Leikkaus lähenee

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Leikkaus lähenee

ViestiKirjoittaja puumas » 14 Maalis 2011 19:24

MOI
Leikkaus lähenee.Nyt torstaina leikattaisiin klo 8.00.
Niin se alkaa kohta minunkin leikkaustaival taas sehän menee varmasti taas rutinilla.
Johan siitä onkin kohta 32 vuotta kun leukani leikattiin ekakerran.
Tämä onkin jo viides leikkaus leukaani. Ensinmäinen leikkaus oli kun leukaniveleni tehtiin kylkiluusta v. -80.
Siihen aikaan sidottiin raudat hampaisiin edellisenä päivänä. Silloin sidottiin n. viisituntia rautalankoja hampaisiin ja puudutettiin vähän väliä.
Leikkaus kesti kanssa kauan kun otettiin kylkiluusta palanen ja muotoiltiin samalla kun leukanivel poistettiin. Muotoiltiin leikatun nivelen mukaiseksi.
Olin silloin pariviikkoa Kirurgisessa sairaalassa. Hampaat sidottuna tiukasti kiinni. suu oli kiinni n. 2kuukautta. Kolmella eri kokoisella korkipullon korkilla sitä sitten ruvettiin harjoittelemaan aukeamaan suuremmaksi.
Viiden vuoden päästä poistettiin sitten toinen kirurginteräslanka leuastani kun se rupesi härnäämään. Sitten parin vuoden päästä poistettiin sylkirauhanen sieltä samalta puolen. Joka kerta leikattiin samasta leikkaushaavasta.
Viime vuonna sitten leikkattiin suun sisäpuolelta luuta pois ja yksi hammas . Ja nyt sitten taas operoidaan. Arpikudokset taitavat olla suurin haaste nyt.
Palailen taas asiaan kun leikkaus on ohitse. Innostuin tuossa vähän muistelemaan aikaisempia kertoja.
puumas

Re: Leikkaus lähenee

ViestiKirjoittaja puumas » 21 Maalis 2011 18:27

:D Hei leikkaus on takana päin.
Onnistui hyvin pääsin jo eilen kotia. Noin 5 tuntia kesti kaikkiaan leikkaus. Muutaman särkylääkkeen olen tänään ottanut. Keittoja on tullut syötyä ja tullaan syömään n. puolitoista kuukautta kerkiää kunnolla luutua ennekuin rupeaa puremaan kunnolla. Jälkitarkastus on 1.4. Oulussa. Hiukan on pääturvoksissa ja mustelmilla koko puoli päätä suunnittelin jo ulkona käymistä. Leuka ja huuli on vielä hiukan tunnottomia mutta kyllä ne siitä palautuu. Pitää olla kuolalappu kun syö jos ei heti huomaa kun valuu. Pieniä murheita nämä ovat. Onneksi sai poistettua kokonaan aikaisemman siirteen oli tullut jo melkoinen möykky siitä. Palaampa taas joskus asiaan
puumas

Viikko leikkauksesta

ViestiKirjoittaja puumas » 24 Maalis 2011 16:50

:D Moi
Viikko on vierähtänyt kun minut leikattiin Oulussa. Kyllä siellä on vaan niin hyvä hoito ja osaavat lääkärit.
Ei ole pahemmin ollut särkyjä onneksi oli niin hyvä lääkitys kun oli leikattu. Olen pärjännyt muutamalla 600 buranalla ja antibiotti kuuri on vielä yllä.
Sosetta ja keittoja tulee syötyä aika hyvin. Välillä laitan keittoihin pieniä leipäpaloja pehmenemään. Olen ollut jo parina päivänä kävelylenkilläkin, sekä käynnyt kaupassa. pitää vain muituttaa itseäni ettei saa nostella mitään. Korvan ympärilläni on noin viisikymmentä tiikkiä pää on vielä turvoksissa. pitää olla varovainen kun haukottelee tai aivastaa. Haavanympärys on tosi siisti. Öisin aluksi heräsi omaan kuorsaukseen, ku se oli niin kovaa. Nivel vielä kanssa kolisee kun eihän ne lihakset ole vielä palautuneet leikkauksesta. Huulet kulkevat vielä eri paria, mutta kyllä ne siitä kanssa palautuu. Tunto on vielä heikko korvalehdellä ja poskella sekä alahuulessa. Sopivaa kihelmöintiä siinä on alaleuassa. Alahampaat on hiukan arat hammasharjalle. Kai se on ohimenevä ilmiö. Kilo on tipahtanu paino leikkauksesta. Ihan kohtuullista omasta mielestä, kun kumminkin on vain pehmeällä ruualla liikkeellä. Odottelempi vielä kuitenkin tuloksia poistetuista osista. Niistä kun lähti näytteet patologiille. että ihan hyvillä mielin mennään kohti kevättä.
puumas

ViestiKirjoittaja Tiina » 28 Maalis 2011 13:11

Mukavaa kuulla että sinulla meni leikkaus hyvin.
Nykyään taidamme päästä huomattavasti helpommalla näissä leikkauksissa kuin ennen. Oli mielenkiintoista lukea miten leikkaus tehtiin ennen.
Tiina

Re: Kohta kaksi viikkoa leikkauksesta

ViestiKirjoittaja puumas » 28 Maalis 2011 20:20

Kohta kaksi viikkoa leikkauksesta. Antibiotti kuuri loppu eilen. Perjantaina ois matkattava Ouluun. Tikkien poistoon, kontrooliin samalla tarkistetaan purentakin.
Saan samalla sen harjoittelulaitteen suun aukaisuun. Se kai ohjaa myös suun liikerataa kun sitä aukaisee. Niin ainaskin ymmärsin asian. On se tekniikka tosiaan menny pitkälle. Ennen oli pääsiteissä monta viikkoa. Nyt vain tikit ommellaan ja laitetaan suojateipaus. Päänikään ei ole enää niin turvoksissa, muta kuin leikkauskohdasta vain. Buranaa menee 3-4 kpl päivässä. Korvan ympärys on vain turtana siis lievä tunto. Pitää vain muistaa ettei nostele mitään eikä haukottele ja aivasta kovin voimakkaasti. Päivittäin käyn kävelylenkillä koiran ja vaimon kanssa että kunto pysyy hyvänä pitää vain hyvin suojata tuo leikkausalue. Meinasin myös laittaa kuvia kun oli leikattu, mutta täyttyy miettiä vielä on aika kovan näkösiä kuvia verrattuna teidän kuviin. Onhan se aika iso leukanivel proteesi mikä laitettiin kun sitä joutui poistamaan niin paljon luuta ja rustoa. Katsotaan saanko nyt tietokonekuvan päästäni viimekerrasta kun kuvattiin kuvat leikkauksen jälkeisenä päivänä. Siitä näkyi aika hyvin toimenpide. Lupasivat sen minulle mutta eivät saaneet sitä mukaani silloin. Onkohan muilla ollut hammaspinnat kipeät kun niitä pesee hammasharjalla. Tulipahan tässä taas turinoitua taas. Palataan asiaan. :lol:
puumas

Kolmas viikko menossa

ViestiKirjoittaja puumas » 04 Huhti 2011 19:49

Moi :)
Perjantaina oli kontrooli Oulussa ja tikkien poisto. Lääkäri hiukan yllättyi kun olin niin hyvin parantunut. Kaksi hammasta oli vain kosketus arkoja molemmilta puolin alaleukaa. Onkohan muille tullut noita hammas arkuuksia? Leikkaushaavat on tosi hyvin parantunut, kaikki kehuvat leikkausjälkeä kuinka siisti se on. Sairasloma jatkui kahdella viikolla, kun ei saa rimpuilla eikä saa temppuilla ja sitä kun joutuisi työssäni tekemään. Buranaa menee enää kolme päivässä. Nyt sain sen leuan lihasten harjoittelu laitteen. Onhan se toista kun ennen. Aloitin harjoittelun heti kun sain sen, 7*7*7 .Suukin aukeaa jo 23 mm auki. Turvotus on laskenut melkein kokonaan hiukan on korvan edessä vielä. Korva on hiukan ovela kun sitäkin operoitiin siinä sivussa. Huulia jumppaan pärisyttämällä, muistin tuossa että niin neuvottiin tekemään edellisten leikkausten jäljiltä. Aktivoituu paremmin lihakset ja tunto huuliin nopeutuu. Paino on tippunut sen pari kiloa. Koitan syödä kovin monipuolisesti niinkuin voi nielemällä syödä, nytkin söin pekoni munakasta. Pilkoin pekonin pieniksi paloiksi munakkaaseen, että on helppo niellä. Nyt saan jo nostella kassejakin, ettei vain ole sellainen hupilainen kauppareissuilla. Seuraavaa kontrooli on neljän viikon päästä. :)
Haukkottelua ja aivastuksia joutuu tosin varomaan ettei revi suuta liian suurelle.
puumas

Re: Leikkauksesta neljä viikkoa

ViestiKirjoittaja puumas » 14 Huhti 2011 19:53

;) Hei
Leikkauksesta on neljä viikkoa. Korva alkaa pikkuhiljaa palautua normaaliksi. Korvanedus on vielä hiukan turvoksissa ja alahuuli vielä jumiutuu välillä eikä siihen ole vielä tullut tuntoa. Leikausalue on vielä kova sitä myös kiristää vielä välillä ja hiukan turpoaa kun rasittaa suuta. Harjoittelen kyllä tuota alahuulta kanssa päivittäin niinkuin tuota suun aukaisua sillä Thera Bite laitteella. Leuat aukeavat tuon 32 mm auki, leukaluita särkee edelleen mutta pärjää kolmella Buranalla onneksi. Elikkä kun syö niin saa aina tarkkailla onko ruokaa tai jotain leukapielessä. Syöminen on edelleen yhtä haasteellista kun ei voi purra vielä ruokaa. Leipää ei ole tullut syötyä kuukauteen eikä sitä ole vielä ollut ikäväkään. Nyt alkaa tehdä mieli muita herkkuja. Kaupassa tulee noolattua ruokahyllyjä että jos voisi syödä jo niitäkin. Hampaat on kyllä vielä hiukan arat. Tekonivel ei enää niin paljoa kolise kuin silloin aluksi. Mutta tähän mennessä on mennyt ihan hyvin. Kontrooli on 6.5. Kerroinpa taas kuulumisiani miten etenee leikauksen jälkeen.
puumas

Leikkauksesta jo reilu viisi viikkoa

ViestiKirjoittaja puumas » 25 Huhti 2011 17:51

Moi
Leikkauksesta on jo viisi viikkoa. Aika on käynyt hiukan pitkäksi kun ei saa oikein ole saanut tehdä oikein mitään ruumiillisia töitä, mutta parempi varoa kuin katua. Muuten on mennyt hyvin ajoittaista kipua leuassa ja korvaan tulee sellaisia kipupiikkejä. Suu aukeaa jo 42 mm,harjoittelenkin joka päivä vaaditut sarjat se kun helpottaa myös oloa. Alahuuli jämppää kuin kasvohalvauksen saaneella. Välillä se tulee kun nauraa tai kun innostuu puhumaan. Siinä on myös kutinoita niinkuin alkaisi vertyä pikku hiljaa kanssa. Turvotus laskee hiljalleen korvan edestä ja korvan pikku nypykkäkin alkaa olla jo normaalin kokoinen. Poski ja korva ovat vielä aika kovia mutta hiukan nekin on pehmenneet. Leuka lonksuu vielä jonkin verran kun kävelee. Itseasia aika hyvällä mallilla. Kontrooli on 6.5, saa nähdä saanko ruveta sen jälkeen käyttää purukalustoa. Selällä tulee nukuttua kun ei oikein tohdi vielä nukkua kyljellä tulee varottua leukaa. Paino on tippunut sen parikiloa. Välillä tulee sinne leikatulle puolelle semmoinen tunne kuin leegot olisi väärin päin suussa. Kait se on normaalia. Onks muilla ollut samanlaisia tuntemuksia. Ihme ja kumma mutta leipää ei tee mieli vieläkään. Pihvejä ja muita herkkuja kylläkin. Vaikia sanoa kuinka paljon on puruvoimaa pystyisikö sitä puremaan vielä pihviä tai jotain kovempaa. Raksutkin tulee uitettua niin että ne on helppo niellä. Kaurapuuro alkaa välillä tulla korvista ulos. Sitä kun on niin helppoa ottaa aamupalaksi kahvin kanssa.
puumas

Kahdeksan viikkoa leikkauksesta

ViestiKirjoittaja puumas » 13 Touko 2011 23:41

No niin kylläpä tuo aika rientää. Olen käynyt viikko sitten OULUSSA hakemassa purema eli syömä luvan. Sain luvan aloittaa pehmeillä puremisilla. Pikku hiljaa sitten edetä kun vahvistuu leuat ja kestää kovempaakin purentaa. On se minun kohdalla kuin aloittaisi alusta tuon syömisen. Niin alusta alkaa syöminen taas.
Lääkärit olivat tyytyväsiä tulokseen niinkuin itsekin. Olen kyllä ollut tosi positiivinen asiaan ja sehän vaikuttaa kaikkeen myös paranemiseen.

Kyselin samalla noista hermotuntemuksista kun välillä on niinkuin neulalla pisteltäisiin korvaan ja muuallekin. Kuulemma ovat vain tuntemuksia kun hermoradat hakevat uusia ja vanhoja raiteita. Hammassäryt vaihtelee myöskin mutta nekin kuuluu hermohommiin. Suun saan aukeamaan hyvin 40 mm enempää ei tarvi auetakkaan. Paranemin on ollut tosi hyvää muuten. Mutta sitten on tullut vähän takapakkia alahuulen sekä puheen kanssa. Alahuuli jumittaa välillä oikein kunnolla niinkuin ois halvauksen saanut ja puhe sammaltaa välillä oikein pahasti kun innostun puhumaan tai nauramaan väsytän itseni. Kuuluu kuulemma asiaan kun minua on niin usein operoitu, palautuu kyllä mutta voi kestää vuoden tai hiukan kauemminkin. Voi tulla vielä enempikin tullaista ettei tarvitse minun säikähtää sitä.

Aloitin työtkin kaksi viikkoa niin sitten sekin vaikuttaa asiaan, joten älkää säikähtäkö näitä minun vaivojani ne ovat henkilö kohtaisia. Voivat olla muilla toisenlaisia huomatus. Välillä särkee iltaisin kanssa mutta johtuu myös ruumiillisesta työstäni kun olen kirvesmies ammatiltani ja puremisesta sekä kuinka paljon puhun päivän aikana. Minulla on kyllä ollut tosi hyvät lääkärit Vesa Kainulainen ja Janne Vesala sekä tosi mahtava henkilökunta aina ystävällisiä ja avuliaita. Heiltä voin kysyä jos jotain tarvetta tulee ja he ovat kyllä hyvin kertoneetkin. Seurava konttrooli onkin kolmen kuukauden päästä. Täytyy kyllä sanoa että oikeaan aikaan leikkaus oli, koska kylkiluu siirrännäine oli tullut tiensä päähän. Korvani oli nousut 1.5 cm korkeammalla kuin toinen ja kuulokäytävä oli menossa umpeen ku se rustottui ja kasvoi. Keskustelin viimeksi tuostakin ja kaikea muutakin kyselin mitä muistin kysyä. Tein muistilapunkin mitä kysyn että saan oikeita vastauksia eikä tarvitse arvailla mitään. Kysyn myös onko tämä viimeinen leikkaus mitä tehdään tämän takia, on kuulemma mahdollista joutua operaatioon kun sekin voi rustottua. " Nyt täytyy vain toivoa ettei enää tämän jälkeen tarvitse vaihtaa niveltä ja kestäisi yhtä kauan kuin siirännäinen 32 vuotta"! mutta toivotaan parasta, kysyin nimittäin myös tuotakin asiaa. Heiltä kyllä saa vastauksia ja voin soittaa milloin on tarvetta.

En halua peloitella ketään näillä höpinöillä, vaan kerron asiasta niinkuin se on ollut minun kohdalla. Voin suositella kyllä että kyllä on kannattanut leikkaus koska vaivat on vähäisempiä kuin mitä se vosi olla ilman tätä leikkausta. Elämän laatu kyllä paranee vaikka vaatiikin uudelleen opettelua ja asennetta. Sillä kyllä se vaatii itsetuntoa kohdalleen kuka operaatioo lähtee. Tututkin voivat säikähtää koska yllätyksiä voi tulla. Itselläni on tapana kertoa että olen ollut leikkauksessa ja siitä toipuminen voi kestää. Tai niinkuin minulla on että alahuuli jämähtää ja puhe sammaltaa ettei se johdu vammasta vaan leikkauksesta ja joka paranee ajan myötä. Lopetampa tämän höpinäni taas. Olisi kiva kuulla kommenteja näistä höpinöistä onko niistä ollut apua.
puumas

ViestiKirjoittaja viu » 16 Touko 2011 21:17

Minusta ainakin on ollut mukava lueskella niin sinun kertomuksiasi kuin kaikkien muidenkin - vaikka onkin erilaisista operaatioista kyse itse kullakin, lähtötilanteesta riippuen, niin tuolla samalla alueellahan sitä leikellään ja jotain yhteistä kaikissa varmasti on niin toipumisen kuin henkisten ja fyysisten tuntojenkin suhteen :) .
viu

Seuraava

Paluu Leikkaus