle ei tosiaan tullut vielä leikkauksen jälkeen rakoa, kun etuhampaat olivat osittain päällekkäin. Nyt alkaa olla sellanen vähän reilu millin rako hampaiden välissä. Kaikkiaan levitystä on tapahtunut 3 mm.

raila kirjoitti:Kuka sun oikoja on? Mulla on Päivi Jääsaari, aivan ihana ihminen, aina hyvän tuulinen ja hänellä ei ole koskaan kiire ;) Usein vielä pääsen sisälle heti kun olen ilmoittautumisen kautta kävellyt alakertaan. Siellä on kiva naureskella niin että hampaat näkyy kun tietää että tämä ihminen on suuresta raosta tyytyväinen :D

Mun oikoja on oikomishoitoon erikoistuva hammaslääkäri Karoliina Jääskeläinen. Päivi Jääsaari on käsittääkseni hänen ohjaajansa ja kävi eilen itsekin katsomassa hampaistoni tilannetta. Kaikki kuulemma näytti siltä miltä pitääkin :) Menen taas torstaina ja voi olla, että avaimen kääntely loppuu jo silloin. Viimeistään ens viikon maanantaina. Olen puoliksi pettynytkin, kun eihän mulle sitten edes tule oikein minkäänlaista rakoa!

Mulla alkaa nyt mennä hermot tähän turvotukseen, joka ei osoita mitään laskemisen merkkejä. Naamaa vaan kiristää, ylähuuli ei liiku minnekään ja herätessä silmät ovat turvotuksesta umpeen muurautuneet. Kauanko sinulla meni, ennen kuin turvotus alkoi laskea? Toivon tosiaan, ettei tätä kestäisi enää kovin kauaa.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 08 Kesä 2011 15:41

Kaksi työpäivää takana! Sössöttävä puheeni ei ainakaan lähimpiä työkavereita häiritse, mutta kyllä tulee kaksi kertaa mietittyä ennenkuin avaa suunsa. Tänään oli vielä koulutuspäivä, parhaani yritin tehdä että vähäiset puheeni ymmärrettiin :oops:
Mun levitys ei vielä riittänyt maanantaina, huomenna katotaan uudelleen josko riittää. Se on kestänyt nyt vähän yli kaksi viikkoo. Maanantaina mulla oli jo avain mukana iloisena siitä että saan jättää se sinne. Ei huolinu, piti nöyränä tuoda se takaisin kotiin..
Lyrinna kirjoitti: Olen puoliksi pettynytkin, kun eihän mulle sitten edes tule oikein minkäänlaista rakoa!

Mä olisin vaan tyytyväinen jos ei olis rakoa! Pieni rako olis ihan kiva, mut monen millin rako ei :roll: Olen kuin Aku Ankasta toinen niistä oravista..
Lyrinna kirjoitti:Mulla alkaa nyt mennä hermot tähän turvotukseen, joka ei osoita mitään laskemisen merkkejä. Naamaa vaan kiristää, ylähuuli ei liiku minnekään ja herätessä silmät ovat turvotuksesta umpeen muurautuneet. Kauanko sinulla meni, ennen kuin turvotus alkoi laskea? Toivon tosiaan, ettei tätä kestäisi enää kovin kauaa

Mulla turvotus laski viikossa, en ollut edes kovin pahasti turvoksissa. Mustelma oli molemmissa poskissa, oikealla aika iso joka valui tuonne leuan alle ja muuttui aikaa myöten kivan keltaiseksi.Ylähuuli on puoleksi lähes tunnoton ja se haittaa jonkun verran syömistä. Paino laskee pikkuhiljaa, siitä olen tosi, tosi tyytyväinen :) Aika hurjaa tuo sun turvotus aamuisin! Kyllä se varmasti aikaa myöten helpottaa. Toivottavasti pystyt kaikesta huolimatta nauttimaan näistä kuumista kesä päivistä, jotkut joutuu hikoilemaan töissä...
raila

ViestiKirjoittaja raila » 09 Kesä 2011 18:22

No niin, nyt riittää levitys :D Tänään laitettiin lukitusruuvi paikoilleen. Se olikin haastava homma, pikkuruinen vihreä ruuvi ja hiukan liian suuri meisseli (?). Piti soittaa apuvoimia paikalle että saatiin ruuvi paikoilleen.
Hampaiden väli on nyt 4,5mm, elokuun alussa laitetaan raudat ylös ja levityslaite poistetaan 30. päivä. Nyt menee kesä näin odotellessa 8-)
raila

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 10 Kesä 2011 21:55

raila kirjoitti:Hampaiden väli on nyt 4,5mm, elokuun alussa laitetaan raudat ylös ja levityslaite poistetaan 30. päivä. Nyt menee kesä näin odotellessa 8-)

Wau, onnea levityksen loppuun saamisesta! :D Itselläni on seuraava kontrolli maanantaina. Silloin mitä todennäköisimmin levitys lopetetaan. Nyt levitystä on tapahtunut melkein 5 mm ja rako alkaa olla kahden millin luokkaa. Tikit poistettiin eilen. Minäkin saan elokuun alussa raudat ylös!

Turvotus alkaa vihdoin ja viimein olla laskemaan päin, onneksi. Poskipäissä on vielä turvotusta ja ylähuuli liikkuu edelleen jähmeästi, mutta pikku hiljaa olo alkaa tuntua samalta kuin ennen leikkausta. Mielestäni tämä oli oikeastaan ihan kiva ja mielenkiintoinen projekti eikä ollenkaan niin paha kuin odotin. Ehkä positiiviseen suhtautumiseeni vaikuttaa se, että itse en missään vaiheessa kokenut minkäänlaista kipua. Kivun kokeminen tietysti vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta ainakin oman kokemukseni perusteella voin rohkaista kaikkia vastaavaan toimenpiteeseen.

raila kirjoitti:Toivottavasti pystyt kaikesta huolimatta nauttimaan näistä kuumista kesä päivistä, jotkut joutuu hikoilemaan töissä...

Arvaa vaan olenko mitään muuta tehnytkään kuin maannut auringossa ;) Tuli kyllä hyvään ajankohtaan tämä sairasloma! Ensi viikolla "pääsen" sitten itsekin töihin säikäyttelemään potilaita hampaistollani.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 14 Kesä 2011 22:30

Jihaa, levitys loppui eilen. Etuhampaiden välissä on nyt virallisesti 4 mm:n rako ja huomenna pitäisi mennä sen kanssa töihin. Vieläpä uuteen paikkaan, missä minua ei tunneta. No, jäänpä ainakin mieleen rakoineni.

Turvotusta on edelleen jonkin verran, minulla se tuntuu istuvan sitkeästi. Kasvoilla tuntuu puutumista edelleen ylähuulessa ja nenästä poskille ja alaspäin. Tänään söin miesystävän syntymäpäivän kunniaksi ensimmäistä kertaa kalaa ja risottoa. Huomisesta alkaen saakin syödä pehmeitä ruokia, mutta levitys on siirtänyt hampaita sen verran, ettei minulla taida ne vähätkään hampaat enää juuri osua yhteen purresssa. Nyt sentään näkyy paino pudonneen kaksi kiloa. Jee, josko sittenkin vielä pääsisin bikinikuntoon :D
Lyrinna

ViestiKirjoittaja raila » 05 Heinä 2011 22:14

Miten sujuu Smile ja Lyrinna? Olin tuossa muutaman päivän ihan maassa kun luulin että tää foorumi on hävinnyt taivaan tuuliin! Onneksi ei sentään.
Olo alkaa olla jo ihan ok. Tunnottomuutta on vielä oikealla ylähuulessa ja poskessa mutta pikku hiljaa se on palautunut. Nenä ei ole enää kipeä mutta se kutiaa ja raapiminen ei auta :o
Syöminen on hankalaa kun hampaat on osin tunnottomat ja vain kaksi takahammasta ottaa yhteen.Soseet ja pehmeä ruoka menee, mieli tekee ihan kamalasti grillimakkaraa ja hampurilaista ja kebabia ja kunnon pihviä ja ja...jotain. Kiloja on lähtenyt viisi mutta nyt paino on jumittunut, johtuen siitä että jäätelö maistuu ja keksiä voi liotella kahvissa, nam nam.
Rako hampaiden välissä hävettää, sössöttävä puhe ärsyttää mutta on ihanaa kun kesäloma alkoi ja voi nukkua aamuisin pitkään :D
raila

ViestiKirjoittaja Smile? » 07 Heinä 2011 19:29

Mä näin kans unia grillimakkarasta, ja pihvistä ja salaatista :)

Ja samana päivänä, kun sain splintin pois, kävin ostaa pihviä ja salaattia. Mikä pettymys olikaan, kun en kuitenkaan pystynyt puremaan. Hampaiden purupinnat oli niin kipeät, että pihvi piti syödä pikkupaloina niellen.. Mutta tuo oli kuitenkin ohimenevää. Kyllä mä nyt noin viikko sen jälkeen pystyn jo puremaan. Tosin kielto on vielä kovalle ja sitkeelle ruualle. Toisaalta ei kyllä tulis mieleenkään esimerkiksi puraista porkkanaa tai omenaa.. Huh, milloinhan uskaltaa.

Mutta grillimakkara menee jo! Ja voi sitä euforiaa, kun sain pizzaa!! Hampurilainen on vielä testaamatta.. Ei varmaan mitään kovin isoo saa suuhun mahtumaan.
Mut hassuja mielitekoja, en mä normaalisti edes syö pizzaa tai hampurilaisia.
Smile?

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 08 Heinä 2011 20:44

Heippa taas! Mäkin jo vähän säikähdin ja ehdin ihmetellä, minne tämä foorumi on yhtäkkiä hävinnyt. Multa hävisi itse asiassa tällä viikolla kasvoilta viimeinenkin tunnottomuus ylähuulen yläpuolelta, sen sijaan yläleuan ikenistä ja kitalaesta on edelleen tunto pois. Yläetuhampaita vähän vihloo hampaita harjatessa. Rako on edelleen yhtä ihana, 4 mm. Hymyily tuntemattomammille ihmisille hävettää :D Muuten olo on ihan kuin mitään ei olisi koskaan tehtykään. Purenta on vielä surkeampi kuin ennen leikkausta, ja kovaa ruokaa ei edelleenkään pysty syömään, mutta soijanakkien ja grillattujen kasvisten ym. pehmeiden kesäruokien kanssa ei onneksi ole mitään ongelmaa. Pääosin kasvissyöjänä ei pihvit paljon himota ;) Paino on pudonnut yhteensä 3 kg varmaan kyllä ihan töistäkin johtuen, kun en ole ehtinyt syödä. Onneksi sössötys on mielestäni vähentynyt sitä mukaa kun on tottunut tuohon rakoon ja rautahäkkyrään kitalaessa. Laulaminen vähän jännittää, kun mulla on loppukuusta kolme keikkaa, mutta eiköhän sekin onnistu, en vaan ole uskaltanut oikein vielä kokeilla.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja Tiina » 14 Heinä 2011 20:15

raila kirjoitti:Olin tuossa muutaman päivän ihan maassa kun luulin että tää foorumi on hävinnyt taivaan tuuliin! Onneksi ei sentään.

Tietenkin web-hotellin tarjoaja meni tekemään päivityksiä juuri silloin kun en itse päässyt täällä käymään kovin usein. Ehdin itsekin olla todella huolissani, kun huomasin foorumin olevan alhaalla. Serverin käynnistyksen yhteydessä ei foorumi ollutkaan noussut takaisin pystyyn automaattisesti.

Nyt homma pitäisi taas toimia ja yritän itsekin käydä huomattavasti useammin katsomassa foorumin tilanteen varsinkin jos tiedän jotain päivityksiä olevan tulossa.

HIenoa että homma etenee teillä kaikilla. :)
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Leikkaus