Masennuksen vaikutus leikkauksessa

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Masennuksen vaikutus leikkauksessa

ViestiKirjoittaja Niini » 04 Marras 2010 01:38

Masennuskeskustelu voisi itseasiassa sopia paremmin leikkausosioon, mutta en ehdi tähän hätään perustaa sinne ketjua. Ylläpito voi halutessaan ilomielin kopioida ylläolevan viestin sille puolelle aloitukseen, koska masennus leukaleikkauksen yhteydessä on varmaan tärkeä aihe joka ansaitsisi oman keskustelun joka olisi helpommin löytääkkin sieltä. Ja tuli just mieleen etten edes haun avulla tarkistanut onko aiheesta jo keskustelua. No mutta en kanna tästä nyt huolta vaan meen kiireesti nukkumaan. Toivottavasti jaksan jo huomenna kertoa miten leikkaus meni.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yksi syy miksi niin tarkkaan olen yrittänyt henkisesti valmistautua leikkaukseen on että olen monta vuotta sairastanut keskivaikeaa masennusta, vaihtelevalla voimakkuudella tietenkin. Päätin nyt kertoa tästä asiasta täällä koska luulen että joku toinen samassa tilanteessa voi saada kokemuksistani apua. Olen myös iloinen että puhuin asiasta perusteellisesti tänään osastolla. He osaavat esimerkiksi ottaa huomioon miten minuun vaikuttaa etten voi huomenna aamulla ottaa masennuslääkettäni normaalisti, koska anestesialääkärin mukaan lääkkeeni citalopram voi vaikuttaa veren hyytymiseen. He siis tietävät että on tärkeä miettiä kuinka pian heräämisen jälkeen lääkkeen voi ottaa ja kuinka yleensä reagoin esim. jos olen joskus unohduksen takia jättänyt lääkkeen ottamatta.

Aion siis jälkikäteen kertoa täälläkin miten masentuneen leikkaus ja toipuminen minulta sujuu, mutta näin aluksi kysyisin teidän kokemuksia tältä kantilta. Uusi mukava oikojani selosti minulle miten tyypillisesti terveetkin kokevat masennusoireita leikkauksen jälkeen. Mietin nyt osaatteko te leikkauksen läpikäyneet ns terveet sanoa, että olisitte kokeneet jotain mitä voisi kutsua oikeaksi lyhytaikaiseksi masennuksesi leikkauksen jälkeen ja miten olette oireilleet henkisesti? Onko ollut yllättävää alakuloisuutta, toivottomuudentunnetta, pessimismiä tai ahdistusta. Ja onko muillakin taustalla masennusta? Ja miettikää tietenkin ensin tarkkaan haluatteko jakaa tällaisia henkilökohtaisia asioita julkisella palstalle. Toisaalta voitte auttaa kohtalotovereita kuten minua, jolla tieto vähentää tuskaa.
Viimeksi muokannut Tiina päivämäärä 07 Marras 2010 13:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Loin uuden keskustelun ja yhdistin pari viestiäsi.
Niini

Re: Masennuksen vaikutus leikkauksessa

ViestiKirjoittaja heinä » 06 Huhti 2011 02:35

Moi! Samaa olen pohtinut minäkin, kun olen monta vuotta kärsinyt vaikeasta/keskivaikeasta masennuksesta trauman jälkeen, mutta päätin kuitenkin lähteä oikomishoitoon (oikominen ja alaleuan siirto Kirurgisessa sairaalassa), kun sitä oli suunniteltu jo pitkään ennen sairastumista. Ei ole paljon tullut seurattua tätä palstaa 2 v. oikomishoidon aikana, kun tämä on ollut helppoa vaikka muu elämä ei, mutta nyt minullakin leikkaus lähestyy ja oma jaksamiseni on masennuksen vuoksi alkanut arveluttaa. :?

Olisi mukava kuulla, miten olet pärjännyt leikkauksen jälkeen ja huomasitko että masennusoireet olisivat pahentuneet ja jos, niin miten pitkäksi aikaa? Itse olen masennuksesta kuntoutunut hitaasti mutta tasaisesti koko ajan, ja kun lopultakin olen pahimmasta suosta päässyt, niin pelottaa, että vajoan sinne leikkauksen takia takaisin. Myös te, jotka ette ole henkisistä ongelmista kärsineet ennen leukaleikkausta, kiinnostaisi kuulla kokemuksianne siitä, aiheuttaako leikkaus odottamatonta mielialan laskua? Tästä hoitavat lääkärit ovat minua varoitelleet, kun olen joka kerta kertonut missä mennään henkisellä puolella.

Leikkaus minulla edessä luultavasti ensi kesänä, mutta sitä ennen kai tarvitsen puoltavan lausunnon psykiatrilta. Ja sen saaminen saattaa viivästyttää aikataulua vähän.
heinä

Paluu Leikkaus