Kitalaen levitys leikkaus?

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Re: Kitalaen levitys leikkaus?

ViestiKirjoittaja musantti » 19 Elo 2011 15:03

Minulla se hemmetin levitysaparaatti oli suussa 4kk, jonka jälkeen tilalle asennettiin vahva teräslankakaari estämään hammaskaarta kaventumasta uudelleen. Silloin laitettiin myös hammasraudat ylä- ja alahampaisiin, joita säädetään 2-3viikon välein. Nopeasti rako meni kiinni, vaikka levitystarve oli 7-8mm. Nyt odotan tietoa milloin edessä on Le Fort I operaatio, jota kauhulla odotan.
musantti

ViestiKirjoittaja Inkku » 30 Touko 2013 08:03

Operoitu ja kotiuduttu on. Kaikki meni hyvin. Turvotusta oli herätessä vain toisella puolella alahuulessa ja se on myös tunnoton (kun alaleukaakin trimmattiin). Yöllä naaman laajenemista tapahtui ja aamulla peilistä katsoi pulloposkinen orava. Neljän viisurinkin poisto tuota turvotusaluetta suurentaa. Kipuja ei ole ollut (ainakaan vielä) lainkaan, kotona olen ottanut vain yhden särkylääkkeen ja senkin "varoiksi" turvaamaan yöunta. Oikoja ennen sairaalasta pääsyä käänsi avainta, kun en suuta oikein saa auki. Nyt aamulla käänsin itse. Hieman epävarma olo siitä jäi, mutta ainakin painetta tuntui. Hankalampi taitaakin olla seuraava kääntö, kun se reikä pitää viedä taakse asti.. :?

Kiellettiinkö muilta kuumat suuhun pantavat? Vai johtuuko se viisurien poistosta.. Kylmä kahvi ei ole ainakaan kaunistanut.

Ylähuulessa/ienrajassa tuntuu luultavasti tikit, koska aistimus on samanlainen kuin olisi ne hammaslääkärin "tamponit" (vai mitkä vanupötköt lienee) huulessa. Ohimoissa tuntuu pientä huminaa/painetta ja korvissa välillä myös, kyykkiminen ja makuulle meno/nouseminen korostaa sitä.

Milloinkohan saa puhdistettua hampaat kunnolla? Mulle sanottiin ympäripyöreästi, että myöhemmin voi vähän kevyesti pestä. Nyt olen vain vedellä huljutellut ja vähän Cordysolilla myös. En vielä "osaa" purskutella kunnolla. Tuntuu vain tyhmältä olla suu likaisena, vaikka se on täynnä haavoja ja tikkejä.

Kurkussa ja nenässä on tukosta vähäsen. Tekisi mieli räkäistä oikein kunnolla, heh. Ja mukava yrittää olla aivastamatta näin siitepöly aikana. Noh, eikähän se siitä.
Inkku

ViestiKirjoittaja Inkku » 30 Touko 2013 08:42

Ai niin.. Kenenkään muun korvasta tullut verta!?! Putsasin topsilla korvaa, ja kas! siihen tuli kuivuneita verihippusia! En uskaltanut koskea enempää, kun rupesi jo heti paniikki iskemään ja pyörryttämään. Kulkeutuuko veri jotain putkistoa pitkin (anatomia ei ole vahvuuteni) korvaan nenästä tai kurkusta? Vai pitääkö jo juosta ensiapuun.
Inkku

ViestiKirjoittaja Lyrinna » 30 Touko 2013 10:01

Jep, korvatorvi on sen putken nimi, joka yhdistää nenänielun ja korvan. Ei syytä paniikkiin!

Kiva, että leikkaus meni hyvin! Kuumat juotavat kielletään käsittääkseni aina aluksi. Syitä on varmaan useitakin: turvotuksen pahentuminen, tunnottomien alueiden polttamisen vaara ym.
Lyrinna

ViestiKirjoittaja Inkku » 31 Touko 2013 08:29

Joo, soitin tuosta korvahommasta vielä tohtorille ja se kanssa rauhoitteli.

Tällä hetkellä kaikkein inhottavinta on joku veriklimppi kurkun ja nenän välimaastossa. Se siellä liikkuu/kutittaa välillä niellessä ja nukkuessa luulen tukehtuvani siihen, se jotenkin aiheuttaa räkätautimaisia korahduksia. Yöllä sieltä sain varovasti kirnuttua hyytynyttä verta suuhun ja totta vieköön tuli paha olo! Melkein oksensin ja alkoi pyörryttämään, mutta olen muutenkin hyvin panikoivaa ja yliherkkää sorttia. En vain uskalla räkäistä sitä, kun pelkään että sitten verihanat aukeaa tai tulee joku kauhea paine.

Illalla sain myös ylähampaita purskuteltua Cordysolilla. Tuntuu silti, että pian haavat mätänee kun ei edes tunne meneekö puhdistusaine oikeeseen osoitteeseen. :shock: Normaalisti olen hieman neuroottinen hampaiden putsauksen saralla. Hampaiden välissä on nyt pieni rakonen. Leikkauksessa pyöriteltiin jo niin, ettei etuhampaani olleet enää herätessä päällekäin. Raon välissä oleva ien on hieman verestävän oloinen ja olen nähnyt kauhuskenaarion sen repeämisestä. Muuten ikenet ovat oudon vaaleat ja ihan hampaiden reunasta värittömät (ehkä siksi raon nahka näyttää muka ärhäkältä)! Tästä olen päätellyt suuni menevän pian kuolioon.. Tikkejä olen hitusen kurkkinut ja on kyllä kauhean paksua lankaa. Sillä voisi varmaan kalastaa valaankin. Ja muutenkin siellä roikkuu pitkät tikkien päät, kai sitten helpompi ottaa pois. Huuleen/leuankärkeen ei ole vielä tunto palannut. Välillä sitä aavistuksen kihelmöi tai kutittaa.

Elämäni oravan lähisukulaisena jatkuu, mutta onneksi Tuksuun viittaava yhdennäköisyys on jo hieman hellittänyt.
Inkku

ViestiKirjoittaja Inkku » 31 Touko 2013 08:40

...niin siis se suunputsausaine on toki Corsodyl, mutta Cordysol tulee luontevammin... :D
Inkku

ViestiKirjoittaja Tiina » 03 Kesä 2013 08:06

Onneksi suun limakalvot paranevat nopeasti... heikommallakin pesemisellä. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Inkku » 17 Huhti 2014 10:40

Kauanko muilla on mennyt aikaa, että uskaltaa etuhampailla haukata? Mä en uskalla vieläkään, edes banaania.. Etuhampaat ja nenän alta leuka tuntuu jotenkin "irtonaisilta" tai epävarmoilta. Testasin nenäkannua viime viikolla muutaman kerran. Se aiheutti "muljahduksen" ja jonkun tunteen-jota-en-osaa-selittää-järkevästi yhteen hampaaseen, joka on ollut herkin leikkausen jälkeen. Se hammas myös naksahtaa ja vihlaisee tuulella, mutta ei esim. jäätelöstä. :? Kyseinen hammas on eka poskihammas, eli siinä oli myös rme-koje kiinni ja voi video sitä kipua, kun hammaslääkäri yritti "nyppääämällä" poistaa kojetta! Se rengas ja muutkin piti hajottaa suuhun, ettei tarvinnut kiskoa.

Huolettaa tuo. Mitä jos leuka onkin vielä irtonainen... Wääk. Röntgen otetaan noin kuukauden kuluttua. Pitääköhän olla kannuttamatta siihen asti, vai uskaltaako jatkaa.. Myös jotkun ponnistukset tuovat vielä pienen paineen kitalakisauman/nenän kohdille. Mutta kuitenkin jumppaamaan ja lihaskuntoliikkeisiin kykenen ilman tuntoja.
Inkku

Edellinen

Paluu Leikkaus